وال پست چیست؟-آهنک

برای محافظت از سازه و مقاوم شدن در مقابل عوامل طبیعی مانند زلزله و باد از وال پست استفاده می‌شود. درگیر کردن اسکلت ساختمان با دیوار باعث حفظ چند برابری تعادل دیوار می‌شود و موجب مقاومت بیشتر سازه در برابر سایر نیروها خواهد شد. این موضوع سبب می‌شود ديوار به صورت يكپارچه در مقابل نيروهای وارد شده عمل کند و مقاومت بالایی از خود نشان دهد. برای آشنایی کامل در مورد وال پست و روش‌های استفاده از آن تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نمای فنی اجرای وال پست
نمای شماتیک اجزای وال پست

وال پست چیست؟

کلاف‌هایی با طول مشخص که از دو جزء تیر و ستون تشکیل شده و در ساختمان سازی از آن استفاده می‌کنند وال پست نام نامیده می‌شوند; و در یکپارچگی اسکلت ساختمان و دیوارها اهمیت زیادی دارند. وال پست برای جداسازی دیوارها از اسکلت سازه و اجرای دیوارها به صورت یکپارچه کاربرد دارند. بخش عمده این محصول وابسته به میلگرد است و به همین جهت دانستن قیمت میلگرد و تغییرات قیمت این محصول فولادی در استفاده از وال پست و یا جایگزینی آن با میلگرد بستر نقش بسیار زیادی دارد.

وال‌پست در لغت معنی نگهدارنده است و مهندسان ساختمان برای جداکردن دیوار از سازه از آن استفاده می‌کنند. برای جداسازی دیوار از اسکلت سازه به اندازه 5.2 سانتی‌متر می‌توان حرکت دیوارها را در هنگام زلزله کنترل کرد.

آیین نامه وال پست در مقررات ملی ساختمان

آیین نامه (استاندارد 2800)

بند 7-5-3:

حداکثر طول مجاز دیوار‌های تیغه‌ای یا غیر سازه‌ای بین دو کلاف قائم, نباید از 40 برابر ضخامت دیوار تیغه‌ای و یا 6 متر بیشتر باشد. حداکثر ارتفاع دیوار‌های غیر سازه‌ای از تراز کف 3.5 متر است و لبه‌های قائم تمام دیوار‌های تیغه‌ای‌ باید مهار شوند.

بند 4-5-4:

دیوارهای تیغه‌ای با ارتفاع بیش از 1.8 متر، باید به نحو مناسبی مانند استفاده از وادارها و . . . از نظر جانبی به سازه مهار شوند.

بند 4-9-1-3:

در تمامی دیوار‌های ساختمان، خصوصا در دیوارهای نما برای مقاومت در برابر زلزله، ضوابط مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد 2800) باید رعایت گردد.

وال پست چیست

انواع وال پست

وال‌پست از نظر نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شود:

وال پست قائم یا عمودی

این نوع وال‌پست مثل تیر یا ستون است و اجرای آن در دیوارهای با طول بیشتر از 5 متر ضروری است و همچنین زمانی که طول دیوارها 40 برابر ضخامت آن باشند, وال‌پست قائم اجرا می‌شود.

وال پست افقی

این نوع وال‌پست با اتصال بین دو وال‌پست قائم یا فریم اجرا می‌شوند و وجود وال‌پست افقی در دیوارهایی با ارتفاع بیشنر از 3.5 متر باشد ضروری است.

اجرای وال‌پست افقی باعث درگیری دیوار با اسکلت سازه خواهد شد و در نتیجه استحکام دیوار را افزایش می‌دهد. زمانی که دیوارها از اسکلت سازه جدا می‌شوند و یکپارچه می‌شوند, در واقع کل سازه به یکدیگر دوخته می‌شوند و این امر سبب می‌شود مقاومت سازه در برابر بارهای جانبی بیشتر شود و احتمال خرابی سازه بسیار کمتر می‌شود.

وال پست افقی

روش‌های اجرای وال پست

  • اجرای تسمه دور ستون
  • مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون‌های مجاور
  • اجرای وال پست با انکر بولتو نبشی کشی
  • اتصال دیوار به ستون با میلگرد
  • مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
  • اجرای وال‌پست برای جان پناه یا وال‌پست جان پناه
  • مهار دیوار به دیوارهای برشی به وسیله عبور میلگرد در سوراخ قالب‌ها

مراحل اجرای وال پست

  • در ابتدای کار جوشکار بر اساس نقشه‌های اجرایی شروع به ساختن آن به وسیله‌ی دوبل نبشی 6 و سپری می کند.
  • بعد از ساخته شدن وال‌پست‌ها, اقدام به نصب و جوشکاری آن‌ها در مکان‌های مورد نظر می‌کنند.
  • بعد از نصب آن‌ها شروع به اجرای دیوارها کرده و در صورتی که شکستگی زیادی در مسیر دیوار دیوار وجود داشته باشد که امکان خطا را بالا ببرد, با استفاه از یک نقشه برداراقدام به پیاده‌سازی نقاط شکستگی دیوار می‌کنند.

اجرای وال پست

عملکرد وال‌ پست در دیوار چیست؟

باید دو سر این اجزای قائم که معمولا از قوطی 6×6 انتخاب می‌شوند به شیوه‌ای مناسب در سقف و کف مهار شوند. برای این امر قبل از بتن ریزی در داخل قالب‌ها باید پلیت ایگذاری کردو بعد از تمام شدن بتن‌ریزی از پلیت‌ها برای جوشکاری از آن‌ها استفاده کرد و یا اینکه می‌توان با انکربولت اقدام به جایگذاری پلیت در تیرها و ستون‌ها کرد و از آن برای اتصالات وال پست استفاده نمود.

همچنین, لبه قائم تیغه‌ها نباید آزاد باشند و این لبه‌ها باید به یک تیغه دیگر یا یک دیوار عمود بر آن یا یکی از اجزای سازه یا ستونکی که به این منظور از فولاد, چوب یا بتن آرمه تعبیه می‌شود, با اتصال کافی داشته باشد. ستونک می‌تواند از یک ناودانی 6 یا معادل آن از فولاد, چوب یا بتن آرمه تشکیل شده باشد. اگر طول تیغه پشت بند کمتر از 1.5 متر باشد از لبه آن می‌تواند آزاد باشد.

ویژگی‌های وال پست

وال‌پست ممکن است به صورت فلزی یا بتن آرمه باشد که هر دو در ساختمان‌سازی رایج هستند. ویژگی‌های مهمی که در مورد وال‌پست باید دانید به شرح زیر می‌باشد:

  • نمونه‌های فلزی وال‌پست معمولا به شکل پروفیل, قوطی و ناودانی می‌باشند.
  • در فواصل و طول‌های مشخص و برای یکپارچه عمل کردن دیوار از وال پست‌ها استفاده می‌کنند.
  • وال‌پست‌ها به صورت تیر یا ستون عمل می‌کنند و محل قرارگیری آن‌ها در انتهای فریم با دهانه بالا و محلی که با دیوار پوشش می‌شوند, می‌باشند.

انواع وال پست

روش اجرای وال پست فلزی در بلوک سبک

برای اجرای وال‌پست فلزی در بلوک سبک ابتدا باید محل ورق‌های اتصال به کف و سقف مورد بررسی قرار گیرد و به صورت دقیق مشخص شود. سپس, توسط نصب ورق‌ها اتصال صورت گیرد و وال‌پست‌ها به ورق بالایی و پایینی جوش داده شود و در یک طرف بلوک را به صورت کامل و در سمت دیگر وال پست از داخل بلوک ایجاد گردد.

نحوه اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی

ابتدا محل قرار گیری منطبق بر نقشه مشخص می‌گردد و سپس نصب ورق‌های اتصال در سقف و کف نصب می‌شوند و وال پست اجرا می‌گردد. همچنین, باید فاصله نصب وال‌پست در هنگام اجرای دیوار را خالی نگه داشته شود.

در هنگام ردیف کردن بلوک‌ها در هر دو ردیف باید از یک بست استفاده شود و دو دیوار مجزا را به یکدیگر اتصال داد و بعد از ساخت دیوار, چهار عدد میلگرد را به ورق‌های اجرا شده در سقف و کف جوش می‌دهیم. سپس با استفاده از سیم آرماتوربندی اتصال میلگردها به وال‌‌پست را انجام داده و و دو طرف دیوار را قالب می‌بندیم. در مرجله آخر داخل قالب‌ها را بتن ریخته و پس از بازکردن قالب‌ها وال پستی منطبق بر ضخامت دیوار خواهیم داشت.

چرا باید دیوارها را نبشی کرد؟

بر اساس آیین نامه 2800, لبه آزاد دیوارهای تیغه‌ای باید مهار شوند. به همین جهت, یکی از وظایف مهندس ناظر اجرای نبشی کشی برای مهار لبه‌های آزاد دیوار دیوارهای پیرامونی در بازشوها و قسمت‌هایی که دیوار ادامه ندارد می‌باشد. در این مورد بهتر است ناظران در زمان شروع سفت‌کاری به مالک دستور این کار ابلاغ شود.

نبشی کشی ساختمان

نکات اجرایی و نظارتی نبشی کشی ساختمان

  • باید حتما کنترل گردد که نبشی کشی در تمامی طبقات ساختمان در یک راستا باشند و این کنترل توسط قپان صورت می‌گیرد.
  • نبشی‌ها باید حتما شاغول باشند.
  • نبشی‌های نصب شده نباید مساحت ساختمان را کم و زیاد کنند.
  • جوشکاری‌های نبشی به صفحات اتصال حتما کنترل گردد.

نحوه اجرای صحیح وال پست

زمانی که مهندسان ناظر در زمان طراحی سختی دیوار را در محاسبات وارد کرده باشند, می‌توان دیوارها را به سقف و ستون به صورت مستقیم متصل کرد. ولی در صورتی که سختی در محاسبات وارد نشده باشد, اجازه ندارند دیوار را در میانقاب به سازه به صورت مستقیم متصل کنند.

برای جدا کردن دیوار از سازه باید وال پست با فاصله 5 سانتی‌متر از ستون اجرا شود و موقع دیوار چینی میلگردهای عصایی خم شده در ارتفاع دیوار و به فاصله 70 سانتی‌متر از یکدیگر به داخل نبشی جوش داده شوند و این فاصله 5 سانتی‌متری نبشی یا ستون باید توسط پلاستوفوم پر شود.

اشتباهاتی که در اجرای وال پست صورت می‌گیرد

گاهی اوقات اجرای وال پست دچار تغییراتی می‌گردد و اشتباهاتی صورت می‌گیرد که دلیل اصلی آن کاهش هزینه‌های احتمالی ساخت و ساز است. از جمله این اشتباهات می‌توان به استفاده از میلگرد به جای نبشی در اجرای کلاف‌های افقی اشاره کرد.

اشتباه دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد عدم اجرای پشت به پشت نبشی‌های افقی و عمودی است و عدم رعات آن سسب می‌شود دیوار تنها در یک سمت در داخل نبشی‌ها اجرا شود.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر چیست؟

مهمترین تفاوت‌های میلگرد بستر و وال‌پست شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اجرای میلگرد بستر به زمان کمتری نیاز دارد و راحت‌تر از وال پست صورت می‌پذیرد.
  • میلگرد بستر با استفاده از میلگردی با قطر 4 میلی‌متر و وال‌پست به وسیله نبشی تولید می‌گردد.
  • وال پست‌ها تحمل بیشتری در مقابل نیروهای برشی و فشار دارند و برای اجرای آن نیاز به جوشکار و نیروهای متخصص است.
  • قیمت میلگردهای بستر بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه است.

برای آشنایی کامل با میلگرد بستر وارد لینک زیر شوید.

میلگرد بستر چیست

تفاوت وال پست و میلگرد بستر چیست

قیمت وال پست

عوامل زیادی ممکن است بر روی قیمت وال پست تاثیر گذار باشند. از جمله:

  • قیمت روز آهن
  • نوسانات ارز
  • منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد
  • وسعت و بزرگی پروژه
  • و …

برای آگاهی از بروزترین قیمت‌های وال پست به سایت آهنک مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچین می‌توانید برای آگاهی از قیمت و نحوه خرید اینترنتی میلگرد روی دکمه آرشیو قیمتی میلگرد بزنید.