استفاده از تیر لانه زنبوری در سقف کامپوزیت

سال های سال است که در ایران از سازه های فولادی به عنوان یک سازه مقاوم استفاده می شود؛ البته، این فرایند طی ادوار گذشته دچار تغییراتی شده که همگی در جهت پیشرفت ساختمان سازی اعمال شده اند. از پراهمیت ترین تغییرات در این زمینه استفاده از تیرآهن لانه زنبوری به عنوان تیرهای فرعی در سقف و حتی گاها به عنوان تیرهای اصلی بوده است. لازم است بدانید تیر لانه زنبوری از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و باعث تنوع در نیمرخ های نورد شده میشوند و این دو ویژگی جزو مهمترین علل محبوب شدن این متریال در بین سازندگان می باشد. برای استعلام قیمت تیر لانه زنبوری می توانید به سایت آهنک مراجعه کنید و پس از بررسی محصول مورد نظر، سفارش خود را ثبت کنید.

کاربرد تیر لانه زنبوری در سقف کامپوزیت

به طور کلی تیرهای لانه زنبوری در اجرای سقف کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند؛ به گونه ای که ابتدا تیرآهن با بتن پوشش دهی می شود و بتن در نقش برطرف ساختن مشکلات ایجاد شده در تیرها ایفای نقش می کند. بتن در واقع تاثیرات مثبتی ایفا می کند که می توان به مواردی مانند افزایش مقاومت برشی، جلوگیری از خمش نهایی و بی ثباتی پیچشی جانبی اشاره کرد.
در سال 1943 پس از انجام اولین تحقیقات بر روی این تیرها نتایج مطلوبی به دست آمد. در این تحقیقات، آزمایشاتی بر روی اجزای اره ای تیرهای لانه زنبوری اعمال شد که نتیجه آن مقاومت حداکثری تیرها در برابر تنش و تغییر مکان بود. محققان نیز این تیرها را از نظر رفتار سازه و میزان مقاومت تحت اثر بارهای استاتیکی مورد برسی قرار دادند که نتیجه این تحقیقات نیز مطلوب بود؛ آنها دریافتند که رفتار تیرهای لانه زنبوری هنگام افزایش فشار بار ساختمان مثبت بوده و مقاومتی خوبی در برابر تنش ها از خود نشان می دهند.
آیا استفاده از تیرهای لانه زنبوری ممنوع است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. البته، اگر تمامی ضوابط و اصول ساختمان سازی در اجرای این سازه ها رعایت شود استفاده از آن ها بلامانع خواهد بود. اما دو علت کلی را می توان دلیل بر ممنوعیت این سازه ها بیان کرد: فشرده نبودن مقاطع زنور و وجود سوراخ های متعدد و عدم وجود مصالح فولادی در جان تیر. البته استفاده از جوش های کارگاهی و بی کیفیت نیز مزید بر علت شده تا بر ممنوعیت تیرهای لانه زنبوری تاکید شود.

use honeycomb beams composite roofs - استفاده از تیر لانه زنبوری در سقف کامپوزیت

برای دریافت قیمت روز میلگرد و لوله با آهنک همراه باشید.

موارد مجاز استفاده از تیرهای لانه زنبوری

طبق قوانین وضع شده از سوی نهادهای ذی ربط استفاده از تیرهای لانه زنبوری تنها در دهانه های غیرمهاربندی شده مجاز است. همچنین، در تیرهایی که هر دو سر آن به صورت مفصلی بوده نیز می توان از تیرهای لانه زنبوری استفاده نمود. البته، بسیاری بر این باورند که استفاده از تیرهای لانه زنبوری در پل سازی بلامانع است؛ اما به دلیل قرار داشتن تیرهای فرعی بر روی تیرهای پل که دو سر مفصلی‌اند، نمی توان از تیرهای لانه زنبوری استفاده کرد چرا که موجب ایجاد برش زیاد در جان تیر می شوند. برای خرید تیرآهن و اطلاع از قیمت و ویژگی های انواع متفاوت آن می توانید به سایت آهنک مراجعه کنید.

سقف لانه زنبوری

سقف های لانه زنبوری جزو سقف های سنگینی هستند که در بیشتر سازه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند البته، سنگین بودن به معنای وزن نیست، چراکه این نوع سقف ها دارای وزن سبکی هستند. استفاده از این سقف ها نکات مثبتی را به همراه دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • حذف هزینه های مربوط به تیرچه و خرید فوم
  • امکان حمل سریع قالب ها در طبقات
  • نگهداری و تعمیر ارزان
  • کاهش میزان بتن مصرفی و فولاد مصرفی