میلگرد انتظار چیست؟

میلگرد انتظار یکی از میلگردهای مصرفی در ساخت ساختمان ها است. یکی از مراحل بسیار ضروری و همچنین لازم در ساخت انواع ساختمان ها، بتن ریزی می باشد. بتن ها متشکل از مواد و مصالح مختلف و متنوعی می باشند که برای استقامت و شکل گیری ساختمان ها موثر می باشند. در ساخت ساختمان ها مواد، مصالح و تجهیزات گوناگونی استفاده می شود که می توان به آجر ها، سیمان، سنگ، گچ، انواع میلگردها مانند میلگردهای آجدار، میلگردهای ساده و ….، تیر آهن ها و …. اشاره کرد که هر کدام کاربرد های منحصر به فردی دارند. میلگرد انتظار یکی از انواع میلگرد در بتن می باشد که برای ادامه بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا قصد داریم میلگردهای انتظار را معرفی کنیم و همچنین کاربرد آن و مشخصات این نوع میلگردها را بیان خواهیم کرد.

ویژگی های میلگرد انتظار

همان طور که گفته شد کاربرد میلگرد جهت استفاده در ساخت ساختمان ها می باشد و کاشت انواع میلگرد به روش های مختلف انجام می پذیرد. از انواع میلگردها می توان به میلگردهای آجدار ساده، میلگردهای آجدار مارپیچ، میلگردهای آجدار جناقی، میلگردهای آجدار مرکب و … اشاره کرد که هر کدام کاربرد ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند. نوع دیگری از میلگردها وجود دارد که به میلگردهای انتظار معروف می باشند. این نوع میلگردها میلگردهایی می باشند که برای اتصال بتن های مصرفی در مرحله دوم مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر برای ساخت بعضی از ساختمان ها عملیات بتن ریزی طی دو مرحله انجام می شود، به میلگردهایی که در مرحله اول بتن ریزی مقداری از آن ها داخل بتن و مقدار دیگری از آن ها بیرون از بتن باشند، میلگردهای انتظار گفته می شود. این نوع میلگردها برای اتصال بتن ها به یک دیگر استفاده می شود. از ویژگی های این نوع میلگردها می توان به مواد ساخته شده از آن اشاره کرد. در واقع در تولید این نوع میلگرد از فولاد های 250 عیار ساخته شده است و دارای روکش اپوکسی و یا ضد زنگ می باشد که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

what is dowel bar 01 - میلگرد انتظار چیست؟

برای مشاهده قیمت به روز میلگرد و تیرآهن با ما همراه باشید.

 

کاربرد میلگرد انتظار

میلگرد انتظار کاربردهای مختلف و متنوعی دارد که می توان به ساخت انواع ساختمان ها، ساخت انواع پل ها، ساخت انواع پله ها و … اشاره کرد. به عبارت دیگر:

  • یکی از کاربردهای میلگرد انتظار می توان به اتصال ستون به فونداسیون اشاره کرد.
  • از دیگر کاربردهای این نوع میلگرد اتصال دال به ستون می باشد.
  • اتصال دال به دال از دیگر موارد استفاده از میلگردهای انتظار می باشد.
  • یکی دیگر از موارد استفاده از میلگردهای انتظار می باشد که برای اتصال راه پله به ستون استفاده می شود.
  • لازم به ذکر می باشد که از این نوع میلگردها می توان به اتصال راه پله ها به دال استفاده کرد.

مشخصات فنی میلگرد انتظار

در ساختار میلگردهای انتظار از علائم و نماد های اختصار مختلف و متنوعی استفاده شده است که می توان به Es، fsu,obs، fy، fyk، S، L، db، Ø، Φ، d1، d2 و … اشاره کرد که هر کدام نمایان گر ویژگی های منحصر به فرد می باشند که در ادامه به معرفی و بیان هر کدام پرداخته شده است.

  • fsu,obs : یکی از ویژگی ها و یا مشخصات میلگردهای انتظار مربوط به fsu,obs می باشد. fsu,obs نشان دهنده مقاومت کششی میلگردها می باشد و بر حسب مگا پیکسل بیان می شود.
  • Es : یکی دیگر از علامت های اختصار که نشان دهنده ویژگی های میلگردهای انتظار است، نماد اختصار Es می باشد. این علامت نشان دهنده مدول ارتجاعی میلگردهای فولادی بوده بر حسب مگا پاسکال بیان می شود.
  • S : S یکی دیگر از کلمه های اختصار می باشد که نشان دهنده مشخصات و ویژگی های میلگردهای انتظار است. کلمه اختصار S سطح مقطع میلگردها را نشان می دهد که بر حسب میلی متر مربع بیان می شود.
  • L : کلمه اختصار L به کار رفته در ساختار میلگردها، بیان گر میزان طول میلگردها می باشد که بر اساس میلی متر بیان می شود.
  • Db : db از دیگر کلمه های اختصار به کار رفته در ساختار میلگردها می باشد که بیان گر ویژگی ها و یا مشخصات دیگر میلگردها می باشد. کلمه اختصار db جهت بیان قطر میلگردهای ساده و یا آجدار استفاده می شود که بر حسب میلی متر بیان شده است.
  • Ø : کلمه اختصار Ø از دیگر کلمه هایی می باشد که بیان گر قطر میلگردهای ساده می باشد و در نقشه های فنی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • همه مشخصات ذکر شده به شما در تشخیص کیفیت میلگرد تأثیر بسزایی دارند و با بررسی آن ها می توانید مشخصات میلگرد خوب را پیدا کنید.