روش‌های اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد-آهنک

یکی از مواردی که بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، کنترل سایز میلگرد می‌باشد. شناسایی اندازه‌ سایز میلگرد‌ها کار سختی نیست. میلگردها در سایزهای متفاوت کاربردهای خاص خود را در ساختمان سازی دارند. در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد را به شما معرفی کنیم.

منظور از سایز میلگرد چیست؟

در کشورهای مختلف میلگرد ها با سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. جداول معروف و متفاوتی سایز انواع میلگرد را نشان می‌دهند و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدول اشتال است.

جدول اشتال, نخستین بار در سال 1938 میلادی توسط مارتا اشنایدر بورگر, اولین زن آلمانی که مهندس ساختمان بود, تدوین شد. در این کتاب, جداول وزنی, مساحت و ضخامت انواع پروفیل‌های فلزی ساختمانی گردآوری شده است. در ایران میلگردهای تولید شده تا قطر 40 میلی متر ساخته می‌شود. که مطابق یا استاندارد‌های روسی می‌باشد.

با این حال, میلگردهای آجدار در سراسر دنیا از 6 میلی متر تا 50 میلی متر تولید می‌شوند.

میلگرد fooladfidar.com1571033849 257x300 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

روش‌های متداول گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد

وقتی چندین میلگرد با سایزهای متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گرند, تشخیص سایز میلگرد بسیار سخت می‌باشد, زیرا هر سایز میلگرد کاربرد متفاوتی دارد و در بخش های مختلفی استفاده می‌شوند. گاهی اوقات تشخیص سایز میلگرد برای مهندسین ناظر هم امری سخت و دشوار است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های متداول گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد آشنا شوید.

تشخیص چشمی برای اندازه گیری قطر میلگرد

اکثرا افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند و از تجربه بالایی برخوردار هستند, به محض اینکه میلگرد را مشاهده کنند, به راحتی قطر آن‌را تشخیص می‌دهند. بسیاری از مهندسین تازه‌کار برای تعیین قطر میلگرد, نیاز به ابزار و دستگاه های خاصی دارند. در ادامه با انواع آنها آشنا می‌شویم.

محاسبه قطر میلگرد به وسیله طناب یا ریسمان

از روش‌های متداول اندازه گیری قطر میلگرد, استفاده از ریسمان یا طناب است. برای استفاده از این روش کافی است, یک تکه از ریسمان ریسمان را به دور میلگرد بپیچیم و با به دست آوردن محیط میلگرد, ریسمان را با متر اندازه گیری می‌کنیم. و به راحتی قطر و سایز میلگرد را بدست می‌آوریم.

download 1 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

اندازه گیری قطر میلگرد توسط بند انگشت

از روش‌های دیگر اندازه گیری قطر میلگرد استفاده از بند انگشت دست می‌باشد. زمانی که میلگرد در جایی استفاده شود که روی قطر آن خیلی حساس نباشیم, می‌توانیم از این روش استفاده کنیم.

شرط استفاده این است که, از قبل بند انگشت را اندازه گرفته باشیم و مشخص کنیم که هر بند انگشت برای چه سایزی از میلگرد مناسب است. لازم به ذکر است که این روش خیلی دقیق نبوده و برای اندازه گیری قطر میلگرد چندان مناسب نمی‌باشد.

اندازه گرفتن قطر میلگرد با شابلون

یکی از روش های ساده و دقیق برای اندازه گیری قطر میلگرد, استفاده از شابلون می‌باشد. این شابلون ها که شبیه به یک قیچی مندرج می‌باشند, به صورت آماده در بازار ‌موجود می‌باشند. برای راحتی در کار خود و اندازه گیری قطر میلگرد می‌توان از آن استفاده کرد.

73c65dd66912f9de90d51e867cecff55d0b14190 1605018127 300x300 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

فرمول محاسبه قطر میلگرد

با دانستن وزن میلگرد می توان قطر آن را به راحتی به دست آورد. اگر وزن یک متر میلگرد را داشته باشیم, می‌توانیم با استفاده از فرمول زیر قطر دقیق میلگرد را به دست آوریم.

4/(3.14* d^2 ) *یک متر*7850(وزن مخصوص)= قطر و سایز میلگرد

استفاده از آچار فرانسه

برای استفاده از این روش نیاز به یک آچار فرانسه داریم. بعضی از کارشناسان برای سهولت کار آچار فرانسه را از قیل مندرج کرده و روی آن‌ها علامت گذاری می‌کنند. با این کار, اندازه گرفتن میلگرد بسیار راحت تر و سریع تر انجام می‌شود.

312384 1 300x300 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

اندازه گیری قطر میلگرد به وسیله کولیس (calipers)

از دقیق ترین روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد, می توان به روش استفاده از کولیس استفاده کرد. کولیس وسیله‌ای است که برای اندازه گیری دقیق قطر, طول داخلی, خارجی و عمق اشیا در اندازه‌های محدود از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از کولیس می‌توان قطر مناسب میلگرد برای عملیات‌های مختلف مورد نظر را بدست آورد.

به دلیل اینکه, اکثر میلگردهای مورد استفاده در سازه ها از نوع آجدار هستند. باید به این نکته توجه داشته باشیم, بستگی به نوع آج میلگرد, سه مدل قطر برای آن‌ها تعریف می‌شود.

آموزش نحوه اندازه گیری با کولیس ساده 300x225 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

kolis abzaryar 300x130 - روش‌های اندازه گیری قطر میلگرد

قطر اسمی

قطری نزدیک به میانگین است, که توسط جداول استاندارد قطر میلگرد معرفی می‌شود.

اندازه گیری قطر زمینه بدون احتساب آج

بدست آوردن قطر میلگرد, بدون احتساب آج آن است.

محاسبه قطر خارجی با احتساب آج

بدست آوردن قطر میلگرد, با احتساب آج آن می‌باشد.

تعیین سایز میلگرد با وزن کردن میلگرد به وسیله ترازو

برای اندازه گیری قطر میلگرد می‌توان از روش وزن کردن میلگرد استفاده کرد. یک شاخه 1 متری میلگرد بر اساس جدول وزنی, وزن ثابت و مشخصی دارد. به عنوان مثال, یک شاخه 12 متری میلگرد با قطر 14 میلی متر, حدودا 14 کیلو و 500 گرم وزن دارد. و همینطور, وزن یک شاخه 12 متری میلگرد با قطر 16 میلی متر, 18 کیلو و 700 گرم وزن دارد.

دلیل اهمیت تشخیص صحیح سایز میلگرد

دانستن سایز میلگرد در واقع ارتباط مستقیمی با عملکرد آن در پروژه های مختلف دارد. از موارد مهمی که ناظران ساختمانی بر آن نظارت ویژه ای دارند, کنترل آرماتوربندی فوندانسیون, ستون و دیوار برشی است. و مهمترین مساله سایز میلگرد است که توسط مهندسان بررسی می‌شود. اندازه گیری سایز و وزن میلگرد باعث می‌شود تا مهندسان وزن کلی سازه سازه و میزان استحکام آن را محاسبه کنند.

از طرفی میلگردهای با سایز متفاوت برای استفاده ‌های مختلفی طراحی شده‌اند. برخی مناسب فوندانسیون, برخی مناسب راه پله, برخی مناسب راهرو‌های وروی و بعضی ار میلگردها مناسب دیوار‌ها و ستون هستند.