آهن اسفنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

آهن احیای مستقیم که آهن اسفنجی نیز نامیده می شود، درصد خلوص آهنی معادل با آهن قراضه دارد. امروزه با توجه به کم شدن منابع سنگ آهن در جهان و در نتیجه پائین آمدن میزان آهن قراضه در بازار و همچنین مشکلات زیست محیطی، استفاده از آهن اسفنجی برای تولید آهن خالص و فولاد توجیه اقتصادی بالایی پیدا کرده است. در این مقاله از سایت آهنک، به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد: آهن اسفنجی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
قیمت روز آهن آلات در آهنک به صورت روزانه بروزرسانی می شود، همواره در این فروشگاه انواع مختلف مقاطع فولادی و آهنی با قیمتی مناسب عرضه می گردد.

آهن اسفنجی چیست؟

گندله که شکل تغلیظ شده سنگ آهن است، طی فرایندی که احیای مستقیم نام دارد، به گندله آهن اسفنجی تبدیل می شود. در فرایند احیای مستقیم، بدون نیاز به ذوب کردن سنگ آهن، اکسیژن از آن حذف می شود. محصول به دست آمده (آهن اسفنجی) کروی شکل و متخلخل است و حاوی عیار بالایی از فلز آهن می باشد. این عیار، بین 84 تا 95 درصد برآورد شده است. در صنایع، آهن اسفنجی به خودی خود ارزشی ندارد اما می توان از آن برای ساخت آهن خالص یا فولاد استفاده کرد. امروزه بیش از 5% از فولاد جهان با استفاده از آهن اسفنجی تولید می شود. آهن اسفنجی یک منبع انرژی با بهره وری بالاست و جایگزین خوبی برای آهن قراضه به شمار می رود. برای کسب اطلاعات درباره تفاوت فولاد و آهن می توانید مقاله ای با همین عنوان را در قسمت وبلاگ آهنک مشاهده و مطالعه کنید.

خرید تیرآهن و خرید نبشی به قیمت روز و آنلاین از فروشگاه اینترنتی آهنک.

what is sponge iron what is its use - آهن اسفنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای آهن اسفنجی

آهن احیای مستقیم یک ماده اولیه به صرفه در صنایع فولاد سازی است. آهن و فولاد خام تولید شده در صنایع مختلفی مانند خودرو سازی، قطعات و ابزارآلات گوناگون کاربرد دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آهن اسفنجی، استفاده از آن در کوره های القائی است. با توجه به روند افزایش به کارگیری کوره های القائی در صنایع فولادسازی، این محصول می تواند ماده اولیه مناسبی برای ساخت فولاد و آهن خالص در کوره های القایی باشد. یکی دیگر از کاربردهای آهن اسفنجی، استفاده در صنایع ریخته گری است. آهن اسفنجی بعد از احیا، به سه شکل در صنعت ریخته گری به کار برده می شود: (1) اسلب یا تختال، (2) بیلت یا شمش و (3) میلگرد. شکل دیگری از آهن اسفنجی که بریکت نام دارد، حمل و نقل راحت تری دارد و انبار کردن آن نیز آسان تر است همچنین، جدایی سطح (تخلخل) در آن کمتر اتفاق می افتد و مقاومت بالاتری در برابر زنگ زدگی و ساییدگی از خود نشان می دهد. همان طور که گفتیم، آهن اسفنجی جایگزین بسیار مناسبی برای آهن قراضه است به همین دلیل، می تواند در صنایع کوچک و بزرگ به عنوان ماده اولیه به کار برده شود. در صورتی که این محصول جایگزین آهن قراضه شود، احتمال انفجار کوره های تولید فلز بسیار کمتر می‌شود، همچنین آهن اسفنجی به دلیل داشتن کربن در ساختار خود، موجب کاهش مصرف انرژی نیز می شود. با این همه، آهن اسفنجی استعداد بالایی برای اکسیداسیون و زنگ زدگی دارد. برخلاف آهن قراضه، آهنی که از احیای مستقیم تولید می‌شود، دارای درصد بالایی از سیلیسیوم است که باید از آن خارج شود همچنین، انبارهای آهن اسفنجی، به دلیل خاصیت اشتعال زایی این ماده، پیوسته در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.
در مقاله تفاوت آهن یزد با اصفهان به بررسی تولیدات آهنی این دو کارخانه شناخته شده با این نام ها و تفاوت محصولات آن ها پرداخته شده است. مطالعه این مقاله شما را در انتخاب محصول مناسب هنگامی که در انتخاب مردد هستید، یاری می کند.