نحوه طراحی تیر لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری به دلیل صرف اقتصادی بالا مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار دارند. اما، به دلیل اهمیت ایمنی ساختمان، نحوه طراحی آنها بسیار حائز اهمیت است. به گونه ای که نهادهای ذیربط به هر کارخانه ای مجوز تولید تیرهای لانه زنبوری را نمی دهد. عمده دلیل استفاده از تیرهای لانه زنبوری تحمل آنها در برابر لنگر خمشی با خیز کمتر است. علت اصلی نامگذاری این تیرها نیز وجود حفره هایی است که به شکل کندو عسل می ماند. اما آیا تاکنون به طرز ساخت و طراحی استاندارد آن ها فکر کرده اید؟ با ما همراه باشید تا شما را با فرایند طراحی این تیرها آشنا کنیم.

طراحی تیرآهن لانه زنبوری در ETABS

در نرم افزار ایتابس روش ها مختلفی برای مدلسازی تیرهای لانه زنبوری وجود دارد که در ادامه به اختصار درباره هر کدام توضیح می دهیم:

  • طراحی تیر لانه زنبوری به صورت تیر ورق I شکل با جان پر: اغلب مهندسان ساختمان بر این باورند که طراحی تیر لانه زنبوری به این شکل بسیار بهتر است. چراکه در این روش امکان انجام طراحی های ثانویه نظیر تعیین ابعاد ورق پرکننده سوراخ‌ها در نرم افزار ETABS وجود دارد. همچنین به دلیل اینکه اتصال این تیرها به سازه به صورت دو سر مفصل است، به هنگام باربری لرزه‌ای سازه هیچ گونه دخالتی ندارند.
  • طراحی تیر لانه زنبوری در محیط SD به صورت دو مقطع سپری متقارن: برای این کار ابتدا باید وارد محیط Section Designer شده و طبق اندازه های از پیش محاسبه شده اقدام به ساخت مقطع مورد نظر نمود. اندازه های مورد نظر را باید از طریق جدول اشتال پیدا کنیم. پس از این که ابعاد و اندازه های مورد نظر را تعیین کردیم فرایند ساخت آن در محیط SD آغاز می شود.

گفتنی است که به دلیل خطای ناچیز در محاسبات ممان اینرسی مقطع بهتر است از روش قبل برای طراحی تیر لانه زنبوری استفاده کرد.

آشنایی با روش های ساخت تیر لانه زنبوری

تیرهای لانه زنبوری توسط تیرآهن های معمولی ساخته می شوند. به طوری که بر روی سطح جان تیرآهن با استفاده از شابلون، خطوطی شش ضلعی ترسیم می شود. ترسیم خطوط شش ضلعی به صورت های مختلفی انجام می شود که معمول ترین آنها به روش لیتسکا و پانیز است. همچنین به منظور تاب نخوردن تیرآهن و عدم تغییر شکل، آن رو روی شاسی افقی محکم می نمایند.

how design honeycomb beam - نحوه طراحی تیر لانه زنبوری

روش های برش تیر لانه زنبوری

به طور کلی 2 روش برای برش تیرآهن های لانه زنبوری وجود دارد که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم:

  • روش گرم یا برنول: در این روش ابتدا باید محل برش را توسط خال جوش تعیین کرد. سپس توسط یک شعله گاز پرقدرت خطوط برش ترسیم و فرایند برش آغاز می شود. حال قسمت بالا و پایین تیرآهن به اندازه یک دادانه از هم جدا شده و بر روی یک دیگر قرار می گیرند. اکنون شکل شش ضلعی تیرآهن ترسیم شده است.
  • روش سرد یا کوپال: این روش بسیار ساده و سریع است. به طوری که تیرها توسط یک قطعه سنگین که شبیه به گیوتین است، بریده می شوند.