معایب تیر لانه زنبوری

یکی از مهمترین محصولات فولادی که در بسیاری از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند، مقاطق هستند. مقاطع یا همان تیراهن ها در شکل های متنوعی ساخته می شوند که در این مطلب قصد داریم در خصوص تیرهای لانه زنبوری صحبت کنیم. این تیرها که دارای حفره های شش ضلعی هستند، شباهت زیادی به لانه زنبور دارند. از این رو به آنها تیر لانه زنبوری گفته می شود. البته نظرات مختلفی درباره این نوع از تیرها مطرح است که در ادامه به تفصیل درباره آنها توضیح خواهیم داد.

ویژگی تیرهای لانه زنبوری

نظرات مثبتی که راجع به تیرهای لانه زنبوری وجود دارد به لطف مزایای آن است. این مزایا عبارتند از:

  • استفاده بهینه و کم از فولاد
  • بالا رفتن ممان اینرسی و اسا مقطع به لطف فشردگی کمتر مقطع
  • بالا رفتن مقاومت خمشی مقطع
  • افزایش 1.5 برابری طول تیرها نسبت به محصول اولیه
  • کاهش وزن چشمگیر
  • امکان عبور لوله های تاسیسات به دلیل وجود حفره های متعدد
  • کاهش وزن مرده ساختمان به دلیل سبک بو.دن تیرهای لانه زنبوری

disadvantages honeycomb beams - معایب تیر لانه زنبوری

عیب‌های تیر لانه زنبوری

اما با توجه به معایبی که تیرهای لانه زنبوری دارند، استفاده از آنها در بسیاری از سازه ها ممنوع اعلام شده است. دلیل این امر هم این است که وجود حفره های متعدد در این گونه تیرها احتمال تحمل نکردن تنش های برشی را افزایش می دهد. امری که موجب می شود تا امکان استفاده از آنها در ساخت پل یا اتصالات فرعی وجود نداشته باشد. البته این مشکل با جوشکاری تعداد زیادی از حفره ها قابل حل است، اما از نظر زمانی و اقتصادی هرگز به صرفه نیست. یکی دیگر از عیب های بزرگ تیرهای لانه زنبوری عدم انتقال بار مطلوب در انهاست. به طوری که اگر اشکالی در اتصال رخ دهد خیلی زود تیرها فرو خواهند ریخت. البته این عیب هم با رعایت اصولی جوشکاری و اتصالات قابل رفع است. از دیگر عیب های تیرهای لانه زنبوری می توان به لهیدگی جان آنها در بخش های برش خورده به هنگام تمرکز بار اشاره کرد. معمولا این امر در بخش هایی از سازه که تمرکز بار بیشتری در آن وجود دارد رخ می دهد.

دلیل کاربرد تیرهای لانه زنبوری

دلیل اصلی استفاده از تیرهای لانه زنبوری مناسب بودن ممان خمشی آن ها است. به طوری که ممان خمشی این تیرها نسبت به سایر تیرها بیشتر بوده و امکان تغییر شکل در انها بسیار پایین است. همچنین وزن کم آنها نیز که در قسمت قبل اشاره کردیم علت کاربرد این تیرها می باشد. کاربرد تیرهای لانه زنبوری نیز در ساختمان های فولادی به عنوان تکیه‌گاه است. البته هنگام نصب به عنوان تکیه‌گاه باید به یک نکته مهم توجه کرد. آن هم این که برای محکم ماندن تیرها باید حفره ها را به طور یکی در میان با ورق های آهنی کاملا پر کرد. البته در بسیاری از تیرهای لانه زنبوری یک ورق واسطه وجود دارد که در بین قطعات بالا و پایینی قرار گرفته است. به طوری که با جوش دادن آن ها بین دندان های قطعه های بالایی و پایینی میزان مقاومت آن چند برابر می شود. برای اطلاع از قیمت تیرآهن می توانید به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.