ورق A283 چیست؟|انواع، ویژگی و کاربردهای آن

ورق‌های فولادی از محصولات پرطرفدار فولادی محسوب می‌شوند و در بازار تنوع بسیار زیادی دارند که از یکی انواع آن‌ها، ورق A283 می‌باشد. این ورق نوعی ورق آلیاژی است که باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد، کاربردهای بسیار متنوع و گسترده‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است.

برای خرید این ورق پرکاربرد، نیاز است که ابتدا شناخت کافی راجع‌به آن بدست آورید. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته و شما را با برترین کارخانه‌های تولیدکننده و عوامل موثر بر قیمت ورق A283 آشنا می‌نماییم.

آشنایی با ورق A283

ورق آلیاژی A283 که به ورق مخزنی نیز معروف است، نوعی ورق فولادی کربنی می‌باشد که مشخصات ساختاری مطلوبی دارد. برای ساخت این ورق آلیاژی، از عناصری مانند کربن، فسفر، مس، منگنز، سیلیکون و گوگرد استفاده می‌شود.
این ورق تحت عملیات نوردگرم، توسط غلتک‌های با فشار بالا تولید می‌شود.

از این نوع ورق در ساخت ظروف دیگ‌های بخار و فشار، ساخت مخازن و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. با توجه به ویژگی‌هایی مانند قابلیت ماشین‌کاری ،جوشکاری و شکل‌پذیری بالای آن، در صنایع اصلی مانند نفت، گاز و پتروشیمی بسیار کاربرد دارد.
همچنین برای ساخت محصولاتی مانند ورق فولادی، کویل فولادی، لوله‌های فولادی و محصولات فولادی ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که برای ساخت این ورق، از اسلب یا تختال فولادی استفاده می‌شود که یکی از محصولات میانی شمش فولادی است. درصورت علاقه به مطالعه و شناخت بیشتر شمش فولادی و محصولات پیش‌ساخته آن می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

coil ahanak 150x150 - ورق A283 چیست؟|انواع، ویژگی و کاربردهای آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

مشخصات ورق A283

برای شناخت این محصول نیاز است که ابتدا با مشخصات فیزیکی و مکانیکی آن آشنا شوید که ما در ادامه به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. ترکیبات شیمیایی ورق

عناصر موجود در ترکیب آلیاژی گریدهای مختلف این ورق، مقدار و درصد متفاوتی وجود دارد که همین موضوع باعث ایجاد تفاوت در بین گریدها شده است در ادامه به بیان درصد عناصر سازنده هر گرید می‌پردازیم.

مقدار بر حسب در صد گرید A گرید B گرید C گرید D
حداکثر کربن 0.14 0.17 0.24 0.27
حداکثر سیلیکون 0.4 0.4 0.4 0.4
حداکثر منگنز 0.90 0.90 0.90 0.90
حداکثر فسفر 0.035 0.035 0.035 0.035
حداکثر گوگرد 0.040 0.040 0.040 0.040
حداقل مس 0.20 0.20 0.20 0.20
آهن درصد باقیمانده درصد باقیمانده درصد باقیمانده درصد باقیمانده

 

2. ابعاد ورق

این ورق و هر 4 گرید آن در ابعاد مختلف و عموما به صورت شیت و گاهی به صورت رول تولید می‌شوند. ابعاد این ورق شامل موارد زیر هستند:

  • ضخامت ورق: 4 تا 120 میلی‌متر
  • عرض ورق: 1100 تا 2400 میلی‌متر
  • طول ورق: 2500 تا 24000 میلی‌متر

3. خواص فیزیکی ورق

به طور کلی، خواص فیزیکی این ورق آلیاژی شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • چگالی: 7.9 گرم بر سانتی‌متر مکعب
  • نقطه ذوب: 2750 درجه فارنهایت
  • میانگین ضریب حرارتی: 7.7
  • دارای مدول الاستیسیته تنش 30 و مدول الاستیک پیچ خوردگی 11
types of A283 sheet min - ورق A283 چیست؟|انواع، ویژگی و کاربردهای آن
تصویری از انواع ورق A283

انواع ورق A283

ورق آلیاژی A283، به چهار گرید مختلف با نام‌های C ،B ،A و D تقسیم می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها در مقدار کربن موجود در ترکیب آن‌هاست. هرچه مقدار کربن در ترکیب آن‌ها بیشتر باشد، میزان سختی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

این تفاوت در میزان کربن مورد در هر گرید، علاوه بر تاثیر بر میزان سختی ورق‌ها، بر ویژگی‌های دیگری مانند انجام عملیات حرارتی، استحکام کششی، نقطه تسلیم و خصوصیت کشیدگی آن‌ها نیز تاثیرگذار است.

1. گرید A

این گرید کمترین میزان کربن (0.14) را در میان سایر گریدها دارد، درنتیجه میزان سختی آن از سایر گریدها کمتر و قابلیت جوشکاری بیشتری دارد. این نوع دارای استحکام کششی کمتر نسبت به گرید D، نقطه تسلیم کمتر نسبت به D و کشیدگی بیشتر نسبت به سایر انواع است.

خواص مکانیکی گرید A:

  1. استحکام کششی: 310 تا 415 مگاپاسکال
  2. مدول الاستیسیته: 200 گیگاپاسکال
  3. مدول برشی: 80.0 گیگاپاسکال

2. گرید B

گرید B این محصول دارای میزان کربن بیشتری نسبت به گرید A است (0.17). به همین دلیل میزان سختی آن نسبت به گرید A بیشتر و قابلیت جوشکاری کمتری نسبت به آن دارد.

خواص مکانیکی گرید B:

  1. استحکام کششی: 345 تا 405 مگاپاسکال
  2. مدول برشی: 80.0 گیگاپاسکال

3. گرید C

مقدار کربن موجود در ترکیبات گرید C، بیشتر از گرید B می‌باشد (0.24) که باعث شده سختی بیشتری نیز پیدا کند. این نوع از پرکاربردترین و محبوب‌ترینن انواع ورق آلیاژی A283 می‌باشد که از نظر خواص فیزیکی و ترکیبات شیمیایی، شباهت بسیار زیادی به ورق A36 دارد.

این گرید، مقاومت کششی متوسط و پایینی دارد. خواص مکانیکی گرید C:

  1. استحکام کششی: 380 تا 445 مگاپاسکال
  2. مدول برشی: 80.0 گیگاپاسکال

4. گرید D

این گرید دارای بیشترین مقدار کربن (0.27) در بین تمام گریدهای این ورق دارد که باعث می‌شود بیشترین سختی و کمترین کشیدگی را در میان سایر گریدها داشته باشد.

خواص مکانیکی گرید D:

  1. استحکام کششی: 415 تا 515 مگاپاسکال
  2. مدول برشی: 80.0 گیگاپاسکال
coil ahanak 150x150 - ورق A283 چیست؟|انواع، ویژگی و کاربردهای آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

ویژگی‌های ورق A283

این ورق دارای ویژگی‌هایی همچون جوشکاری، ماشین‌کاری و شکل‌پذیری بسیار مناسب هستند. علاوه بر این مقاومت بالایی دربرابر خردگی دارند و برای جوشکاری آن می‌توان از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها استفاده کرد. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1. مقاومت دربرابر خوردگی

همانطور که می‌دانید ورق‌های آلیاژی به دلیل وجود عناصر مختلف در ترکیبات آن‌ها، مقاومت بالایی دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند که این ویژگی باعث شده بتوان از این ورق‌ها در محیط‌های شیمیایی و مرطوب استفاده کرد.
این ورق‌ها در مدت زمان طولانی‌تری می‌توانند در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت کنند.

2. جوشکاری

همانطور که گفتیم، این ورق از قابلیت جوشکاری بالایی برخوردار است و از روش‌های مختلف و کم‌هزینه‌تری می‌توان برای جوشکاری آن استفاده کرد. از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای جوشکاری این نوع ورق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جوشکاری قوسی با الکترود و روکش‌دار (SMAW یا چسبی)
  2. جوشکاری قوس فلزی با گاز محافظ (GMAW یا جوشکاری MIG)
  3. جوشکاری اکسی استیلن

همچنین، علاوه بر جوشکاری، می‌توان این ورق را با پیچ و پرچ نیز به سایز اجزای ساختمانی و سازه‌ها نیز متصل کرد و اغلب از این روش برای اتصال آن استفاده می‌شود.

کاربردهای ورق A283

همانطور که گفتیم، این ورق کاربردهای فراوانی دارد و در صنایع بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت دربرابر فشارهای بالا، بخش عمده کاربردهای این محصولفولادی، در ساخت مخازن و دیگ‌های بخار است.

به طور کلی کاربردهای این ورق آلیاژی شامل موارد:

  1. صنعت پتروشیمی
  2. صنعت نفت و گاز
  3. صنعت اسکله سازی
  4. صنعت کشتی سازی
  5. ساخت مخازن حمل و نقل و جابجایی
  6. ساخت مخازن تحت فشار
  7. ساخت دیگ‌های بخار
  8. ساخت تانکر و بویلر
  9. ساخت قطعات صنعتی
  10. ساخت پل‌ها و تاسیسات

می‌باشند.

نحوه تولید ورق A283

این نوع ورق آلیاژی به روش نورد گرم تولید می‌شود. با توجه به این موضوع، برای تولید آن، ابتدا اسلب یا تختال‌های فولادی باید در دمای 1300 درجه سانتی‌گراد پیش‌گرم شده، سپس در خط نورد از چنین غلتک پرفشار عبور کرده تا به ضخامت مورد نظر برسد.

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی این محصول، شامل نرمالیزهه کردن در دمای 1650 درجه فارنهایت و سپس آهسته خنک شدن در کوره است.

برای بازپخت آن نیز، آنیل در 1650 تا 1800 درجه فارنهایت انجام می‌شود که مانند عملیات حرارتی، در مرحله بعد، در کوره به صورت آهسته خنک می‌شود.

برترین تولیدکنندگان ورق A283

این محصول در ایران توسط کارخانه‌های بسیاری تولید و به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر تولیدات داخلی، این محصول به صورت وارداتی نیز از کشور‌های دیگر وارد کشور شده و به فروش می‌رسد. از برترین کارخانه‌های تولیدکننده این ورق فولادی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. فولاد مبارکه اصفهان
  2. فولاد اکسین اهواز

این دو کارخانه از برترین و معروف‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده انواع محصولات فولادی از جمله ورق در داخل کشور محسوب می‌شوند.

قیمت ورق A283

برای این محصول نیز مانند تمامی محصولات فولادی دیگر، نمی‌تتوان قیمت ثابت و مشخصی را تعیین کرد و قیمت آن به صورت روزانه و براساس فاکتورهای بسیاری تعیین می‌شود. از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر قیمت روز ورق A283، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. قیمت مواد اولیه
  2. میزان عرضه و تقاضا
  3. شرایط بازارهای جهانی
  4. نرخ ارز
  5. میزان صادرات و واردات
  6. نوع گرید
  7. نوع برند و شرکت‌های تولیدکننده
  8. ضخامت و ابعاد
  9. هزینه‌های حمل و نقل و انرژی
  10. ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی ورق
  11. وزن تمام شده محصول و …

این نوع ورق به صورت وزنی و برحسب کیلوگرم به فروش می‌رسد.
درصورت نیاز به راهنمایی درباره خرید این محصول و یا داشتن هرگونه سوال درباره قیمت این ورق می‌توانید با مشاوران ما درآهنک با شماره تماس 91006007-021 دراتباط باشید.

coil ahanak 150x150 - ورق A283 چیست؟|انواع، ویژگی و کاربردهای آن

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با ورق آلیاژی A283، مشخصات، انواع گریدها، ویژگی‌ها، نحوه تولید، برترین تولیدکنندگان و عوامل موثر بر قیمت آن آشنا کنیم. در این مقاله تمامی اطلاعات لازم برای شناخت این محصول را با بیان ساده با شما درمیان گذاشته‌ایم.

شما می‌توانید با مطالعه‌ی این مقاله با اطلاعات کافی، خریدی دقیق، مقرون به صرفه و مناسب با کاربرد موردنظر خود داشته باشید. اگر سوالی در ذهن شما ایجاد شده است که پاسخی برای آن از مطالب بالا نیافتید، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با کارشناسان ما درمیان بگذارید.