تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

ممکن است تعجب کنید که چرا این تیرآهن ها به این نام معروف شده اند. دلیل این نامگذاری شکل نهایی این تیرها بعد از انجام فرآیندهایی نظیر بریدن و جوش دادن است که مانند لانه ی زنبور می شود و در درونشان حفره هایی وجود دارد که شباهت آنها را به لانه های زنبور بیشتر کرده است. تیرآهن های لانه زنبوری با هدف افزایش ممان خمشی با خیز و وزن کم تاب می آورد. برای استعلام قیمت انواع تیرآهن می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهنک اقدام نمایید.

مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

یکی از مزیت های استفاده از این تیرآهن ها این است که وقتی وزن مصالح کم می شود از نظر اقتصادی برای کارفرما به صرفه تر است. فضاهای لانه زنبوری در تیر می تواند محل مناسبی برای عبور تاسیسات باشد. وقتی قصد ساخت تیر لانه زنبوری را داشته باشید باید سخت گیرانه تر این کار را انجام دهید و به شدت احتیاط کنید و استانداردها را پیش ببرید؛ در غیر اینصورت ممکن است تیر و سازه خراب شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری تشکیل ممان اینرسی مطلوب است.
این نوع تیرآهن ها به دلیل شکل لانه زنبوری خود وزن سازه ای که بر روی آنها بنا شده را به طرز چشمگیری کم می کنند و این ویژگی یکی از بزرگترین دلایلی است که متقاضیان این نوع تیرآهن فراوان است. ممکن است از خود بپرسید که کم بودن وزن کلی سازه چه فوایدی دارد که اینقدر مهم است؟ پاسخ این است که وقتی وزن نهایی سازه در حداقل مقدار ممکن باشد در هنگام وقوع زلزله دستخوش خسارت و آسیب نمی شود و اگر هم آسیب ببنید بسیار اندک است و قابل قیاس با سازه هایی با وزن های عجیب و زیاد نیست، زیرا فشار کمتری به ستون های نگه دارنده سازه وارد می شود و ایمنی آن را بالاتر می برد.
از دیگر فواید استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری صرفه جویی در مصرف فولاد برای ساخت آنها است و همانطور که قبلا گفته شد به دلیل وجود حفره هایی که می توان از آنها کابل ها و تاسیسات را عبور داد، خیلی مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته است و نسبت به تیرآهن های دیگر فروش بیشتری دارد. وقتی از تیرهای لانه زنبوری در ساخت ساختمان استفاده می شود، یکی از نتایج آن کم شدن ارتفاع سقف است و این اتفاق خوبی برای ساختمان هایی است که از محدودیت فضا رنج می برند و گاهی طراحان داخلی را با چالش روبرو می کنند. فواید استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری بسیار است و همه باعث می شوند که گزینه ی خوبی برای استفاده در ساخت و ساز باشد ولی مانند هر چیز دیگری این تیرآهن ها دارای معایبی نیز هستند که ممکن است با کمی تحقیق بیشتر مهندسین را از خرید تیرآهن لانه زنبوری منصرف کند.

برای خرید آنلاین نبشی و ناودانی با ما همراه باشید.

 

what is honeycombbeam - تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

معایب استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

حفره های موجود در تیرآهن علاوه بر مزیت های گفته شده دارای ایراداتی نیز هستند، زیرا وجود این حفره ها در تیر ممکن است توانایی تحمل تنش های برشی را به اندازه ی کافی نداشته باشند. به همین خاطر مهم است که اگر از تیرهای لانه زنبوری استفاده می کنید حتما حفره ها را با جوش دادن توسط ورق فولادی بپوشانید.
نکته ی حائز اهمیت دیگر این است که در هنگام استفاده از این نوع تیرآهن ها باید در نصب اتصالات بیش از پیش دقت کرد، زیرا اگر بر حسب اتفاق این اتصالات مربوطه به درستی انجام نشود ممکن است باعث کاهش باربری المان های سازه شود و ایمنی سازه را با خطر جدی روبرو کند.