آشنایی با ورق A516 | ویژگی، انواع و کاربردها

ورق A516 یکی از انواع ورق آلیاژی است و بسیار پرطرفدار می‌باشد. این ورق، از دسته ورق‌های فولادی با کربن متوسط است که میزان کربن موجود در آن، باعث شده در گریدهای مختلفی تولید شود. هر گرید با توجه به ترکیبات خاص خود، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارد.

این ورق آلیاژی، علاوه بر کاربرد بسیار در ساختمان‌سازی، در صنایع متنوعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع، نیاز است که پیش از خرید، اطلاعات کافی درباره انواع، ویژگی‌ها، کاربردها و  قیمت ورق A516  اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

معرفی ورق A516

ورق A516، ورقی صاف، با صخامت کم و تولید شده به روش نورد گرم است که از دسته ورق‌های آلیاژی آتشخوار یا مخزنی محسوب می‌شود. عناصر کربن، گوگرد، سیلیسیم، فسفر، مولیبدن، کروم، منگنز و … در ترکیبات آن نقش دارند.
کاربرد اصلی این ورق در صنعت کشتی‌سازی و ساخت دیگ بخار است و در مخازن با فشار بالا نیز از آن استفاده می‌شود.

coil ahanak 150x150 - آشنایی با ورق A516 |ویژگی، انواع و کاربردها

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

مشخصات و ویژگی‌های ورق A516

ورق آلیاژی A516 در 4 گرید مختلف با درصد کربن و مشخصات متفاوت می‌شود. گریدها در برخی خواص مکانیکی مانند استحکام کششی، حداقل مواقت تسلیم و … با یکدیگر متفاوتند و دلیل این تفاوت، درصدهای مختلف عناصر در ترکیبات آلیاژی آن‌هاست.

این ورق عموما به صورت شیت در بازار عرضه و براساس استانداردهای ASTM ساخته می‌شود. علاوه بر این براساس استانداردهای دیگر مانند NACE MR0175 نیز تولید می‌شوند.

عناصر تشکیل‌دهنده آن خصوصیات منحصر به فردی مانند قابلیت بازیافت صددرصدی، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالا، عدم نیاز به آبکاری، قابلیت جوشکاری، مقاومت دربرابر زنگ‌زدگی و استحکام کششی بالا بین 55 تا 90 مگاپاسکال در این ورق ایجاد کرده‌اند.

در ادامه به معرفی عناصر تشکیل دهنده این ورق می‌پردازیم.

1. ترکیب شیمیایی ورق

در ترکیب شیمیایی این ورق آلیاژی، کربن به عنوان عنصر اصلی با عناصر دیگر مانند آلومینیوم، نیکل، منگنز، تیتانیوم، فسفر، مس، سیلیسیم، نیوبیم، گوگرد، کروم، وانادیم و مولیبدن ترکیب می‌شود.

همانطور که گفتیم، هرکدام از این عناصر خواص و کیفیت ویژه‌ای به این محصول می‌دهند. به عنوان مثال، وجود کربن در این ورق، میزان سختی آن را افزایش می‌دهد و عنصر کروم مقاومت و استحکام آن را دربرابر خوردگی بالا میبرد.

علاوه بر این، عناصر نیکل و مولیبدن نیز بر بهبود خواص فیزیکی ورق مانند میزان تنش و کشش تاثیرگذارند. بعداز کربن، منگنز بیشترین مقدار را دارد که مقدار آن 0.85 تا 1.2% است. تنش تسلیم این ورق 260 مگاپاسکال و میزان کشش در آن 21 درصد است.

1.1 عنصر کربن (C)

نسبت کربن در این ترکیب، %0.22wt بوده و کربن مهم‌ترین عنصر آلیاژی در تمام فولادها محسوب می‌شود. این عنصر باعث افزایشريال سختی، استحکام و مقاومت در برابر سایش می‌شود و سختی‌پذیری آن با عملیات حرارتی افزایش پیدا می‌کند.

01.% کربن در این ورق، باعث ایجاد انعطاف مناسب در مخازن تحت فشار می‌شود و مقدار کربن بیشتر از 02.%، میکروساختارهای سختی مانند مارتنزیت یا بینیت در فولاد ایجاد می‌کند که باعث حساس شدن نسبت به ترک هیدروژنی می‌شوند.
علاوه بر این، وجود درصد بالایی از این عنصر، قابلیت جوش‌پذیری فولاد را از بین برده و شکل‌پذیری را کاهش می‌دهد.

1.2 عنصر منگنز (Mn)

نسبت عنصر منگنز در ترکیب آلیاژی ورق %1.14wt است. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این عنصر، خنثی کردن اثرات خطرناک سولفور یا گوگرد می‌باشد. علاوه بر این، از منگنز برای دی‌اکسید کردن، ایجاد استحکام در محلول جامد و  بهبود قابلیت ماشین‌کاری ورق استفاده می‌شود.

همچنن وجود این عنصر باعث ارتقا ریزدانه کردن و افزایش استحکام، سختی‌پذیری و انعطاف‌پذیری می‌شود. درصورتی که در فلز جوشکاری زیرپودری، مقدار منگنز بیشتر از 1.6% باشد، به سرعت انعطاف آن تخریب می‌شود.

1.3 عنصر سیلیسیم (Si)

مقدار سیلیسیم موجود در این نوع ورق، %0.24wt است که از آن به عنوان اکسیدکننده و برای افزایش استحکام و سختی‌پذیری ورق فولادی استفاد می‌شود. درصورت استفاده از نسبت‌های بالای سیلیسیم، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری آن تخریب می‌شود.

1.4 دیگر عناصر آلیاژی

عناصر دیگری که در ترکیب آلیاژی این ورق به کار می‌رود، مقدار کمتری نسبت به عناصر ذکر شده دارند. این عناصر که شامل نیکل، کروم، مس، تیتانیوم، مولیبدن و نیتروژن می‌باشند، در استحکام‌بخشی نقش دارند.
عنصر مولیبدن، کروم و نیکل باعث سختی‌پذیری و عنصر نیکل به تنهایی باعث افزایش انعطاف‌پذیری این ورق آلیاژی می‌شود.

برای داشتن اطلاعات کافی درباره ورق آلیاژی، انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

2. ابعاد ورق

این ورق آلیاژی هم تولیدات داخلی و هم تولیدات خارجی دارد که هر کدام در ابعاد متفاوتی عرضه می‌شوند. ضخامت این ورق بین 4 تا 120 میلی‌متر، عرض شیت 1100 تا 24000 میلی‌متر و طول 2500 تا 24000 میلی‌متر است.
ابعاد آن شامل موارد زیر هستند:

  • ابعاد تولیدات داخلی
  1. 6×1.5×6
  2. 6×1.5×8
  3. 6×1.5×10
  4. 6×1.5×12
  5. 6×1.5×15
  • ابعاد تولیدات خارجی
  1. 6×2×8
  2. 6×2×10
  3. 6×2×12
  4. 6×2×15
  5. 6×2×20
  6. 6×2×25
  7. 6×2×30
  8. 6×2×40
  9. 6×2×50

3. استانداردهای ورق A516

این ورق براساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شود ازجمله:

  1. ASTM/ASME
  2. DIN Standard
  3. British Standard
  4. European Norm

انواع ورق A516

این نوع ورق آلیاژی مانند سایر ورق‌ها براساس فاکتورهای بسیاری تقسیم‌بندی می‌شوند که ما در اینجا به معرفی گریدهای مختلف و انواع براساس برندهای تولیدکننده آن می‌پردازیم.

1. گریدهای ورق A516

این ورق‌ها با توجه به میزان کربن موجود در ترکیب آلیاژی آن‌ها به 4 گرید مختلف با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع تقسیم می‌شوند.

1.1 گرید 70

گرید 70 در مقایسه با سایر گریدها بسیار پرکاربردتر و مناسب‌تر است. این نوع دارای خواص جوشکاری و شکل‌پذیری بهتر و انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری است و مقاومت کششی و نقطه تسلیم بیشتری در مقایسه با گرید 65 از خود نشان می‌دهد.

گرید 70 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مواردی است که دمای کار کمتر از دمای محیط است. این گرید دارای اسید سولفوریک بوده و در صورت آلودگی ورق به کلریدها، ممکن است باعث خوردگی محلول شود.

عناصر شرکت‌کننده در منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیکون هستند. ضخامت گرید 70، 205 میلی‌متر، نقطه تسلیم آن 38ksi، مقاومت کششی 70ksi تا 90 و کشیدگی 17% تا 21% می‌باشد.

کاربرد گرید 70: از این گرید در ساختمان‌ها، ساخت تیر برق، مقطعات خودرو و کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین، ظروف محموله، لوله ساختمان، پل‌ها، تجهیزات ساخت و ساز، کانتینرها و … استفاده می‌شود.

1.2 گرید 65

این گرید معمولی‌ترین نوع فولاد بوده که عنصر کروم 16 تا 24 درصد و نیکل 35 درصد و مقدار کمی کربن و منگنز این ترکیب را تشکیل می‌دهند. این عناصر باعث می‌شوند مقاومت ورق دربرابر خوردگی توسط مواد شیمیایی افزایش یابد.

ضخامت این ورق 205 میلی‌متر، نقطه تسلیم آن 38ksi، مقاومت کششی 65 تا 85 ksi و کشیدگی آن 19% تا 23% می‌باشد.

کاربرد گرید 65: این ورق در شرکت‌های حفاری نفت، تولید برق، فراوری گازی، تجهیزات دارویی و شیمیایی، ساختمان‌ها، تجهیزات آب دریا، صنایع دارویی، مبدل‌های حرارتی، صنایع خمیر کاغذ و کاغذ، پتروشیمی، دکوراسیون و مبلمان مورد اسفاده قرار می‌گیرد.

1.3 گرید 60

گرید 60 نقطه ذوب بسیار پایینی دارد که همین ویژگی باعث می‌شود تا این ورق در صنایعی که به درجه حرارت متوسط و پایین‌تر نیازمندند، مورد استفاده قرار بگیرد. جوش‌پذیری بالا، انعطاف‌پذیری عالی، کیفیت برشکاری و خاصیت کششی بالا، از دیگر ویژگی‌های آن است.
علاوه بر این، هیچ واکنش منفی در برابر تابیدگی در زمان جوشکاری نشان نمی‌دهد.

این ورق از عناصر کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر، گوگرد، آلومینیوم، کروم، مس، نیکل، مولیبدن، نیوبیوم و تیتانیوم ساخته شده است. همچنین دارای ضخامت 150 میلی‌متر، عرض 3.5 متر، طول 12 متر، نقطه تسلیم 32ksi، مقاومت کششی 60 تا 80 ksi و کشیدگی 21 تا 25% می‌باشد.

کاربرد گرید 60: این ورق در ساخت و سازهای نفتی، مخازن تحت فشار، بویلرها، مخازن ذخیره و کندانسور، تانک‌های ذخیره سازی، دیگ‌های بخار صنعتی، خطوط لوله، شیرآلات و مبدل‌های حرارتی کاربرد دارد.

1.4 گرید 55

ضخامت این گرید 6 تا 30 میلی‌متر، عرض 1500 تا 4050 میلی‌متر، طول 3000 تا 15000میلی‌متر دارد و مقاومت کششی 330 تا 515 مگاپاسکال و مقاومت تسلیمی 205 مگاپاسکال می‌باشد.

این گرید دارای خاصیت جوش‌پذیری بسیار بالاست به همین دلیل از آن در ساخت مخازن با دمای پایین‌تر و نیروگاه‌های نفت و گاز به کار می‌رود.

coil ahanak 150x150 - آشنایی با ورق A516 |ویژگی، انواع و کاربردها

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

2. انواع براساس برند

این ورق براساس برند به سه دسته تقسیم می‌شود:

2.1 معمولی

این نوع پس از تولید به صورت عادی و معمولی وارد بازار می‌شود که در ساخت مخازن با فشار بالا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ورق در ساخت مخازنی به کار می‌رود که فشار داخل مخزن نوسان نداشته باشد.

2.2 نرمالایز

برروی این نوع ورق عملیات تمپرینگ انجام می‌شود که به معنای نرمالایز شدن ورق است. این ورق پس از تولید تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و پس از آن در هوا سرد می‌شود. برای نشان دادن این برند، حرف N در کنار درجه یا گرید ورق قرار می‌گیرد.

نوع نرمالایز، در ساخت مخازنی که تحت فشار جوش داده شده و فشار آن بالا و نوسان‌دار است مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ورق‌های نرمالایز 70 تست ضربه الزامی است که تست اینپکت نام دارد.

همچنین این ورق تا دمای 29- درجه نیز خواص مکانیکی خود را مانند مقاومت و استحام را حفظ می‌کند و در هنگام بارگیری نیز می‌تواند دمای کمتر از 20 درجه را تحمل کرده و پایدار بماند.

2.3 نیس

این برند نیز نرمالایز شده و برخلاف دو نوع برند دیگر، مقدار گوگرد و فسفر کمتری دارد. قدرت تحمل فشار و سختی آن بالاست و در ساخت مخازن که شرایط فشار بحرانی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز است مقاومت بسیار بالایی داشته باشد.

 

Applications of sheet A516 min - آشنایی با ورق A516 |ویژگی، انواع و کاربردها
تصویری از کاربردهای ورق A516

کاربردهای ورق A516

این نوع ورق آلیاژی، با توجه به داشتن ویژگی‌های بسیاری همچون استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، داشتن متریال خاص فولادی، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری، بافت فولادی و شکل و جنس آلیاژی آن کاربردهای بسیار متنوعی در ساختمان سازی و صنایع مختلف دارد.

  1. صنایع غذایی و داروسازی
  2. صنایع کاغذ
  3. صنایع فراوری شیمیایی
  4. صنایع تولید برق
  5. ساخت واگن‌های قطار
  6. صنایع پتروشیمی و نفت و گاز
  7. صنایع کشتی‌سازی
  8. ساخت برج نقطیر
  9. ساخت مخازن تحت فشار، ذخیره سازی و مخازن کروی
  10. ساخت کانتینرهای باربری و حمل و نقل
  11. ساخت دیگ‌های بخار
  12. ساخت مبدل‌های حرارتی
  13. ساخت اتصالات و مبدل‌های تحت فشار
  14. ساخت قطعات خودرو و کامیون
  15. پل‌سازی، شهرسازی و ساختمان‌سازی
  16. تجهیزات آب دریا
  17. تجهیزات انرژی تجدیدپذیر
  18. استفاده در مکان‌های نیاز به مقاومت دربرابر اسید
  19. استفاده در مخازن گازی مانند گاز ترش و شیرین
  20. استفاده در مکان‌های نیاز به مقاومت دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی

برترین تولیدکنندگان ورق A516

در ایران و کشورهای دیگر، کارخانه‌های بسیاری وجود دارند که این ورق و انواع گریدهای آن را تولید می‌کنند و نحوه ساخت مشترکی دارند. با این وجود، مواد اولیه، دستگاه‌ها و تجهیزاتی که برای تولید این محصول استفاده می‌کنند با یکدیگر متفاوت است؛ درنتیجه کیفیت محصولات هر کارخانه از دیگری متفاوت می‌شود.

برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های آلیاژی A516 در ایران شامل:

  1. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  2. کارخانه فولاد اکسین اهواز

هستند. علاوه بر تولیدات داخل، این ورق از کشورهای دیگر نیز به کشور ما وارد می‌شود که ازجمله برندهای وارداتی برتر آن:

  1. برند ایلیج اوکراین
  2. برند پوسکو کره
  3. برند دوفرکو بلژیک
  4. برند دیلینگر و دیلیدور آلمان
  5. برند ایثار هند
  6. برند MMK روسیه

می‌باشند.

قیمت ورق A516

به طور معمول قیمت محصولات فولادی اعم از ورق‌ها، با توجه به شرایط بازار جهانی قیمت ثابت و دقیقی ندارند و قیمت آن‌ها روزانه براساس فاکتورهای مختلفی دستخوش تغییر می‌شود. قیمت روز ورق A516  نیز از این قاعده مستثنا نیست.

فاکتورهای تاثیرگذار بر نوسانات قیمت این نوع ورق آلیاژی شامل:

  1. قیمت ارز
  2. میزان نیاز و عرضه و تقاضا در بازار
  3. ضخامت و ابعاد ورق
  4. برند کارخانه تولیدکننده
  5. قیمت مواد اولیه
  6. وضعیت بورس
  7. هزینه‌های حمل و نقل
  8. میزان واردات و صادرات و …

هستند. همچنین در میان گریدهای مختلف این ورق، قیمت ورق A516 Gr70 از سایر گریدها بالاتر است.
برای خرید این محصول فولادی می‌توانید در صورت نیاز، از راهنمایی مشاوران ما در آهنک بهره‌مند شوید و با شماره تماس 91006007-021 با آ‌ن‌ها در درارتباط باشید.

coil ahanak 150x150 - آشنایی با ورق A516 |ویژگی، انواع و کاربردها

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره انواع ورق A516، کاربردها، ویژگی‌ها و مشخصات آن صحبت کردیم و شما را با عناصر شرکت‌کننده در ترکیب آلیاژی انواع گرید آن، درصد و میزان عناصر و ابعاد آن آشنا کردیم. همچنین به معرفی برترین تولیدکنندگان داخلی و برندهای وارداتی و عوامل موثر بر قیمت روزانه‌ی آن نیز پرداختیم.

شما با خواندن این مقاله هر اطلاعاتی که قبل از خرید این ورق نیاز است بدانید را کسب می‌کنید و می‌توانید خریدی مطمئن و مقرون به صرفه داشته باشید. درصورت داشتن هرگونه سوال درباره این محصول، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش نظرات سوالات خود را درمیان بگذارید.