بلا تکلیفی تولیدکنندگان فولاد در قیمت گذاری مقاطع فولادی-آهنک

آهنک به نقل از فولادبان گزارش می‌دهد:

معاون بازرگانی گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: روند قیمت گذاری فولاد در بورس کالا دائما تغییر می‌کند. هیچ شیوه ثابتی وجود ندارد و این مسئله تولید کنندگان را بلاتکلیف کرده است.

محمد رضا صادقی به این شیوه قیمت گذاری انتقاد دارد و می‌گوید: تولید کنندگان قیمت گذاری محصولات را به بورس کالا سپرده‌اند. بورس کالا هم در ابلاغیه‌های خود کارشناسی نشده و ناپخته عمل می‌کند. به طوریکه که اگر مسئله‌ای خارج از ابلاغیه به وجود بیاید اغلب با پاسخ نمیدانیم وزارت صمت مواجه می‌شویم. روش ثابتی هم برای قیمت گذاری اعلام نمی‌شود و هرروز ما شاهد تغییر شرایط نرخ گذاری با دستورالعمل های جدید هستیم.

این مقام مسئول در مورد نمونه‌ای از این نابه سامانی به فولادبان گفت: در ابتدای ابلاغ دستورالعمل عرضه و فروش تمام محصولات در بورس کالا ، سوال شد اگر عرضه کردیم و فروش نرفت چه باید کنیم. جواب نمیدانیم بود. باز هم سوال کردیم که اگر عرضه کردیم و متقاضی نداشت چه؟ باز هم مثل همیشه گفتند نمی‌دانیم.

صادقی گفت: از آخرین شیوه نرخ‌گذاری محصولات فولادی بی‌خبریم. قیمت گذاری محصولات دیگر نه بر مبنای سی‌آی‌اس و نه فوب خلیج فارس است و تولیدکنندگانی همانند ما نمی‌دانند روش قیمت گذاری چگونه و بر چه اساسی است.

معاون بازرگانی گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: ما تعیین قیمت را به خودشان واگذار کردیم و همان را اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر تمام تولیدکنندگان فولاد، ملزم به ارائه تولیدات خود در بورس کالا هستند.

تکلیف عرضه‌های بی تقاضا چیست؟

وی ادامه داد: هفته گذشته گروه صنعتی فولاد ملی ۳ هزارتن تیرآهن به بورس کالا عرضه کرد ولی متقاضی نداشت. یعنی همین عرضه در هفته بعد با 3 درصد کاهش قیمت همراه خواهد بود.

صادقی در پاسخ به سوال فولادبان که اگر سه هفته متوالی عرضه شود و خریداری نداشته باشد آیا  قیمت ۹ درصد منفی خواهد خورد، گفت: آنقدر پاسخ وزارت صمت را شنیده‌ایم که ما هم باید بگوییم «نمی‌دانیم». چون این بستر شفاف نیست و اطلاعاتی نمی‌دهند. در حال حاضر این موارد را به کارگزار بورس کالا سپرده‌اند. مشخص نیست که کارگزار چقدر بتواند برای فروش محصول اطلاع رسانی داشته باشد، محصول را چگونه معرفی کند و چه مشتریانی را برای محصول در بازار پیدا کند؛ هیچکدام مشخص نیست.

آقای صادقی در پایان گفت: بورس کالا تابلو دارد و از طریق تابلو می‌توان شرکت‌ها را معرفی کرد و به مشتریان یا متقاضیان شناساند و یا حتی از طریق اتوماسیون و نامه‌نگاری می‌توان روش‌های قیمت‌گذاری در بورس را بطور شفاف تعریف و تبیین کرد و از صفر تا ۱۰۰ شیوه‌های قیمت‌گذاری را توضیح دهند. فقط با شفافیت صریح و روشن بورس کالاست که امکان دارد بستری برای فروش محصولات فولادی ایجاد شود.

پایان خبر/