ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد مزایای این محصول

ورق گالوانیزه، نوعی ورق فولادی است که سطح آن با فلز روی پوشانده شده و مقاومت بسیار بالایی دربرابر رطوبت زیاد و خوردگی دارد. این ویژگی ورق گالوانیزه باعث می‌شود در صنایع بسیار متنوعی کاربرد داشته باشد. همچنین ورق گالوانیزه از پرطرفدارترین مصالح فولادی محسوب می‌شود که برای خرید آن نیاز است اطلاعات کافی درباره‌ی انواع، کاربردها و مزایای آن داشته باشید. این ورق، محصولی مقرون به صرفه است ولی قیمت ورق گالوانیزه به خاطر کاربرد فراوانش مرتب دستخوش تغییرات می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی کامل این محصول پرکاربرد می‌پردازیم.

آشنایی با ورق گالوانیزه

ورق فولادی، طی فرآیندی که به آن گالوانیزاسیون گفته می‌شود، با فلز روی پوشانده شده و ورق گالوانیزه را به وجود می‌آورد. این ورق ویژگی‌های بسیاری دارد که این ویژگی‌ها ورق گالوانیزه را به یکی از پرکاربردترین مصالح فولادی تبدیل کرده است. فلز روی از ورق دربرابر عوامل محیطی مانند رطوبت، خوردگی و اکسیداسیون محافطت می‌کند که باعث می‌شود طول عمر مفید ورق افزایش پیدا کند. از این ورق در صنایع بسیاری مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، کشاورزی و … استفاده می‌شود.

ضخامت فلز روی که برای پوشاندن ورق گالوانیزه استفاده می‌شود به عوامل مختلفی مانند کاربرد ورق، محل استفاده از آن، ترکیب شیمیایی فولاد و … بستگی دارد. میزان مقاومت ورق گالوانیزه، ارتباط مستقیمی با ضخامت آن دارد که ضخامت آن، قیمت ورق را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ورق گالوانیزه با روش‌های مختلفی تولید می‌شود. دو روش نورد سرد و گرم عموما برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.شس اما رایج‌ترین روش تولید آن، نورد گرم است.

Types of galvanized sheet - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

انواع ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه انواع مختلفی دارند و هر کدام برای مصارف خاصی در صنعت و ساختمان سازی به کار می‌روند. هر کدام از این نوع ورق با روش های خاصی تولید می‌شوند. برای این که راحت‌تر متوجه انواع ورق گالوانیزه شوید ما آن‌ها را بر اساس روش تولید، فرمینگ، شکل ظاهری و نوع پوشش دسته بندی کردیم.

 ورق های گالوانیزه براساس روش تولید

1. گالوانیزاسیون حرارتی

این روش گالوانیزاسیون، از روش‌های قدیمی محسوب می‌شود که در آن محصول فولادی را در حمامی از فلز روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند. فلز روی به سطح ورق فولادی چسبیده و روکشی ضخیم ایجاد می‌کند. این روکش باعث افزایش دوام و مقاومت ورق دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود که ورق را به محصولی مقرون به صرفه تبدیل می‌کند. پس از خارج شدن ورق از حمام فلز روی مذاب، محصول خشک می‌شود و به سه دسته‌ی بدون گل، گل ریز و گل درشت تقسیم‌‌بندی می‌شود.

2. الکتروگالوانیزه

در روش الکتروگالوانیزه، از محلول روی سولفات (ZnSO4) یا سیانید به همراه برق برای ایجاد پوشش برروی ورق فولادی استفاده می‌شود. در این روش، ورق گالوانیزه ضخامت کمتر و سطح صاف‌تری نسبت به روش حرارتی دارد.  پوشش ایجاد شده در روش حرارتی ضخامت بیشتری نسبت به روش الکتروگالوانیزه دارد که همین موضوع باعث می‌شود رنگ‌آمیزی آن سخت‌تر شود. به همین دلیل در صنعت خودروسازی، از ورق تولید شده به روش الکتروگالوانیزه استفاده می‌شود.

براساس فرمینگ

Steel deck min 2 300x200 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

1. عرشه فولادی

سطح ورق عرشه فولادی دارای برجستگی‌هایی است که ضخامت آن‌ها بین 0.7 تا 1.25 میلی‌متر می‌باشد. این ورق مزایای مختلفی مانند مقرون به صرفه بودن، اجرای سریع و آسان، ایمنی بالا و سبک بودن دارد، که همین امر باعث شده است کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد.

roof sheet min 300x300 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

2. ورق شیروانی

ورق شیروانی با ضخامتی بین 0.04 تا 0.6 میلی‌متر تولید می‌شود که اشکال متنوعی اعم از ذوزنقه و طرح سفال دارد. از این ورق در ساخت سقف شیروانی سوله‌ها، منازل و واحدهای تولیدی استفاده می‌شود.

color sheet min 2 300x200 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

3. ورق رنگی

این نوع ورق رنگی در تمام کارخانه‌ها در دو عرض 1000 و 1250 میلی‌متر تولید می‌شود. برای ساخت این محصول در سطح ورق گالوانیزه پوشش پلیمری رنگی استفاده می‌شود که مقاومت ورق در برابر آسیب عوامل محیطی را افزایش می‌دهد.

Roll off shutter min 1 300x200 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

4. کرکره رول آف

ورق کرکره‌ رول آف با ورق کرکره‌ معمولی که از انواع ورق شیروانی محسوب می‌شود متفاوت است. ضخامت این ورق معمولا بین 0.4 تا 1 میلی‌متر است و بار زیادی را متحل نمی‌شود. ورق کرکره رول آف در ساخت پوشش درب کارگاه‌های تولیدی و مغازه‌ها به کار می‌رود.

Shadowline sheet min 300x200 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

5. ورق شدولاین

این نوع زیرمجموعه‌ای از ورق‌های شیروانی به حساب می‌آید که ضخامت آن معمولا بین 0.3 تا 0.7 میلی‌متر است. ورق شدولاین دارای مزایای مهمی از جمله مقاومت بالا در برابر رطوبت، فرم محکم، وزن سبک، ایمنی بالا و قیمت مقرون به صرفه است. این ورق در ساخت سوله، خرپا و پانل ساندویچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

6. کانال‌های پیش‌ساخته

این نوع ورق برای ساخت کانال‌های کولر و سیستم تهویه استفاده می‌شود که تماس مداوم با هوا و رطوبت، باعث افزایش سرعت اکسیداسیون و زنگ‌زدگی می‌شود. برای ساخت این محصول، استفاده از ورق‌های جوشکاری شده و فرم‌دهی شده انتخاب مناسبی است.

Guardrails min 300x200 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

7. گاردریل

ورق گاردریل در ضخامتی بین 0.7 تا 1 میلی‌متر تولید می‌شود و در ساخت گاردریل جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق دارای کیفیت مناسب، سرعت بالا در اجرا و هزینه‌ی کم است که موجب افزایش امینت جاده‌ها و کاهش خسارات ناشی از تصادفات می‌شود.

8. بدنه کانکس

این نوع ورق، وزن زیادی را تحمل نمی‌کند، به همین دلیل عموما با ضخامت بین 0.7 تا 1 میلی‌متر ساخته می‌شود. همچنین امکان جوشکاری نیز دارد.

coil ahanak 150x150 - ورق گالوانیزه چیست؟ معرفی کامل انواع، کاربرد و مزایا

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

براساس شکل ظاهری

براساس درصد و کیفیت فلز روی مورد استفاده در گالوانیزاسیون، پس از خشک شدن، در سطح ورق کریستال‌هایی شکل می‌گیرند که به آن‌ها Spangle می‌گویند. در اینجا منظور از گل همان Spangle های سطح ورق هستند که به سه نوع دسته‌بندی می‌شوند. ورقی که مقدار کمتری از این گل‌ها داشته باشد، کیفیت بالاتری دارد. پس ورق های گالوانیزه بر اساس شکل ظاهری به دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1. بدون گل

2. گل ریز

3. گل درشت

براساس نوع پوشش

ورق گالوانیزه که با روش نورد گرم تولید می‌شود، از پوشش‌هایی با جنس مختلف استفاده می‌شود. جنس پوشش ورق‌های گالوانیزه، تاثیر زیادی بر قیمت این ورق دارد.

1. پوشش روی (Z)

در این نوع، ورق فولادی در حمام مذاب حاوی 99% روی غوطه‌ور می‌شود.

2. پوشش روی آهن (ZF)

در این نوع، ورق فولادی در حمام مذاب حاوی 90% روی و 8 تا 10 % آهن غوطه‌ور می‌شود.

3. پوشش روی آلومینیوم (ZA)

در این نوع، ورق فولادی در حمام مذاب حاوی 50% روی و 50% آلومینیوم غوطه‌ور می‌شود.

4. پوشش آلومینیوم روی (AZ)

در این نوع، ورق فولادی در حمام مذاب حاوی 55% آلومینیوم، 43.4% روی و 1.6% سیلیکون غوطه‌ور می‌شود.

5. پوشش آلومینیوم سیلیکون (AS)

در این نوع، ورق فولادی در حمام مذاب حاوی 92 تا 89% آلومینیوم و 8 تا 11% سیلیکون غوطه‌ور می‌شود.

کاربرد ورق گالوانیزه

  1. صنعت خودرو سازی، ساخت بدنه و قسمت‌های داخلی خودرو
  2. صنایع برق و الکترونیک، ساخت تجهیزات برق و کامپیوتر، کاندوئیت‌های سیم‌کشی و قطعات پوششی در صنایع الکرونیک
  3. صنعت ساختمان‌سازی
  4. ساخت لوازم خانگی مانند لباس‌شویی، یخچال و فریزر، کولر و کانال تهویه
  5. ساخت تابلوهای صنعتی
  6. تولید انواع لوله و پروفیل و محصولات فولادی دیگر
  7. ساخت سقف‌ها و سوله‌های صنعتی، بدنه سالن‌های بزرگ و سیلوهای گالوانیزه
  8. ساخت ساندویچ پانل‌ها
  9. ساخت رابیتس گالوانیزه
  10. راه‌سازی و ساخت گاردریل

مشخصات ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه عموما به دو صورت رول یا فابریک تولید و در بازار عرضه می‌شوند که ابعاد و ضخامت ورق‌ها براساس رول یا شیت بودن متفاوت است. به طور معمول ورق رول با عرض 100 و 125 سانتی‌متر، ضخامت 0.18 تا 6 میلی‌متر و وزن تقریبی 5 تا 7 تن تولید می‌شوند. ورق‌های فابریک در ابعاد 1000*2000 میلی‌متر و 1250*2500 میلی‌متر، ضخامت متنوع 0.18، 0.4، 0.9، 2 و 6 میلی‌متر و وزن 3.5 تا 1 تن تهیه و عرضه می‌شوند. ورق‌های گالوانیزه با ضخامت 0.3 تا 2.5 میلی‌متر، پراستفاده‌تر از سایر ضخامت‌ها هستند، به همین دلیل بیشتر خریداری می‌شوند.

ابعاد ورق گالوانیزه با توجه به کاربردی که دارد نیز می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، ابعاد ورق گالوانیزه، یکی از عواملی است که بر قیمت آن تاثیرگذار است. به همین دلیل برای داشتن خرید مناسب و درست، باید اول به کاربرد و بعد به ابعاد آن دقیت و توجه کنید.

برترین کارخانه‌های تولید کننده ورق گالوانیزه

  • کارخانه هفت الماس قزوین
  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد تاراز
  • کارخانه فولاد شهرکرد
  • کارخانه فولاد خودرو شهرکرد
  • کاخانه امیرکبیر کاشان
  • کارخانه فولاد شهریار تبریز

مزایا ورق گالوانیزه

  1. استحکام زیاد دربرابر رطوبت و خوردگی
  2. هزینه تولید، نگهداری و تعمیر بسیار پایین‌تر از سایر ورق‌ها
  3. چوشکاری آسان
  4. نصب سریع و راحت
  5. ظاهر براق و زیبا
  6. طول عمر بالا
  7. ایمنی بالا
  8. شکل‌پذیری آسان

نکاتی درباره ورق گالوانیزه از تولید تا نگه داری و حمل و نقل

در زمان ساخت، حمل و نقل و نگهداری ورق گالوانیزه، باید نکات و دستورالعمل‌هایی رعایت شود تا ورق آسیبی نبیند و از فرسودگی زودهنگام آن جلوگیری می‌شود.

  • نحوه دستگاه‌بندی

در زمان ساخت این محصول باید به داشتن لباس و کفش و عینک ایمنی، تجهیزات مناسب و ایمن، دستکش مناسب، کلاهک محافظ سر و … توجه داشت تا آسیبی به افراد وارد نشود.

  • شرایط حمل و نقل

در هنگام جابجایی ورق‌های گالوانیزه، باید به نحوه بسته‌بندی ورق‌ها توجه شود تا هیچ خراشی برروی محصول ایجاد نشود. همچنین ورق‌ها نباید روی هم انباشته شوند و همیشه باید بین آن‌ها مقداری فاصله برای عبور هوا وجود داشته باشد.

  • شرایط نگه‌داری

برای نگه‌داری ورق‌های گالوانیزه در انبار، نباید محیط انبار کامل بسته باشد و باید تهویه درست و مناسب داشته باشد. ورق‌ها به هیچ عنوان نباید برروی زمین و سطح خاکی قرار بگیرند، و باید به وسیله چوب یا فلز، سطوحی ایجاد کرد تا ورق‌ها برروی آن قرار بگیرند. در این صورت محصولات از آسیب توسط مواد اسیدی، رطوبت و ضربه در امان می‌ماند.

ورق‌ها نباید برروی یکدیگر، بدون داشتن فاصله برای عبور جریان هوا قرار بگیرند. علاوه بر این نباید حتی برای زمان کوتاهی، با پلاستیک بسته‌بندی شود.

درصورت عدم رعایت اصول و استانداردهای نگه‌داری و حمل و نقل ورق گالوانیزه، برروی سطح این ورق ششوره‌های سفید ایجاد شده باعث فرسودگی و آسیب به ورق می‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق گالوانیزه، در واقع نرخی است که با توجه به فاکتورهایی اعم از میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و نوسانات قیمت ارز و دلار تعیین می‌شود و این فاکتورها بر هزینه‌ی تولید، بسته‌بندی و حمل و نقل محصول تاثیرگذارند. بهتر است برای داشتن خریدی مناسب، قیمت این محصول فولادی را به صورت روزانه بررسی کنید تا در زمان خرید، انتخاب درست و مقرون به صرفه‌ای داشته باشید.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت  خرید این محصول با مشاوران ما در آهنک از طریق شماره تماس 91006007-021 در ارتباط باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله هرآنچه که برای شناخت ورق گالوانیزه نیاز است بدانید را بیان کردیم و به معرفی انواع و کاربردهای آن، نکات نگهداری و حمل و نقل، و مزایای این محصول فولادی پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی ورق گالوانیزه، استحکام و دوام بالا و مقرون به صرقه بودن آن است. به همین دلیل توصیه کی‌کنیم برای داشتن سازه‌ای مقاوم و محکم، از این محصول فولادی استفاده نمایید.