راهنمای جامع انواع ورق فلزی-آهنک

ورق‌ها حاصل نورد مسطح هستند و به صورت سیم پیچ پیچیده می‌شوند تا هم حجم کمتری اشغال کنند و هم اینکه حمل و نقل آنها آسان‌تر باشد. ورق‌های فلزی در صنعت خودرو, ساخت و ساز لوازم خانگی و ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند. در این مقاله به معرفی انواع ورق‌های فلزی و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق‌چیست و ورق‌های فلزی چگونه ساخته می‌شوند؟

ورق‌ها, محصولات فلزی پایه هستند و در ساخت انواع مقاطع فلزی از قبیل انواع پروفیل کاربرد دارند. جنس آن‌ها معمولا از عنصر فلزی غالب فولاد بوده و عناصر دیگری از قبیل: کربن, روی, منگنز, آلومینیوم و مس در تولید این ورق‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق‌های فلزی به دو روش کلی نورد سرد و گرم ساخته می‌شوند و از تختال‌های فلزی که نوعی شمش هستند, در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. ابتدا این تختال‌های فلزی وارد خط تولید شده و بعد از طی کردن مراحل گوناگون نورد سرد یا گرم, به انواع ورق‌ فلزی تبدیل می‌شوند.

استاندارد ورق‌های فلزی

نامگذاری ورق‌ فلزی بستگی به نوع تولید آن و استانداردهای تولید آن دارد:

  • استاندارد ASTM آمریکا
  • استاندارد GOST روسیه

در ادامه به معرفی انواع ورق فلزی بر اساس طریقه ساخت و کاربردهای آن‌ها در صنعت خواهیم پرداخت.

plate 500x348 1 300x209 - انواع ورق‌های فلزی

استحکام کششی در ورق‌های فلزی چه مفهومی دارد؟

یک اصطلاح تخصصی است و تعاریف مخصوص را دارد, به بیان علمی استحکام کششی به معنی بیشینه‌ی تنشی یک مقطع فولادی در زمانی که تحت فشار قرار گرفته باشد و به دو طرف کشیده شود. تعریف ساده‌تر برای این عبارت, مقاومتی که ورق در برابر انواع آسیب‌ها و فشارهای احتمالی, ضربات و آسیب‌های حاصل از حمل ونقل و برخورد با جسم خارجی از خود نشان می‌دهد.

coil ahanak 150x150 - انواع ورق‌های فلزی

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

انواع ورق‌های فلزی مستحکم

ورق‌های فولادی از استحکام و مقاومت خاصی برخوردار هستند ولی بعضی از ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی مقاومت بیشتری در برابر فشار خواهند داشت. ورق‌های تولید شده با آلیاژهای تولید شده با سوپرآلیاژها بسیار مقاوم‌تر از ورق‌های فولادی هستند.

در ادامه به معرفی تعدادی از ورق‌ها و کاربرهای آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق 300x200 - انواع ورق‌های فلزی

ورق‌های فلزی فولادی سیاه

یکی از ورق‌های فلزی مستحکم ورق سیاه می‌باشد و بر اساس روش نورد گرم تولید شده و ظاهر مات و جنس زبری دارد. این ورق در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی مثل ورق سرد مقاومت بیشتری داشته و از آن برای ساخت پروفیل‌های صنعتی و مصالح صنعتی استفاده می‌شود.

ورق فولاد ضدزنگ

این نوع ورق‌ها به نام استیل ضدزنگ شناخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی دارند. عناصر تشکیل دهنده آن کروم, مولیبدنوم, نیکل و مدیون می‌باشد. مقاومت بالای این ورق به دلیل وجود عنصر مدیون در ترکیبات آن می‌باشد. استیل ضدزنگ مقاومت بالایی در برابر باران, اسید و مواد قلیایی دارد و آلیاژهای به کار رفته در آن 3 نوع فرعی هستند که شامل:

  1. فولاد ضدزنگ فریتیک
  2. مارتنزیتی
  3. آستنیتی می‌باشند.

ورق‌های مسی

از ترکیب شدن عنصر مس با بعضی از عناصر دیگر یک آلیاژ متفاومت بدست می‌آید که مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند. مس رسانای الکتریکی است و زمانی که لازم باشد از فلزهای رسانا در ساخت یک قطعه استفاده شود, ورق‌های مسی حرف اول را می‌زنند.

همچنین, فلز مس استحکام خوبی در برابر فرسودگی دارد و سازه‌های ساخته شده با این فلز عمر نسبتا زیادی دارند.

خرید ورق مسی در بانک فولاد 300x300 - انواع ورق‌های فلزی

کاربرد ورق‌های برنجی

ورق‌های فلزی برنجی علاوه بر داشتن مقاومت بالا در برابر فرسوذگی, وزن بسیار مطلوبی هم دارد. در زمان‌هایی که نیاز به یک ورق محکم و سبک باشد, ورق برنجی گزینه بسیار مناسبی است.

با ترکیب شدن دو عنصر روی و مس, آلیاژ برنج بدست می‌آید و هر چقدر درصد های این دو عنصر کم و زیاد شوند ویژگی‌های آلیاژ بدست آمده تغییر خواهد کرد. ورق‌های برنجی نسبت به ورق مسی مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی و خوردگی دارند.

ورق‌های روغنی

یکی دیگر از ورق‌های فولادی که به روش نورد سرد تولید می‌شود ورق روغنی نام دارد و به دلیل داشتن سطح صیقلی و براق به این نام مشهور است. بر خلاف ورق سیاه که با روش نورد گرم تولید می‌شود و کیفیت پایینی دارد, ورق روغنی کیفیت بالاتر و ضخامت کمتری دارد. برای تولید آن ابتدا فولاد را ذوب کرده و بعد آن را با روش اسیدشویی خنک می‌کنند و آن را درون غلطک قرار داده تا مسطح شود. این فرآیند در دمای طبیعی به حدی ادامه پیدا می‌کند تا ورق روغنی به ضخامت دلخواه برسد.

کاربردهای این محصول می‌توان شامل: فلز پایه برای ورق گالوانیزه, ساخت لوازم خانگی مانند فرگاز و اجاق, ساخت روکش یخچال, روکش‌ها و عایق‌ها, ساخت انواع لوله‌ها اشاره کرد.

ورق اسیدشویی

این نوع ورق, نوعی دیگر از ورق‌های فولادی است و روش تولید آن به این صورت است که بعد از تولید ورق فولادی به دلیل پاشش آن در زمان خنک سازی, یه لایه نازک اکسید آهن روی آن بوجود می‌آید و سطحی پوسته پوسته را تشکیل می‌دهد. برای از بین رفتن این پوسته‌ها, با موادی اسیدی آن را شستشو می‌دهند و اکثرا از اسید کلریدریک استفاده می‌شود.

کاربردهای این ورق شامل: استفاده به عنوان ورق پایه برای تولید ورق روغنی, ساخت رینگ و شاسی ماشین, ساخت کشتی و زیر دریایی, تولید لوله‌های نفت و گاز می‌شود.

ورق‌های فولادی گالوانیزه

این ورق‌ بر پایه‌ی ورق‌های فولادی تولید شده و با روی اندودشدن یا گالوازیناسیون در برابر اکسید آهن و خوردگی‌ها مقاوم می‌شوند. آهن و فولاد در برابر زنگ‌زدگی مقاومت پایینی دارند, از این روش برای مقاوم‌تر کردن آهن و فولاد استفاده می‌کنند. این ورق‌ها به دو شکل ورق الکتروگالوانیزه و ورق روکش دار فلزی با حرارت زیاد عرضه می‌شوند. ما در مقاله ای جداگانه تمامی اطلاعات لازم را در مورد این نوع ورق در اختیارتان قرار داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر روی، ورق گالوانیزه چیست؟ کلیک کنید.

در گذشته, این ورق‌ها با شیوه غوطه‌وری در استخر گالوانیزه می‌شدند, ولی امروزه از روش الکتروگالوانیزاسیون استفاده‌های زیادی می‌شود.

کاربرد ورق گالوانیزه 300x201 - انواع ورق‌های فلزی

coil ahanak 150x150 - انواع ورق‌های فلزی

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

ورق آلومینیوم

یکی از پرکاربردترین ورق‌های فلزی موجود در بازار ورق‌های آلومینیومی هستند و در عرصه صنعت کاربرد بسیار زیادی دارند. در بازار جهانی تولید بسیار زیادی دارند و به صورت ورق‌های نازک و سبک تولید می‌شوند.

ورق‌های رنگی

ورق‌های گالوانیزه را در کوره‌های خاص رنگ پاشی کرده و به این ترتیب ورق‌های رنگی بدست می‌آیند. به دلیل زیبایی و تنوع رنگی این محصول در ساخت کانکس از آن استفاده می‌شود و استانداردهای جهانی آن در همه جا یکسان می‌باشد.

ورق آجدار

ورق‌های فلزی به علت داشتن سطح صاف بسیار لیز هستند و نمی‌توان برای بعضی مصارف از آن‌ها استفاده کرد. به وسیله غلطک برجستگی‌هایی به صورت منظم روی سطح ورق ایجاد می‌کنند. برای ساخت این ورق, ورق روغنی یا سیاه را در دستگاه آج‌زنی قرار می‌دهند و طرح‌های برجسته و منظم روی سطح آن بوجود می‌آورند.

کاربردهای این ورق شامل: ساخت پله‌های اضطراری و عرشه کشتی‌ها, پل‌های عابر پیاده, کف اتاقک کامیون و وانت, ساخت سطوح دستگاه‌های صنعتی می‌باشد.

AGDAR1 300x200 - انواع ورق‌های فلزی

ورق‌های نورد سرد

این ورق‌های فلزی به وسیله‌ی نورد سرد تولید می‌شوند و برای تولید آن ورق‌ها میان غلطک‌ها قرار می‌گیرند و با انجام روش‌های خاص محصول نهایی تولید می‌شود. این ورق‌های فلزی به محض خروج از خط تولید با محلول‌های اسیدی شستشو می‌شوند و به صورت شیت یا رول وارد بازار می‌شوند.

از نظر شکل ظاهری, براق و صیقلی هستند و نسبت به سایر ورق‌های معرفی شده از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

unnamed 2 300x164 - انواع ورق‌های فلزی

ورق آلیاژی ولداکس

این نوع ورق یک آلیاژ بسیار قوی و دقیق می‌باشد و از ترکیب عناصری مانند: کربن, منکنز, سیلیسیلم به‌دست می‌آید. وزن آن نسبت به سایر ورق‌های فلزی آلیاژی کمتر بوده و استحکام کششی بسیار زیادی دارد.

مقاومت زیاد در برابر ضربه و مقاومت در برابر خوردگی این ورق را به یک از مستحک‌ترین ورق‌های موجود در بازار تبدیل کرده است.

ورق‌های آلیاژی دومکس

این ورق‌های فلزی با آلیاژ خاصی تولید می‌شوند و از ترکیب عناصری مانند: تیتانیوم, وانادیوم, نایوبیوم, منگنز و کربن بدست می‌آیند. منگنز و کربن مقدار کمتری در این آلیاژ دارند و این ورق استحکام بالایی دارد و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

ورق آلیاژی آلفورم

ورق‌های فلزی آلفورم بسیار مستحکم هستند و مانند دو ورق قبلی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. قابلیت جوش‌پذیری خوب, شکل‌پذیری مناسب‌تر و چقرمگی بیشتر از مزیت‌های این ورق در مقایسه با ورق‌های فلزی دیگر می‌باشد. این ورق در گریدهای متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می‌گردد.

roll1 300x180 - انواع ورق‌های فلزی

coil ahanak 150x150 - انواع ورق‌های فلزی

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های فلزی

از بهترین تولیدکنندگان ورق‌ فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسین خوزستان
  • شرکت صنایع هفت الماس
  • کارخانه فولاد غرب آسیا
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  • فولاد کاویان اهواز
  • شرکت فولاد گیلان
  • کارخانه تاراز چهارمحال
  • شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

قیمت ورق‌های فلزی

به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین قیمت جهانی فولاد, قیمت ورق هر روز در حال تغییر می‌باشد. برای آگاهی از بروزترین قیمت ورق به سایت آهنک وارد شوید یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

coil ahanak 150x150 - انواع ورق‌های فلزی

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن