ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

ورق ها انواع مختلفی دارند ولی پراستفاده ترین آن ها چه در صنعت و چه در ساختمان سازی ورق سرد است. ورق هایی که به شیوه نورد سرد تولید می‌شوند،  را به اصطلاح ورق‌های سرد می‌گویند.  این محصول فولادی را با استفاده از ورق هایی با ضخامت کم  در نورد گرم، بعد از اسید شویی و با گذراندن از غلتک تولید می‌کنند.  این محصول دارای خصوصات منحصر به فردی مانند مقاومت بالا دربرابر فشارها، پرداخت سطح خوب و کیفیت ظاهری مناسب است. به خاطر اهمیت زیاد این نوع ورق تصمیم گرفته‌ایم تا همه چیز در مورد انواع ورق سرد از کاربرد تا استفاده از آن در صنعت و ساختمان را با شما به صورت کامل در میان بگذاریم.

Cold sheet based on alloy and state - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی
انواع ورق سرد

انواع ورق سرد و کاربردهای آن

ورق های سرد از دو روش به دست می‌آیند و انواع بسیاری دارند:

  • 1-براساس نوع آلیاژ

1. ST12

این نوع آلیاژ به ورق سرد با قابلیت کششی معمولی شناخته می‌شود. این نوع پس از گذراندن فرایند نورد گرم، پردازش می‌شود، تا استحکام و مقاومت بیشتری پیدا کند. همچنین عنصر غالب این آلیاژ، عنصر کروم است که باعث افزایش استحکام ورق فولادی می‌شود.

2. ST13

این آلیاژ به عنوان ورق سرد با قالیت نیمه کششی شناخته شده است. این نوع آلیاژی از عناصر فسفر، گوگرد، سیلیسیم و کربن بوده و نسبت به نوع ورق ST12 دارای استحکام بیشتری است.

3. ST14

عنوان این آلیاژ، ورق سرد با قابلیت فوق کششی است که مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار دارد. به دلیل مقاومت بالای آن، کاربردهای بسیار خاص و تخصصی، و در صنایع متنوعی دارد. ورق ST14 از دو مورد بالا محکم‌تر است.

  • 2-براساس پرداخت و تغییر حالت

oiled sheet min 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

1. 2ورق روغنی

ورق روغنی، از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنعت ساختمان‌سازی و خودروسازی به شمار می‌رود. این ورق مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار دارد. همچنین برای حفاظت از ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی، یک لایه روغن برروی سطح آن زده می‌شود. ورق روغنی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود کاربردهای متنوعی از صنایع ماشین‌سازی تا ساخت لوازم منزل داشته باشد. همچنین ضخامت آن از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این ورق فولادی است.

کاربرد ورق روغنی: از ورق روغنی در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، ساخت انواع کمد و قفسه مدارس و ادارات، ساخت پنل‌های غیرقابل انعطاف، نولید مبلمان اداری و … استفاده می‌شود.

در صنعت خودروسازی، بیشترین کاربرد ورق روغنی در ساخت لوله‌های اگزوز است.

در صنعت لواز خانگی، در ساخت یخچال و فریزر، اجاق‌گاز، کابینت‌های فلزی، مایکروویو و … کاربرد دارد.

در ساختمان سازی نیز از این ورق در ساخت چروفیل‌های ساختمانی و درب و پنجره استفاده می‌شود.

Galvanized sheet 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

2.2 ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، از ورق روغنی به عنوان پایه با پوششی از فلز روی ساخته می‌شود. پوشش روی به ورق گالوانیزه مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‌دهد، به همین دلیل کاربردهای متنوعی دارد.

کاربرد ورق های گالوانیزه: از ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، ساختمان‌سازی، برق، اوازم‌خانگی و … استفاده می‌شود.

در صنعت خودروسازی، در ساخت بدنه و قطعات داخلی خودرو کاربرد دارد.

در صنعت برق، برای ساخت سینی کابل‌های برق و تابلو استفاده می‌شود.

در صنعت لوازم‌خانگی، ورق گالوانیزه در ساخت وسایل گرمایشی و سرمایشی، کابینت آشپزخانه، لباس‌شویی و … به کار می‌رود.

در صنعت ساختمان‌سازی، در ساخت شیروانی منازل، لوله‌های آب، کانال‌های کولر و … کاربرد دارد.

color sheet min 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

3. 2 ورق رنگی

در ساخت ورق رنگی، از ورق گالوانیزه به عنوان پایه استفاده می‌شود که یک لایه رنگ سطح آن را می‌پوشاند. این ورق دارای ظاهری زیبا و رنگ های متنوع و جذاب است. ورق رنگی به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی کاربردهای بسیاری دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق رنگی: کاربرد اصلی ورق رنگی، ساخت سقف ویلاها و خانه‌ها به خصوص در مناطق دارای بارنگی و رطوبت بالا است.

در صنعت تولیدات فلزی، در ساخت تجهیزات اداری و کابینت‌ها کاربرد دارد.

در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون، از ورق رنگی برای ساخت سقف‌های کاذب، سوله، پارتیشن و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

در صنعت حمل و نقل، برای ساخت کانکس‌ها و کانتینرها به کار می‌رود.

در صنعت لوازم خانگی، در تولید لباس‌شویی، یخچال و فریز، اجاق‌گاز و .. کاربرد دارد.

chequer plate min 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

2.4 ورق فلزی آجدار

دز سطح ورق آجدار برآمدگی‌هایی با الگوی مشخص وجود دارد که مانع لغزندگی می‌شود.

کاربرد ورق های آجدار: از این ورق در ساخت پله‌های اضطراری، کف کشتی‌ها، پل‌های عابرپیاده و … استفاده می‌شود.

Tin plated sheet min 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

2.5 ورق قلع‌اندود

ورق قلع اندود ورق فولادی است که دو سطح آن با فلز قلع یا کروم پوشیده شده است. این ورق مقاومت بسیاری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد که این امر باعث می‌شود کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف داشته باشد.

کاربرد ورق قلع اندود: این ورق در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، الکتریکی و غیره کاربرد دارد. از کاربردهای آن می‌توان به ساخت نرده‌های سقف کاذب، پره‎‌های رادیاتور، نمای ساختمان‌ها، بسته‌بندی، باتری‌سازی و تجهیزات الکتریکی اشاره کرد.

Alloy sheet min 300x300 - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

2.6 ورق آلیاژی

ورق آلیاژی از ترکیب چند فلز باهم ساخته شده و از ورق‌های فولادی پرکاربرد محسوب می‌شود. این ورق دارای انواع مختلفی مانند برنز، برنج و پیوتر است که کاربردهای زیادی دارد.

کاربرد انواع ورق آلیاژی: از کاربردهای این محصول فولادی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ساخت کشتی، مخازن حمل سوخت، ساخت لوازم دریایی و صنعت هواپیماسازی است.

مزایا و معایب ورق سرد

  • مزایا ورق سرد
  1. استحکام زیاد در برابر فشارها
  2. دارای ظاهری براق و صیقلی و شفاف
  3. خمش و برش مناسب
  4. رنگ‌کاری آسان و دارای تنوع رنگی بالا
  5. کاربرد بسیار متنوع
  • معایب ورق سرد
  1. تولید در اشکال محدود مانند مدور، مربع و مستطیل
  2. قیمت بالا نسبت به ورق سیاه

Cold rolling sheet production method min - ورق سرد و 6 کاربرد مهم آن در صنعت و ساختمان سازی

روش تولید با فرآیند نورد سرد

1. پس از تولید ورق فولادی به روش نورد گرم، برای آماده سازی ورق و افزایش کیفیت آن، در اسید شسته می‌شود. همچنین این مرحله باعث پوسته زدایی ورق فولادی می‌شود تا برای کاهش ضخامت آن، از غلتک‌ها عبور کند.

2. در مرحله‌ی بعد، ورق‌ها در دمای پایین‌تر از دمای تبلور، دوباره تغییر شکل می‌دهند تا ضخامت آن‌ها کاهش و به خواص مکانیکی مناسبی دست پیدا کنند. به این مرحله “نورد سرد” گفته می‌شود که ورق‌ها به صورت کلاف‌های روغنی و گالوانیزه تولید می‌شوند.

3. نام این مرحله آنیلینگ است که پس از مرحله‌ی نورد سرد، برای داشتن محصولی با کیفیت و خواص مکانیکی بهتر و سطحی یکنواخت ‌تر، عملیات حرارتی برروی کلاف‌ها انجام می‌شود.

4. در آخر کلاف‌ها وارد مرحله‌ی تمپر میل می‌شوند تا از تغییرشکل‌های ناخواسته جلوگیری شده و ورقی صاف و یکنواخت با ضخامت مورد نظر تولید شود.

بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سرد

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه هفت الماس قزوین
  • کارخانه فولاد گیلان
  • کارخانه فولاد تاراز
  • کارخانه فولاد شهریار تبریز
  • کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان
  • کارخانه فولاد شهرکرد
  • کارخانه فولاد اکسین خوزستان
  • کارخانه فولاد کاویان

جدای از تولیدکنندگان داخلی ورق سرد این محصول پرکاربرد به صورت وارداتی نیز در کشورمان استفاده می‌شود. بیشترین ورق‌های سرد وارداتی از کارخانه های کشور چین تامین می‌شود.

قیمت ورق سرد

قیمت ورق سرد هم مانند تمامی محصولات فولادی روند ثابت و بدون تغییری ندارند و معمولا به صورت روزانه دستخوش تغییر می‌شوند.از جمله عوامل تاثیر گذار بر روند قیمت گذاری انواع ورق سرد فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ورق
  • ضخامت ورق
  • وزن تمام شده ورق
  • شرایط بازار جهانی
  • قیمت ارز
  • ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی
  • مقدار خریداری شده
  • کارخانه‌ی تولید کننده و …

به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم تا قیمت روز ورق را همیشه بررسی کنید تا بهترین تصمیم را در نوسانات بازار برای خرید به موقع این محصول بگیرید. مشاوران ما در آهنک به شما کمک می‌کنند تا انتخاب دقیق و مقرون به صرفه ای را در زمینه خرید ورق سرد و انواع آن داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره تلفن 91006007-021 در تماس باشید.

سخن پایانی

ما تلاش کردیم در این مقاله اطلاعات مفید و مناسبی درباره انواع ورق سرد و کاربرد آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم. حالا می‌دانید این نوع ورق چگونه تولید می‌شود، چه انواعی دارد و چه کاربردهایی در صنعت و ساختمان دارند. علاوه بر این حالا می‌دانید که محصول کدام کارخانه‌ها برای خرید ورق سرد مناسب‌تر است. در پایان اگر سوالی در مورد این نوع محصول فولادی داشتید؛ کافیست در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را در اختیارتان قرار می‌دهند.