سیمان و آهن گران می‌شوند؟-آهنک

مدت زیادی از ماجرای قطعی برق کارخانجات و گرانی سیمان و آهن نمی‌گذرد. درست در تابستان و در اوج ساخت و ساز، کمبود برق باعث کاهش تولید دو کالای اساسی و مورد نیاز ساختمان سازی شد.

و حالا چند روزی می‌شود زمزمه‌هایی از کمبود گاز و در نتیجه آن قطعی و سهمیه بندی آن برای صنایع می‌شنویم. اما ماجرا نگران کننده تر هم می‌شود. امسال نه تنها گاز صنایع تامین نشده و بلکه در تامین گاز نیروگاه‌های حرارتی برق هم با مشکل مواجهیم. این موضوع احتمال جیره‌بندی هم زمان گاز و برق را پررنگ تر می‌کند.

در این رابطه اقتصاد آنلاین مصاحبه‌ای با آقای محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی داشته است که به شرح زیر است:

Component 2 – 1 - سیمان و آهن گران می‌ شوند؟

 

“”محسن موسوی، مدیرعامل مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی گفت: قطع گاز نیروگاه‌های برق از اواخر تابستان شروع شده است. او به ایرنا توضیح داده که امسال برخلاف هرسال مازوت‌سوزی صنایع زودتر شروع شده است. طبق اعلام وزارت نیرو از ۱۷ شهریور سوخت نیروگاه تبریز از گاز مایع به مازوت تبدیل شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نرخ تورم در بازار مصالح ساختمانی سه رقمی شده و هم اکنون نرخ تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی پیشی گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در تابستان۱۴۰۰ به ۸۸.۴درصد و نرخ تورم نقطه‌ای آن به ۶۵.۲درصد رسید.”

زمستان سخت، فولاد و سیمان را گران می‌کند؟

زمستان، امسال زودتر مهمان ما شد و در آبان شاهد کاهش محسوس دما بودیم. همین امر باعث افزایش گاز شبکه مصرف خانگی شده و حالا کمبود گاز برای صنایع تبدیل به معضلی جدی شده است. همه ما می‌دانیم که کاهش تولید مساوی است با گرانی آهن و سیمان. یادمان نمی‌رود که همین قطعی برق در تابستان بهای هر پاکت سیمان را تا ۱۰۰ هزار تومان رساند و قیمت آهن آلات را روز به روز افزایش داد.

اوجی وزیر نفت هم از قبل هشدار داده بود که چیزی نزدیک به ۲۰ درصد سوخت زمستانه نیروگاه‌های برق تامین نشده است.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت  هم در مرداد ماه اعلام کرده بود: میزان برقی که در حال حاضر در اختیار این واحدهاست تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است. این اختلال در تولید موجب ایجاد چالش در حفظ بازارهای خارجی و مشکل در قراردادهای داخلی برای صنایع سیمان و فولاد شده است.

نگاهی به تولیدات آهن از نگاه انجمن فولاد

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در مصاحبه ای که با اقتصاد آنلاین داشته می‌گوید: در تولید فولاد عقب مانده‌ایم. آقای شهرستانی ‌می‌گوید که صنایع فولادی برنامه ریزی تولید ۳۳ میلیون تنی داشته ‌اند. در صورتی که قطعی برق در تابستان ۱۰ درصد به برنامه تولیدات ضربه زده است. اگر در زمستان هم شاهد قطعی گاز باشیم امکان دارد که ۱۰ درصد دیگر نیز از برنامه‌های تولید عقب بمانیم.

او میزان مصرف داخلی فولاد را در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن برآورد می‌کند و می‌گوید که اختلال در تامین انرژی مورد نیاز صنایع، بیشتر بازار صادراتی فولاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ به بالا حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۸ اصفهان هم در بازار تهران سه میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

و اما بشنویم از دغدغه‌های دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان…

Instagram Post – 9 - سیمان و آهن گران می‌ شوند؟

گرانی سیمان در صورت نرسیدن سوخت کافی

در این رابطه هم عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان هم گفت: “کارخانه هایی که در محدوده شمال، شمال شرق و شمال غرب قرار دارند با مشکل و قطعی گاز مواجه هستند. او به باشگاه خبرنگاران توضیح داد: کارخانه‌های سیمان فقط برای ۱۵ روز مازوت ذخیره دارند. کارخانه‌های سیمان به دلیل موضوع قطع گاز اساسا دوگانه سوز طراحی شده‌اند تا در صورت قطع گاز، با تامین مازوت وقفه‌ای در تولید نداشته باشیم.

اما حمل مازوت از مراکز توزیع به کارخانجات سیمان به ناوگان ترابری قوی نیاز دارد. این ناوگان باید همزمان به نیروگاه‌ها هم سرویس بدهند پس ممکن است در تامین مازوت هم وقفه‌ای داشته باشیم. او در پایان گفت: به دلیل قطعی گاز التهابات بازار را خواهیم داشت، اما اختلال بزرگی مثل سال قبل رخ نخواهد داد. زیرا در زمستان نسبت به تابستان مصرف سیمان کاهش دارد.”

در حال حاضر یک پاکت ۵۰ کیلوگرمی سیمان در خرده‌فروشی‌های تهران بین ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد.

گرانی مصالح ساختمانی در ابهام

در این قسمت هم نظرات برخی از فعالان حوزه صنعت را در مورد گرانی احتمالی آهن و سیمان می‌شنویم.

تفرشی فعال بازار آهن گفت: “در تابستان با قطع برق قیمت هر شاخه تیرآهن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت.  اما با رفع مشکل برق صنایع در اواخر تابستان، قیمت‌ها دوباره به روال سابق برگشت.

فروشندگان مصالح ساختمانی اما چشم‌اندازی نسبت به بازار زمستان ندارند و توضیح می‌دهند که تاثیر قطع گاز بر بازار با گذشت زمان مشخص می‌شود.

“اسماعیل کاظمی‌قهی، رییس انجمن فروشندگان مصالح ساختمانی هم توضیح داد: تاکنون تاثیر قطع گاز صنایع بر بازار محسوس نبوده و پیش بینی روند، مشخص نیست.  نشست‌هایی بین انجمن فروشندگان مصالح ساختمانی با تشکل‌های صنفی آهن و فولاد و سیمان انجام شده و این تشکل‌ها برای کنترل بازار وارد مذاکره شده اند.”

مسکن حمایتی عامل گرانی آهن و سیمان

در مقابل تمام دیدگاه‌ها موجود در مورد نگرانی‌های گرانی آهن و سیمان و سایر مصالح ساختمانی، آقای حسن محتشم نظر دیگری دارد. عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: “ادامه این وضعیت نگران کننده است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نرخ ساخت و ساز را به شدت افزایش داد. بهای ساخت هر مترمربع مسکن را  ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان افزایشی کرده است.”

دولت در حال حاضر برای تامین گاز و برق صنایع سیمان و فولاد ناتوان است.  چگونه می‌خواهد در طرح جهش مسکن، ساخت و ساز را به حدود سه برابر رقم فعلی برساند؟

محتشم تاکید کرد که: با این روال تامین انرژی صنایع، فشار تولید سالانه یک میلیون مسکن بر بازار مصالح ساختمانی موجب جهش قیمت مصالح ساختمانی می شود یا اینکه تحویل مسکن حمایتی به تعویق خواهد افتاد.

این اتفاقی است که در تابستان امسال امسال رخ داد. در همان زمان خبرگزاری مهر گزارشی در مورد متوقف شدن پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز مثل آزادراه تهران- شمال به خاطر کمبود مصالح ارائه کرده بود.

-نظر شما چیست؟

و اما نظر شما از دید آهنک، مهم‌ترین معیار برای قضاوت در مورد پیشبینی قیمت این دو کالای مهم ساختمان سازی است. با توجه به گزارشی که خواندید و تجربیات خود به ما بگویید که بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آیا کمبود گاز  صنایع برطرف می‌شود و یا قطعی گاز و شاید هم برق به طور مکرر اتفاق خواهد افتاد.

با اینکه بازار در فصل سرد سال تقاضای چندانی ندارد، اما کمبود تولید باعث افزایش قیمت و گرانی آهن و سیمان خواهد شد؟

حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.