Introduction of commonly used irons min - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

آهن آلات در انواع و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هریک از آن‌ها بر اساس جنس موادی که در ساختارشان به کار رفته است و با توجه به محلی که نصب می‌شوند، کاربردهای خاص خود را دارند و نقش مستقلی را در محکم سازی ساختمان ایفا می‌کنند. آهن آلات انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی به صورت مختصر می‌پردازیم.

انواع فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

فلز یکی از مهم ترین سازه هایی می باشد که در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت ساخت وساز مورداستفاده واقع شده است. به طورکلی فلزات به دو دسته فلز آهنی و غیر آهنی تقسیم بندی می شوند که امروزه با ساخت آلیاژهای بسیار مختلف از فلزهای مختلف مقاوم ترین و بهترین سازه ها را تولید می کنند تا در صنعت ساختمان سازی مورداستفاده واقع شود. با توجه به این توضیحات از مهم ترین فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی را می توان ازجمله موارد زیر در نظر گرفت که شامل:

  • فلز مس
  • فلز آهن
  • فلز آلومینیوم
  • فلز فولاد
  • فلز چدن

فلز آهن

آهن ازجمله مصالح ساختمانی پرمصرف می باشد که به علت مقاومت بسیار بالای خود، در ساخت بناهای بسیار مقاوم مورداستفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که آهن از فونداسیون و ابتدای کار ساختمان سازی تا نازک کاری در آن کاربرد دارد. آهن در ساخت انواع میلگرد، تیرآهن، ورق، لوله، نبشی، ناودانی، درب و غیره به کار می رود و علاوه بر مقاوم سازی ساختمان، طول عمر آن را بالا می برد. همچنین آهن را می توان به موجب قابلیت چکش کاری و ریخته گری به اشکال مختلف درآورد. در کنار تمامی محاسن آهن، عدم مقاومت آهن در برابر هوازدگی و درواقع زنگ زدی را می توان یکی از معایب آن به شمار آورد. بااین حال در صورت استفاده از آهن می توان به وسیله آلیاژها و روکش های مقاوم، در برابر این گونه عوامل محیطی از آهن محافظت نمود.

what is difference between iron and metals 300x169 - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

فلز مس

مس نیز ازجمله فلزات غیر آهنی است که به دلیل جلای منحصربه فرد رنگ قرمز خود به فلزی کاربردی در نمای ساختمان و نیز در دکوراسیون داخلی ساختمان تبدیل شده و محبوبیت خاصی دارد. ازجمله ویژگی های این فلز مقاومت بالا در برابر پوسیدگی است، به طوری که سطح آن در مواجه با هوا اکسیدشده و لایه ای ایجاد می کند که مس را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید. مقاومت بام های مسی علاوه بر جذابیت ظاهری شان، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و سخت معروف است. به طوری که از این فلز غیر آهنی در انواع ساختمان ها و در بام سازی برای مقاومت در برابر باران و عوامل دیگر استفاده می شود.

همچنین از مس در لوله کشی ساختمان، شیرهای آب و بسیاری از وسایل منزل استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این فلز برخلاف لوله های پلاستیکی نمی سوزد، ذوب نمی شود یا در صورت بروز آتش گازهای سمی یا زیان آور تولید نمی کند.

فلزمس 300x237 - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

آلومینیوم

به طورکلی آلومینیوم از انواع فلزات نرم و سبک به حساب می آید که به صورت خام استفاده نمی شود و آلیاژهای آن مانند منیزیم، سیلیسیم و منگنز مورداستفاده قرار می گیرند. آلومینیوم چه ازنظر کیفیت و چه ازنظر ارزش، کاربردی ترین فلز بعد از آهن است که در انواع صنایع از آن استفاده می شود و وزن آن تقریباً یک سوم فولاد یا مس است. ازجمله خواص این فلز می توان به قابیلت چکش خواری، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر زنگ زدگی اشاره کرد. آلومینیوم قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و از آن برای ساخت انواع اسکلت های سبک، قاب درب و پنجره و غیره استفاده می شود.

اگرچه آلومینیوم یکی از جدیدترین انواع معمول و متداول بشمار می آید اما یکی از پرمصرف ترین انواع فلزات غیر آهنی می باشد. جالب است بدانید بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده آلومینیوم در جهان، کشور چین می باشد.

فولاد

فولادها دارای انواع مختلفی می باشند و از ترکیب آهن با انواع فلزات مختلف به دست می آید. یکی از عناصر اصلی فولاد کربن می باشد که تأثیر زیادی بر ویژگی آن می گذارد. اگر میزان کربن در فولاد کم باشد به آن فولاد کم کربن و در صورت زیاد بودن فولاد به آن فولاد پرکربن گویند. جالب است بدانید که به فولادی که بیش از 2 درصد کربن داشته باشد چدن می گویند. از فولاد برای مصارف مختلف در انواع صنایع استفاده می شود. فولاد استحکام بسیار بالایی دارد و به دلیل شکل پذیری بالا در مصارف مختلف ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد. برخی از فولادها نرم و شکل پذیر هستند و برخی دیگر از قابلیت سختی بالایی برخوردار می باشند.

چدن

به طورکلی چدن به آلیاژهایی از آهن و کربن که بین 2.1 الی 6.2 درصد کربن داشته باشند، گفته می شود. فرق اساسی بین فولاد و چدن، در میزان کربن موجود در آن است چراکه کربن موجود در فولاد بین صفر تا دو درصد و کربن موجود در چدن بیش از دو درصد است. به طورکلی روش تولید چدن ها به این صورت است که مخلوط متناسبی از ماده هایی مانند شمش های آهن خام، براده ها و قطعات برگشتی ریخته گری و سایر افزودنی ها همچون فرو منگنز، آهک و… را در داخل کوره های الکتریکی یا کوره کوپل می ریزند تا ذوب شوند، بنابراین پس از طی این مراحل ماده ذوب شده را در قالب ریخته و آماده استفاده در ساخت وساز می کنند.

آشنایی با پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی

محصولات فولادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، آهن سازه نامیده می شوند. اما این آهن آلات به انواع، اشکال و مواد مختلف تقسیم می شوند. هر یک از این دسته ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که بر استفاده از آنها تأثیر می گذارد. استفاده از آهن های ساختمانی به گونه ای است که انتخاب جایگزین مناسب برای هر یک از آنها دشوار است. بنابراین باید در حین طراحی دقت کرد تا برای هر هدفی مورد مناسب انتخاب شود. در ادامه به پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی اشاره خواهیم کرد.

خبر اقتصادی 69 - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

تیرآهن ها

تشکیل دهنده عمده بخش های اسکلت های ساختمانی تیرآهن ها هستند؛ بنابراین با توجه به توسعه و پیشرفت تصاعدی صنایع عمرانی و افزایش حجم ساختمان سازی شهری در جهان‌ امروز، می توان تیر آهن را به عنوان یکی از پرکاربردترین آهن آلات صنعتی بر شمرد. تیر آهن ها نسبت به سایر انواع آهن آلات از خلوص آهن بیشتری برخوردار هستند. در واقع درصد عمده ای از ساختار این محصولات از آهن تشکیل شده است تا از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آهن در جهت افزایش بازدهی و کارایی این آهن آلات استفاده شود.

پرکاربرد ترین تیرآهن‌های مورد استفاده در بازار را می تواند با توجه به اهداف مختلف طبقه بندی کرد. به طور کلی پرمصرف ترین نوع تیرآهن را باید از چهار دسته زیر انتخاب کرد:

  • IPE
  • IPB
  • INP
  • CNP لانه زنبوری

برای خرید و مشاهده  قیمت روز انواع تیرآهن کلیک کنید.

تیرآهن IPE min - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

میلگردها

میلگردها را بعد از تیر آهن می توان پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی به شمار آورد. البته معمولا در پروژه های عمرانی که تیر آهن به میزان چشمگیری استفاده شود، احتمالا میزان‌ مصرف میلگرد نیز در آن پروژه به حد قابل توجهی وجود داشته باشد. میلگردها به عنوان عناصر اصلی در قالب بندی بتن ریزی سازه ها از اهمیت بالایی در یک پروژه عمرانی برخوردارند.

حساسیت استفاده از این آهن تلاش در بخش هایی نظیر آرماتور بندی، باعث شده تا تولید آن در مقیاس های اندازه ای متنوع صورت بگیرد. در واقع انواع میلگرد در یک بازه گسترده از سایز تولید می شود که هر نمونه سایز دارای اختلاف کمی با نمونه قبلی یا بعدی آن دارد. انواع میلگردهای 14، 16، 18، 24 و 32 میلی متری از پر مصرف ترین مقیاس های میلگرد هستند که از کوچک تا بزرگ متناسب با نوع پروژه در ساخت سازه کار می شوند.

blog resized 420 240 33 1603523518 raw material for rebar production - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

نبشی

نبشی آهن یا نبشی فولادی که به لاتین (Steel angle bar) نام دارد از دیگر پروفیل های باز ساختمانی است که می توان نام برد. نبشی‌های فولادی نیز مانند ناودانی به نوعی در ساختمان سازی کاربردهای ثانویه دارد. استفاده در قاب سازی، تقویت اسکلت، نبشی کشی و یا وال پست از جمله کاربردهای نبشی به حساب می آید. معروف ترین برندهای این محصول را می توان نبشی شکفته مشهد، نبشی ناب تبریز، نبشی آریان فولاد، نبشی فولاد منظومه و نبشی اسپیرال در نظر گرفت.

برای اطلاع از قیمت روز و خرید انواع نبشی از تمامی کارخانه ها کلیک کنید.

Untitled 1 1 min 300x167 - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

ناودانی

این دسته از محصولات فولادی، نوعی فرآورده تولید شده با روش نورد گرم هستند. ناودانی‌ها یک سطح افقی دارند که به آن جان گفته می‌شود و دو بال در طرفین بر جان عمود شده‌اند. این محصول در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود. ناودانی‌ها می‌توانند از جنس آهن یا انواع آلیاژها مانند استیل باشند.
همچنین استفاده از ناودانی آلومینیوم و گالوانیزه هم در ساختمان سازی رایج است. این محصولات در سه نوع ساده، مشبک و اروپایی در بازار وجود دارند. این دسته از آهن آلات ساختمانی برای ساخت تیر حمال، ساخت خرپا، ساخت دیوار، ساخت سقف یا به عنوان تیرچه استفاده می‌شوند.

برای مشاهده قیمت روز و خرید انواع ناودانی از تمامی کارخانه ها کلیک کنید.

ناودانی - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

لوله

لوله های فلزی (Metal Pipes) برای انتقال آب گرم، گاز و سیستم فاضلاب در ساختمان استفاده می شوند. این نوع از آهن آلات ساختمانی با توجه به متریال خود در سه دسته زیر قرار می گیرند:

  • لوله های چدنی
  • لوله های آهنی
  • لوله های فولادی

معمولا از لوله های چدنی و فولادی در سیستم فاضلاب استفاده می شود. البته لوله های فولادی مقاومت کششی و فشاری بالاتری دارند؛ ولی احتمال خوردگی آن ها نیز زیادتر است.

به همین دلیل برای افزایش مقاومت آن‌ ها این لوله ها را با روکش روی به صورت گالوانیزه تولید می کنند. لوله های گاز رسانی در داخل ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و باید ایمنی بالایی داشته باشند‌. به همین دلیل این نوع لوله ها از فولاد سیاه یا فولاد گالوانیزه انتخاب می‌ شوند.

c2bec02dbe5d4e7d9375a8c6428b20e3  image300x225100x7569x69 - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

پروفیل

در ساختمان سازی از پروفیل های ساختمانی (Profile) به وفور استفاده می شود. این محصولات از جنس فولاد هستند و
با سطح مقطع های متفاوت و توخالی به شکل مربع یا مستطیل تولید می شوند. نام دیگر پروفیل، قوطی است که از آن در ساخت راه پله، در و پنجره استفاده می کنند.

در ساختمان سازی انواع پروفیل ها با توجه به سطح مقطعشان با نام های زیر شناخته می شوند:

  • پروفیل‌ های باز
  • پروفیل‌ های بسته

شما می‌‌توانید با کلیک بر روی قیمت پروفیل از نرخ روز و موجودی تمامی کارخانه ها با خبر شوید. با خرید از ما می‌توانید با بهترین قیمت، پروفیل مورد نیاز خود را در کمترین زمان تهیه کنید.

Ghooti - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

ورق فولادی

ورق های فولادی (Steel Sheets) نیز جزء انواع آهن آلات ساختمانی محسوب می‌ شوند که به شکل رول یا کلاف به فروش می رسند. این ورق ها از طریق نورد گرم شمش فولادی و بر اساس استانداردهای بین المللی سازمان DIN آلمان و ASTM آمریکا و گوست روسیه (GOST) تولید می شوند.

این نوع از آهن آلات ساختمانی بر اساس متریال روکش شده و نحوه تولید در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

ورق سیاه

این نوع از ورق های فولادی که به ورق نورد گرم نیز شناخته می شوند، در دمای بالا رول می شوند که ضخامت آن ها کاهش پیدا کند. از ورق سیاه به دلیل کیفیت پایین تر آن نسبت به ورق سرد بیشتر در موارد غیر ساختمانی برای تولید محصولات صنعتی استفاده می شود.

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق‌های موجود در بازار است. برای مشاهده قیمت ورق سیاه و سایر اطلاعات کلیک کنید.

ورق سرد

این نوع از آهن آلات ساختمانی تحت روش سرد و از طریق دستگاه های نورد سرد کشیده می شوند. این ورق ها به دلیل سطح با کیفیت تر خود نسبت به ورق های گرم در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند.

از جمله روق هایی که طی نورد سرد تولید می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق گالوانیزه و عرشه فولادی
  • ورق روغنی
  • ورق رنگی
  • ورق آلوزینک
  • ورق قلع اندود

شما می‌توانید با کلیک بر روی قیمت ورق سرد از سایر اطلاعات موجود هر کدام از این ورق های آهنی آگاه شوید و تنها با چند کلیک به صورت آنلاین خرید خود را نهایی کنید.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای روکشی از روی است که در برابر زنگ‌ زدگی، پوسیدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. از ورق گالوانیزه به جز استفاده در ساختمان سازی، در صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی، صنایع برق و الکتریک و همچنین ساخت گاردریل استفاده می‌شود.

galvanized sheet Iran - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

سیم مفتول

سیم مفتول فولادی (Steel Wire Rod) از جمله آهن آلاتی است که از فولاد کم‌ کربن همراه با عناصر دیگر ساخته می شود. این محصول با توجه به میزان و نوع آلیاژ عناصر موجود در خود دارای انواعی است که سیم مفتول سیاه یکی از پرکاربردترین این نوع از آهن آلات ساختمانی محسوب می شود.

این محصول در آرماتور بندی ساختمان کاربرد گسترده ای دارد و به دلیل درصد پایین کربن موجود در آن از شکل پذیری بالا و مقاومت پایینی در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی برخوردار است. به همین دلیل از دو روش زیر برای افزایش مقاومت این سیم استفاده می شود:

  • پوشش دادن قسمت فولادی سیم مفتول با گالوانیزه
  • به کار گیری عناصر نیکل و کروم در ترکیبات آن برای تولید سیم مفتول ضد زنگ

سیم مفتول و یا کلاف میلگرد بخش جدایی ناپذیر در ساختمان سازی محسوب می‌شوند. برای اطلاع بیشتر از قیمت و خرید اینترنتی این محصول کافیست روی لینک قیمت کلاف میلگرد کلیک کنید.

میلگرد کلاف آهنک - پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را بشناسید

خرید پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی

پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی را می توان از شرکتی معتبر و قابل اطمینان به نام آهنک تهیه کرد. این شرکت یک متخصص واقعی در فروش آهن آلات ساختمان سازی است. در این شرکت به طیف گسترده ای از آهن آلات ساختمان سازی دسترسی دارید. برای سفارش و مشاوره رایگان پیش از خرید با کارشناسان ما در آهنک با شماره 91006007-021 تماس بگیرید.

آهنک تضمین می‌کند که آهن آلات مورد نظر شما با بهترین قیمت و در کمترین زمان به دست شما برسد.

جمع بندی پایانی

آهن آلات با توجه به جنس موادی که در ساختارشان به کار می رود و اندازه ها و سایزهای مختلفی که در فرایند ساخت اولیه آهن به آن ها فرمت داده می شود کاربردهای منحصر به فرد خود را در روند ساختمان سازی دارند. همچنین مکانی که قطعات آن قرار است در آنجا نصب شود نیز در ساختار و شکل آن نقش دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و آستعلام قیمت روزانه با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.