تفاوت میان کاشت بولت و کاشت میلگرد

کاشت بولت و کاشت میلگرد درواقع از اتصالات سازه‌ای و غیرسازه‌ای پرطرفداری محسوب می‌شوند که برای مقاوم‌سازی و تقویت سازه‌ها و ساحتمان‌ها کاربرد دارند. از بولت و میلگرد به دلایل مختلفی استفاده می‌شود.
این دو محصول در برخی از پروژه‌های عمرانی که به ایجاد تغییر در نقشه‌های معماری، تغییر کاربری و گسترش سازه نیاز است، به کار می‌روند.

به طور کلی استفاده از کاشت بولت و کاش میلگرد برای اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا فولادی به سازه‌های بتنی موجود، از تغییر و تحولات در ساخت و ساز‌ سازه‌های بتنی محسوب می‌شوند.

استفاده از این محصول، نیازمند رعایت قوانین و ضوابط خاصی است که درصورت عدم رعایت این مقررات، مقاوم‌سازی سازه بیهوده است. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع کاشت این دو محصول،مراحل کاشت، شرایط و ضوابط و کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم.

کاشت بولت

بولت (Bolt) درواقع نوعی بست یا پیچ از جنس میلگرد است که برای اتصال صفحه زر ستون به فونداسیون، در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. از این محصول برای اتصال سازه‌ها ،تغییر ابعاد سازه، اتصال عضو جدید به سازه و مقاوم‌سازی ساختمان و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت و عملکرد نهایی سازه و ساختمان، به روس اجرا، تجهیزات حرفه‌ای و متریال استاندارد وابسته است، به همین دلیل کاشت این بست، نیاز است که توسط افراد مجرب و طبق ضوابط و اصول تعیین شده اجرا شود.

برای اجرای کاشت، به یک صفحه پلیت با اندازه مناسب با نوع اتصال فلزی و با 4 تا 16 عدد سوراخ نیاز است که با استفاده از شابلون جای سوراخ‌ها برروی صفحه علامت‌گذاری شده و سپس از طریق دو روش سوراخ‌کاری انجام می‌شود.
در کاشت بولت و کاشت میلگرد، از دو روش برای سوراخ‌کاری استفاده می‌شود: 1. سوراخ‌کاری با سیستم دریلینگ، 2. سوراخ‌کاری با سیستم کرگیری.

در ادامه به معرفی انواع کاشت بولت می‌پردازیم.

rebar ahanak 150x150 - تفاوت میان کاشت بولت و کاشت میلگرد

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد
Bolt min - تفاوت میان کاشت بولت و کاشت میلگرد
نمایی از بولت (Bolt)

1. کاشت بولت در بتن

از این کاشت برای پروژه‌هایی مانند اتصال ستون فلزی به فونداسیون، نصب تیر فولادی در سازه بتنی، تقویت صفحه ستون و افطایش ابعاد سازه برای افزایش باربری استفاده می‌شود. برای نصب بیس پلیت، از بولت‌هایی که قبل از بتن‌ریزی طبق تراز نقشه بردار در محل مورد نظر نصب می‌شود، استفاده می‌شود.

در شرایطی که نیاز است در نقشه تغییراتی ایجاد شود و یا خطاهای انسانی حین اجرای نقشه رخ داده است، یا تعداد یا محل بولت‌ها تغییر کند و یا نیاز به نصب ستون جدید و یا تغییر محل ستون فعلی نیاز است نیز این روش کاربرد دارد.

برای انجام این کار، با انتخاب روش درست سوراخ‌کاری، مقطع فولادی و بتن را برحسب سایز بولت، میزان چسب مصرفی و عمق نفوذ مورد نظر سوراخ نموده و پس از آن بولت را در محل نصب می‌کنند.

2. کاشت بولت در ستون

این نوع کاشت برای زمان‌هایی که نیاز است بخش‌ها و یا اجزا فلزی به ستون‌ها متصل شوند، و یا اتصالات تقویتی برای ستون نصب شوند و یا تیر بتنی اجرا شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برا اجرای این کاشت به دقت، تخصص و تجربه بالا نیاز است.

این عملیات در ارتفاع انجام می‌شود، به همین دلیل سختی‌هایی در زمان اجرای کار دارد که باید بر نحوه قرارگیری دستگاه سوراخ‌کاری روی سطح بتن و ارزیابی آرماتورهای موجود در محل مورد نظر تمرکز کافی داشت و باید این کار در نهایت دقت انجام شود.

ستون عضو اصلی سازه بوده و به عنوان عضو فشاری عمل می‌کند و بیشتر بار وارده بر ساختمان را متحمل می‌شود. به همین دلیل درصورت بروز هرگونه اشتباه در سوراخ‌کاری ستون و یا قطع میلگردها بدون بررسی دقیق و توجه کافی حین انجام کار، تاثیرات منفی و جبران ناپذیری برروی سازه دارد.

3. کاشت بولت در فونداسیون

هنگامی که نیاز است تغییراتی در نقشه ساختمان ایجاد شود و موقعیت ستون ساخته شده را تغییر دهد، یا غیراصولی انجام دادن کار باعث شده به انجام اصلاحاتی مانند حذف و برش بولت موجود و علامت‌گذاری مجدد بیس پلیت و سوراخ‌کاری نیاز شود، از این روش استفاده می‌شود.

برای این روش نیاز است که ابتدا موقعیت فعلی فونداسیون و میلگردهای درون آن را ارزیابی نموده تا با کاشتن بولت، به جای رفع مشکل فعلی، ایراد دیگری ایجاد نشود. به همین دلیل انتخاب روش درست سوراخ‌کاری اهمیت بسیار زیادی دارد.
رسیدن به عمق و قطر مورد نظر در سوراخ‌کاری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در عمل آوری انکر شیمیایی تزریق شده بسیار تاثیرگذار هستند.

برای این کار، پس از سوراخ‌کاری، انکر شیمیایی مورد نظر که در بیشتر مواقع چسب هیلتی است، به وسیله ابزار تزریق منحصر به فرد آن انکر، با دقت به درون سوراخ تزریق می‌شود. در انتها نیز کاشت تا عمق مورد نظر انجام می‌شود.

انکر شیمیایی که استفاده می‌شود، باید در برابر نیروها و بارهای وارده مقاومت کافی داشته باشد، به همین دلیل در این مواقع  چسب هیلتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار چسب مورد نیاز و نحوه تزریق آن، براساس عمق و قطر سوراخ تعیین می‌شود.

4. کاشت بولت در مصالح بنایی

اصلی‌ترین موضوع در عملیات کاشت، استحکام بتن به عنوان متریال پایه است که به‌هم پیوستگی سنگدانه‌های موجود در آن، باید انکارشیمیایی را پذیرفته و بارهای وارده را منتقل کنند. هنگامی که بولت در مصالح بنایی کاشته می‌شود، ساز و کار انتقال بار تغییر می‌کند.

برای کاش در مصالح نیز مانند سایز عملیات‌های کاشت، ایتدا باید سوراخ‌کاری انجام شود و برای انجام آن نیاز به دقت و ظرافت بیشتری است. سپس انکر شیمیایی مورد نظر تزریق شده و به دلیل وجو خلل و فرج و سوراخ‌هایی در دیواره سوراخ ایجاد شده، از یک محافظ استفاده می‌شود که به آن غلاف توری (mesh sleeve) می‌گویند.

مراحل کاشت بولت

برای عملیات کاشت، از دو روش مکانیکی و شیمیایی استفاده می‌شود که در ادامه هرکدام از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم. همچنین برای سوراخ‌کاری، درصورتی که سایز بولت‌ها 16 میلی‌متر یا کمتر باشد، از دریل، و ربرای بولت‌های سایز 20 میل‌متر و بالاتر باید از روش کرگیری استفاده شود.

پس از سوراخ‌کاری، باید اطراف حفره‌ها تمیز و از آلودگی پاک شود، تا در هنگام کاشت، سنگریزه و خاک به درون حفره نریزد. برای این کار از دستگاه دمنده هوا و فرچه استفاده می‌شود.

1. روش مکانیکی

در روش مکانیکی از تجهیزات مکانیکی مانند مهار مکانیکی یا رول بولت که مخروطی شکل بوده و یک پیچ و یک غلاف استوانه‌ای چاک‌دار دارد. این مهارها مانند پیچ درون سازه قرار می‌گیرند. در این روش نیازی به حفره‌های عمیق نیست ،اما تعیین دقیق عمق حفره‌ها اهمیت زیادی دارد.

برای این روش قطر حفره‌ها را حدود 2 تا 4 میلی‌متر بیشتر از قطر بولت درنظر می‌گیرند و قطر آن نیز کمتر از روش شیمیایی است. برای جایگذاری بولت به وسیله چکش یا پتک مخصوص به آن ضربه زده و به کمک آچار مهره رول بولت را می‌چرخانند.

با سفت کردن بولت، مهره انتهای سر مخروطی شکل رول بولت به سمت بیرون کشیده می‌شود . قسمت استوانه‌ای چاک‌دار را باز می‌کند. به این صورت باعث درگیری بولت و بتن می‌شوند. به دلیل استفاده از چکش یا پتک، هوا درون حفره باقی می‌ماند و باعث می‌شود چسبندگی مناسبی ایجاد نشود.

2. روش شیمیایی

برای کاشت به روش شیمیایی، از چسب بولت استفاده می‌شود و عملیات به کمک اپوکسی شیمیایی تحت فشار و تخلیه هوا صورت می‌گیرد. در این روش، باید عمق کاشت، قطر بولت، تعداد و فاصله بولت‌ها از هم به طور دقیق محاسبه و محل دقیق کاشت و سوراخ‌کاری تعیین شود.

در روش شیمیایی قطر حفره‌ها باید حدود 4 تا 6 میلی‌متر بیشتر از قطر بولت بوده و عمق حفره از روش مکانیکی بیشتر است. حدود دو سومعمق حفره را با چسب از پایین به بالا پر کرده و بولت‌ها را به صورت چرخشی درون حفره قرار داده و مواد اضافی که از حفره خارج می‌شوند را با ابزاری مناسب پاک می‌کنند.

درصورتی که در مکان مورد نظر امکان تماس رطوبت با خمیر کاشت وجود دارد، باید از خمیر کاشت غیرحساس به رطوبت به جای اپوکسی که حساس به رطوبت است استفاده کرد.

کاربردهای کاشت بولت

از کاربردهای کاشت بولت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تثبیت دستگاه‌های سنگین و دارای لرزش به کف بتنی
  2. اتصال سازه‌های فولادی به بتنی
  3. افزودن بولت در پلیت‌های ضعیف به صورت درجا
  4. درسر ستون‌ها برای افزودن طبقات
  5. نصب تیر برق و گاردریل‌ها
  6. نصب پلیت در پیشانی تیر و ستون‌ها
  7. برای نصب دستک‌ها و ساپورت‌های تاسیساتی
  8. نصب صندلی در استادیوم
  9. نصب پلیت و بیس پلیت
  10. نصب فندر یا مهار گیر کشتی‌ها در اسکله
  11. نصب پایه سوله
  12. نبشی‌کشی در چاله آسانسورها
rebar ahanak 150x150 - تفاوت میان کاشت بولت و کاشت میلگرد

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد
Rebar min - تفاوت میان کاشت بولت و کاشت میلگرد
نمایی از میلگرد (Rebar)

کاشت میلگرد

در حین اجداث سازه یا ساختمانی بتنی و ساخت پروژه‌های ساخت و ساز، امکان نیاز به اصلاح و تغییرات در نقشه و یا گسترش سازه وجود دارد. در چنین شرایطی کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد که امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جایگاه ویژه‌ای در زمینه ساخت و ساز دارد.

همچنین از این نوع کاشت در زمان‌هایی که سازه نیاز به تقویت و رفع ضعف‌های آن، اصلاح ابعادی و افزودن عضو جدید دارد، استفاده می‌شود. درصورت اجرای درست این عملیات، ظرفیت‌های باربری ساختمان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

درواقع کاشت میلگرد یا آرماتور، برای مقاوم‌سازی، تقویت و افزایش استحکام سازه‌های بتنی به کار می‌رود که به کمک آن می‌توان تغییراتی که نیاز است را در نقشه یا طرح‌های ساختمان بتنی پیاده کنیم. انجام این کار با سوراخ‌کاری بتن و اضافه کردن میلگرد و چسباندن آن صورت می‌گیرد.

در ادامه شما را با انواع کاشت میلگرد، مراحل کاشت، کاربردها و مزایای استفاده از آن آشنا می‌کنیم.

1. کاشت میلگرد در بتن

برای انجام درست و صحیح این فرآیند، ضروری است که تمامی مراحل مانند تهیه و شرایط نگهداری انکر شیمیایی یا چسب کاشت، میزان و نحوه تزریق چسب، انتخاب سیستم درست سوراخ‌کاری، عمق مورد نظر برای سوراخ‌کاری و تمیزکاری و غبارزدایی تماما طبق آیین‌نامه و ضوابط انجام شود.

کاشت میلگرد، براساس استاندارد سازمان ACI آمریکا انجام می‌شود. برای انجام این کار، مهم‌ترین موضوع، بتن پایه‌ای است که کاشت برروی آن انجام می‌شود. این بتن باید از نظر مقاومت مشخصه و وجود ترک برروی آن به صورت کامل بررسی شود.

پس از بررسی بتن پایه، باید میلگرد مورد نظر نیز از نظر مقاومت کششی و رده‌بندی فولادی بررسی شود، سپس عمق کاشت، نوع چسب، نوع سیستم سوراخ‌کاری، فاصله میلگردها از هم و فاصله میلگردها از لبه بتن به صورت دقیق و طبق قوانین و مقررات تعیین شوند.

2. کاشت میلگرد در ستون

از کاشت میلگرد می‌توان برای امتداد ستون‌های موجود، اتصال تیر بتنی به ستون، برای اجرای شمشیری راه‌پله، اتصال المان‌های جدید سازه‌ای، انصال و مهار پلیت‌های جدید جدیدی و … استفاده کرد.

عوامل بسیاری بر کاشت میلگرد در ستون تاثیرگذارند که می‌توان حداقل فاصله موجود بین میلگردها، موقعیت قرارگیری میلگردها در خاموت، حفظ کاور بتن و پوشش بتنی را به عنوان عوامل تاثیرگذار نام برد.

در این نوع کاشت، نیاز است که حتما به فاصله میلگردها نسبت به یکدیگر و فاصله میلگردها با لبه ستون بتنی دقت بسیاری داشت، زیرا درصورت کم شدن فاصله میلگردها از حداقل فاصله لازم، گوه گسیختگی میلگردها به هم نزدیک شده و ممکن است ازهم تاثیر بپذیرند که اصطلاحا به آن اندرکنش کاشت میلگرد می‌گویند.

3. کاشت میلگرد در فونداسیون

از این کاشت می‌توان برای رادیه کردن و یکپارچه کردن فونداسیون موجود، اصلاح ابعادی از یک یا چندین وجه، افزایش ارتفاع یا ضخامت فونداسیون، بهبود باربری و ایجاد ستون بتنی جدید استفاده کرد. برای هرکدام از این موارد ذکر شده باید بهترین روش اجرایی انتخاب شود و متناسب با بار وارد شده و راهکارهای انتقال بار توسط کارشناسان باشد.

در کاشت میلگرد در فونداسیون، از سیستم سوراخ‌کاری دریلینگ استفاده می‌شود، زیرا در استفاده از سیستم کرگیری احتمال برش آرماتورهای موجود در مقطع فونداسیون وجود دارد که اینگونه موجب آسیب و ایجاد خسارت در پروژه می‌شود.

کاربردهای کاشت میلگرد

میلگرد از مقاطع مهم فولادی در صنایع و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. با توجه به این موضوع، عملیات کاشت آن نیز برای مقاوم‌سازی سازه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل کاشت میلگرد نیز کاربردهای فراوانی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  1. اتصال المان جدید سازه‌ای به ستون موجود
  2. اصلاح محل و جابجایی ستون برروی فونداسیون
  3. تغییرات نقشه و افزودن بخش‌های جدید
  4. اتصال تجهیزات ساختمان
  5. امتداد ستون در جهت ستون موجود
  6. تقویت سازه بتنی (ستون و فونداسیون)
  7. کاشت میلکرد در ستون برای اجرای شمشیری راه‌پله
  8. اضافه کردن کنسول در ساختمان
  9. گسترش ساختمان و ایجاد دیوارهای جدید
  10. اتصال تیر بتنی در ستون اجرا شده
  11. اجرا نمای سازه

مزایا کاشت میلگرد

کاشت میلگرد نسبت به سایر روش‌های مقاوم‌سازی، مزایا بسیاری دارد، به همین دلیل با استفاده از این روش، سایر رو‌ش‌ها ماربرد کمتری پیدا کردند و در ساختمان‌سازی کمرنگ‌تر شدند. از مزایای این نوع کاشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. درصورت تغییر باربری ساختمان، مانند تغییر از حالت مسکونی به تجاری، از این روش استفاده می‌شود، زیرا می‌توان تعداد طبقات ساختمان را افزایش داد.
  2. ایجاد دیوارهای جدید و گسترش ساختمان
  3. کاشت میلگردهای ریشه در کف بام‌ها و ایجاد جان‌پناه‌های یکپارچه
  4. تبدیل فونداسیون‌های منفرد به نواری و نواری به گسترده
  5. تقویت صفحه ستون‌ها و توسعه دیوارهای بتنی قدیمی و نیمه‌ساخته شده
  6. توسعه اقدام به احداث دستک‌ها و تیرهای کنسولی
  7. تغییر ابعاد فونداسیون در جداره‌های داخلی و خارجی فونداسیون
  8. ایجاد کنسول‌ها و طره‌های بتنی جدید و استفاده در تراز طبقه در ساخت سازه‌هایی مانند ویلاها
  9. انجام این کاشت در مجتمع‌های بزرگ تجاری و ثابت‌سازی تاسیسات مکانیکی

قیمت بولت و قیمت میلگرد

پارامتر بسیاری بر قیمت این دو محصول تاثیرگذارند که هرکدام می‌توانند قیمت آن‌ها را به صورت لحظه‌ای دچار نوسان کنند. از جمله پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت روز بولت و قیمت روز میلگرد که بین هر دو مشترک هستند:

  1. نوسانات قیمت ارز
  2. شرایط بازارهای جهانی
  3. قیمت مواد اولیه
  4. نحوه تولید و کاربرد محصول
  5. برند و کارخانه تولیدکننده
  6. هزینه‌های حمل و نقل و …

هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت این محصولات به صورت لحظه‌ای از طریق لینک مربوطه به صفحه قیمت هر محصول وارد شده و از تغییرات قیمت بولت و میلگرد به صورت روزانه آگاه شوید.

سخن پایانی

این مقاله هرآنچه که برای شناخت کاشت بولت و کاشت میلگرد، انواع، کاربردها، مراحل انجام کاشت بولت و کاشت میلگرد و مزایای آن‌ها نیاز است بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با مطالعه‌ آن می‌توانید انتخاب درستی برای مقاوم‌سازی سازه و ساختمان‌های خود داشته باشید.

درصورت داشتن هرگونه سوال راجع‌به کاشت بولت و کاشت میلگرد، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با کارشناسان ما درمیان بگذارید. همچنین می‌توانید با مشاوران ما در آهنک با شماره تماس 91006007-021 در ارتباط باشید.