بیان تفاوت های میلگرد ادکا و ممان منفی

امروزه در صنعت ساختمان سازی از ابزار و تجهیزات متعدد و متنوعی بهره مند می شود که یکی از آنها انواع میلگردها به شمار می آیند. از این رو آگاهی از قیمت میلگرد، آشنایی با انواع میلگرد و … از موارد مهمی است که سازندگان باید به آن‌ها توجه کنند. دو نوع میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی در صنعت ساختمان ‌سازی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار شده  است. معماران و سازنده ها از این دو محصول در سقف های تیرچه بلوک بسیار استفاده می نمایند. ما در این مقاله به بیان تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی خواهیم پرداخت.

میلگردهای اوتکا یا ادکا و ممان منفی، از دسته آرماتورهای اساسی در سقف بوده که به ایمن سازی، افزایش مقاومت و استحکام سقف در حوادث مختلف علی الخصوص زلزله کمک شایانی می نماید.

Getting to know Utka rebar min 300x300 - تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

آشنایی با میلگرد ادکا

نام دیگر میلگرد ادکا همان اتکا است که با نام میلگرد عصایی نیز در بین مهندسان و سازنده های ساختمان و همچنین طراحان شناخته می‌شود. اصالت و ریشه کلمه اتکا روسی است. معنی این کلمه اردک می‌باشد. دلیل این نام گذاری شباهت ظاهر این آرماتور پرکاربرد به گردن اردک است.

ویژگی‌های میلگرد اوتکا

آرماتور از نوع ادکا در مقایسه با ممان منفی، دارای مزایای بیشماری است که به برخی از آنها می توان اشاره نمود.
از مزایای میلگرد اتکا، ایجاد استحکام در سقف است. این استحکام توان بار و فشارهای ایجاد شده از طبقه بالایی را افزایش می دهد و از ریزش سقف جلوگیری می نماید. حتی این محصول از ایجاد ترک نیز ممانعت نموده و پدیده ترک خوردگی مشاهده نخواهد شد. این محصول، از خیزش سقف کاسته و ارتعاشات را نیز کم می نماید که از مهم ترین فاکتورهای استحکام سقف به شمار می آید.

کاربرد میلگرد ادکا

این نوع آرماتور به کم کردن ارتعاشات ناشی از زلزله و مانند اینها کمک می نمای و بار و فشار وارده به میلگردهای کششی را به شدت کاهش می دهد. در نتیجه این محصول از فروریختن سقف و از هم گسست سازه ممانعت بعمل می آورد.

  • آرماتور ادکا در سقف ساختمان چه نقشی دارد؟

میلگردها چه از نوع ادکا و چه ممان منفی، هر  کدام بسته به نوع و مدل خود کاربردهای متفاوتی دارد. یکی از اساسی ترین موارد مصرف میلگرد اتکا، استفاده در داخل سقف ها است که در قسمت تحتانی هر تیرچه قرار داده می شود. حداقل میزان خمیدکی در نظر گرفته شده برای این نوع میلگرد، 180 درجه است که در محل اتصال تیز و تیرچه تعبیه می شود. این نوع از آرماتور با قرارگیری بر روی تیر بتنی یا روی بال پایینی تیر فولادی، فضای خالی ایجادشده در نشمین تیرچه‌ها را پرکرده و از ریزش سقف و بروز حوادث در شرایطی مانند زلزله ممانعت بعمل می آورد.

ساختار آرماتور ادکا

میلگرد اوتکا را دو بخش مورب شکل تشکیل داده‌اند. دو بخش انتهایی آن نیز مستقیم و صاف بوده و بخش میانی مورب شکل می‌باشد. قسمت مورب این آرماتورها نیروی برشی را دفع می‌کنند. بخش انتهایی آن نیز به مهار و دوام سازه کمک می‌کند.

Getting to know this type of rebar min - تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

آشنایی با میلگرد ممان منفی یا لنگر منفی در تیرچه

پس از آشنایی مختصر با میلگرد عصایی ادکا، بهتر است با میگلرد ممان منفی نیز کمی آشنا شویم. در کنار ادکا، ممان منفی یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین میگلرد ها و آرماتورهای قابل استفاده در صنعت ساختمان سازی به شمار
می آید که با نام لنگر منفی نیز شناخته می شوند. این ابزار، مناسب برای مقاوم‌سازی، دوام و افزایش استحکام سقف تیرچه و بلوک است. اغلب از ممان منفی برای برطرف نمودن مقدار لنگر منفی دال سقف استفاده می‌کنند.

طبق نظر سازنده و مهندسین پروژه های ساختمانی، دهانه تیرچه‌ها ساده و با مقدار لنگر و ممان صفر ساخته می شوند.  اما لنگر به دلیل یکپارچه و یکسان بودن دال بتنی سقف، منفی بوده و به ‌همین منظور برای از بین‌بردن لنگر منفی و تحمل فشار بر آن، میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه‌بلوک بکار برده می شود.

نحوه اجرای آرماتور ممان منفی

پس از تعیین میزان قطر و طول میلگرد ممان منفی، آنها را به وسیله سیم روی میلگرد فوقانی تیرچه کاملاً محکم نموده تا در حین انجام مراحل بتن ریزی جابه‌جا نشود و از روی میلگرد بالایی تیرچه جدا نشود. میلگرد ممان منفی قابل استفاده در تیرچه های مناری و نبشی، باید دارای خم همسان بوده و به صورت یک سر خم روی تیرچه های نبشی قرار گیرد. این نوع آرماتور، دارای خم حداقل ۹۰ درجه است.

طول و قطر آرماتور ممان منفی

طول میلگرد ممان منفی غالباً یک پنجم دهانه است تا از ایجاد ممان منفی ممانعت نماید. لنگر ممان منفی، اصولاً به اندازه ۱۵ درصد طول تیرچه، ایجاد می شود که باید سطح آن 15 درصد آرماتور کششی درنظر گرفته شود. قطر میلگردهای آرماتور منفی معمولا ۸، ۱۰، ۱۲ و گاها ۱۴ میلی متر و بر اساس میزان بار و فشار تعیین می شود.

مزایای میلگرد ممان منفی

میلگردهای منفی از امتیازات ویژه ای در ساختمان سازی برخوردار شده اند که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع میلگرد در کنار میلگرد ادکا، افزایش استحکام سقف است که مهم ترین ویژگی آنها به شمار می آید.

ویژگی دیگر میلگرد ممان منفی این است که مانع از ترک برداشتن سقف از بخش تیر حمال می شود. همچنین استفاده از این میلگردها در ساخت و ساز، باعث کاهش مقدار بار و فشار وارد شده به میلگردهای کششی اصلی می‌شود.

این ابزار در برابر ارتعاشات و خیز مقاوم بوده و باعث مستحکم شدن سقف می‌شود به طوری که سقف در هنگام گسیختگی به طور کامل دچار فروپاشی نمی‌شود.

اینک به بیان تفاوت‌های این دو میلگرد مهم بپردازیم.

What is the difference between the two types of rebar min - تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

 همه تفاوت‌‌های میلگرد ادکا و ممان منفی را بدانید

همانطور که دو میلگرد ممان منفی و آرماتور ادکا از نظر کارایی و عملکرد دارای شباهت هایی بسیار نزدیک به هم هستند. اما در عین حال این دو میلگرد تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

از مهم ترین وجوه تمایز این دو محصول می توان به نحوه نصب و همچنین کاربرد آنها اشاره نمود. به طور کل دو میلگرد اوتکا و ممان منفی از نظر ظاهری با هم دارای تفاوت هستند. از جمله تفاوت‌های ظاهری این دو میلگرد می توان به عصایی شکل بودن میلگرد اوتکا اشاره کرد. در ادامه به بیان ۴ مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد ادکا و ممان منفی خواهیم پرداخت.

تفاوت میلگرد ادکا و لنگر منفی از نظر ضرورت استفاده

حضور میلگرد از نوع ممان منفی در سقف‌ های تیرچه ‌بلوک بسیار مهم است و ضروری به نظر می رسد در حالی که وجود میلگردهای ادکا آنقدر ضروری نیستند. ادکا، به منظور تامین ظرفیت برش در انتهای تیرچه نصب می شود. زمانی که مقاومت برشی ما در انتهای تیرچه کافی نباشد و احتمال از جا در رفتن وجود داشته باشد، آن زمان از میلگردهای ادکا استفاده می شود.

تفاوت میان میلگرد ممان منفی و ادکا از نظر کاربرد

دومین مورد از تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی، کارکرد این دو است. در صورتی که مانعی برای ترک های برشی لازم شود میلگرد ادکا و به منظور جلوگیری از نیروی کرنشی یا کششی لنگر منفی، استفاده از ممان منفی ضرورت می یابد.

همچنین میلگرد ادکا به منظور تامین ظرفیت برش در انتهای تیرچه ها و میلگرد ممان منفی وظیفه تامین ظرفیت خمشی منفی را عهده دار هستند. بعلاوه این میلگرد می تواند به ترک برنداشتن سقف از محل تیرهای حمال، کاهش بار وارده به میلگردهای کششی اصلی، عدم فروپاشی کامل سقف در هنگام گسیختگی و کاهش خیز سقف همچنین کم شدن دامنه ارتعاش کمک نماید.

در کل می‌توان این نتیجه را گرفت که استفاده از میلگردهای ممان منفی ضروری ‌تر از میلگردهای ادکا می ‌باشد و از اهمیت نسبتاً بالاتری برخوردار است.

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی از نظر نحوه اجرا

سومین مورد تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی در نوع نصب است. نصب میلگردهای ادکا باید ۱۲ سانتی ‌متر از میلگرد کششی یا کرنشی به داخل ادامه پیدا کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، میلگردهای ادکا باید در انتهای تیرچه و با سطح مقطعی برابر با میلگرد کششی نصب شوند. اما میلگردهای ممان منفی نحوه نصب خاصی دارند. ممان‌های منفی را باید با در نظر گرفتن ۱۵ درصد لنگر خمشی در میان دهانه، در محل تکیه ‌گاه نصب کرد.

تفاوت میلگرد ممان منفی با ادکا از لحاظ اهمیت در ساخت

عموماً استفاده از میلگرد ممان منفی در سقف‌های تیرچه بلوک صددرصد ضروری و لازم است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. در صورتی که استفاده از میلگرد ادکا به اندازه میلگرد ممان منفی ضروری نیست. میلگرد ادکا در انتهای تیرچه‌ها ظرفیت برش را تامین می‌کند و فقط هنگامی که در انتهای تیرچه‌ها، مقاومت برشی کافی نباشد و امکان دارد از جا دربیایند استفاده از میلکرد ادکا ضرورت پیدا می‌کند.

rebar ahanak 150x150 - تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

نکاتی درمورد خرید میلگرد ادکا و ممان منفی

فراموش نکنید که پیش از تهیه این دو نوع میلگرد حتما با مهندس و طراح پروژه مشورت کنید زیرا که امروزه هزینه خرید میلگردها، شامل مبلغ کمی نمی‌شود. شما در سایت آهنک می‌توانید به شکل روزانه از قیمت انواع میلگرد با خبر شوید و اگر قصد خرید آن را داشتید، با طی کردن چند مرحله ساده، خرید خود را نهایی کنید. همچنین شما می‌توانید برای آشنایی با اقتصادی‌ترین میلگردها، مقاله ارزان‌ترین میلگردهای بازار را در وبلاگ آهنک مطالعه کنید. همچنین توجه داشته باشید تا بعد از خریداری این مصالح پرمصرف، به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید زیرا که میلگردها مصالح نسبتا حساسی هستند و خرابی آن‌ها موجب ضرر زیادی می‌شود. شما می‌توانید در وبلاگ آهنک مقاله بهترین‌ روش‌های انبار کردن میلگرد را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا با میلگرد‌های اوتکا و ممان منفی به طور کلی آشنا شویم و به بیان ویژگی‌ها و کاربردهای این دو میلگرد مهم بپردازیم. سپس به بیان همه تفاوت‌های این دو میلگرد پرداختیم. اگر برای خرید یا استفاده از انواع میلگرد نیاز به مشاوره داشتید،‌متخصصین ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همچنین شما می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.