سنگ اندازی ترکیه برای صادرات فولاد ایران به سوریه-آهنک

آهنک به نقل از فولادبان گزارش می‌دهد:

کشور سوریه مدت‌هاست که از جنگ فاصله گرفته و روی آرامش را به خود دیده است. حالا نوبت بازسازی و بهبود زیرساخت‌های این کشور رسیده، اما گویا کشورمان سهم چندانی از این بازار ندارد.

ترکیه که توانسته بخش بزرگی از پروژه‌های بازسازی سوریه را به دست آورد، مانعی هم برای کشورمان برای تجارت با این کشور شده است.

در این زمینه مدیر بازاریابی فولاد یزد گفت:

مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد گفت: سوریه پس از پایان جنگ به دنبال بهبود زیرساخت‌های خود است. به همبن خاطر بازار خوبی برای صادرات فولاد است. اما رقبای ایران مانند ترکیه علاوه بر اینکه بخشی از بازار را تصاحب کرده‌اند، موانعی برای تجارت کشورمان ایجاد می‌کنند.

هزینه بازسازی سوریه چقدر است؟

برآوردهایی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد، بازسازی سوریه  حدود ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه بازسازی دارد. قاعدتا سهم فولاد، سهم قابل توجهی است.  فقط ۲۰ درصد از  سهم تولید ناخالص داخلی متعلق به صنعت است. بنابراین صادرات فولاد به سوریه یک فرصت خود برای ما بشمار می‌رود.

ترکیه بر سر راه تجارت ایران با سوریه سنگ اندازی می‌کند. اولین مشکل ما بودن تحریم هاست و دیگر مشکل سر راه صادرات فولاد به سوریه تجار ترکیه‌ای هستند. تجار ترکیه‌ای از فرصت تحریمی استفاده کرده و محصولات فولادی ما را با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی خریداری می‌کنند و با سودهای نامتعارف به بازار سوریه صادر می‌کنند.

ریحانی در پایان گفت: پتانسیل تجارت محصولات به این  سوریه بالاست.  ترکیه محصولات فولادی ساختمانی خود را ده برابر بیشتر از ما به سوریه صادر می‌کند. امیدواریم با توجه به رابطه سیاسی بین ایران و سوریه شرایط به گونه‌ای شکل بگیرد که ایران در مسیر صادرات به سوریه از سایر رقبا عقب نماند. امیدواریم که در کنار صادرات سایر اقلام و پروژه‌های عمرانی برای بازسازی سوریه بازار داخلی و صادراتی نیز برای صنعت فولاد بهبود پیدا کند.