قیمت زغال سنگ چین افزایش می‌یابد

بلومبرگ گزارش داد:  کشور چین قصد دارد در سال 2022 قیمت زغال سنگ خود را افزایش دهد. این اتفاق مستقیما بر روی فشار تورمی تولید کنندگان تاثیر گذار است. تولیدکنندگانی که تا همین الان درگیر بحران جهانی انرژی بوده‌اند و تولیدات خود را به ناچار کاهش دادند.

قضیه از این قرار است که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین طرحی را را برای تعیین نرخ زغال سنگ حرارتی روی 700 یوان معادل حدود 97 یورو در هر تن برای قراردادهای بلندمدت تنظیم کرده است. فعالان بازار خوب می‌دانند که تعیین این نرخ می‌تواند قیمت زغال سنگ را در نوسانات به 150 یوان نیز برساند. حالا روند معاملات این کالا به شدت رو به افزایش است. به این صورت که زغال سنگ حرارتی در بورس کالای ژنگژو روز جمعه پس از  انتشار این طرح تا 6.6 درصد بالاتر رفت. بیشتر تولید کنندگان می‌خواهند تا قبل از سال 2022 تا حد امکان زغال سنگ مورد نیاز خود را تامین کنند. قیمت‌ بالای زغال‌سنگ هزینه‌های سنگین‌تری را برای تامین برق، مشتریان صنعتی خواهد داشت.

این خبر آنجایی نگران کننده تر می‌شود که دولت چین در ماه اکتبر اختیاراتی به شرکت‌های تولیدکننده برق داده است. این شرکت‌ها با توجه به این قانون، توانایی کاهش یا افزایش 20 درصدی قیمت خود را دارند.