هدف از ساخت تیر لانه زنبوری

تیرهای لانه زنبوری به علت نوع برش و جوشکاری قطعات به یکدیگر به شکل حفرات لانه زنبور نامگذاری می شوند. تیر لانه زنبوری دارای وزن سبک، سختی زیاد، انحراف کم و مقاومت بالا در برابر باد، بارهای فشاری و کششی مختلف می باشد.

ساختار تیر لانه زنبوری

ساختار تیر اصلی طولی به گونه ای است که صفحات فولادی تحمل کننده را در دو طرف تیرآهن نگه می دارد و صفحات فولادی غیر باربر را در قسمت های بالا و پایین حذف می کند. همچنین ورق های فولادی دو طرف به طور مستقیم جوش می خورند و در قسمت های پایین فولاد U شکلی قرار می گیرد. تیر لانه زنبوری مزایا و ویژگی های ساختاری و مقاومت تیرچه جعبه ای را حفظ می کند و در مقابل با ساختار سبک وزن بر نقص ساختار بسیار سنگین آن غلبه می کند. تیر لانه زنبوری ممان خمشی بیشتر با ساختار فشرده همراه با وزن کمتر و تغییر شکل کمتری نسبت به تیرهای متداول دارد. این ممان اینرسی خوب باعث ایجاد فاصله بال ها از محور خنثی شده و باعث تولید تیرهای بلندتری می شود که مقاومت خمشی و سختی آن افزایش می یابد.

purpose making honeycomb beam - هدف از ساخت تیر لانه زنبوری

چرا تیر را لانه زنبوری می‌کنند؟

از مزایای انتخاب تیر لانه زنبوری می توان به موارد افزایش دوام، تطبیق پذیری، هزینه کم و وزن سبک اشاره کرد. در ادامه به بررسی هرکدام از این ویژگی ها می پردازیم:

  • افزایش دوام: از طریق تغییر فیزیکی مواد (در این مورد، از فولاد استفاده می شود) سختی تیر افزایش می یابد، بدون اینکه لازم باشد تغییری در وزن ماده ایجاد شود. مقاومت در برابر لرزش در سطح و عمق آن افزایش می یابد که تیر لانه زنبوری می تواند در برابر بارهای تیر اصلی و بدون دستكاری مقاومت كند. همین افزایش مقاومت در برابر عوامل مختلف و لرزش های متداول باعث افزایش دوام و طول عمر تیر لانه زنبوری می شود.
  • تطبیق پذیری: به دلیل تطبیق پذیری خوب و ساختن در شکل های مختلف، تیر لانه زنبوری در بسیاری از پروژه های مختلف ساختمانی، مانند پارکینگ های چند طبقه از جنس فولاد ضد زنگ، خرپاها یا حتی پل های لوله ای، کاربرد گسترده ای دارد. شرکت های ساختمانی همچنین از سوراخ های تیر لانه زنبوری به عنوان گذرگاه برای عبور اجزای سیم کشی و تاسیسات مختلف استفاده می کنند که آسیبی به سازه اصلی و یا قسمت های زیبایی کار وارد نمی کند.
  • هزینه کم: شرکت های ساختمانی به دنبال ساختن یک سازه پایدار با کاهش یافتن هزینه ها می باشند. از آنجا که یک تیر لانه زنبوری به صورت ساده با ترکیب یک بخش فولادی با خودش تشکیل می شود، برای افزایش مقاومت، نیازی به تغییر شیمیایی ساختار داخلی مواد فولاد ضد زنگ نیست. همچنین برای تغییر خواص دانه ای، به هیچ یک از روش های عملیات حرارتی پیچیده، گران و وقت گیر دیگری نیاز نیست. بنابراین علاوه بر کاهش میزان فلز مصرفی و کاهش عملیات های ثانویه (شیمیایی و حرارتی) باعث کاهش هزینه های نهایی و قیمت تیرآهن می شود.
  • وزن سبک: ماده سبک همراه با افزایش پایداری سطح می تواند به طور بالقوه سازه ای را ایجاد کند که در بسیاری از شرکت های ساختمانی به دنبال مصرف تیر کمتر هستند. تیر لانه زنبوری با ساختار خاص و مصرف میزان فلز کمتر، وزن سبکی دارد که مقاومت و پایداری لازم را نیز به خوبی حفظ می کند.