آیا قیمت میلگرد کاهش پیدا میکند؟

میلگرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصالح در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی شناخته می‌شود و قیمت آن نیز می‌توان نقش ویژه‌ای در هزینه‌های ساخت‌وساز داشته باشد. در شرایط کنونی جامعه مسائلی در مورد کاهش قیمت میلگرد و اینکه آیا قیمت میلگرد پایین می‌آید یا خیر ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. در حقیقت برای پاسخ دادن به این سؤالات باید فاکتورها و عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار دارد.

با توجه به اتفاقات اخیر و بلاتکلیفی های برجام، فروشندگان اقدام به افزایش و کاهش قیمت ها نموده اند زیرا هر گونه تعهد و صحبتی میان ایران و آمریکا چه مثبت و چه منفی می تواند تاثیر به سزایی در نرخ دلار و سپس بازارهای طلا، بورس، آهن آلات و… داشته باشد. چیزی که برای تمامی افراد خوشایند و مشهود است، عدم رقبت به افزایش قیمت ها می باشد. در واقع با تایم کمی که تا پایان سال باقی مانده احتمال افزایش و کاهش قیمت میلگرد بسیار کم است و در این مدت بازار ثابت خواهد بود، اما با جوهای سیاسی که هر روزه ایجاد می شود احتمال افزایش موقتی و گذرا قیمت میلگرد وجود دارد. برای اطلاع از قیمت میلگرد امروز و بررسی آن در ماه های اخیر و دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان مجرب آهنک در ارتباط باشید.

آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟

در حقیقت قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که مهم‌ترین آنها شامل نوسانات نرخ ارز، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازارهای جهانی فلزات و فولاد، شرایط بازار بورس کشور، نوع استانداردهای تولید میلگرد، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی میلگرد و … می‌باشند. با توجه به فاکتورهای عنوان شده پاسخ به این سؤال که آیا قیمت میلگرد ارزان می‌شود یا خیر نمی‌تواند کار ساده‌ای باشد و باید تمامی عوامل و جنبه‌های عنوان شده مد نظر قرار بگیرد.

کاهش قیمت میلگرد - آیا میلگرد ارزان میشود؟

 

آیا میلگرد بخریم یا نه؟

برای جواب دادن به این سؤال نیز لازم است که عوامل و فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند. از جمله مهم‌ترین عواملی که برای خرید میلگرد باید به آن توجه داشت شامل موارد زیر هستند:

  • حتماً باید فضای رسانه‌ای کشور دنبال شود چرا که رسانه قدرت بسیار زیادی در افزایش یا کاهش انواع محصولات خصوصاً میلگرد دارد. چنانچه رسانه‌های معتبر عنوان کنند که قیمت میلگرد کاهش می‌یابد قطعاً در
    مورد جزئیات مختلفی همچون محدودیت‌های برقی، پروسه تولید فولاد و … اطلاعاتی دارند و این می‌تواند به افراد کمک کند که تصمیم به خرید بگیرند یا خیر.
  • نوسانات نرخ ارز نیز می‌تواند باعث عدم قطعیت افراد در مورد خرید میلگرد شود چرا که نرخ ارز و دلار می‌تواند نقش اصلی در ایجاد تورم‌های نجومی داشته باشد.
  • اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی نیز می‌تواند باعث ایجاد تورم شده و بلاتکلیفی قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

آیا میلگرد ارزان می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال نیز لازم است که چشم‌انداز مشخصی به آینده بازار داشت. اگر ارز نمایی به 29 هزار تومان برسد و یا آنکه روی قیمت 25 هزار تومان ثابت بماند می‌تواند شرایط و تأثیر متفاوتی بر روی قیمت میلگرد و آهن داشته باشد. البته میزان عرضه و تقاضا نیز می‌تواند در روند کاهش و افزایش قیمت میلگرد موثر باشد. به صورت کلی در روزهای اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور شایعاتی در مورد افزایش قیمت میلگرد و روند صعودی آن وجود دارد.

با در نظر گرفتن تقاضای بالای میلگرد می توان نتیجه گرفت که بازار فولاد نیز همانند بازار طلا روندی افزایشی خواهد داشت. قیمت میلگرد می تواند با توجه به شرایط ساخت و ساز، کاهش پیدا کند به گونه ای که در برخی از ماه ها و با توجه به اپیدمی کرونا، فعالیت سرمایه گذاران ساختمانی افت کرده و نسبت به گذشته با رشد منفی ساخت و ساز مواجه شده ایم از این رو معاملات حوزه مقاطع فولادی، کاهش پیدا کرده است و برخی از کارخانه ها قیمت محصولات خود را ثابت و یا حتی با کاهش اعلام کرده اند.

با مراجعه به سایت های فروش انواع آهن آلات می توان متوجه کاهش قیمت میلگرد شد زیرا با تصمیمات کنترلی دولت و افزایش عرضه این محصولات، با کاهش قیمت روبه رو هستیم اما برخی از تجار و انبارداران با حفظ و نگهداری این محصولات اجازه کاهش قیمت ها در این عرصه را نمی دهند.

ارزان شدن قیمت میلگرد - آیا میلگرد ارزان میشود؟

برای مشاهده قیمت به روز ورق و قیمت آهن با ما همراه باشید.

فاکتورهای موثر در قیمت میلگرد

به طور کلی عوامل زیر از مولفه های تاثیر گذار بر قیمت میلگرد می باشند:

  • بازار ارز: امروزه بازار ارز بسیار ملتهب است و با تلاش صراف ها و مانور کاهشی 100 تا 150 تومانی توانسته اند تا حدودی قیمت ها را ثابت نگه دارند اما بازار طلا که نشان دهنده نرخ ارز است پیوسته در حال افزایش می باشد پس می توان گفت زور آزمایی بین بازار ارز و بازار آزاد وجود دارد که همواره در حال ایجاد نوسان می باشد.
  • بازار جهانی: در چند وقت اخیر بازار جهانی روندی افزایشی داشته و این افزایش قیمت ها در بازارهای داخلی نیز تاثیر گذار بوده اند.
  • مواد اولیه و مواد مرتبط با تولید: وجود مواد اولیه و دسترسی آسان به آن ها می تواند تاثیر مثبتی در کاهش قیمت میلگرد داشته باشد، اما با توجه به وضعیت بازار می توان دریافت که این مواد بسیار کم هستند و کارخانه ها مجبور به وارد کردن مواد اولیه می باشند از این رو قیمت میلگرد افزایش می یابد.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد - آیا میلگرد ارزان میشود؟

جمع‌بندی نهایی

برای پاسخ دادن به سؤالاتی همچون آیا آهن گران می‌شود و آیا قیمت میلگرد پایین می‌آید باید به فاکتورها و عوامل مختلفی همچون شرایط بازارهای جهانی، نوسانات نرخ ارز، وضعیت عرضه و تقاضا و … توجه داشت و نمی‌تواند به صورت قطعی نظری در مورد افزایش قیمت یا کاهش قیمت میلگرد، آهن و سایر محصولات فولادی داد.

شرکت های صنعتی که در حوزه تولید میلگرد فعالیت دارند تصمیماتی را در برنامه کاری خود قرار داده اند تا محتاط تر عمل کنند و با دیگر مشاغل ادغام یا فعالیت تجمیع شده انجام دهند تا در کاهش قیمت میلگرد قدمی مثبت بردارند.
در کل قیمت میلگرد آجدار و ساده با قیمت دلار رابطه ای مستقیم دارد و چنانچه قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت میلگرد نیز کنترل و ارزان می شود که با در نظر گرفتن نوسانات قیمت دلار می توان گفت قیمت میلگرد نیز در حال نوسان است و در حال حاضر با قیمت واقعی عرضه نمی شود.