کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده

در کشور ما عوامل بسیاری می‌توانند بر کاهش قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی تاثیرگذار باشند. متأسفانه رفتار اقتصاد ایران رابطه مستقیمی با بیانات اشخاص سیاسی و رویدادهای سیاسی دارد که تحریم‌ها را نیز می‌توانیم به آن اضافه کنیم

تا پیش از آغاز پاندمی کرونا بسیاری از فروشندگان آهن، تحریم‌ها را بهانه افزایش قیمت‌ها می‌دانستند، اما پس از شیوع گسترده کرونا این روند شکل تازه‌ای به خود گرفت. در یک قانون کلی هر چه قیمت دلار بیشتر شود، تمایل کارخانه‌داران برای صادرات محصولات خود نیز بیشتر می‌شود.
این امر میزان عرضه در کشور را کاهش و به دنبال آن تقاضا را افزایش داده و برآیند این مسئله به گرانی کالاها ختم می‌شود.

بنابراین باتوجه به رفتاری که اقتصاد ایران به آن متکی است، می‌توان قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد. براساس این تفاسیر، قیمت روز میلگرد نیز به تمامی این عوامل وابسته است که در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر افزایش و کاهش قیمت میلگرد بپردازیم.

بررسی کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

بسیاری از اقتصاددانان کشور، بازگشت آمریکا به برجام و شکل‌گیری فصل تازه‌ای از روابط با جهان را محتمل می‌دانستند. اما این مسئله باتوجه به اتفاقات اخیر و شکست برجام، حکایت از عدم توافق هسته‌ای ایران با غرب را دارد. بنابراین، می‌توان روند قیمت دلار را تا آستانه سال نو شمسی صعودی دانست.

از طرفی مسکوت ماندن ساخت و ساز در ایران و همچنین عدم تقاضای زیاد برای خرید آهن در ماه‌های انتهایی سال می‌تواند نوید یک روند نزولی در بازار آهن را بدهد. همانطور که میدانید، از عوامل موثر بر قیمت تمامی محصولات فولادی، می‌توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد:

1. نوسانات بازار ارز

بازار کشور ما، تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و این موضوع بر تمامی جوانب بازار تاثیر مستقیم می‌گذارد. از مهم‌ترین فاکتورها و شاخص‌های آن نوسانات بازار ارزی کشور است. با تغییرات روزانه ارز در کشور و سیر صعودی قیمت آن، آشفتگی بسیاری در بازار محصولات مختلف خصوصا بازار آهن و فولاد ایجاد می‌شود.

این فاکتور، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر تمامی مسائل کشور است که بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. درصورت عدم ثبات در بازار ارز، افزایش دستمزد کارکنان، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های جانبی تولیدات و … را در پیش داریم.

2. میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه کارخانجات، باید متناسب با میزان تقاضا در بازار باشد که در این صورت، تغییرات منفی و آشفتگی در قیمت‌ها به صورت روزانه،نخواهیم داشت. اما وجود مسائلی مانند هزینه‌های بالای تولید و یا نبود قدرت خرید در خریداران، باعث می‌شود میزان عرضه محصولات کاهش یابد. همچنین وجود کیفیت و کارایی در برخی محصولات مانند میلگرد، باعث می‌شود که میزات تقاضا در بازار افزایش پیدا نماید.

3. قیمت مواد اولیه

همانطور که می‌دانید، مواد اولیه تولید میلگرد، فولاد و آهن است که تغییر در قیمت سنگ یا قراضه آهن، تاثیر فراوانی بر قیمت تمام‌شده میلگرد دارد. قسمت مواد اولیه به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار ندارد، اما با افزایش جهانی قیمت سوخت، هزینه‌های حمل و نقل افزایش یافته و بر قیمت مواد اولیه تاثیر می‌گذارند.

تمامی این عوامل و فاکتورهای بسیار دیگر می‌توانند بر قیمت کیلویی آهن در بازارهای جهانی و در داخل کشور تاثیرگذار باشند. شما با کلیک بر لینک، می‌توانید مقاله مربوط به قیمت هر کیلو آهن را مطالعه نموده و اطلاعات بسیاری در این زمینه کسب نمایید.

 

decline rebar price coming days - کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

پیش بینی قیمت آهن در ابتدای سال 1401

یک سخن کلیشه‌ای در بازار آهن باب شده است که سال آینده سال سختی برای صادرات و خرید و فروش آهن خواهد بود. دلیل این امر هم واضح است. تقریباً 10 سال است که فعالیت در بازار آهن‌آلات با ریسک بالایی مواجه بوده و بسیاری از سازندگان در خرید آهن محتاطانه عمل می‌کنند.

دلیل این احتیاط نیز شرایط اقتصادی کشور، نحوه تعیین بودجه، میزان دستمزدها، میزان قیمت مواد اولیه و … است. امری که افق‌های اقتصادی کشور را در سال آتی نامشخص خواهد کرد.
برای تکمیل اطلاعات خود و هچنین مکملی برای این مبحث می‌توانید مقاله قیمت میلگرد نسبت به روزهای گذشته آهنک را مطالعه نمایید.

آیا واکسیناسیون کرونا تاثیری بر افزایش و کاهش قیمت آهن در روزهای آینده دارد؟

نمی‌توان تأثیر کرونا روی بازار آهن و صادرات را نادیده گرفت. در واقع پاندمی کرونا موجب گشته تا میزان صادرات کشور تا حد زیادی کاهش یابد. مسئله‌ای که می‌تواند کارخانجات را بر آن دارد تا میزان تولیدات خود را کاهش دهند تا در نهایت ثبات قیمتی در بازار را حفظ کنند.

در واقع با مشاهداتی که از رفتار کارخانجات در دست است، هیچ کدام از آن‌ها تمایلی به کاهش قیمت آهن ندارند. به طوری که همواره تلاش خود را بر آن گذاشته‌اند تا با تعادل در تولید و تقاضا، قیمت را در شیب صعودی خود نگه دارند.
با توجه به این که واکسیناسیون سراسری کرونا طی یکسال اخیر اتفاق افتاده و میزان شیوع آن کاهش پیدا کرده است، تغییرات مثبتی در روند نزولی قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازارهای جهانی فولاد مشاهده شد.

اما پس از موضوع واکسیناسیون کرونا، مسائلی مانند جنگ اوکراین و روسیه نیز  از موضواعات تاثیرگذار بر نوسانات قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی، در ابتدای سال 1401 بوده است. در ایران اکثر برندها و کارخانجات تولید میلگرد، برای تولید محصولات خود به مواد اولیه صادراتی متکی نبوده و برای تولید از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنند.

با این وجود، اوکراین و روسیه 20 درصد بازار آهن جهان را دارا هستند. به همین دلیل وقوع جنگ بین این دو کشور موجب شده نوسانات بسیاری در بازراهای جهانی و بین‌المللی رخ دهد که بر کشور ما نیز تاثیرگذار بوده است.

پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی در نیم‌سال دوم سال 1401

علاوه‌بر تمامی عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی و بین‌المللی، در کشور ما، بزرگترین عامل تاثیرگذار بر نوسانات بازار، وجود تحریم‌های اقتصادی و مناسبات سیاسی است. با توجه به نرخ تورم بی‌سابقه‌ای که این روزها در کشور ما تجربه می‌شود و ناامیدی از برجام و کاهش تحریم‌ها، می‌توان گفت کاهش قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی دور از انتظار است.

علاوه بر این، ناآرامی‌های اخیر در کشور و وجود اعتصابات برخی مشاغل و اعتراضات نیز قیمت محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در کشور نیز از عوامل تاثیرگذار بر میزان تولید کارخانجات مختلف محسوب می‌شود.

آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟

افزایش قیمت دلار در زورهای اخیر، باعث ایجاد روند صعودی و هیجانی در اکثر بازارها شده و میزان تقاضا بالا رفته است. افزایش نقدینگی، کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های تولید، عواملی هستند که باعث شده‌اند با وجود افزایش تقاضا، بازار با رکود مواجه شود. تا زمانی که اقتصاد کشور به ثبات نرسد، قیمت‌ها نیز درحال نوسان هستند و ثباتی پیدا نخواهند کرد.

اگر در روزهای پیش رو قیمت ارز و دلار ثابت شود و روند صعودی نداشته باشد، قیمت‌ها و بازار نیز به ثبات می‌رسند. در غیر این صورت، با افزایش قیمت ارز، قیمت محصولات فولادی نیز روند صعودی خواهد داشت.

آیا در این روزها میلگرد بخریم یا نه؟

پاسخ این سوال به بازه زمانی بین خرید و اجرای پروژه شما بستگی دارد. میلگردها در ایران توسط کاخانه‌ها و برندهای بسیاری تولید و عرضه می‌شوند که هرکدام نیز می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. گاهی ممکن است که کمبود این محصول در بازار فولاد را شاهد باشیم که این اتفاق به عوانل بسیاری بستگی دارد.

این عوامل می‌توانند شامل کمبود موقت مواد اولیه، محدود کردن عرضه برای افزایش قیمت و صادرات بیش‌از حد به خارج از کشور باشند. در زمانی که عرضه محصولات فولادی در بازار محدود شود و یا کمتر از میزان تقاضا باشد، قیمت آن شروع به افزایش می‌کند.

درصورتی که توازن میان عرضه و تقاضا در بازار برقرار نباشد و قیمت‌ها به صورت بی‌رویه و بدون دلیل مشخصی رو به افزایش باشد، وزارت صمت اقدام به تنظیم بازار می‌کند. انجام این کار به شیوه صحیح به این معنی است که نسبت عرضه و تقاضا کنترل شود، درصورتی که نه فروشنده و نه مصرف‌کننده ضرر نکنند.

برای آنکه بتوانید تشخیص دهید چه زمان اقدام به خرید میلگرد یا هر محصول فولادی دیگر نمایید و یا جه زمان صبر کنید، نیاز است که آگاهی کافی از بهترین زمان ممکن برای خرید و اطلاعات کامل درباره نحوه پیش‌بینی قیمت‌ها داشته باشید. اگر زمان کافی برای صبر کردن ندارید، می‌توانید از یک هفته قبل، اخبار بازار آهن را دنبال نمایید و سپس اقدام به خرید نمایید.

درصورتی که می‌توانید صبور باشید و زمان کافی دارید، بهتر از روند تغییرات قیمت را از حداقل سه ماه قبل درنظر گرفته و با تحلیل‌های تکنیکال آن‌ها را بررسی و پیش‌بینی کنید. البته با توجه به اینکه اخبار مثبت و منفی پیش‌بینی نشده و تاثیرگذار بسیاری در این کشور وجود دارد، دقت پیش‌بینی در بازار فولاد و آن تا حدودی کاهش می‌یابد.

برای اینکه بتوانید خرید خود را در ارزان‌ترین زمان ممکن انجام دهید، بهتر است به سه عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت میلگرد که پیش‌تر ذکر شد بسیار توجه نمایید. نیاز است که ابتدا قیمت مواد اولیه را در بازار مدنظر قرار دهید، زیرا هرگونه تغییری که در نرخ خرید و فروس مواد اولیه ایجاد شود، بر قیمت میلگرد تاثیر مستقیم خواهد داشت.

پس از این مورد، بیشترین چیزی که بر افزایش و یا کاهش قیمت میلگرد تاثیرگذار است، تغییرات نرخ ارز و دلار، و میزان صادرات است. این مورد نیز باید با دقت بررسی شود. اما برای پیش‌بینی، میزان تقضا در بازار چندان هم تاثیرگذار نیست و نیازی نیست همیشه این فاکتور را درنظر بگیرید.

کانال قیمت لحظه‌ای میلگرد

برای اطلاع از تغییرات قیمت میلگرد، شما می‌توانید از طریق لینک به صفحه قیمت روز میلگرد دسترسی پیدا کنید و به صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان میلگرد کارخانه مورد نظر خود را نیز خریداری نمایید. همچنین می‌توانید از طریق لینک به مقاله کانال قیمت لحظه‌ای میلگرد آهنک مراجعه کرده و به تمامی کانال‌های قیمت کارخانه‌های مختلف تولیدکنندگان میلگرد در تلگرام دسترسی داشته باشید.

علاوه‌بر این شما می‌توانید از طریق شماره تماس 91006007-021 با کارشناسان ما در آهنک تماس حاصل نمایید و از این طریق قیمت‌ها را پیگیری کنید.

سخن پایانی

این مقاله به بررسی و پیش‌بینی شرایط قیمت میلگرد در روزهای آینده، با توجه عوامل تاثیرگذار و شرایط حاکم بر کشور در این روزها پرداخته است. همچنین عوامل موثر بر تغییرات و کاهش قیمت میلگرد را نیز بیان نموده به برخی سوالات شما در این مورد پاسخ داده است. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید دید کلی نسبت به شرایط موجود پیدا کنید.

همچنین می‌توانید با اطلاعات کافی تصمیم به خرید یا عدم خرید میلگرد بگیرید و بدانید که چه زمان اقدام نمایید تا پروژه ساخت و ساز خود را با هزینه‌ها کمتری به پایان برسانید. درنظر داشته باشید که هرآنچه که موجب افزایش و یا کاهش قیمت میلگرد می‌شود، بر قیمت سایر محصولات نیز تاثیرگذار است. پس با تصمیم‌گیری درست و اقدام در زمان مناسب، می‌توانید هزینه‌های جانبی و اضافی پروژه‌های خود را به حداقل برسانید.