ورق ضد سایش چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های آن

ورق‌های فولادی انواع بسیاری با ویژگی‌های منحصر به فرد دارند، که ورق ضد سایش نیز یکی از همین انواع می‌باشد. این ورق‌ها هرکدام باتوجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود در زمینه‌های مختلفی مانند ساختمان‌سازی و صنایع متنوع، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند.

با توجه به کاربردهای گسترده‌ی ورق‌های فولادی، نیاز است که این ورق‌ها در برابر سایش، زنگ‌زدگی و آسیب‌های دیگر مقاوم باشند. همین موضوع باعث شده است ورق‌های ضدسایش ساخته شوند.

این ورق‌ها انواع مختلفی دارند و بسیار پرطرفدار هستند، به همین دلیل برای داشتن خریدی مناسب، نیاز است که از قیمت ورق ضد سایش به صورت روزانه اطلاع داشته باشید و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را نیز بشناسید.
ما در این مقاله قرار است شما را با انواع ورق ضدسایش، نحوه تولید، کاربردها، ویژگی‌ها و عوامل موثر بر قیمت آن آشنا کنیم.

معرفی ورق ضد سایش

ورق‌های ضدسایش که با نام “هاردوکس (Hardox)” نیز شناخته می‌شوند، درواقع نوعی ورق آلیاژی کربن بالا هستند که وجود کربن، باعث افزایش سختی در آن‌ها شده است. با افزایش مقدار کربن در این نوع ورق، خواص ضدسایش و استحکام آن افزایش می‌یابد.

عناصر اصلی این ورق آلیاژی، کرن و منگنز هستند که این دو عنصر، لایه هایی از جنس کربید آهنی تولید می‌کنند. (کربید نوعی ترکیب بسیار سخت است.)

همچنین برای ساخت این نوع ورق آلیاژی، از روش نورد استفاده می‌شود تا عمر آن طولانی شده و کارایی آن افزایش یابد. این ورق‌ها در هر شرایطی، خصوصیات شکل‌پذیری، ماشین‌کاری و مقاومت خمشی خوبی از خود نشان می‌دهند.

coil ahanak 150x150 - ورق ضد سایش چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن
Types of anti wear sheets min - ورق ضد سایش چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های آن
تصویری از انواع ورق ضد سایش

انواع ورق ضد سایش

ورق‌های ضدسایش، با توجه به درصد عناصر شرکت‌کننده در ترکیبات آلیاژی آن و میزان سختی و انعطاف‌پذیری، به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی این انواع می‌پردازیم.

1. ورق هاردوکس (Hardox)

در ساخت این نوع ورق آلیاژی، عناصر کربن، مولیبدن، کروم، منگنز، سیلیسیوم، نیکل و مقدار ناچیزی فسفر، گوگرد و بور وجود دارند. از ویژگی‌های مهم این نوع، قابلیت ماشین‌کاری، جوشکاری و شکل‌پذیری است.

با افزایش میزان کربن این ورق‌ها، سختی آن نیز افزایش پیدا کرده و در مقابل انعطاف آن کمتر می‌شود. از این ورق در ساخت موج‌شکن و چکش استفاده می‌شود، اما برای ساخت پل‌ها و تیر ستون‌ها مناسب نیست.

ورق هاردوکس با سختی‌های متنوعی تولید می‌شود که شامل گریدهای 400، 450، 500، 550 و 600 برنیل است. از بین تمام گریدهای سختی این ورق، دو سختی 450 و 500 پرکاربردتر از سایر گریدها هستند.
درصد عناصر موجود در ترکیبات برخی از گریدهای این ورق عبارتند از:

1.1 ورق هادوکس 400

این ورق شامل 0.3 % کربن، 0.7% سلیسیوم، 1.6% منگنز، 0.5 تا 2.4% کروم، 0.6% مولیبدن، 1.5 % نیکل و مقدار ناچیزی فسفر، گوگرد و کروم است. مقدار کربن، نیکل و کروم در آن با توجه به ضخامت ورق تغییر می‌کند.

1.2 ورق هاردوکس 450

این ورق شامل 0.26% کربن، 0.7% سیلیسیوم، 1.6% منگنز، 1.4% کروم، 0.6% مولیبدن و 1.5% نیکل است.

1.3 ورق هاردوکس 500

این ورق شامل 0.3%کربن، 0.7% سیلیسیوم، 1.6% منگنز، 1.5% کروم، 0.6% مولیبدن و 1.5 % نیکل است.

2. ورق ولدوکس (Weldox)

این نوع ورق عناصر آلیاژی کمتری دارد، به همین دلیل استحکام آن بسیار بالاتر است. در این نوع گریدهای مختلفی از 700 تا 1300 وجود دارد و در ضخامت 4 تا 1400 میلی‌متر تولید می‌شود.

از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به قابلیت جوش‌پذیری خوب آن اشاره کرد اشاره کرد که باعث شده در صنایع عمران و خودرو بیشترین کاربرد را داشته باشد.

3. ورق دورستات (Durostat)

ترکیبات شیمیایی و کیفیت مناسب این ورق باعث شده که ورق دورستات نسبت به سایر ورق‌ها قابلیت جوشکاری بالایی داشته باشد. به همین دلیل در ضخامت‌های کمتر نیازی به پیش‌گرمایش قبل از انجام جوشکاری نیست.

از ویژگی‌های دیگر آن سختی و مقاومت بالا، و عمر طولانی قطعات تحت فرسایش است که این ویژگی‌ها هزینه نگهداری ورق را کاهش می‌دهد. این ورق در گریدهای سختی 400 تا 600 تولید می‌شود و در صنایع معدن، تولید سیمان، ماشین‌سازی، ادوات کشاورزی، لای‌روب‌ها و … کاربرد دارد.

4. ورق کرسابرو (Creusabro)

خواص ضد سایش این نوع ورق 50 درصد بیشتر از فولادهای معمولی است و و درصورت قرار گرفتن در معرض سایش با صخره و سنگ، قابلیت کششی آن 70 برابر افزایش پیدا می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این ورق قابلیت شکل‌پذیری بالای آن است.

عناصر اصلی شرکت‌کننده در ترکیب این آلیاژ، کروم، مولیبدن و تیتانیوم است و در روغن کوئنچ می‌شود. ورق کرسابرو در صنایع فولادسازی، معدن و سیمان بسیار کاربرد دارد.

5. ورق دیلیدور (Dillidur)

ورق دیلیدور مقاومت و کیفیت بالایی دارد که باعث شده در صنایع فولادسازی، معادن سنگ، فلزات و سیمان کاربرد داشته باشد. این نوع به سه دسته مهم تقسیم‌بندی می‌شود:

5.1 ورق نوع L

نوع L ساختار بینیتی دارد که باعث می‌شود انعطاف‌پذیری آن کمتر باشد.

5.2 ورق نوع V

این نوع ساختار مارتنزیتی دارد و درصد کربن آن پایین‌تر است. اگر درصد کربن ورق افزایش پیدا کند، انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد.

5.3 ورق نوع C

درصد کربن این نوع نیز بالاست به همین دلیل کمترین انعطاف‌پذیری را دارد.

میزان سختی ورق دیلیدور، بین 325 تا 550 برنیل است و در صخامت‌های 8 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شود. این ورق برای جوشکاری دمای ذوب پایینی دارد، همین موضوع باعث شده تا برای ساخت کارگاه‌ها و تعمیرات در محل تحت شرایط نامساعد مناسب باشد.

علاوه بر این ، این نوع در ماشین‌سازی، معادن و تجهیزات گودبرداری، ساخت و ساز بزرگراه، ساخت خودروها، سیستم‌های حمل و نقل باربری، کارخانه‌های سیمان و فولاد، تاسیسات صنعتی و بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. ورق راک‌استار (Rockstar)

ورق راک‌استار، ترکیب منحصر به فردی از شکل‌پذیری، انعطاف‌پذیری و سختی است که این خصوصیت باعث شده راک‌استار 400 مهم‌ترین گرید فولاد ضد سایش محسوب شود. این ورق در ضخامت‌های 6 تا 75 میلی‌متر تولید و عرضه می‌شود.

تولید این نوع ورق، به وسیله عملیات کوئنچ تمپر است و به دلیل داشتن درصد پایین کربن در ترکیبات خود، خاصیت جوشکاری مناسبی دارد.

coil ahanak 150x150 - ورق ضد سایش چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق ضد سایش

این ورق تحت فرآیند نورد سر تولید می‌شود، همین موصوع باعث شده در شرایط سخت، عمر طولانی‌تری داشته باشد. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به مقاومت و استحکام بالا در برابر ضربه، سایش و سختی اشاره کرد.

علاوه بر این خاصیت شکل‌پذیری و جوشکاری بالایی دارد و تغییر شکل موضعی و ساییدگی در این ورق، به مرور زمان و بسیار کم اتفاق می‌افتد.

کاربردهای ورق ضد سایش

این نوع ورق آلیاژی با توجه به ویژگی‌های فراوان و خاصیت منحصر به فرد آن یعنی ضد سایش بودن، در صنایع و زمینه‌های بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربردها شامل موارد زیر هستند:

  1. صنایع معدنی
  2. خودروسازی
  3. فولادسازی
  4. ساختمان‌سازی
  5. تولید سیمان
  6. ساخت تجهیزات استخراج معادن و حفاری
  7. ساخت ماشین‌آلات کشاورزی
  8. ساخت نوار نقاله، فن و تیغه برش
  9. ساخت دستگاه‌های خردکننده سنگ

نحوه تولید ورق ضد سایش

این نوع محصول فولادی نیز مانند تمامی انواع مقاطع فولادی دیگر، از کربن، سنگ آهن و سایر عناصر آلیاژی ساخته می‌شود. مراحل ساخت این ورق به شرح زیر است:

  1. سنگ آهن در یک کوره انفجاری ذوب می‌شود.
  2. ناخالصی‌های موجود در سنگ آهن حذف می‌شود.
  3. عناصر مورد نظر مانند کربن، عناصر ضد اکسیداسیون و عناصر دیگر آلیاژی با نسبت‌‌های مختلف به آن اف زوده می‌شود.
  4. سپس عملیات نورد صورت میگیرد که طی آن غلتک‌های مختلف براساس ضخامت نهایی مورد نظر انتخاب شده و طی این عملیات ورق تغییر فرم می‌دهد.
  5. پس از انجام عملیات تغییر فرم با نورد، محصول در اندازه مورد نظر برش داده شده و پس از انجام عملیات تکمیلی و کنترل کیفی، بسته‌بندی شده و به انبار منتقل می‌شود.

عوامل موثر بر خاصیت ضد سایش

عواملی که باعث ایجاد و تقویت این خاصیت در ورق فولادی می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

1. عملیات کوئنچ تمپر

عملیات کوئنچ به معنای سرعت سرد شدن پس از عملیات فولادسازی است که عامل اصلی سختی بالای این نوع ورق فولادی محسوب می‌شود. وقتی سرعت سرد شدن ورق بالا باشد، دانه‌های فولادد در ریزترین اندازه قرار می‌گیرند.

پس از کوئنچ کردن ورق، عملیات تمپر کردن انجام می‌شود تا انعطاف ورق افزایش و تردی آن کاهش پیدا کند.

2. پدیده کارسختی

در زمان تغییر فرم ورق، اعوجاج زیادی در شبکه کریستالی فولاد ایجاد می‌شود که این اعوجاج باعث شکل‌گیری عیب‌ها و نقص‌هایی می‌شود. این عیوب از حرکت نابجایی‌ها در سطح فولاد جلوگیری می‌کنند و سختی فولاد را به شدت افزایش می‌دهند.

هرچه روند فرم‌دهی ورق سیکل‌های بیشتری را طی کند، ورق سختی بیشتری پیدا می‌کند.

3. درصد کربن

عنصر کربن نقش بسیار مهمی در خاصیت ضدسایش بودن محصولات فولادی دارد که باعث افزایش سختی و انعطاف‌پذیری آن می‌شود. اگر میزان کربن موجود در ترکیبات فولاد زیاد باشد، استحکام کششی ورق را کاهش داده و ورق ترد و آسیب‌پذیر می‌شود.

قسمت‌های مختلف سیستم تحت سایش

پیش از خرید این محصول نیاز است که ابتدا با اجزای سیستم تحت سایش آشنا شوید. این سیستم شامل 4 بخش است:

1. مواد ساینده (Active Body)

این بخش، درواقع همان ماده‌ایست که باعث سایش سطح می‌شود مانند سنگ، ماسه، سیلیس، خاک و …

2. مواد تحت سایش (Passive Body)

بخش دوم، سطح یا ماده‌ای است که با مواد ساینده درگیر شده و ذرات سطحی آن از بین می‌رود.

3. مواد میانی (Accompanying secondary)

این ماده درواقع بین دو بخش اول و دوم است و می‌تواند اسید، هوا، روغن و یا آب باشد.

4. فاکتورهای محیطی (Ambient Medium)

این بخش درواقع عمان فا.تورها یا پارامترهایی هستند که سیستم تحت سایش در آن قرار دارد و عمل می‌کند. این بخش می‌تواند شامل دما، خشکی هوا، درصد رطوبت، نمک و … باشد.

راهنمای خرید ورق ضد سایش

فاکتورهای بسیاری بر قیمت انواع ورق تاثیرگذارند که باعث ایجاد نوسان و عدم ثبات در قیمت‌گذاری این محصولات می‌شوند. قیمت ورق ضدسایش نیز از این قاعده مستثنا نیست. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

  1. واردات و صادرات
  2. نحوه تولید ورق
  3. ضخامت ورق
  4. عناصر موجود در ترکیب آلیاژی آن
  5. نوسانات ارزی
  6. هزینه حمل و نقل
  7. شرایط بازارهای جهانی و …

بهتر از پیش از خرید، از قیمت روز این محصول اطلاع داشته و سپس به خرید آن اقدام نمایید. مشاوران ما در آهنک آماده‌ی راهنمایی شما برای خرید این محصول و پاسخگوی تمامی سوالات شما در این باره هستند. شما می‌توانید با شماره تماس 91006007-021 با مشاوران ما در ارتباط باشید.

coil ahanak 150x150 - ورق ضد سایش چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

سخن پایانی

ما در این مقاله هر آنچه که برای شاخت این محصول فولادی نیاز است را در اختیار شما قرار دادیم تا با شناحت کافی اقدام به خرید این محصول و استفاده از آن نمایید. حالا میدانید که این ورق ضدسایش چیست، چه انواعی دارد، ویژگی‌ها و کاربردهای آن چیست و چگونه تولید می‌شود.
اگر درباره این محصول سوالی در ذهن شما ایجاد شده است که پاسخ آن در مطالب بالا وجود ندارد، می‌توانید سوال خود را با کارشناسان ما در بخش نظرات درمیان بگذارید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند.