تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات

یکی از شاخصه های اصلی توسعه هر کشور صنعت فولاد آن است. چرا که صنایع گسترده ای مانند صنایع دفاعی، ساختمان سازی یا خودرو سازی و هر صنعتی که در آن فولاد به کار رفته باشد به صنعت فولاد آن کشور وابسته است. این صنعت بزرگ هم مانند دیگر صنایع به قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد. برای آشنایی با تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات با ما همراه باشید.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات چیست؟

فولاد جزو با اهمیت‌ترین و اساسی‌ترین فلزهای تولیدات کل کشور محسوب می‌شود. این فلز ارزشمند همچنین به‌عنوان یک کالای بین‌المللی که قیمت آن روزانه در حال نوسان است بر اساس دلار آمریکا ارزش‌گذاری و قیمت دهی می‌شود. در این شرایط دو مورد کلی قیمت آهن و فولاد تاثیرگذار هستند. و مشخص‌کننده جدیدترین قیمت فولاد محسوب می‌شوند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • ارزش واحد پول هر کشور در مقایسه با دلار آمریکا
  • عوامل طبیعی و غیرطبیعی مؤثر بر میزان عرضه و تقاضای آهن و فولاد

همان‌طور که می‌دانید، هرچه تولید و توزیع یک محصول در بازار افزایش یابد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. و از طرف دیگر با کاهش میزان مصرف و تولید، قیمت‌های کالا افزایش خواهند یافت.

boors ahanyekta 300x150 - تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

از بین مصالح ساختمانی آهن را کاربردی ترین مورد دانسته اند. تاثیرات قیمت دلار بر آهن به دلیل همین مسئله بسیار اهمیت پیدا می کند. وابستگی بالای ایران به تغییرات قیمت دلار سبب می شود که قیمت همه مصالح و ابزارها تحت شعاع قرار گیرد. به طوری که حتی افزایش یا کاهش جزئی قیمت دلار به صورت مستقیم بر قیمت دلار اثر گذار است. در طی دهه های گذشته تعداد نوسان های ناگهانی قیمت دلار و آهن افزایش پیدا کرده است.

رابطه دلار و قیمت آهن آلات

انواع آهن آلات و محصولات فولادی بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت آن به صورت روزانه تغییر می‌کند. در نتیجه برای بررسی و تحلیل قیمت فولاد در کشور باید نسبت قیمت ریال و دلار را مورد بررسی قرار داد. ارزش واحد پول کشور (ریال) در مقابل دلار آمریکا و عوامل موثر بر حجم عرضه و تقاضا بر قیمت آهن و فولاد اثرگذار هستند و قیمت نهایی فولاد را تایید خواهند کرد.

DptVsqIqE8iG 300x167 - تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات

نوسانات قیمت دلار چگونه باعث تغییر قیمت آهن آلات می‌شود؟

مواد اولیه‌ای که برای تولید آهن آلات مورد نیاز است، در داخل کشور موجود بوده اما متاسفانه وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، قیمت آهن آلات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آن نیز دچار افزایش قیمت می‌شود. در ادامه این قسمت به سراغ مبحث اصلی خواهیم رفت و این مساله را مورد بررسی قرار خواهیم داد که چگونه نوسان‌های دلار باعث ایجاد نوسان و کاهش و یا افزایش قیمت آهن آلات در کشور خواهد شد.

کارشناسان ما در آهنک به صورت روزانه قیمت محصولات را بروزرسانی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با کمک نمودارهای موجود در سایت تغییر قیمت میلگرد, قیمت تیرآهن و ورق را در پی نوسانات بازار دلار بررسی کنید.

اثرگذاری دلار بر تجهیزات تولید آهن آلات

معمولا برای آنکه بتوان آهن آلات را در کشور تولید کرد دستگاه های پیشرفته‌ای به کار گرفته می‌شود. کشور ما قادر نیست این دستگاه‌ها را تولید کند و به همین دلیل ما نیازمند وارد کردن آنها از دیگر کشورهای خارجی هستیم. هزینه دستگاه مورد نظر باید به صورت دلار پرداخت گردد و هر چه قیمت دستگاه تولیدشده بالاتر باشد، خریدار باید پول بیشتری برای خرید دستگاه پرداخت کند.

البته خرید دستگاه‌های پیشرفته تنها شامل هزینه خرید آنها نیست و برخی از دستگاه‌ها هزینه‌هایی مانند هزینه سرویس، هزینه نگهداری، هزینه تعویض قطعات و هزینه تعمیر نیز دارند و این مساله را باید مورد توجه قرار داد. محاسبه تمام این هزینه‌ها به صورت دلار خواهد بود و هر زمان که قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت تمام هزینه‌های مطرح شده و در حوزه ماشین آلات نیز افزایش پیدا کرده و این گونه است که قیمت آهن آلات نیز در کشور ما افزایش پیدا می‌کند. هر گونه نوسانی که در حوزه ماشین آلات به وقوع بپیوندد تاثیر مستقیم بر روی قیمت آهن آلات خواهد داشت.

تاثیر دلار و هزینه های حمل و نقل فولاد و آهن

هزینه‌های حمل‌ونقل یکی از عوامل موثر بر قیمت آهن آلات در بازار ایران است. و جالب است بدانید که هزینه‌های حمل‌ونقل نیز بر اساس قیمت دلار و ارزش پول هر کشور در مقابل ارزهای بین‌المللی مشخص می‌شود. چرا که در مبحث واردات و صادرات آهن آلات، هزینه‌های جابه‌جایی بین کشوری که بدون شک طبق ارزهای خارجی محاسبه می‌شود، تاثیر زیادی بر قیمت‌گذاری آهن آلات خواهند داشت. بنابراین افزایش یا کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با دلار تاثیر بسزایی در تغییرات قیمت آهن و فولاد خواهد داشت.

سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت مقاطع فولادی و آهن آلات

قیمت هر محصولی در کشور ما تاثیری مستقیم یا غیرمستقیم از نوسانات دلار می‌گیرد. آهن آلات نیز از این قضیه مستثنی نیستند. اما در تعیین قیمت مخصولات فولادی، فقط دلار نیست که تعیین‌کننده است، بلکه موارد زیادی در نوسانات و تغییرات قیمت آهن آلات ایران مؤثر هستند که در ادامه به بررسی این عوامل تاثیرگذار می‌پردازیم.

277 300x173 - تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت آهن آلات

قیمت مواد اولیه

برای تولید آهن آلات حضور مواد اولیه الزامی و ضروری به نظر می‌رسد. اگر تامین مواد اولیه توسط کشورهای خارجی صورت گیرد، پس ناچارا هزینه خرید این مواد نیز باید به صورت دلار پرداخت گردد. از جمله مواد اولیه تولید آهن آلات در کشور می‌توان به گرافیت کم سولفور، سیلیکو منیزیم، منگنز و فروسیلیکو منگنز اشاره کرد. این مواد از کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، هند و چین وارد کشور شده و هزینه‌ای که باید برای خرید آنها داده شود به صورت دلار انجام می‌گیرد.

اگر قیمت دلار در کشور افزایش پیدا کند تولیدکنندگانی که برای تولید آهن آلات نیاز به خرید مواد اولیه ذکر شده در فوق دارند، باید هزینه بیشتری برای خرید مواد اولیه بپردازند. پس وقتی قیمت دلار در کشور افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌ای که برای خرید مواد اولیه باید پرداخت گردد نیز افزایش یافته و همین عامل سبب افزایش قیمت آهن آلات در کشور خواهد شود. اصولا هر نوسانی که در خرید مواد اولیه از دیگر کشورها صورت گیرد قیمت آهن آلات در کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کارخانه‌ های تولیدکننده

بازار آهن آلات و فولاد بازاری بزرگ و بی‌انتهاست که موجب جذب سرمایه‌گذاران صنعتی بسیاری می‌شود. همین امر باعث می‌شود که کارخانه‌های زیادی به تولید مقاطع فولادی بپردازند. و رقابتی که در میان این کارخانه‌ها شکل می‌گیرد، باعث بروز تنوع در قیمت انواع آهن آلات خواهد شد.

تورم جهانی

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشورهای درحال‌توسعه توالی رشد قیمت‌ها یا به‌عبارت‌دیگر تورم است. چین به‌ تنهایی تولید 30 درصد از 60 درصد فولاد دنیا که توسط کشورهای درحال‌توسعه ساخته می‌شود را بر عهده دارد. اخیرا، انتقال کارخانه‌های تولید فولاد از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال‌توسعه به دلایلی از قبیل کاهش هزینه تولید و نیروی کار ارزان افزایش‌یافته است. و همین موضوع سیاست‌های داخلی کشورها را برای تعیین قیمت آهن آلات تغییر می‌دهد. اگر سیاست‌های اقتصادی باعث شود که ارزش پول یک کشور در مقایسه با ارزهای بین‌المللی کاهش یابد، این موضوع به گرانی آهن آلات ختم می‌شود.

سرمایه گذاری در بازار آهن

کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای جهانی، افزایش سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت. بیشتر افراد برای حفظ سرمایه مالی خود سعی می‌کنند در اصناف مختلف سرمایه گذاری کنند. بدین ترتیب تقاضا در یک بازار خاص افزایش خواهد یافت و قیمت بازار مورد نظر را افزایش خواهد داد و باعث نوسانات قیمتی می‌شود. افزایش نرخ دلار مردم را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار آهن آلات ترغیب می‌کند. قیمت آهن آلات و دلار وابستگی به یکدیگر دارند اما در مورد سرمایه گذاری در بازار آهن، باید گفت که بهتر است پیش از خرید انواع آهن آلات و سرمایه‌گذاری در بازار محصولات فولادی با کارشناسان آهنک مشورت کرده و بازار را به خوبی بشناسید و تحلیل کنید.

جمع بندی پایانی

قیمت دلار روی مواد اولیه، دستگاه‌های تولیدی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و معمولا برای راه‌اندازی آن‌ها باید دلار صرف شود. حمل‌ونقل و تاثیرات روانی از جمله مسائلی است که موجب می‌شود دلار روی قیمت هر کالایی از جمله فلز تاثیر بگذارد. خریدارانی که در حوزه فلزات حضور دارند. معمولا پس از شنیدن خبر افزایش قیمت حتی اگر دروغ و کذب هم باشد. در نهایت کل بازار را قبضه نموده و سعی می‌کنند که روی فلزات سرمایه‌گذاری کنند. مشکلی که رخ می‌دهد مربوط به افزایش قیمت در این ابعاد خواهد بود.