هاش چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن هاش نوعی تیر فولادی بوده که به سبب سطح مقطع آن، ‌که به‌صورت حرف H است، به این نام معروف است. درواقع، قسمت‌های جان و بال این تیرآهن، به‌صورت عمود برهم به یکدیگر متصل شده و شکل H را پدید آوردند. از این نوع تیرآهن به دلیل مقاومت بالایی که در برابر بارهای کششی و خمشی از خود نشان می‌دهد. برای اشنایی بیشتر با این محصول و شناخت کاربردهای آن با ما همراه باشید.

آشنایی با تیرآهن هاش

یکی از انواع تیرآهن‌ها، تیرآهن هاش است. به این نوع تیرآهن، بال پهن نیز می گویند که بهترین پروفیل نورد شده برای ستون است که با علامت اختصاری H و IPB شناخته می‌شود. از لحاظ ظاهری تیرآهن IPB، ازسه بخش تشکیل شده است که شامل دو بال موازی که دو انتهای تیرآهن را تشکیل می دهد و یک تکه آهنی ضخیم، بین این دوبال که به صورت عمودی قرار دارد که به آن جان تیرآهن گویند. طول این بخش‌ها (جان و بال) می‌تواند نیروهای فشاری را تحمل کند.

tirahan ahanak 1 150x150 - تیرآهن هاش چیست؟

خرید تیرآهن و هاش

شروع قیمت 17,250 تومان
آرشیو قیمتی تیرآهن و هاش

تاریخچه تیرآهن هاش (H-BEAM)

این تیرآهن در سال 1908 و توسط یک شرکت کشتی سازی به نام شرکت بثلهم ساخته شدند. این شرکت حدود 4 دهه بود که تمرکز خود را بر روی ساخت فولادهای سازه ای مانند ساختمان ها و پل های بلند گذاشته بود. تیرآهن های بال پهن دو دهه بعد از اینکه تیرآهن های فولادی I نوعی انقلاب در بازار ایجاد کرده بودند تولید شدند. با اختراع تیرآهن های فولادی سازندگان می توانستند از اسکلت های فولادی برای تثبیت ساختمان استفاده کنند و ساختمان هایی مرتفع تر بسازند.

اما حتی با وجود تیرآهن I هم امکان ساخت ساختمان هایی که بیش از 20 طبقه باشند وجود نداشت. برای ساختن ساختمان های بیش از 20 طبق باید از صفحات فولادی و سایر اتصالاتی استفاده می شد که گران بودند و در بیشتر موارد ارزش صرف هزینه را نداشتند. اما با اختراع تیرآهن های هاش امکان ساخت ساختمان هایی با بیش از 20 طبقه هم ایجاد شد.

images - تیرآهن هاش چیست؟

انواع تیرآهن هاش

این محصول از مقاومت بهتری نسبت به انواع تیرآهن ساختمانی برخوردار است. این محصول طبق استانداردهای بین المللی نظیر DIN 1025 ،EN 10034 ،TDP :STN 42 ،62/53Euronorm تولید می‌شود.

تیرآهن هاش بال پهن

این محصول، در سه نوع بال پهن سبک و بال پهن سنگین و فوق سنگین تولید می شود. طول بال های این تیرآهن نسبت به تیرآهن های IPE بیشتر است. تیرآهن های هاش مربعی شکل گزینه مناسبی برای نصب ستون های ساختمان هستند، چرا که اتصال تیرها روی آن ها به سادگی انجام شده و مقاومت بالایی دارند.

هاش سبک (HEA)

این تیرآهن به دلیل ضخامت کمتر وزن پایین‌تری دارد. طول جان در در این مدل تا سایز 30 کمتر از طول بال آن است، اما در سایزهای بالاتر از 30 طول جان بیشتر از طول بال خواهد بود. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز 100 الی 1000 میلی‌متر
  • ارتفاع مقطع 96 الی 990 میلی‌متر
  • طول بال 100 الی 300 میلی‌متر

هاش سنگین (HEB)

طول بال و جان در این محصول تا سایز 30 با هم برابر است اما این مقادیر از سایز 30 به بالا تغییر می کند، بدین صورت که طول بال بیشتر شده ولی طول جان ثابت می‌ماند. از دیگر مشخصات این نوع تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز 100 الی 1000 میلی‌متر
  • ارتفاع مقطع 100 الی 1000 میلی‌متر
  • طول بال 100 الی 300 میلی‌متر

هاش فوق سنگین (HEM)

این تیرآهن فوق سنگین یا HEM نوعی تیرآهن است که در آن ارتفاع از عرض بیشتر بوده و ضخامت جان و بال آن به ترتیب 200 تا 40 میلی‌متر و 12 الی 21 میلی‌متر است. از دیگر مشخصات این نوع این تیرآهن بال پهن یا IPB می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز 100 الی 1000 میلی‌متر
  •  ارتفاع مقطع 120 الی 1008 میلی‌متر
  •  طول بال 106 الی 302 میلی‌متر

نحوه تولید تیرآهن هاش

در تولید تیرآهن H، از فرآیند نورد کالیبر استفاده می‌شود. در اینجا، نورد کالیبر در مرحله خشن انجام می‌گیرد. مواد توسط رول‌های کالیبر نورد می‌شوند تا شکل مقطعی مشابه رول‌ها به دست آید. پس از تولید یک شکل نزدیک به H توسط نورد کالیبر، محصول توسط یک آسیاب یونیورسال و یک آسیاب لبه‌دار تمام‌کاری می‌شود. با عبور مواد از چهار رول، مقطع H شکل ایجاد می‌شود و آسیاب یونیورسال را که مجهز به یک جفت رول عمودی و یک جفت رول افقی است، برای نورد کردن تیرهای H مناسب می‌سازد. آسیاب لبه‌دار نیز به رول‌های کالیبر مجهز بوده و وظیفه تنظیم عرض فلنج محصولات را دارد.

در آسیاب یونیورسال، تغییرات ضخامت فلنج و تار را می‌توان به‌راحتی با تنظیم شکاف رول ایجاد کرد. بااین‌حال، زمانی که محصولاتی با ارتفاع و عرض فلنج های مختلف قرار است رول شوند، لازم است از رول‌های انحصاری برای این اندازه‌ها استفاده شود که نیاز به تغییر رول دارد. به‌طور خاص، ازآنجایی‌که ارتفاع صفحات با مجموع عرض رول‌های افقی و ضخامت فلنج تعیین می‌شود، تا به امروز لازم بوده است که تعداد اندازه‌های رول افقی به‌اندازه ارتفاع تار محصول باشد.

توسعه این روش برای غلبه بر این مشکل، منجر به روی کار آمدن آسیاب‌های نورد و تکنیک‌های نورد اخیر شده است که قادر به تنظیم ارتفاع صفحات توسط یک رول با عرض قابل‌تغییر بدون تغییر رول هستند. با ترکیب نورد کالیبر با نورد یونیورسال، می‌توان محصولات فولادی غیر H مانند شمع‌های ورقی، کانال‌ها، نبشی‌ها و ریل‌ها را نیز تولید کرد.

8ec1c9e2d898857eb9779089c58a7bc3 - تیرآهن هاش چیست؟

کاربردهای تیرآهن هاش

این محصول کاربردهای فراوان و گوناگونی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاربرد هاش برای ساخت ساختمان‌های ضدزلزله

به علت سطح مقطع پهن تنش کمتری را انتقال خواهد داد و همین امر موجب عدم انتقال نیروهای وارد شده به سازه می‌شود. بنابراین در ساخت ساختمان‌های ضدزلزله استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

برج‌سازی

معمولا برج ها بخاطر طول بسیار زیاد و مساحت زیاد هر طبقه نیاز به تیؤاهن های بزرگ و مقاومی چون هاش دارند. بنابراین به علت اندازه‌های طویل می‌توان در برج‌سازی استفاده نمود.

استفاده از هاش در ساخت پالایشگاه

در پالایشگاه‌ها به شکل بسط تیرآهنی استفاده می‌شود.

هاش و خرپا

در هر جایی که قصد داشته باشند ستون‌ها را از سازه‌ها حذف کنند. از خرپا به جای ستون استفاده می‌کنند.

استفاده از انواع هاش در پل‌ها

سازه اصلی پل‌ها را تیرهای فولادی و بتنی تشکیل می‌دهند. جهت ساخت پل‌هایی با مقاومت بالا باید از تیرآهن‌های مستحکم و بلند که در اینجا منظور همان تیرآهن هاش می‌باشد استفاده کرد. در صورت استفاده از این نوع تیرآهن استحکام و بقای عمر پل بیشتر خواهد شد.

مزایای تیرآهن هاش

  • به دلیل بزرگتر بودن سطح مقطع این محصول و همچنین برابر بودن پهنای بال با ارتفاع تیر، می توان از آن ها به عنوان ستون و یا تکیه گاه عمودی استفاده کرد و اینکه در برابر رانش زمین، حرکات زمین و همچنین نیروهای برشی و خمشی مقاوم هستند.
  • سرعت نصب آن ها، در سازه ها بالا است در نتیجه سرعت تکمیل پروژه افزایش می یابد و فضای کمی را اشغال می کند.
  • سهولت کاربرد در ارتفاع از دیگر مزایای آن به حساب می آید که می توان در اندازه های متفاوتی ساخته شود. به دلیل امکان استفاده در طول های بلند، تیرآهن H نسبت به تیرآهن I کاربرد بیشتری دارد. تیرآهن نوع I تا طول 30 متر می تواند کاربرد داشته باشد اما تیرآهن H تا طول های 100 متر نیز کاربرد دارد.
  • امکان استفاده از قطعات پیش ساخته وجود دارد.
  • کاهش ضریب خطا و سازه ای یکنواخت.
  • کاهش هزینه های عملیاتی.
  • کاهش میزان مصرف آهن.

معایب تیرآهن هاش

  • کاهش مقاومت فولاد در دماهای بالا
  • مخارج حفاظت در برابر خوردگی
  • پرهزینه بودن انجام آزمایش جوش

tirahan hash ahanyekta 300x200 - تیرآهن هاش چیست؟

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن هاش

کارخانه‌های متعددی در ایران در زمینه‌ی تولید تیرآهن H فعالیت دارند. از مهمترین کارخانه‌های تولیدکننده‌ی این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارخانه فولاد غرب آسیا

سالانه انواع محصولات فولادی مثل بیلت‌های فولادی، ورق‌های عریض فولادی، مفتول و شمش‌های فولادی که تولید این کارخانه است به کشورهای دیگر صادر می‌شود. تیرآهن هاش این کارخانه طبق استاندارد DIN 1025-5  ساخته می‌شود.

کارخانه فولاد البرز ایرانیان

فولاد البرز ایرانیان که با نام تجاری فایکو شناخته می‌شود، انواع تیر آهن بال پهن و مقاطع فولادی را در اشکال مختلف تولید می‌کند.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان در سال 1350 به بهره‌برداری رسید و امروزه به عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید‌کننده‌ی مقاطع فولادی شناخته می‌شود.

در کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان، تیرآهن بال‌پهن مطابق با استاندارد ملی ایران، به شماره‌ی 14484 تولید می‌شود. سایز تیرآهن H تولیدی در این کارخانه، معمولا در سایزهای 12 تا 30 است.

تیرآهن کارخانه فولاد خوزستان

فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران پس از فولاد اصفهان شناخته می‌شود. در این کارخانه انواع تیر آهن و شمش بلوم بیلت‌ها تولید می‌شود.

جدول اشتال تیرآهن و هاش

جدول وزنی و استاندارد ابعادی دقیق این مقاطع در جدول اشتال تیرآهن موجود می‌باشد. تیرآهن و H هر دو با سایز جان آنها بر حسب میلی‌متر یا سانتی‌متر شناخته می‌شود. ظبق جدول اشتال سایز معمول تیرآهن بین 8 تا 60 سانتی‌متر می‌باشد و سایز معمول هاش بین 10 تا 100 سانتی‌متر می‌باشد.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن هاش

مواردی که روی قیمت تیرآهن تاثیر دارند، عبارتند از:

  • سیاست‌های داخلی و خارجی
  • تاثیر نرخ ارز و دلار
  • تاثیر قیمت نفت روی تیرآهن
  • تاثیر تورم داخلی و خارجی روی قیمت تیرآهن
  • قیمت آهن خام و اثر آن روی قیمت روز تیرآهن
  • هزینه‌های حمل و نقل و باربری
  • قیمت خدمات و تاثیر آن
  • تاثیر آب روی قیمت تیرآهن
  • میزان عرضه و تقاضای این محصول در بازار
  • بورس کالا
  • وضعیت مسکن
  • فصل و وضعیت آب و هوا
  • ویروس کرونا و تاثیر آن در دو سال اخیر

مزایای تیراهن اچ 300x200 - تیرآهن هاش چیست؟

خرید تیرآهن H

قیمت این محصول به طور روزانه و لحظه‌ای محاسبه می‌شود و از طریق کارخانه‌های تولید کننده به بازار اعلام می‌شود. قیمت این تیرآهن به دلیل نوسانات بازار ارز قابل پیش بینی نیست. حوادث و وقایع ناگهانی در ایران و جهان تاثیر زیادی روی قیمت تیرآهن می‌گذارد. همچنین به برند تولیدکننده آن و سایز آن بستگی دارد. البته روش‌های تولید این محصول هم تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده‌ی آن می‌گذارد. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

قیمت روز تیرآهن هاش را در آهنک ببینید.

جمع بندی پایانی

تیرآهن H جزء پرکاربردترین سازه‌های فولادی است که دلیل آن مقاومت خمشی بسیار آن می‌باشد. همچنین با شما در رابطه با کاربرد و تفاوت تیرآهن H با تیرآهن‌های معمولی و همچنین روش تولید و تولیدکنندگان فعال این محصول صحبت کردیم. برای خرید این محصول با شماره های درج شده در صفحه تماس بگیرید.