علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟ بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن 1401

قیمت محصولات فولادی همیشه درحال تغییر است. طبق شرایط منطقه ای حاکم، افزایش و کاهش نرخ ارز و نوسانات ایجاد شده در بازار، این قیمت ها تغییر می کند. تغییر قیمت آهن آلات نه تنها صنایع بزرگ بلکه بسیاری از صنایع خرد را تحت تاثیر قرار می دهد. برای آشنایی بیشتر با علت افزایش قیمت آهن آلات با ما همراه باشید.

دلایل افزایش قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در شرایط‌ های مختلف می‌تواند نوسان زیادی داشته باشد. آهن آلات در حال حاضر پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند که به مقدار زیادی تولید و درنتیجه مصرف می‌شوند. اما می‌توان با استفاده از فرصت‌های مناسب و راهکارهایی از افزایش کاذب قیمت میلگرد، تیرآهن و مابقی محصولات فولادی جلوگیری کرد. قبل از ارائه راهکارها برای کاهش قیمت بهتر است دلایل افزایش قیمت را بررسی کنیم.

در فهرست زیر می‌توانید با دلایل افزایش قیمت آهن آلات آشنا شوید:

  • قرار گرفتن در لیست تحریم و کاهش عرضه
  • کم شدن واردات و صادرات
  • نوسانات بازار و نرخ ارز
  • بازار بورس
  • احتکار آهن آلات در انبار
  • اخبار و جو روانی حاکم بر بازار

در حال حاضر عواملی که در بالا به آن اشاره شد بیشترین تاثیر را بر روی قیمت نهایی آهن آلات خواهند گذاشت. عوامل زیاد می‌باشند و ما سعی داریم به مهم ترین آن ها بپردازیم. در ادامه به صورت مختصر با هرکدام بیشتر آشنا شوید.

a3f98ffb491e0ae4fb9f2175054dbab7 - علت افزایش قیمت آهن آلات

قرار گرفتن در لیست تحریم و کاهش عرضه

یکی از عوامل افزایش قیمت آهن آلات، تحریم از سمت کشورهای خارجی است. پس از خارج شدن آمریکا از برجام بسیاری از صنایع فولادی وارد لیست تحریم شدند و همین امر باعث نگرانی آن ها برای تامین مواد اولیه شد. زمانیکه تحریم آغاز شد تولیدکنندگان به فکر تامین مواد اولیه محصولات خود بودند و این صنایع تولیدی با حساسیت بیشتری محصولات خود را وارد بازار کردند. عرضه به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همین کاهش میزان عرضه به بازار، خود عاملی برای بالا رفتن قیمت محصول مورد نظر می باشد.

کم شدن واردات و صادرات

با وجود تحریم، میزان واردات و صادرات کاهش پیدا کرده و اثر منفی بر روی بازار آهن گذاشته است. هم اکنون وارد کردن مواد اولیه به مشکل خورده است و از طرفی قادر به صادر کردن محصولات آهنی نیستیم و با موانعی مواجه شده ایم.

نوسانات بازار و نرخ ارز

بالا و پایین شدن نرخ ارز باعث ایجاد نابسامانی در بازار می شود و این نابسامانی موقعیت مناسبی است تا بالا رفتن قیمت ها را شاهد باشیم. زمانیکه بازار ثبات مشخصی نداشته باشد، گریز برای افزایش قیمت راحتتر است.

نکته مهمی که اثر آن هنوز در بازار آهن دیده می‌شود این است که شدت پارامتر دلار بر قیمت آهن آلات، از سال 97 بیش از گذشته بر قیمت ها در بازار آهن خود نمایی می‌کند.

چرا که بعنوان مثال در سال 96، قیمت دلار حدود 30 درصد افزایش داشته است.  اما قیمت آهن بیش از آن رشد کرده بود. مقدار رشد قیمت آهن حدود 60 درصد در سال 96 بوده است. این یعنی فاکتورهای دیگری کنترل قیمت فولاد در سال 96 را برعهده داشتند. اما از سال 97 تا به امروز افسار آن بدست دلار افتاده است.

بازار بورس

در چند ماه گذشته تاکنون بسیاری از مردم وارد بازار بورس شدند و بسیاری از سهام شرکت های حوزه ی آهن را خریداری کردند. از طرفی با شرایط حاکم بر بازار، تولید کنندگان نمی توانند قیمت ها را ثابت نگه دارند و نوسانات بازار بورس به افزایش قیمت آهن آلات کمک کرده است.
کارخانه های صنعتی آهن تنها میلگرد و تیرآهن تولید نمی کنند. بخشی از تولیدات کارخانه ها برای خودرو سازی و … ارسال می شود. با افزایش روز به روز خرید ماشین میزان تقاضا بالا می رود و باعث افزایش قیمت آهن می شود.

احتکار آهن آلات در انبار

یکی از مهم ترین علل گرانی این است که بعضی از افراد که عموما دلال آهن شناخته می شوند، آهن را در انبارهای خود به امید اینکه بعدها با سود بیشتری می فروشند احتکار می کنند. هنگامی که اجازه ی وارد شدن به بازار را نمی دهند قیمت آهن نیز رو به بالا حرکت می کند.

اخبار و جو روانی حاکم بر بازار

جو روانی حاکم بر قیمت آهن در بازار، برگرفته از چند بازار موازی است که عموم آنها بازارهای کالایی و سرمایه گذاری هستند. بازار مسکن، خودرو، لوازم خانگی، دلار و طلا از جمله بازارهایی هستند که با ضرایب مختلفی بر روی قیمت نهایی شمش و دیگر محصولات آهنی تاثیر می‌گذارند.

داستان از این قرار است که در هر دوره زمانی ممکن است شدت اثر گذاری این بازارها متفاوت باشد. به همان نسبت نیز اغلب شاهد اثر منفی بیشتری به نسبت اثرات مثبت بر قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی هستیم.

reason for increase price iron - علت افزایش قیمت آهن آلات

راهکار برای کاهش قیمت آهن آلات

صنعت فولاد و آهن یکی از قطب های مهم صنعتی به شمار می آیند. زمانیکه میزان عرضه به بازار افزایش یابد، کاهش یافتن قیمت ها را شاهد خواهیم بود. پس از تحریم با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شدیم اکنون باید در تلاش بومی سازی مواد اولیه باشیم تا بتوانیم به تولیدات ادامه دهیم. از طرفی کارخانه ها با افزایش ظرفیت و کیفیت خود به بهبود وضعیت بازار کمک کرده اند. اگر تولید کنندگان در این راه قدم بردارند کاهش قیمت تیرآهن، میلگرد و آهن آلات را تجربه می کنیم و بازار به آرامش نسبی خواهد رسید.

خرید آهن آلات از بازار سنتی بهتر است یا مدرن؟

بازار آهن آلات در ایران را می‌توان به دو دسته بازار سنتی و بازار مدرن آهن آلات تقسیم کرد. این دو بازار اهن تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، اما هدف هر دو تامین نیاز مصرف کننده نهایی در زنجیره فولاد است. در این میان بازار آهن در تهران و برخی شهرهای دیگر همچون اصفهان، مشهد و برخی شهرهای شمالی از رونق خوبی برخوردار است.

اگر زمانی قصد خرید آهن داشته باشید، از بازار سنتی (مثل شاد آباد) خرید می‌کنید یا بازار آنلاین (مثل سایت های فروش آنلاین آهن)؟ کدام یک مورد اعتمادتر است؟ اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت این دو بازار هستید، حتما در ادامه همراه ما باشید.

8AJBRPLV3X - علت افزایش قیمت آهن آلات

بازار آهن سنتی

یکی از معروف ترین بازارهای آهن تهران که به شیوه سنتی کار می‌کند، بازار شاد آباد است. شاید بتوان به قطعیت گفت که هم اکنون خرید و فروش سنتی بازار فولاد کشور از این محل اتفاق می افتد.

این بازار که در ضلع جنوب غربی تهران و بعد از بزرگراه فتح (منطقه 18 تهران) قرار دارد، دارای پاساژها و بلوک‌های زیادی است که در هر خیابان آن که قدم بگذارید، محصولات فولادی از قبیل لوله و اتصالات، تیرآهن، انواع ورق فولادی و دیگر محصولات را جلوی مغازه ها خواهید دید.

در قدم بعدی وقت آن است که یکی یکی مغازه ها را وارد شوید و قیمت هر کیلو آهن را از آنها سوال کنید. هر چند قیمت هر محصول بین مغازه های مختلف نباید تفاوت چندانی داشته باشد، اما بحث رقابت در جذب مشتری بحثی است که بازار سنتی و مدرن نمی‌شناسد. از طرفی شما میتوانید پس از توافق اولیه با فروشنده، به انبار بروید و بارهای نگهداری شده در انبار را بررسی کنید و از صحت آنها اطمینان خاطر پیدا کنید.

بازار آهن مدرن یا آنلاین

بازار مدرن آهن همان بازاری است که از بستر اینترنت در جهت کمک به حس خرید بهتر برای مصرف کننده نهادینه شده است. خط و مشی این نوع کسب و کار بر این اساس بنا شده است که قیمت روز آهن به طور منظم در سایت اعلام شود.

فرض کنید خریدار میلگرد هستید. میلگرد دارای سایزهای زیادی است که خود به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می شود. حال فرض کنید در ایران بیش از 30 کارخانه کوچک و بزرگ تولیدی میلگرد وجود دارد. مزیت چشمگیر و قابل توجه خرید از بازار آهن آنلاین این است که شما میتوانید بدون صرف وقت زیادی، قیمت میلگرد را برای سایزهای مختلف و در برندهای مختلف بدون تماس دریافت کنید.

قیمت روز آهن آلات را در وبسایت آهنک ببینید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت آهن آلات، وجود نوسانات در بازار ارز است. لازم به ذکر است: تا زمانی که این بازار به ثبات نرسد و قیمت دلار یا سایر ارزها مدام در حال بالا و پایین شدن باشند، قیمت آهن نیز افزایش می یابد. در واقع، نابسامان بودن این بازار، تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت آهن دارد. کاهش عرضه به دلیل تحریم یکی دیگر از مهم ترین علت های افزایش قیمت آهن آلات کاهش عرضه به دلیل وجود تحریم ها می باشد. در واقع، می توان گفت که تحریم شدن کشورمان همان طور که در قیمت تمامی تجهیزات اثر گذاشته است.