تفاوت آهن اصفهان با اهواز

دو شهر بزرگ اصفهان و اهواز، دو قطب صنعتی اصلی تولیدات آهن آلات به شمار می آیند. در این مقاله به بیشترین تفاوت میان ورق های آهنی این دو شهر می پردازیم. اصفهان دارای دو کارخانه ی بزرگ ذوب آهن و فولاد مبارکه می باشد.

 تفاوت ورق های فولادی اصفهان و اهواز:

ویژگی های ورق های فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

  • وزن هر ورق حدود 177تا 2826 کیلوگرم می باشد.
  • طول هر ورق حدود 6 متر و عرض 1.25 تا 1.5 متر و ضخامت 3 تا 40 میلی متر است.
  • هر ورق مطابق با کاربردش دارای استانداردی متفاوت است.
  • ورق ها به دو گروه سرد و گرم تقسیم می شوند.                                                                                                                                    محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان انواع ورق های گالوانیزه، رنگی ، قلع اندود می باشد.

ویژگی های ورق های فولادی شرکت فولاد کاویان و فولاد اکسین اهواز:

شرکت فولاد کاویان تفاوت بارزی با فولاد مبارکه اصفهان ندارد. تنها تفاوتی که شرکت اکسین با فولاد مبارکه دارد این است که ضخامت هر ورق آهنی بین 10 تا 70 میلی متر و عرض تمام آن ها 2 متر و وزن آن بین 942 تا 6594 کیلوگرم به طول 6 متر می باشد. ورق های این کارخانه به سه روش نورد معمولی، ترمودینامکی و کنترل شده ساخته می شود.
پس از ورق های آهنی، تفاوت میان تیرهای آهنی را بررسی می کنیم و امیدواریم با شناختن این تفاوت ها کمک شایانی در خرید تیرآهن و ورق های آهنی شما کرده باشیم.

تیرآهن ها در سه دسته اصلی قرار می گیرند:

  1. تیرآهن IPE: ( تیرآهن های معمولی)این تیرآهن به شکل I هستند و مطابق با استانداردهای اروپایی ساخته شده اند.
  2. تیرآهنIPB: (تیرآهن های عریض)این تیرآهن ها به شکل H هستند و لبه های بزرگتری نسبت به بقیه دارد.
  3. تیرآهنINP: شبیه تیرآهن های معمولی است که لبه ها با فاصله گرفتن از مرکز کاهش می یابند و مطابق با استانداردهای روسیه و چین ساخته شده اند.

difference between isfahan ahvaz iron 300x180 - تفاوت آهن اصفهان با اهواز

 

نکته ای که در میان وجود دارد در مورد وزن تیرآهن هاست. اگر وزن زیادی داشته باشند علامت اختصاری Vو اگر وزن کمی داشته باشند علامت اختصاری L را به خود اختصاص می دهند.
به طور کلی وزن تیرآهن های ذوب آهن اصفهان از تیرآهن های مشابه خود بیشتر است و دارای قیمت های مشخصی می باشد.
یکی از راه های تشخیص محصولات تولید شده توسط ذوب آهن اصفهان علامت اختصاری ESCO است که بر روی تمامی محصولات حک شده است. استانداردی که ذوب آهن اصفهان برای تولید تیرآهن از آن پیروی می کند IPE است و در سایزهای 14 تا 30 روانه بازار می کند.