راهنمای جامع میلگرد سنجاقی-آهنک

میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار مهم در ساخت سازه‌های بتنی است که باعث افزایش مقاومت نسبت به فشارهایی مانند زلزله می‌شود. روش‌های زیادی برای استفاده از میلگرد در بنای ساختمانی وجود دارد. یکی از روش‌های مقاوم ساختن   اما میلگرد سنجاقی چیست؟ برای شناخت بیشتر در مورد میلگرد سنجاقی با ما همراه باشید.

میلگرد سنجاقی چیست؟

به میلگردهای کوچک و باریکی که از هر دوطرف خم می‌شوند و به شکل سنجاق در می‌آیند, میلگرد سنجاقی می گویند. بر اساس دسته بندی میلگردها, میلگرد سنجاقی در دسته میلگردهای عرضی قرار گرفته است. از نام های دیگر آن می‌توان به قلاب دوخت, دوخت ستون, رکابی و سنجاقکی اشاره کرد. این نوع میلگرد بر روی نحوه عملکرد ستون های بتنی تحت تأثیر بارهای جانبی, تأثیر مستقیم می‌گذارد. به همین جهت, استفاده از آن خیلی ضروری می‌باشد.

همچنین بارهای جانبی که ممکن است بر عملکرد دیوارهای برشی اثر بگذارند از قبیل: لرزش, طوفان و بلایای طبیعی مانند سیل می‌باشند. این میلگرد در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود و هر کدام از آن ها برای استفاه های خاصی طراحی شده اند. یکی از بهترین میلگردها برای ساخت قلاب دوخت, میلگرد a2 است. و این میلگرد در سایزهای 8 و 10 در در نظر گرفته شده است. باتوجه, به نوع نقشه و طراحی بنا ممکن است توسط مهندس تغییر کند.

Galvanised Steel J Pins 1 300x225 - میلگرد سنجاقی چیست؟

قوانین آرماتور سنجاقی در فوندانسیون

در مبحث 9 مقررات ملی ساختمان در مورد شرایط آیین نامه‌ای استفاده از آرماتور سنجاقی مواردی درج شده است. که به شرح زیر است:

  • میلگردی که در یک انتها دارای قلابی با زاویه خم حداقل 135 درجه و قسمت مستقیم انتهایی به طول حداقل 6 برابر قطر یا 75 میلی‌متر و در انتهای دیگر دارای قلابی با زاویه خم حداقل 90 درجه و قسمت مستقیم انتهایی به طول حداقل 8 برابر قطر میلگرد باشد.
  • چنانچه فاصله آزاد آرماتورها بیش از 15 سانتی‌متر باشد و یا تعداد آرماتورهای بین خاموت‌ها بیش از 3 عدد باشد، لازم است آرماتورها با خاموت و یا سنجاق نگهداری شوند.
  • در ساختمان‌های با بیش از 5 سقف طبق بند 9-22-4-1 در مقررات ملی برای کل ستون‌ها با هر تعداد آرماتور الزامی است.
  • این قلاب‌ها باید میلگردهای طولی واقع در محیط مقطع عضو را در برگیرند. محل خم 90 درجه قلاب‌ها باید به صورت یک در میان، در مقاطع متوالی در طول عضو، عوض شود.
  • هر دو انتهای میلگردهای دوخت باید در برگیرنده یک میلگرد طولی باشد و محل خم 90 درجه آن باید در امتداد میلگرد طولی یک در میان عوض شود.
  • در هر مقطع عضو فاصله میلگرد دوخت یا ساق‌های تنگ‌ها از یکدیگر در جهت عمود بر محور طولی عضو، نباید بیشتر از 350 میلی‌متر باشد.

انواع میلگرد سنجاقی

به طور کلی سه روش برای ساخت این نوع میلگرد وجود دارد:

1-میلگرد سنجاقی با خم استاندارد 90 درجه

در این روش، خم استاندارد دو طرف میلگرد با خم 90 درجه شکل داده می‌شود. در هر طرف اندازه خم میلگرد حدود 12 برابر قطر میلگرد میباشد.

اگر قطر 16 میلیمتر باشد بایستی خم آرماتور حدود 20 سانتیمتر باشد.

2-میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد

در این نوع نیمه استاندارد, در یک طرف میلگرد را با زاویه 90 درجه خم کرده و در طرف دیگر با زاویه 135 درجه خم می‌کنند. و رد نهایت به شکل چنگک در می‌آید.

3-میلگرد سنجاقی با خم دو طرفه 135 درجه

در این حالت میلگرد با خم دو طرف 135 درجه انجام میشود.

شکل ظاهری این میلگرد شبیه ~ است و زاویه ها ی میلگرد در خلاف جهت هم شکل می‌گیرند. که یک انتها رو به بالا و یک انتها دارای زاویه رو به پایین است.

البته, نوع دیگری از این نوع وجود دارد که با توجه به درخواست طراح اجرا میشود. و دارای زاویه 135 درجه است و در دو انتها به یک سمت خم می‌شوند.

 

kjjkj 300x247 - میلگرد سنجاقی چیست؟

کاربردهای میلگرد سنجاقی

میلگردهای سنجاقی نسبت به میلگردهای طولی و دیگر اجزای استفاده شده در سازه‌ها از ابعاد کوچک‌تری برخوردار هستند. با این وجود, استفاده صحیح درست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دو کاربرد مهم و متداول برای میلگردهای سنجاقی, استفاده از آن‌ها در آرماتوربندی ستون و آرماتوربندی دیوار برشی است. در ادامه به صورت مختصر به معرفی این دو مورد می‌پردازیم.

1-استفاده از قلاب دوخت در ستون‌ بتنی

برای انتقال بار ساختمان ها به زمین از ستون‌ها استفاده می‌شود. به دلیل اینکه, انتقال بار به زمین را بر عهده دارند باید محکم و استوار باشند. برای ساخت ستون‌های بتنی, بعد از اجرای آرماتوربندی پوششی از بتن بر روی آرماتور قرار می‌دهند. با این روش ستون‌های بتنی تا حد زیادی قوی و استوار می‌شوند. میلگردهای سنجاقی در این ستون‌ها به منظور افزایش استحکام ستون و میلگردهای طولی استفاده شده در آن به‌کار می‌روند. تا ستون در اثر فشار زیاد تخریب نشود.

2-قلاب دوخت در دیوار برشی

دیوار برشی از نظر نوع کاربرد تا حد زیادی به ستون بتنی شباهت دارد. این نوع دیوار برای کنترل بارهایی که در اثر وزش باد شدید یا زلزله بر ساختمان وارد می‌شوند، ساخته می‌شود. دیوارهای برشی معمولا به صورت مستقیم به فونداسیون وصل می‌شوند. اما ممکن است در مواردی که بارهای جانبی کم باشند، به ستون‌ها متصل شوند. در هر صورت این دیوارها مانند ستون ها باید در برابر فشار استحکام کافی را داشته باشند. میلگرد سنجاقی در این دیوارها برای ثابت نگه داشتن میلگردهای طولی استفاده می‌شود.
به طور کلی می‌توان گفت استفاده از این روش در هر سازه‌ای که آرماتور در آن نقش زیرساز را داشته باشد، کاربرد دارد. ساختمان‌های چند طبقه بتنی، سازه‌های کشاورزی، پل‌ها، سدها و … مثال‌هایی هستند که در آنها برای زیرسازی و استحکام از آرماتور سنجاقی استفاده می‌شود.

خاموت

میلگردهای مورد استفاده در پروژها، دو نوع طولی و عرضی دارند؛ اگر میلگرد در راستای طول سازه استفاده شود. به آن میلگرد طولی و اگر میلگرد در راستای عرضی (عمود بر میلگرد طولی) به کارگرفته شود، به آن میلگرد عرضی یا خاموت می‌گویند.

میلگردها در سایزهای متنوع موجود هستند که میلگرد خاموت نیز از این امر مستثنی نیست، پر استفاده‌ترین آن سایزهای 8 و 10 است.

خاموت؛ میلگردی است که خم شده است و به اینصورت از المان‌های طویل و قائم اطرافش محافظت به عمل می‌آورد. به‌عبارتی استفاده از آن، سبب افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای پیچشی و برشی می‌شود. این نوع از میلگردها با توجه به کاربرد، در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

milgirde sanjaghi chist 750x400 1 300x160 - میلگرد سنجاقی چیست؟

روش اجرای آرماتور سنجاقی

برای اجرای این نوع آرماتور حتما از افراد حرفه‌ای استفاده کنید. در این روش باید خم 90 درجه میلگرد سنجاقی که یک مقطع طولی را در بر میگیرد، به طور یکی در میان در دو سمت عضو خمشی مانند ستون و دیوار برشی قرار داده شوند.
در هر خاموت یک مقطع طولی می‌تواند آزاد باشد و نباید فاصله ی آزاد بین مقاطع طولی از 20 سانتی متر بیشتر شود.

مزایای میلگرد سنجاقی

از مزایای استفاده از این روش در ستون بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد سنجاقی یا توجه به شکل خاص خود, باعث نگه داشتن میلگردهای طولی درجای خود می‌شود.
  • سبک و کم حجم بودن قلاب دوخت باعث می‌گردد که در هر قسمتی امکان استفاده داشته باشند.
  • نوعی خاموت وجود دارد که عملکرد آن شبیه میلگرد سنجا‌قی است. و استفاده از این میلگرد باعث شلوغ شدن میلگردها و سختی هنگام بتن‌ ریزی می‌شود. به همین دلیل, استفاده از میلگرد سنجاقی بیشتر توصیه می‌شود.
  • میلگرد سنجا‌قی ساختاری دارد که به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

میلگرد سنجاقی چه معایبی دارد

از معایب میلگرد سنجاقی با توجه به مقررات و شرایط آیین نامه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگردهای سنجاقی باید به صورت پیش ساخته, از قبل آماده گردند.
  • اگر اندازه میلگردها در مقایسه با ستون مدنظر صحیح نباشد, استفاده از آن‌ها غیر ممکن است.
  • استفاده از آن ها برای میلگردهای کمتر از 12 عدد در هر مقطع کاربرد دارد.
  • استفاده از میلگردهای سنجاقی باید حتما تحت نظر متخصص اجرا گردد زیرا فاصله‌ها و نحوه اجرای آن‌ها در کار بسیار مهم است.

وزن میلگرد سنجاقی

میلگردهای سنجاقی در وزن‌های مختلفی به بازار عرضه می‌گردند. انتخاب وزن مناسب بستگی به عوامل مختلفی از جمله:

  • در چه مدل ستونی استفاده شوند.
  • اندازه ستون چقدر باشد.
  • و چه تعدادی از آن قرار است مورد استفاده قرار گیرد, بستگی دارد.

برای آگاهی بیشتر در مورد اینکه به چه وزنی از میلگرد سنجاقی نیاز دارید; با کارشناسان ما در آهنک تماس حاصل کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

تعیین تعداد میلگرد مورد نیاز

تعداد میلگردهای سنجاقی به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند: طول ستون بتنی، تعداد میلگردهای طولی به کار رفته در سازه و فاصله بین آن‌ها. به همین دلیل, باید تعداد خاموت (میلگرد عرضی چهارگوش که به صورت دورتادور ستون قرار می‌گیرد) و طول ستون را داشته باشیم. تعداد خاموت مورد نیاز برحسب طول میلگردهای ستونی تخمین زده می‌شود. و اگر طول میلگرد طولی ستون 2 متر باشد به ازای هر 15 سانتی‌متر یک خاموت باید در نظر گرفته شود.

هر عدد خاموت یک میلگرد سنجاقی دارد که به صورت یک در میان در امتداد برش ستون با زاویه 90 درجه قرار می‌گیرد. تعداد میلگردهای سنجاقی در صورت بیشتر بودن تعداد میلگردهای طولی که در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند بیشتر خواهد شد. شکل ظاهری خاموت (لوزی، مربع و یا مستطیل) بسیار مهم است. معمولا نصب میلگردهای سنجاقی به صورت یک در میان باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در زمان بتن‌ریزی می‌شود. و بهتر است از خاموت لوزی شکل استفاده شود. در هر خاموت لوزی فقط یک میلگرد طولی به صورت آزاد قرار می‌گیرد. و از به وجود آمدن خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

خرید میلگرد از آهنک

کیفیت میلگرد برای استفاده از روش سنجاقی حرف اول را می‌زند. شما می‌توانید با خیال راحت میلگرد مورد نیاز خود را از آهنک خریداری کنید. برای آگاهی از نوع، قیمت و سایر ویژگی‌های میلگرد مورد نیازتان روی لینک قیمت میلگرد کلیک کنید. ما میلگرد مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با قیمتی مناسب به دست شما می‌رسانیم. شما می‌توانید هم به صورت آنلاین در سایت و هم از طریق تلفنی با شماره گیری 91006007-021 سفارش خود را ثبت نمایید.