لوله استیل چیست؟

استیل در واقع آلیاژی از آهن است که کمتر از 2% با کربن ترکیب شده است. این فلز با توجه به ترکیبات و خواص مکانیکی در اهداف و کاربردهای متفاوتی مورد استفاده می باشد. در این مقاله قصد داریم شمارا با انواع لوله استیل و کاربردهای مختلف آن آشنا کنیم. تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

فلز استیل چیست؟

این فلز آلیاژی از آهن می‌باشد که کمتر از 2% با کربن ترکیب شده باشد و به آن استیل گفته می‌شود. با توجه به ترکیبات و خواص مکانیکی این نوع فلز کاربردهای متفاوتی در صنعت خواهد داشت. که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

lllll min 1 min 300x186 - لوله استیل چیست؟

لوله استیل چیست؟

همان‌طور که از اسم آن مشخص است این لوله از جنس ساخته شده است و ویژگی‌های این آلیاژ را دارد. این لوله به نام لوله فولادی سناخته می‌شود و از جنس فولاد کربن استیل است. اگر به فولاد کروم اضافه کنیم استنلس استیل به‌وجود می‌آید. استنلس استیل یکی از آلیاژهای آهن می‌باشد و به نام استیل ضدزنگ معروف است.

برای این که فولاد در برابر خوردگی مقاوم شود باید مقدار کمی کروم به این آلیاژ اضافه کرد. با این حال, برای بدست آوردن استیل ضدزنگ باید حداقل 10.5% کروم به فولاد اضافه کرد. در استنلس استیل علاوه بر کروم عنصر دیگری مانند نیکل و مولیبدن به این آلیاژ اضافه می‌کنند و این عناصر خاصیت‌هایی مثل: قابلیت فرم دهی, مقاومت در برابر دما و شفافیت این آلیاژ را بالا می‌برند.

فولاد‌های ساده کربنی و آلیاژی چیست؟

فولاد ها به دسته اصلی ساده کربنی و آلیاژی تقسیم می‌شوند. در فولاد سازه کربنی به غیر از کربن و عناصر معمول مثل: ( سیلیسیم, منگنز, گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری در آن وجود ندارد.

همچنین با اضافه کردن برخی عناصر به آهن آلیاژهایی بدست می‌آید که خواص بسیار عالی دارند. برای مثال: با اضافه کردن کروم به آهن, استیل ضدزنگ یا استینلس استیل بدست می‌آید و در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارد.

طبقه بندی لوله استیل بر اساس آلیاژهای به کار رفته

به ترکیب کردن دو یا چند عنصر برای بدست آوردن خواص جدیدتر و بهتر, آلیاژ گفته می‌شود. لوله استیل را می‌توان با آلیاژهای مختلفی از فولاد یا استیل ضدزنگ ساخت. در این قسمت به معرفی تعدادی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

لوله استیل 8 300x154 - لوله استیل چیست؟

لوله استیل 304

این نوع لوله یکی از پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین لوله استیل یا فولاد ضدزنگ در جهان می‌باشد. همچنین, مقاومت بالایی در برابر خوردگی و رطوبت دارد و به راحتی ضدعفونی می‌شود. فرآیند تولید و ساخت آن آسان می‌باشد و هزینه پایینی دارد. مقاومت بالایی در برابر سرمی و گرما دارد و دارای ضخامت‌های متفاوتی دارد. مزایای این نوع لوله شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مقاوم در برابر ضربه
  • قابل بازیافت
  • سطح صاف و ظاهر زیبا
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی آلی
  • در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.

عناصر تشکیل دهنده لوله استیل 304 شامل: 18% کروم, 8% نیکل, حداکثر 2% منگنز و به صورت تعادلی آهن دارد. کربن مقاومت را بالا می‌برد, کروم به افزایش انعطاف‌پذیری کمک می‌کند و نیکل آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند.

کاربردهای این لوله شامل: صنایع خودرو سازی, لوله کشی‌ها, سیستم‌های گرماشی, واحدهای برودتی, حفاظ و نرده‌ها و …

لوله استیل 316

عناصر تشکیل دهنده لوله 316 شامل: 16% کروم, 10% نیکل, کمتر از 2% مولبیدن تشکیل شده است. مولبیدن به فولاد 316 مقاومت بالاتری را در برابر خوردگی (مخصوصاً خوردگی ‌های حفره ‌ای و شکافی در محیط‌ های کلرید مانند دریا) نسبت به فولاد 304 می‌ دهد.

آلیاژ فولاد 316 از قابلیت ماشین‌کاری, شکل دهی و جوشکاری بسیار خوبی برخوردار است. اگر عملیات جوشکاری در مقاطع نازک انجام گیرد, دیگر نیازی به عملیات حرارتی آنیل کردن بعد از جوشکاری نیست.

کاربردهای این لوله شامل:

  • محیط ‌های دریایی
  • کترینگ ‌ها
  • سیستم ‌های تصفیه آب و فاضلاب
  • صنایع مواد غذایی
  • داروسازی

 لوله استیل 447

این نوع فولاد, یک آلیاژ فریتی محسوب می‌شود و نمی‌توان روی آن عملیات حرارتی اعمال کرد. عناصر تشکیل دهنده لوله 447 شامل: 73% آهن, 23% تا 27% کروم, 1.5% منگنز, 1% سیلیکون, 0.25% نیکل, 0.20% کربن, 0.040% فسفر و 0.030% سولفور است.

ویژگی‌های این فولاد شامل: مقاومت بالا در برابر اکسید شدن, سولفیداسیون و خوردگی در محیط‌ های بالا یعنی 1500 تا 2100 درجه فارنهایت اشاره کرد. البته, هرچه دما بالاتر باشد مقاومت این آلیاژ کمتر خواهد بود و این آلیاژ در برابر مس مذاب, مقاوم است و هدایت حرارتی خوبی دارد.

کاربردهای این لوله شامل:

  • استفاده در جعبه‌ های آنیلینگ
  • قطعات کوره
  • اجزای مشعل روغن
  • پایه ‌های تیوپ اشعه ایکس
  • صدا خفه‌ کن ‌های صنعتی

لوله استیل 201

لوله استیل 201 یک آلیاژ آستنیتی است و در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد. عناصر موجود در این آلیاژ شامل: 0.15% کربن, 16% تا 18% کروم, 3.5% تا 5.5% نیکل, 5.5% تا 7.5% منگنز, 1% سیلیکون, 0.25% نیتروژن, 0.060% فسفر و 0.030% سولفور می‌باشد.

این آلیاژ مقاومت کمتری نسبت به خوردگی, پوسیدگی و زنگ زدگی دارد و با عملیات حرارتی سخت نمی‌گردد. در دمای 1850 تا 1950 درجه فارنهایت آنیل می‌شود و بعد از آن باید با جریان آب یا هوای سریع خنک شود. این فلز برای فضاهای باز و جاهایی که شرایط خوردگی فلز بیشتر است, استفاده نمی‌شود. کاربردهای این لوله شامل موارد زیر می‌باشد:

  • استفاده در کابینت ‌ها یا محافظ تخت
  • تزیینات خودرو
  • درب و پنجره
  • ظروف پخت ‌و پز
  • واگن ‌های قطار
  • تریلرها

تفاوت لوله استیل 304 و لوله استیل 316 چیست؟

تفاوت اصلی لوله استیل 304 و لوله استیل 316 در مقدار عناصر موچود در آلیاژ آن‌ها است. عناصر تشکیل دهنده لوله استیل 316 شامل: 16% کروم, 10% نیکل, 2% مولیبدن است و وجود مولبیدن در این آلیاژ, باعث مقاومت در برابر سیالات با خورندگی بالا می‌شود.

عناصر تشکیل دهنده لوله استیل 304 شامل: 18% کروم و 8% نیکل است. استنلس استیل 304 اکثرا در پروژه‌هایی استفاده می‌شوند که سیالات خورندگی بالایی نداشته باشند. ورق‌های استیل 304 دارای ظرفیت فرم‌دهی بالایی می‌باشند.

لوله استیل min 300x200 - لوله استیل چیست؟

طبقه بندی لوله استیل از نظر روش ساخت

لوله استیل بر اساس روشی که ساخته می‌شود به دو دسته زیر تقسیم ‌می‌شود:

لوله استیل بدون درز یا مانیسمان

به لوله استیل‌های بدون درز, لوله مانسیمان یا سیم‌لس گفته می‌شود. برای تولید این محصول از روش جوشکاری استفاده نمی‌شود. در تولید لوله مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و سایر فرایندها استفاده می‌کنند.

ماده اصلی به کار رفته در لوله مانیسمان با لوله درز دار تفاوت دارد. و روش تولید و مواد به کار رفته در لوله مانسمان از کیفیت بهتری برخوردار می‌باشد. از انواع لوله مانیسمان می‌توان به لوله‌های 304, 316, 310, 321 و لوله دابلکس اشاره کرد.

لوله استیل درز دار یا جوشکاری شده

برای تولید لوله درز دار بعد از برش ورق و شکل‌دهی آن, از جوشکاری استفاده می‌شود. در لوله استیل درز دار از نوار فولادی ضدزنگ با کیفیت و آزمایش شده استفاده می‌شود.

از مزایای استفاده از لوله‌ استیل درزدار می ‌توان به هزینه ساخت پایین و در دسترس بودن تمامی طول ‌ها (متناسب با کاربرد موردنظر) اشاره کرد. از این نوع لوله ‌ها بیشتر در صنعت خودرو، صنعت داروسازی، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، سوزن هایپودرمیک، صنایع دریایی و صنعت ساختمان‌ سازی استفاده می ‌شود.

لوله کربن استیل

به لوله ای که عناصر تشکیل دهنده آن از 1% کمتر باشد و بیشترین مقدار کربن آن تا 0.25% باشد را فولاد کربن استیل می‌گویند. لوله کربن استیل در مجموع به دو دسته بدون درز و درز دار تقسیم بندی می‌شود. ضخامت این لوله ها از 1.8 میلی‌متر تا 42 میلی‌متر در بازار یافت می‌شوند.

لوله مانیسمان آتشخوار یک نوع لوله کربن استیل می‌باشد و می‌تواند ماسعات با حرارت بالا را از خود عبور دهد. حرارت در داخل این لوله‌ها تا 450 درجه هم بالا می‌رود.

انواع لوله استیل از نظر کاربرد

لوله‌های استیل با توجه به آلیاژهای به کاررفته در آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که به تعدادی از آن‌ها در زیر اشاره کرده‌ایم:

لوله استیل نرده

از این محصول در ساخت نرده و حفاظ استفاده می‌شود و دارای ضخامت‌های گوناگونی هستند. پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین این لوله‌ها دارای ضخامت 16 و 25 و 38 میلی‌متر می‌باشند. این لوله‌ها اکثرا درز دار بوده و از استحکام خوب و سطح صافی برخوردار می‌باشند.

لوله های 201 و 304 از جمله این لوله‌ها هستند که در ساخت نرده به کار می‌روند. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد لوله 304 از آن در ساخت نرده حفاظ استفاده می‌کنند و برای دکوراسیون‌ها و فضاهای داخلی به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبا از لوله 201 استفاده می‌شود.

لوله طلایی

این محصول با آلیاژی مشابه با لوله استیل نقره‌ای ساخته شده است و به همین دلیل دارای رنگ ثابتی هستند. یکی از مواردی که لوله‌های استیل طلایی بیشترین کاربرد را دارند طراحی دکوراسیون داخلی و دکوراتیو است. برای ساخت این لوله ها از دو آلیاژ 304 و 201 استفاده می‌شود.

Hf7346064df724cbcbfbc221cff2317537 300x200 - لوله استیل چیست؟

لوله نسوز

از این لوله‌ها در محیط‌ هایی که حرارت و دما باشد استفاده می‌کنند. لوله استیل نسوز 321 و 310 نمونه‌هایی از این لوله‌ها هستند. از لوله استیل 321 در دمای حدود 960 درجه و لوله استیل 310 در دمای بالای 1000 درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال: در سیستم لوله کشی صنعتی, خطوط هوای فشرده, خطوط آب سخت گیری شده و خطوط حاوی آب دریا استفاده می‌شوند.

به دلیل استفاده از کروم, نیکل, مولبیدن و تیتانیوم در ساختار این لوله‌ها, در دمای بالا پایدار می‌باشند.

لوله نازک

لوله استیل نازک یا جوشی معمولا دارای ضخامت 2 اینچ می‌باشد. همچنین در انواع ضخامت‌ها مثل: 0.5, 0.6, 0.7, 0.8 و 1 میلی‌متر ساخته شده و بیشتر دکوراسیون و تزیینات کاربرد دارند.

download 5 300x137 - لوله استیل چیست؟

سایز لوله استیل

لوله استیل در سایزها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. انواع سایز لوله‌های استیل شامل: 2 میلی‌متر, 3, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 19, 20, 28, 30, 38, 42, 45, 51, 63, 76 میلی‌متر است.

لوله‌های استیل در سایزهای بزرگ‌تر نیز تولید می‌شود که برای صنایع پتروشیمی, صنایع دریایی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت لوله استیل

قیمت لوله به جنس آلیاژ به کار رفته در آن و همچنین ضخامت لوله استیل بستگی دارد. هرچه ضخامت لوله استیل بیشتر باشد استحکام و مقاومت آن نیز بالاتر می‌رود و همین امر باعث می‌شود که قیمت لوله استیل نیز افزایش یابد. آلیاژ 304 و 316 و … باهم متفاوت هستند و مقدار نیکل و کروم به کار رفته در آن‌ها متفاوت می‌باشد. این نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله استیل می‌باشد.

قیمت لوله استیل تقریبا مناسب است زیرا سال‌های طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید و با گذشت زمان نیاز به تعویض ندارد. لوله استیل سال‌های زیادی با دوام و استحکام بوده و تغییر شکل نمی‌دهد و رنگ براق و صیقلی آن تغییر نخواهد کرد.

برای آگاهی از قیمت لوله استیل به سایت آهنک مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بازار لوله استیل

در شهرهای بزرگ بازار لوله بسیار داغ می‌باشد و با توجه به کاربردها و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که لوله استیل دارد توانسته است بازار لوله استیل را رونق بخشد. حجم زیادی از لوله استیل‌های مصرفی کشور در تهران تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بعد از تهران, شهرهای اصفهان و مشهد از تولیدکنندگان اصلی و بزرگ لوله استیل می‌باشند.