با پروفیل سپری آشنا شوید

سپری یا پروفیل T، یک دسته از پروفیل‌ها و زیرمجموعه نبشی می‌باشد. در دنیای امروز ساخت و ساز، محصولات پروفیلی جز کاربردی‌ترین ابزارهای ساخت هستند. به محصولاتی با طول معین، که سطح مقطعی یکسان دارند، پروفیل می‌گویند. از این رو می‌توان حتی میلگرد و تیرآهن را هم جز دسته پروفیل‌ها دانست. پروفیل‌های T نیز نوعی از پروفیل‌های نبشی هستند که کاربردهای بسیاری دارند. از این رو اطلاع از قیمت سپری، انواع و ویژگی‌های آن، موردی مهم برای سازندگان است. بهتر است تا در ابتدا، به طور کلی، با این پروفیل آشنا شویم.

getting to know the T profile min - سپری چیست؟ با پروفیل سپری، انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

سپری چیست؟

این محصول، یکی از مقاطعی است، که در صنایع مختلف یا ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مصالح صنعتی و ساختمانی، بال و جان بلندی دارند و بخاطر شباهت ظاهری آن‌ها به حرف انگلیسی T، آن‌ها را پروفیل T نیز می‌نامند. این کالای کاربردی را می‌توان از آهن، آلومینیوم، برنج و یا استیل ساخت. همچنین سازندگان، به خاطر درخواست خریداران، گاهی پروفیل T را از جنس استیل ضد زنگ می‌سازند. این سازه‌های کاربردهای بسیار متنوعی دارند که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همچنین، فعالان حوزه ساخت و ساز، گاهی محصولات این پروفیل را با نبشی یکسان می‌دانند، در حالی که میان سپری‌ها و نبشی تفاوت‌هایی وجود دارد.

روش‌های تولید سپری

سپری‌ها را به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌کنند. متداول‌ترین روش برای ساخت آن‌ها نورد گرم است. همچنین این محصول گاها از تیرآهن‌ها به دست می‌آیند که در ادامه به معرفی این سه روش تولید پروفیل‌های T خواهیم پرداخت.

روش نورد گرم برای تولید سپری

بیشتر انواع سپری‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از این روش تولید می‌شوند. محصولاتی که با نورد گرم ساخته می‌شوند، نسبت به محصولات تولید شده توسط سایر روش‌ها، اقتصادی‌تر هستند. از این رو خریداران سعی می‌کنند تا پروفیل T ای که خریداری می‌کنند به این روش تولید شده باشد. ماده اولیه برای تولید با این روش، شمش‌ها هستند. ابعاد این شمش‌ها باید بزرگ‌تر از ۲۳۰ سانتی متر باشد. این شمش‌ها را وارد کوره‌های داغ می‌کنند. سپس آن‌ها را از میان غلتک‌ها عبور می‌دهند. با این عمل، ضخامت شمش‌ها کم و طول آن‌ها بیشتر می‌شود. بعد از انجام این مراحل، شمش‌ها را از نورد میانی عبور می‌دهند. در مراحل نهایی طبق اندازه نهایی، آن‌ها را شکل دهی می‌کنند. استانداردهای این روش تولید DIN EN 10055 ،DIN59051 و DIN1022 هستند.

سپری‌های نورد سرد

در این روش، شمش‌هایی که با نورد گرم آماده شدند را با اسید شستشو می‌دهند. سپس ضخامت شمش‌ها را کم می‌کنند و آن‌ها را نسبت به ابعاد خواسته شده، برش می‌دهند.

برش تیرآهن‌ها

در این روش، گاها بخاطر اینکه به پروفیل T نیاز دارند، اما مقاومت این پروفیل کمتر از حد مورد نیاز است، تیرآهن‌ها را برش می‌دهند و آن‌ها را به شکل T می‌سازند.

Types of profile t min - سپری چیست؟ با پروفیل سپری، انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

انواع پروفیل سپری

این پروفیل‌ را به سه دسته تقسیم می‌کنند که مبنای آن، ماده اولیه تولید است. این سه دسته شامل، سپری آلومینیومی، سپری‌های آهنی و پروفیل ۵۰۷ فولادی می‌شود. همچنین گاها این پروفیل‌ها را بر اساس ظاهر آن‌ها، به دو دسته گرد گوشه و تیزگوشه تقسیم می‌کنند.

پروفیل آلومینیومی

این محصول آلومینیومی به دو روش پرسی و فابریک عرضه می‌شود. پروفیل T آلومینیومی که به روش فابریک تولید می‌شود، کیفیت بالاتری دارد. این محصول وزن کم‌تری نسبت به سایر موارد دارد، اما در عین حال استحکام مناسبی دارد. همچنین به خاطر اینکه این محصول به آسانی قابل تمیز شدن است، در طراحی‌های خانه و معماری‌های جدید به کار می‌رود.

پروفیل آهنی

سپری‌های این دسته از نظر ویژگی‌های ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • پروفیلی که ضلع‌هایش مساوی هستند و ارتفاع برابر دارند
  • پروفیلی که ضلع‌هایش نامساوی است و عرض آن‌ها دو برابر ارتفاع‌شان می‌باشد.
  • پروفیل‌هایی که ارتفاع بالایی دارند.

اما دسته بندی اصلی این کالاهای آهنی، بر اساس روش ساخت است. پروفیل‌های آهنی مانند سپری‌های آلومینیومی، با دو روش پرسی یا فابریک ساخته می‌شوند.

پروفیل‌های آهنی فابریک

پروفیل آهنی فابریک، پروفیلی به شکل T است که پس از طی مراحل نورد، به شکل سپری درمی‌آید. این پروفیل، دارای عرض و ضخامت بال و جان بوده و وزن محصول تولیدشده نیز منطبق با استاندارد آلمان یا همان جدول اشتال است.

پروفیل‌های آهنی نوردی

سپری‌های آهنی نوردی، پروفیلی هندسی‌شکل است و تفاوتش با سپری‌های آهنی فابریک در وزن کمتر است؛ در نتیجه، مقاومت کمتری نیز دارد و در مواردی استفاده می‌شود که ابعاد، اولویت و اهمیت بیشتری داشته باشد.

پروفیل ۵۰۷

۵۰۷، از ورق سیاه تهیه می‌شود. مقطع این محصولات فولادی مربعی شکل است و بیشتر برای ساخت درب و پنجره به کار می‌روند.

اینک به ویژگی‌های مختلف این پروفیل‌های مهم بپردازیم.

ویژگی‌های پروفیل سپری

  • محصولات  پروفیل سپری مقاومت بالایی در برابر ضربه‌ها دارند.
  • پروفیل T را می‌توان به روش‌های مختلفی تولید کرد.
  • این پروفیل‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این مورد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها نیز می‌باشد.
  • مرغوب‌ترین نوع این پروفیل‌ها، یعنی محصولات تولید شده با روش نورد گرم، ارزان‌ترین دسته محصولات این پروفیل هستند.
  • این کالاهای کاربردی را می‌توان با مواد اولیه متنوعی ساخت. این امر، تولید آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.
  • نظافت این محصولات به راحتی انجام می‌شود.
  • این محصولات، بعد از ضربه خوردن نیز، خاصیت خود را از دست نمی‌دهند و قابل استفاده می‌مانند.
  • پروفیل‌‌های T شکل، توانایی جایگزینی برای سایر محصولات را نیز دارند.

کاربردهای پروفیل سپری

سپری‌ها، به علت کاربردهای متنوع و بالایی که دارند شناخته می‌شوند. این محصولات را گاها می‌توان جایگزین نبشی و تیرآهن نیز کرد. در ادامه به ذکر انواع کاربردهای این محصولات پروفیلی کاربردی می‌پردازیم.

  • از پروفیل سپری در ساخت ستون‌ها و همچنین سازه‌های خرپا استفاده می‌کنند.
  • از محصولات این سازه، برای تهیه محافظ‌هایی مانند گاردریل استفاده می‌شود.
  • گاها در ساختمان سازی، برای تولید قسمت نورگیر، از پروفیل T استفاده می‌کنند.
  • در بعضی از قسمت‌های ساخت سد، پروفیل T به کار گرفته می‌شود.
  • گاها برای عدم دسترسی به نبشی‌ها، از سپری‌ها برای اتصالات پل‌ها به ستون استفاده می‌کنند.
  • برای ساخت درب و پنجره‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارند، از این پروفیل‌های پرمصرف و کاربردی استفاده می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای این سازه‌های مهم، مربوط به ساخت اسکلت ساختمان‌ها و زیرسازی‌های فلزی می‌باشد.
  • ابعاد کوچک این قطعه را، در سقف‌های کاذب به کار می‌گذارند.
  • از سپری‌ها برای کلاف بندی دیوار بنایی یا وال پست استفاده می‌کنند.
  • گاها سازندگان تصمیم می‌گیرند تا اسکلت گلخانه‌ها را با پروفیل T بسازند.

همچنین ممکن است سازندگان، بنا به نیاز خود تصمیم بگیرند تا از این پروفیل کاربردی، استفاده‌های دیگری بکنند.

profile T Weight and dimensions min 300x300 - سپری چیست؟ با پروفیل سپری، انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

وزن و ابعاد پروفیل T

سپری‌های مصرفی، از ضخامت ۰.۹ میلی متر تا ضخامت ۲.۵ سانتی متر تولید می‌شوند. نمره این سازه‌های پروفیلی بر اساس اندازه لبه آن تعیین می‌شود. یعنی اگر اندازه لبه ۲۰ میلی متر باشد، به آن پروفیل سپری نمره ۲ می‌گویند. این سپری‌ها در دوازده نمره ساخته می‌شوند.

طول این مصالح کاربردی نیز، معمولا بین ۶ تا ۱۲ متر می‌باشد

در جدول زیر، وزن هر نمره پروفیل T بر اساس شاخه ۶ متری آن را رسم خواهیم کرد.

 نمره سپری‌ها  وزن هر شاخه

(بر اساس کیلوگرم)

۲ ۵.۵
۲.۵ ۸
۳ ۱۰.۵
۳.۵ ۱۴
۴ ۱۷.۵
۴.۵ ۲۲
۵ ۲۶
۶ ۳۷.۵
۷ ۵۰
۸ ۶۲
۹ ۸۰
۱۰ ۹۸

Buying T profile min - سپری چیست؟ با پروفیل سپری، انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

نکاتی برای خرید سپری

از برترین تولید کنندگان این محصول در ایران می‌توان به تولیدی‌هایی همچون شرکت جهان پروفیل پارس (تهران)، شرکت کیان پروفیل پرشیا (تهران)، کارخانه لوله و پروفیل آپادانا (اصفهان) را نام برد. شما عزیزان می‌توانید به شکل روزانه قیمت انواع پروفیل و سپری‌ها را در سایت آهنک مشاهده کنید. همچنین اگر قصد خرید این پروفیل‌های کاربردی را دارید، می‌توانید با انتخاب سپری‌ها از دسته محصولات نبشی و ناودانی، با چند کلیک ساده، خرید خود را نهایی کنید. همچنین اگر نیاز به مشاوره دارید، متخصصان ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید.

جمع‌بندی پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا سپری‌ها را به شما معرفی کنیم. روش تولید این محصولات کاربردی را برای شما شرح دادیم، انواع آن را نام بردیم و از ویژگی‌ها و کاربردهای این سازه مهم سخن گفتیم. همچنین جدول وزنی پروفیل T و راهنمایی خرید آن نیز در این مقاله قابل مشاهده است. امیدواریم با پایان این مقاله، اطلاعات خوبی را در مورد سپری‌ها و انواع‌شان کسب کرده باشید.

اگر درمورد این مقاله سوال و یا نظری دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.