روش های پرداخت وام مسکن ملی-آهنک

آهنک به نقل از ایسنا می‌نویسد:

عضو هیئت مدیره بانک مسکن، گفت: برای پرداخت اقساط وام مسکن نهضت ملی دو روش ساده و پلکانی در نظر گرفته شده است.

نهضت مسکن ملی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن است. دولت سیزدهم در سیاست گذاری خود وعده احداث 4 میلیون مسکن را طی 4 ساله دوره خود داده است.

چه کسانی واجد شرایط ثبت نام در مسکن ملی هستند؟

متقاضیان برای ثبت نام باید 4 شرط زیر را داشته باشند:

  1.  تأهل و سرپرست خانوار بودن
  2. حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا
  3.  فاقد مالکیت خصوصی
  4. عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن

وام مسکن ملی برای متقاضیان  تهرانی ۴۵۰ میلیون تومان و برای سایر کلانشهرها  ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این وام برای سایر شهرهای دیگر  ۳۵۰ میلیون تومان و برای روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

نحوه باز پرداخت وام مسکن ملی به چه صورت است؟

محمدحسن علمداری عضو هیئت‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن در خصوص بازپرداخت این وام گفته بود:

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی بانک‌ها موظفند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن اختصاص بدهند.

بازپرداخت  وام طرح نهضت ملی مسکن با  در نظر گرفتن سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این صورت است  که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود.

وام ۴۰۰ میلیون تومانی نیز با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

در خصوص روستا هم که واجدین شرایط وام ۲۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان چهار میلیون تومان است.

اگر سازندگان طی دو سال واحدها را بسازند، بازپرداخت وام ۱۸ ساله خواهد شد و میزان قسط هم به همان میزان کاهش پیدا می‌کند.

اطلاعات تکمیلی درمورد بازپرداخت وام مسکن نهضت ملی

میزان قسط‌ های اعلام شده براساس مصوب شورای پول و اعتبار بوده است اما طبق قانون جهش تولید، تقریبا می‌توان با ۵۰ درصد از محل منابع صندوق ملی مسکن نسبت به کاهش نرخ تسهیلات مسکن اقدام کرد. با انجام این کا،ر قسط‌های پرداختی از سوی متقاضیان هم کمتر می‌شود.

روش پرداخت هم به دو صورت ساده و پلکانی در نظر گرفته شده است. در روش پلکانی در سال اول مبلغ قسط کاهش می‌یابد و در سال‌های آینده رفته رفته بیشتر می‌شود.

البته اقساط این وام به روش پلکانی به این بستگی دارد که وزارت راه چند درصد از نرخ ۱۸ درصدی این تسهیلات را از محل منابع صندق ملی مسکن یارانه بدهد که این امر، اقساط وام نهضت ملی را کاهش می‌دهد. اقساط ماهانه به روش پلکانی با نرخ ۱۸ درصد، تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

پایان خبر/