ممنوعیت تیر لانه زنبوری

تیر آهن هایی که برای استفاده در ساختمان ها استفاده می شوند دارای شکل و مقاطع متفاوتی می باشند. همان طور که از نام تیر آهن لانه زنبوری بر می آید این نوع از تیر آهن دارای فضاهایی خالی به شکل لانه زنبور در طول خود می باشد. در مورد استفاده از انواع تیر آهن های لانه زنبوری اختلاف نظر هایی وجود دارند. برخی بر این باورند به دلیل برش های مقطعی و استفاده از چند مقطع جوش خورده به هم در تیر آهن های لانه زنبوری مقاومت آن ها تا مقدار زیادی بالا رفته است و می توان از این نوع مصالح را برای استفاده در سازه های فولادی استفاده کرد. ویژگی هایی از جمله استحکام بسیار بالای تیرآهن های زنبوری باعث شده است که از آن ها در مواردی مانند پل سازی استفاده می شود. اما با این حال هنوز استفاده از تیر آهن های لانه زنبوری ممنوعیت هایی خواهد داشت. برای خرید و استعلام قیمت روز تیرآهن و قیمت آهن به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.

عیب‌های تیر آهن لانه زنبوری

تیر آهن لانه زنبوری به دلایلی در ساخت و ساز استفاده نمی شوند. یکی از این دلایل وجود پنج ضلعی های توخالی در این تیرآهن ها خواهد بود. مهندسین و طراحانی که با استفاده از تیر آهن لانه زنبوری مخالف می باشند، اعتقاد دارند که فضاهای خالی در این تیر آهن ها نخواهند توانست بار وارد شده را تحمل کند. در استفاده از این نوع تیر آهن ها در ساختمان سازی یا سازه های دیگر باید از ورقه هایی به عنوان تکیه گاه و پشتیبان فضاهای خالی استفاده کرد. تیر آهن های شبکه ای دارای ضریب امنیتی کمتری در مقایسه با انواع دیگر تیر آهن می باشند. اگر در زمان اتصال این نوع تیر آهن ها به هم، مشکلاتی به وجود آید سازه دچار مشکل انتقال بار بر روی تیر آهن ها خواهد شد. در صورت استفاده از تیر آهن لانه زنبوری برای جلوگیری از این مشکل باید بر نحوه جوش و اتصال این نوع تیر آهن نظارت شود. در صورت استفاده از تیرآهن لانه زنبوری در سازه ها اگر قسمت های خالی را نتوان با ورقه های فولادی پوشش داد ممکن است بخش خالی دارای لهیدگی جان شود.
با وجود این عیوب استفاده از تیر آهن های لانه زنبوری هنوز هم با استقبال بالایی در سازه های مختلف انجام می شود که دلیل آن را می توان بیشتر بودن مزایای این نوع تیر آهن نسبت به معایب آن دانست.

prohibition honeycomb beam - ممنوعیت تیر لانه زنبوری

چرا نباید از تیر آهن لانه زنبوری استفاده کرد؟

مهم ترین گزینه ای که سبب می شود تیر آهن های برشی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار نگیرند این است که این تیر آهن ها به دلیل سوراخ هایی که بر جان تیر آهن وجود دارد تحمل تنش های برشی را نخواهند داشت. برای برطرف نمودن این مشکل معمولا از جوش کردن ورق های فولادی به فضاهای خالی استفاده می شود اما در این صورت تیر آهن استفاده شده دیگر یکپارچگی خود را نخواهد داشت. در زمان بتن ریزی نیز برخی از سوراخ های تیر آهن پر نخواهند شد. با تمام مشکلاتی که تیر آهن لانه زنبوری دارد می توان با رعایب قوانین و ضوابطی با رعایت برخی اصول مهندسی از آن استفاده نمود.