هزینه اجرای اسکلت فلزی در سال 1401

در دنیای امروز ساخت و ساز، بسیاری از صاحبان ملک تصمیم می‌گیرند تا ساختمانی را با اسکلت فلزی برای خود فراهم کنند. همچنین پیشرفت و ارتقای صنعت در سالیان گذشته این امکان را برای سازندگان و طراحان و مهندسین فراهم کرده، تا پروژه خود را با اسکلت فلزی بسازند. از این رو اطلاع از هزینه ساخت اسکلت فلزی و اطلاع از قیمت مصالح مورد نیاز مانند قیمت تیرآهن، بتن، آرماتور یا قیمت میلگرد امری مهم برای سازندگان به شمار می‌رود. ما در این مقاله قصد داریم تا هزینه اجرای یک اسکلت فلزی در بخش‌های مختلف آن را بر اساس، سازه‌ای با مساحت ۶۰۰ متر، محاسبه کنیم.

ساخت یک اسکلت فلزی چه هزینه‌هایی دارد؟

شما برای اجرای یک اسکلت فلزی نیاز به در نظر گرفتن هزینه‌هایی همچون هزینه مصالح، هزینه دستمزد نیروی کار و سایر هزینه‌های موجود دارید. شاید نتوان اسکلت فلزی را اقتصادی‌ترین گزینه ممکن دانست اما به علت مزیت‌هایی مانند نصب سریع که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود، دوام بالا، دارایی خواص یک‌نواخت و امکان مقاوم سازی، سازندگان تصمیم به استفاده از اسکلت فلزی می‌گیرند. در ادامه به هزینه نهایی مصالح مورد نیاز برای اجرای اسکلت فلزی خواهیم پرداخت.

هزینه مصالح مورد نیاز برای اجرای اسکلت فلزی

مصالح مورد نیاز برای ساخت اسکلت فلزی شامل، انواع آهن‌آلات، بتن، تیرچه، آرماتور، یونولیت، میلگردهای ادکا، ممان و حرارتی می‌شود. قیمت‌هایی که در ادامه در نظر خواهیم گرفت، میانگین قیمت‌های بازار در آبان ۱۴۰۱ می‌باشد. این قیمت‌ها ممکن است با گذشت زمان و یا افزایش و کاهش میزان مرغوبیت مصالح تغییر کند. همچنین اوزان در نظر گرفته شده برای هر کدام از مصالح مورد نیاز نیز، تقریبی است و ممکن است این اوزان برای هر سازه مقداری متفاوت باشد. همانطور که گفته شد نیز، برای براورد این هزینه، به عنوان نمونه از سازه‌ای به مساحت ۶۰۰ متر که حداقل ۴ سقف دارد، استفاده خواهیم کرد.

آهن‌آلات

برای ساخت هر متر مربع از اسکلت فلزی نیاز به ۶۰ کیلوگرم از انواع آهن‌آلات دارید. در بازار امروز می‌توان قیمت این آهن‌آلات را کیلویی ۱۸ هزار تومان در نظر گرفت. در نتیجه برای ساخت اسکلت فلزی‌ای برای مساحتی ۶۰۰ متری، نیاز به ۳۶ تن آهن‌آلات است. با در نظر گرفتن قیمت ۱۸ هزار تومانی، قیمت ۳۶ تن آهن‌آلات رقمی حدود ۶۴۸ میلیون تومان خواهد شد. یعنی شما برای تامین آهن‌آلات در ساخت یک اسکلت از نوع فلزی، نیاز به ۶۴۸ میلیون‌ تومان پول در آبان ۱۴۰۱ دارید.

همچنین برای نصب و دوام آهن‌آلات نیاز به سیم جوش و مواد ضد زنگ است که در ادامه هزینه این دو مورد از ابزار ساخت را براورد خواهیم کرد.

  • سیم جوش

برای هر تن از آهن‌آلات نیاز به ۲۰ کیلوگرم سیم جوش می‌باشد. یعنی برای ۳۶ تن آهن، نیاز به ۷۲۰ کیلوگرم سیم جوش است. قیمت هر ۲۰ کیلوگرم سیم جوش را می‌توان ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفت. در نتیجه قیمت نهایی ۷۲۰ کیلوگرم سیم جوش را می‌توان عددی بیش از ۲۵ میلیون تومان دانست.

  • ضد زنگ

با استفاده از ۱۰ لیتر ضد زنگ، می‌توان ۱ تن از آهن‌آلات را مجهز کرد. در مجموع برای ۳۶ تن آهن نیاز به ۳۶۰ لیتر ضد زنگ است. از آنجایی که ضد زنگ قیمت بالایی ندارد، می‌توان قیمت تمام شده برای ضد زنگ‌ها را دو میلیون تومان داست.

آرماتور

به ازای هر متر مربع حدود ۱۱ کیلوگرم آرماتور نیاز است. یعنی برای ۶۰۰ متر مساحت به ۶۶۰۰ کیلوگرم آرماتور نیاز است. قیمت آرماتور را نیز می‌توان ۱۸ هزار تومان در نظر گرفت. از این رو قیمت آرماتور مورد نیاز برای ساخت بنایی به مساحت ۶۰۰ متر، باید ۱۲۰ میلیون تومان هزینه برای تهیه آرماتور کنید.

بتن

به ازای هر متر مربع فونداسیون نیاز به ۰.۱۳ متر مکعب بتن است. همچنین برای ساخت هر متر مربع از سقف سازه نیاز به ۰.۱۵ متر مکعب بتن است. یعنی برای اجرای فونداسیون نیاز به ۸۰ و برای اجرای سقف سازه‌ای ۶۰۰ متری نیاز به ۹۰ متر مکعب بتن دارید. مجموع بتن مورد نیاز چیزی حدود ۱۷۰ متر مکعب می‌شود. هزینه تهیه هر متر مکعب از بتن را می‌شود ۱ میلیون تومان در نظر گرفت. از این رو قیمت ۱۷۰ متر مکعب بتن، قیمتی ۱۷۰ میلیون تومانی خواهد داشت.

تیرچه

هر متر از سقف سازه را می‌توان با ۱.۵ متر تیرچه تولید کرد. یعنی برای یک سقف ۶۰۰ متری، نیاز به ۹۰۰ متر تیرچه است. حال اگر حداکثر قیمت تیرچه به ازای هر متر در بازار امروز را ۱۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، برای تیرچه‌های سقف یک اسکلت فلزی باید رقمی حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کنید.

ممان، ادکا و حرارتی

برای ساخت هر متر مربع از سقف یک اسکلت فلزی، نیاز به ۳ کیلوگرم میلگرد ممان، ادکا و حرارتی می‌باشد. از این رو برای ۶۰۰ متر مساحت، نیاز به ۱۸۰۰ کیلوگرم از این میلگردها دارید. اگر قیمت این محصولات در بازار امروز را ۱۸ هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه تهیه این میلگردها ۳۳ میلیون تومان خواهد بود. شما در سایت آهنک می‌توانید قیمت لحظه‌ای انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۸ را مشاهده کنید.

یونولیت

برای ساخت سقف سازه اسکلت فلزی، ۰.۷۵ از برگ یونولیت را به ازای هر متر مربع استفاده می‌کنند. یعنی در ۶۰۰ متر، نیاز به ۴۵۰ برگ یونولیت می‌باشد. می‌توان قیمت هر برگ یونولیت در بازار را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفت. با این حساب قیمت ۴۵۰ برگ یونولیت چیزی حدود ۴۵ میلیون تومان خواهد شد.

با پایان این بخش، به سراغ براورد هزینه دستمزد برای ساخت اسکلت فلزی برویم.

هزینه دستمزد ساخت اسکلت فلزی

قیمت‌های ارایه شده در این بخش تقریبی خواهد بود. زیرا انواع عوامل و نیروی کار ممکن است در هر منطقه‌ای دستمزد خاص خود را داشته باشند و همچنین ممکن است به شکل روزانه این هزینه تغییر کند. از این رو مبالغ گفته شده در این بخش تقریبی و به شکل میانگین است. ممکن است اسکلت فلزی‌ای که قصد ساخت آن را دارید را بخواهید در کارخانه یا محل دیگری تولید کنند، از این رو هزینه دستمزد ساخت اسکلت فلزی در محل پروژه با هزینه ساخت آن در کارخانه متفاوت است. ما در ادامه قیمت تمام شده هرکدام از این موارد را بیان می‌کنیم.

دستمزد ساخت اسکلت فلزی در محل پروژه

این هزینه را می‌توان کمتر در نظر گرفت زیرا شامل هزینه‌های حمل و نقل نمی‌شود. همچنین هنگامی که نیروی کار در محل پروژه شما مشغول به کار است، مسوولیت تامین آنان با شما می‌باشد در صورتی که اگر این فرایند در کارخانه انجام گیرد، این وظیفه بر عهده کارخانه خواهد بود. از این رو هزینه دستمزد برای ساخت پروژه در محل، کمتر از هزینه ساخت پروژه در کارخانه می‌باشد.

قیمت تمام شده دستمزد برای اجرای این سازه فلزی در محل پروژه را می‌توان ۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از پروژه در نظر گرفت. این وزن معیار معمولا بر اساس آهن‌آلات مصرفی در پروژه سنجیده می‌شود. همان‌طور که گفتیم ما در این پروژه ۶۰۰ متری نیاز به ۳۶ تن آهن‌آلات داریم. در نتیجه این دستمزد برای ساخت بنایی ۶۰۰ متری با حداقل ۴ سقف، رقمی حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

دستمزد اجرای اسکلت فلزی در کارخانه

همانطور که گفتیم، ساخت و مونتاژ پروژه در کارخانه قیمت بیشتری از قیمت انجام این کار در محل پروژه دارد. هزینه‌ای که برای دستمزد نیروی کار برای اجرای اسکلت فلزی در کارخانه باید بپردازید، رقمی حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌باشد. طبق گفته‌ها نیز معیار سنجش این وزن آهن‌آلات مصرفی است. اگر در این سازه ۳۶ تن از آهن‌آلات مختلف مصرف کرده باشیم، مجموع هزینه دستمزد اجرای یک اسکلت فلزی در کارخانه، رقمی حدود ۳۶۰ میلیون تومان می‌شود.

سایر هزینه‌های اجرای اسکلت فلزی

علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. برای این هزینه‌ها نمی‌توان مقدار مشخصی تعیین کرد زیرا ممکن است این مبالغ برای هر پروژه بسیار متفاوت از پروژه دیگر باشد. موارد زیر شامل این هزینه‌ها هستند.

  • هزینه اجاره جرثقیل
  • هزینه اجاره دفتر پروژه
  • هزینه انواع سوخت و انرژی
  • هزینه اجاره ماشین‌آلات صنعتی
  • هزینه حمل و نقل مصالح
  • پول بیمه نیروی کار
  • پاداش حسن کار سازنده

این موارد مهم‌ترین هزینه‌هایی است که در ابتدای ساخت پروژه باید به براورد آن‌ها بپردازید. ممکن است سرمایه گذار و یا سازنده اسکلت فلزی، به جز این هزینه‌ها، مجبور به پرداخت مبلغی برای هزینه‌های دیگر نیز بشود. اما این موارد از مهم‌ترین هزینه‌های فرعی اجرای یک اسکلت فولادی هستند.

قیمت نهایی ساخت اسکلت فلزی در سال ۱۴۰۱

اینک به مهم‌ترین بخش این مقاله رسیدیم. هزینه ساخت اسکلت فلزی در آبان ماه سال ۱۴۰۱ را می‌توان رقمی حدود ۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع براورد کرد. توجه داشته باشید که این رقم حدودی و برای آشنایی کلی شما با هزینه‌های اجرای یک اسکلت فلزی است. این هزینه ممکن است بسته به زمان، محل جغرافیایی ساخت پروژه و … تغییر کند. همچنین برخی از سازندگان تصمیم به استفاده از اسکلت‌های پیش ساخته می‌گیرند که در ادامه توضیحاتی درمورد آن خواهیم داد.

قیمت اسکلت فلزی پیش ساخته

اسکلت فلزی پیش ساخته را نمی‌توان برای پروژه‌های بزرگ استفاده کرد. معمولا از اسکلت‌های پیش ساخته برای ساخت ویلاها و خانه‌های اماکن تفریحی استفاده می‌کنند. استفاده از اسکلت فلزی پیش ساخته موجب کاهش هزینه دستمزد، افزایش سرعت ساخت پروژه و کاهش برخی از هزینه‌ها مثل اجاره ماشین‌آلات یا حمل و نقل مصالح نیز بشود. همچنین استفاده از این سازه‌های پیش ساخته ممکن است معایبی نیز داشته باشد. مواردی مثل اینکه طرح سازه پیش ساخته برای محل پروژه مناسب نباشد یا مصالح به کار رفته در اسکلت‌های پیش ساخته از مرغوبیت کافی برخوردار نباشند را، می‌توان از این معایب در نظر گرفت.

نکاتی درمورد خرید انواع مصالح اسکلت فلزی

شما می‌توانید برای تهیه انواع مصالح مورد نیاز خود، به سایت آهنک مراجعه کنید. در آهنک شما می‌توانید قیمت انواع مصالح مانند میلگرد و تیرآهن را به شکل روزانه مشاهده، و آن‌ها را مقایسه کنید. همچنین اگر قصد خرید آن‌ها را داشتید با طی کردن چند مرحله ساده می‌توانید خرید خود را نهایی کنید. اگر برای خرید این محصولات نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید با شماره‌گیری ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ با مشاوران ما در مجموعه آهنک صحبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا هزینه‌های ساخت یک اسکلت فلزی را براورد کنیم. برای این امر، ابتدا هزینه تهیه مصالح را در نظر گرفتیم، سپس به بیان هزینه‌های دستمزد ساخت اسکلت فلزی کردیم و در نهایت، سایر هزینه‌ها، مجموع هزینه‌ها و نکاتی در مورد خرید انواع مصالح فلزی از آهنک بیان کردیم. شما می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.