هزینه ساخت اسکلت بتنی

امروزه در کشور ما، اکثر ساختمان‌ها بر اسا اسکلت‌های بتنی ساخته می‌شوند. از این رو براورد هزینه‌ ساخت اسکلت بتنی امری مهم برای سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز می‌باشد. شما برای براورد این هزینه،‌ نیازمند در نظر گرفتن،‌ هزینه تهیه مواد اولیه،‌ میزان دستمزد و سایر هزینه‌ها مانند هزینه‌های بالاسری هستید. با توجه به این نکات، آگاهی از قیمت انواع مصالح مانند قیمت میلگرد، قیمت انواع آهن‌آلات مانند قیمت تیرآهن و هزینه دستمزد کارگران، امری مهم برای افرادی که قصد ساخت یک ساختمان با اسکلت بتنی را دارند، می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا براوردی از هزینه ساخت اسکلت فلزی در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

How much does it cost to implement a concrete frame min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

اجرای اسکلت بتنی نیاز به چقدر هزینه دارد؟

براورد قیمت نهایی اجرای یک اسکلت بتنی را می‌توان در سه قسمت انجام داد. ابتدا شما باید مصالح مورد نیاز را به همراه مقداری که به هر کدام از مصالح نیاز دارید را حساب کنید. در بخش دوم شما باید هزینه دستمزد نیروی کار پروژه را براورد کنید. در قسمت سوم نیز باید سایر هزینه‌ها مانند هزینه‌های بالاسری، هزینه حمل و نقل مصالح و … را در نظر داشته باشید. در نظر گرفتن این سه مورد که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم بخش اصلی فرایند حساب کردن قیمت تمام شده ساخت اسکلت بتنی می‌باشد.

پیش از آغاز بررسی هزینه‌های تهیه مصالح، دستمزد نیروی کار و سایر هزینه‌ها به دو مورد موثر بر هزینه تمام شده اجرای یک اسکلت بتنی می‌پردازیم. ابتدا عوامل موثر بر هزینه اجرای یک اسکلت بتنی که بستگی به سازنده و سرمایه گذار دارد می‌پردازیم. سپس تعداد کارها و عملیات‌های مورد نیاز برای ساخت اسکلت بتنی را بررسی می‌کنیم.

Factors affecting the cost of concrete frame construction min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

عوامل موثر بر هزینه ساخت اسکلت بتنی

برخی از پارامترهای هزینه‌ای ساخت اسکلت،‌ بستگی به بودجه سرمایه‌گذار پروژه دارد. این پارامترها شامل ۷ مورد پایین می‌شوند.

  • مرغوبیت مواد اولیه مورد استفاده

یکی از موارد مهم تعیین قیمت نهایی محصولات یک کارخانه،‌ میزان مرغوبیت آن است. برای مثال ممکن است قیمت میلگرد سایز ۱۰ دو کارخانه با هم متفاوت باشد،. از این رو باید به مرغوبیت مصالح تهیه شده توجه داشته باشید،‌ زیرا عامل اثرگذاری بر هزینه ساخت اسکلت می‌باشد.

  • تخصص نیروی کار

نیروی کار، بسته به تخصصی که دارد، دستمزد متفاوتی دریافت می‌کند دارد. نیرویی که با کیفیت بهتر و ساعت کاری بیشتر قادر به انجام کار برای ساخت پروژه است،‌ دستمزد بیشتری خواهد داشت.

  • شهر و محل ساخت سازه

ممکن است هزینه دستمزد نیروی کار و انواع ابزار و مصالح در هر شهری متفاوت باشد. حتی ممکن است این تفاوت، میان دو منطقه در یک شهر وجود داشته باشد. از جهت دیگر، قیمت زمین نیز بسته به هر منطقه‌ای در هر شهر، متفاوت است و ممکن است سازنده‌ای به علت قیمت بالای زمینی که تهیه می‌کند،‌ اقدام به کاهش سایر هزینه‌ها کند.

  • فاصله فروشنده مصالح با سازنده

نمی‌توان گفت که امروزه، حمل و نقل هزینه کمی دارد. از این رو فاصله فروشنده مصالح با محل احداث پروژه ممکن است روی هزینه‌ها اثرگذار باشد.

  • نوع سقف سازه

باید در نظر بگیرید که سقف اسکلت خود را چگونه می‌خواهید بسازید. برای مثال، هزینه تمام شده برای ساخت سقف تیرچه بتنی یا تیرچه کرومیت بسیار کمتر از هزینه ساخت سقف عرشه فولادی و یا دال تخت می‌باشد. هزینه تمام شده در این مورد بستگی به نوع سقف انتخابی شما دارد زیرا که ممکن است فاصله قیمتی هر نوعی از سقف در اسکلت بتنی با نوع دیگر، بسیار متفاوت باشد.

  • زمان ساخت سازه

زمان ساخت سازه هرچقدر طولانی‌تر شود، هزینه بیشتری خواهد داشت. این هزینه‌ها شامل پرداخت حقوق و بیمه نیروی کار، هزینه اجاره دستگاه‌های ساخت اسکلت، هزینه انرژی مانند هزینه آب و … می‌شوند.

  • نقشه اجرایی ساختمان

بسته به مهندس طراح ساختمان، ممکن است هزینه تولید پروژه تغییر کند. برای مثال ممکن است، مهندسی که در اجرای نقشه ساخت ماهر باشد، بتواند با مصالح کمتری پروژه را به اتمام برساند.

این ۷ مورد، از عواملی هستند که میزان هزینه تعیین شده برای آن‌ها، بستگی به بودجه سازنده دارد. از این رو بخشی از هزینه‌های تولید اسکلت بتنی سازه را، سازنده و سرمایه‌گذار آن تعیین می‌کنند.

Operations required for the construction of concrete skeleton min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

عملیات‌های مورد نیاز برای ساخت اسکلت بتنی

علاوه بر همه این موارد شما باید در نظر داشته باشید تا تعداد عملیات‌های مورد نیاز برای ساخت اسکلت بتنی، هر کدام هزینه‌ای اعم از دستمزد نیروی کار، اجرای ماشین‌آلات صنعتی و … دارد. این عملیات‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • عملیات خاکی که بخشی از آن توسط نیروی کار و بخش دیگر توسط ماشین‌آلات صنعتی انجام می‌شود.
  • گودبرداری سازه
  • ساخت سازه نگهبان برای اسکلت
  • آغاز بنایی با استفاده از سنگ
  • ساخت قالب چوبی
  • ساخت قالب فلزی
  • اجرای عملیات آرماتور بندی فونداسیون
  • اجرای عملیات بتن ریزی فونداسیون
  • جوش کاری اسکلت
  • قالب‌گیری هر طبقه
  • کارهای فولادی که در دو بخش کار فولادی سبک و سنگین انجام می‌گیرد.
  • چیدن تیغه
  • اجرای سقف بتنی

این ۱۳ مورد،‌ کارهایی هستند که برای ساخت و پرداخت یک اسکلت بتنی باید انجام دهید. علاوه بر این‌ها ممکن است سازندگان تصمیم به انجام فرایندهای دیگری در ساخت اسکلت بگیرند. مثلا تمیزکاری سازه یا تصفیه فاضلاب و لوله‌های سازه از این موارد اضافی هستند.

اینک از هزینه‌ای که باید برای تهیه مواد اولیه تولید اسکلت بتنی بپردازید بگوییم.

The cost of materials in the production of concrete skeleton min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

هزینه مصالح در تولید اسکلت بتنی

ما در این بخش به بیان میزان مورد استفاده مصالحی همچون، بتن، گچ،‌ رنگ،‌ آجر، میلگرد، بتن، آرماتورهای حرارتی، ادکا و ممان منفی و یونولیت خواهیم پرداخت. با توجه به میزان مورد استفاده این مصالح شما می‌توانید با اطلاع از قیمت روز این مصالح، هزینه ساخت اسکلت بتنی را حساب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هر ساختمان، با توجه به ویژگی‌های خودش نیازمند مصالح می‌باشد.

بتن

به طور کلی و تقریبی می‌توان میزان بتن موجود در ساختمان را، ۰.۴ متر مکعب برای هر متر مربع در نظر گرفت. یعنی برای یک سازه با زیربنای ۵۰۰ متری، ۲۰۰ متر مکعب بتن نیاز است. حال می‌توانید به دو روش زیر بتن را تهیه کنید.

بتن آمادهسازی شده

حداقل قیمتی که در سال ۱۴۰۰ برای یک متر مکعب بتن آماده‌سازی شده می‌توان در نظر گرفت، ۱ میلیون تومان می‌باشد. یعنی هزینه خرید بتن برای یک سازه با زیربنای ۵۰۰ متر، معادل ۲۰۰ میلیون تومان است.

ساخت بتن

برای ساخت بتن،‌ شما نیازمند سیمان، شن و ماسه و گاها افزودنی هستید.

  • سیمان

برای تهیه سیمان مورد نظر، مقداری آب به آن اضافه می‌کنند. نسبت آب به سیمان باید ۰.۵ باشد. برای ساخت هر متر مکعب بتن، نیاز به چیزی حدود ۳۰۰ کیلوگرم سیمان می‌باشد. از این رو برای سازه‌ای با زیربنای ۵۰۰ متر که نیاز به ۲۰۰ متر مکعب بتن دارد، باید ۶۰ تن سیمان تهیه کنید. قیمت ۵۰ کلیو سیمان در آبان ۱۴۰۱ را می‌توان ۴۰۰۰۰ تومان در نظر گرفت. همچنین برای یک متر مکعب بتن، ۱۵۰ کیلوگرم آب برای اختلاط با سیمان نیاز است.

  • شن و ماسه

برای تهیه یک متر مکعب بتن، نیاز به ۲ تن شن و ماسه است. نسبت شن به ماسه ۶۵ به ۳۵ است. یعنی در این ۲ تن، حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم شن و حدود ۷۰۰ کیلوگرم ماسه وجود دارد. قیمت شن و ماسه امروز نسبت به نوع شن و ماسه و تولید کننده آن و میزان خرید آن توسط خریدار متفاوت است. از این رو برای احتساب قیمت تمام شده شن و ماسه در ساخت اسکلت بتنی لازم است تا قیمت روز شن و ماسه انتخابی خود را چک کنید.

  • افزودنی‌های بتن

گاه سازندگان تصمیم می‌گیرند تا به دلخواه، تغییراتی را بر روی بتن ایجاد کنند. برای این کار از افزودنی‌های بتن استفاده می‌کنند. هر افزودنی‌ای قیمت مخصوص به خود را دارد. قیمت انواع افزودنی‌ها باهم بسیار متفاوت است. از این رو برای تهیه این افزودنی‌ها، با مهندس و طراح پروژه مشورت کنید و سپس اقدام به استعلام قیمت و خریداری این محصول تقویتی کنید.

میلگرد

برای ساخت اسکلت بتنی ساختمان، از انواع میلگرد در سقف، ستون‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود. برای تولید سقف، ستون و فونداسیون به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم میلگرذ نیاز است. یعنی اگر زیربنا ۵۰۰ متر باشد، نیاز به حداکثر ۲۵۰۰۰ کیلوگرم میلگرد است. هر چند که سایز میلگرد مصرفی را مهندس پروژه تعیین می‌کند و سایز میلگرد نیز بر قیمت آن اثرگذار است. اما معمولا سایز مصرفی این میلگرد برای ساخت بناها ۱۶ یا ۱۸ می‌باشد.

شما می‌توانید قیمت انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۸ را به صورت روزانه در سایت آهنک مشاهده کنید.

میلگرد نیز یکی از کالاهایی است که بازار آن، نوسانات زیادی را دارد. برای مثال امروز (نهم آبان ۱۴۰۱) می‌توان با ۱۶۰۰۰ تومان، یک کیلوگرم میلگرد سایز ۱۸ خریداری کرد. یعنی برای خرید ۲۵۰۰۰ کیلوگرم میلگرد برای پروژه‌ای به مساحت ۵۰۰ متر، باید رقمی حدود ۰۰۰ ۰۰۰ ۴۰۰ تومان میلگرد خریداری کنید.

فرمول احتساب قیمت میلگرد برای ساخت اسکلت بتنی:

مساحت زیربنا * میزان میلگرد مورد نیاز برای هر متر مربع(۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم)* قیمت روز میلگرد

مصالح سقف اسکلت

همانطور که گفتیم، هزینه ساخت سقف را، نوع سقف انتخابی شما تعیین می‌کند. از این رو باید برای تعیین نوع سقف اسکلت با مهندس و طراح پروژه مشورت کنید و بنا به سقف انتخابی خود اقدام به خرید مصالح مورد نیاز و شروع فرایند ساخت کنید. برای مثال سقف کامپوزیتی حداکثر ۱۲، سقف دال بتنی پر حداکثر ۱۶ و سقف تیرچه بلوک حداکثر به ۸ کیلوگرم از آهن‌آلات در هر متر مربع نیاز دارند.

آرماتورهای حرارتی، ادکا و ممان منفی

برای ساخت هر متر مربع ساختمان، به ۳ تا ۴ کیلوگرم آرماتور حرارتی، ادکا و ممان منفی نیاز است. یعنی در صورتی که زیربنا ۵۰۰ متر باشد، و ۵۰۰*۴ = ۲۰۰۰، شما نیاز به ۲۰۰۰ کیلوگرم آرماتور حرارتی، ادکا یا ممان منفی دارید. برای مثال اگر شما فقط قصد استفاده از میلگرد حرارتی داشته باشید، با فرمول زیر می‌توانید قیمت تمام شده میلگرد حرارتی برای ساخت اسکلت بتنی را محاسبه کنید.

مساحت زیربنا * وزن مورد استفاده میلگرد حرارتی به ازای هر متر (بین ۳ تا ۴) * قیمت روز میلگرد حرارتی

یونولیت

جدول ابعادی اکثر یونولیت‌های مصرفی در ساخت اسکلت به شرح زیر است.

طول ضخامت عرض
۲ متر ۲۵ سانتی متر ۵۰ سانتی متر

در ساخت هر متر از اسکلت، تقریبا به ۰.۶۸ از یک یونولیت کامل به ابعاد بالا، نیاز است. یعنی برای یک بنای ۵۰۰ متری نیاز به ۳۴۰ عدد یونولیت نیاز است. وزن هر کدام از این یونولیت‌ها تقریبا یک و نیم کیلوگرم است. در آبان ۱۴۰۱ می‌توان قیمت هر کیلوگرم یونولیت با این ضخامت را، چیزی حدود ۰۰۰ ۲۰۰ تومان در نظر گرفت. بنابراین شما برای براورد هزینه یونولیت نیاز به دو فرمول برای احتساب وزن و قیمت نهایی آن دارید.

  • فرمول احتساب وزن یونولیت

۵۰۰ (مساحت زیر بنا) * ۰.۶۸ (میزان یونولیت مورد نیاز به ازای هر متر) * ۱.۵ (وزن هر یونولیت) = ۵۱۰

یعنی شما برای ساخت اسکلت بتنی یک بنا به مساحت ۵۰۰ متر نیاز به ۵۱۰ کیلوگرم یونولیت دارید.

  • فرمول محاسبه قیمت یونولیت

۰۰۰ ۲۰۰ (قیمت هر کیلوگرم یونولیت در آبان ۱۴۰۱) * ۵۱۰ (وزن یونولیت مورد نیاز (به کیلوگرم) برای ساخت اسکلت بتنی ساختمان ۵۰۰ متری) = ۱۰۲

یعنی برای ساخت اسکلت بتنی بنایی ۵۰۰ متری، باید ۱۰۲ میلیون تومان برای خرید یونولیت هزینه کنید.

سایر مصالح مورد نیاز

همچنین در فرایند تولید اسکلت بتنی، سازندگان هزینه گچ‌کاری، رنگ بنا و آجرهای آن را در نظر می‌گیرند که ما به بیان هزینه تمام شده هر کدام از این مصالح خواهیم پرداخت.

  • گچ

با استفاده از کیسه‌های ۴۰ کیلویی گچ، می‌توانید حدودا ۲.۸ متر مربع را گچ‌کاری کنید. بنابراین شما برای براورد هزینه گچ مصرفی در ساخت اسکلت بتنی ابتدا باید مساحتی که نیاز به گچ‌کاری دارد را محاسبه کنید، سپس آن را به قطعات ۲.۸ متری تقسیم کنید. برای هر قطعه نیاز به یک کیسه ۴۰ کیلوگرمی گچ می‌باشد که شما با آگاهی از قیمت روز این محصول، می‌توانید هزینه تمام شده گچ‌کاری را محاسبه کنید.

  • آجر

این مورد بستگی دارد که از چه آجری می‌خواهید در ساخت ساختمان استفاده کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید از آجر ۳ سانتی استفاده کنید. با یک بسته آجر ۲۰ تایی، می‌توان ۵ متر مربع را آجرکاری کرد. جهت محاسبه هزینه آجر، باید ابتدا مساحتی که نیاز به آجرکاری دارد را محاسبه کنید، سپس آن را به قطعات ۵ متری تقسیم کنید و برای هر قطعه یک کارتون آجر ۲۰ تایی تهیه کنید.

  • رنگ

هر کیلوگرم از رنگ روغنی برای حداکثر ۶ متر مربع کافی است. همچنین هر کیلوگرم از رنگ پلاستیک، می‌تواند حداکثر ۸ متر مربع را پوشش دهد. شما برای محاسبه قیمت رنگ، باید ابتدا نوع رنگ تهیه شده را انتخاب کنید و با توجه به پوشش هر کیلوگرم از آن رنگ، اقدام به محاسبه قیمت تمام شده رنگ‌کاری کنید.

اینک با پایان محاسبه قیمت مصالح مورد نیاز به سراغ براورد هزینه‌های دیگر برویم.

Labor cost for concrete frame construction min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

هزینه دستمزد برای ساخت اسکلت بتنی

برای براورد هزینه دستمزدها، شما باید دو پارامتر تخصص و موقعیت جغرافیایی و زمانی را در نظر داشته باشد.

  • دستمزد نیروی کار بر اساس تخصص

شما علاوه بر نیروی کار عادی ساخت ساختمان، نیاز به کارگران آرماتوربند، متخصصان کار با ماشین‌آلات صنعتی و … دارید. هر نیروی کاری بر اساس تخصص خودش دستمزد متفاوتی خواهد داشت و طبیعتا هرچقدر تخصص این نیرو بیشتر باشد، دستمزد بیشتری را دریافت خواهد کرد.

  • دستمزد نیروی کار با توجه به مکان و زمان

نیروی کار در هر شهر و منطقه‌ای درخواست دستمزد متفاوتی دارد. علاوه بر این، نیروهای کار با توجه به درصد تورم، هزینه‌های زندگی و فصل کار، دستمزد متفاوتی را خواستار هستند. از این رو موقعیت ساخت اسکلت و زمانی شروع ساخت، آن ممکن است هزینه‌های دستمزد را تغییر دهد.

علاوه بر این دو مورد شما باید توجه داشته باشید که اگر نیروی کار با تخصصی که نیاز دارید، کم باشد، شما مجبور به پرداخت دستمزد بیشتری هستید.

Other construction costs min - هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1401

سایر هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی

علاوه بر هزینه‌های دستمزد و مصالح، موارد دیگری هستند که هزینه‌ آن‌ها را برای اجرای یک اسکلت بتنی باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • هزینه حمل و نقل مصالح
  • عوارضی که شهرداری دریافت می‌کند
  • هزینه انرژی (آب،‌ برق، انواع سوخت مورد نیاز)
  • هزینه بیمه کارکنان
  • مالیات
  • سود پیمان‌کار
  • هزینه‌ای که تحت عنوان حسن انجام کار، کارفرما دریافت خواهد کرد
  • هزینه‌ای که در مناقصات، برای ضمانت نامه شرکت نیاز است
  • هزینه اجاره انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات

این هزینه‌ها از مهم‌ترین مواردی هستند که علاوه بر هزینه‌های مصالح و دستمزد باید در نظر داشته باشید.

خرید مصالح از آهنک

شما برای تهیه مصالح خود می‌توانید به آهنک مراجعه کنید. در وبسایت آهنک می‌توانید محصولاتی همچون میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل، لوله، نبشی و ناودانی و … را مشاهده کنید. قیمت این محصولات به صورت روزانه بروزرسانی می‌شود. همچنین شما می‌توانید با گذراندن چند مرحله ساده در سایت، خرید نهایی محصول خود را نهایی کنید. همچنین اگر برای خرید و استفاده از انواع ابزارهای ساخت و ساز موجود در آهنک، نیاز به مشاوره داشتید، متخصصان ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا براوردی از هزینه ساخت اسکلت بتنی در آبان ۱۴۰۱ را داشته باشیم. ابتدا عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی ساخت اسکلت را بیان کردیم. سپس به شرح عملیات‌هایی که در ساخت یک اسکلت بتنی انجام می‌شود پرداختیم. در قسمتی طولانی، هزینه تهیه انواع مصالح و مواد اولیه مورد نیاز ساخت اسکلت بتنی را توضیح دادیم. در قسمت‌های بعدی نیز به بیان هزینه‌های دستمزد، سایر هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی پرداختیم و در نهایت توضیحاتی درمورد خرید مصالح از آهنک دادیم. شما عزیزان می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.