نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان-آهنک

اصفهان یکی از شهر های مطرح صنعتی ایران محسوب می شود. نیمی از ورق های فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی، در استان اصفهان و در کارخانه فولاد مبارکه تولید می شود. هر چند در نقاط دیگر کشور نیز کارخانه هایی هستند که اقدام به تولید ورق فولادی می کنند. تیرآهن یکی از محصولات فولادی تولید شده در استان اصفهان است. در ادامه مقاله به بررسی نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن می پردازیم.

تیرآهن چیست؟

یک مقطع فلزی بسیار پرکاربرد است که در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد. اگر از لحاظ ظاهری بخواهیم تیرآهن را مورد بررسی قرار دهیم، تیرآهن دارای یک تیغه به نام جان می باشد که به این تیغه دو بال عمودی متصل شده است. برای تولید این تیرآهن ها از روش نورد گرم استفاده می شود. تیرآهن ها دارای اندازه های مختلفی هستند.

وقتی از اندازه تیرآهن صحبت می کنیم، در واقع منظورمان همان اندازه تیغه یا جان می باشد. اندازه های 6 تا 100 تیرآهن در بازار وجود دارند. کاربرد تیرآهن با توجه به سایز آن متفاوت است؛ برای مثال انواعی از آن با سایزهای 14، 16 و 18، بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. تیرآهن هایی که دارای اندازه بالاتر از 30 هستند، بیشتر در کارهای صنعتی، کشتی سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

در حال حاضر تیرآهن اصفهان در بازار کشور، بالاترین کیفیت را دارد و بهترین نوع تیرآهن موجود در بازار محسوب می شود. همین کیفیت بالا سبب شده است تا قیمت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه داشته باشد. در هنگام خرید تیرآهن اصفهان حتما از اصالت آن مطمئن شوید. برای اطمینان از اصالت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بر روی بال آن نشانه esco درج شده است.

همین عامل می تواند شما را یاری کند تا به راحتی این تیرآهن با کیفیت را شناسایی کنید و در مورد نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان به اطمینان دست پیدا کنید. استفاده از تیرآهن اصفهان در ساختمان سازی سبب می شود تا کیفیت ساختمان بالاتر رفته و رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.

13930506143905723307004 300x209 - نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن

مشخصات ظاهری تیرآهن ذوب آهن

تیرآهن ها دارای دوبال در قسمت بالایی و پایینی می‌باشند. قسمتی که دو تیغه را بهم متصل می‌کند، تیغه نام دارد. و بر اساس شکل ظاهری به سه دسته بال پهن (HE), بال کوتاه (IPE), بال کوتاه (IPN) تقسیم می‌شوند و تفاوت اصلی آن‌ها در اندازه و شکل بال‌ها می‌باشد.

از لحاظ شکل ظاهری تیرآهن دارای دو بال در بالا و پایین می باشد. و قسمتی که دو بال را به یکدیگر متصل می کند تیغه نامیده می شود. به طور کلی براساس شکل ظاهری به سه دسته بال پهن (HE)، بال کوتاه (IPE) و بال کوتاه (IPN) تقسیم می شوند. تفاوت این سه مدل در اندازه و شکل بال آن ها می باشد.

وزن و قیمت مناسب در برابر کیفیت بالا

وزن تیرآهن های تولید شده در این کارخانه استاندارد بوده و مطابق با جدول وزن تیرآهن می‌باشد. یکی از راه های شناخت تیرآهن ذوب آهن اصفهان همین مساله می‌باشد. به همین جهت, محصولات این کارخانه قیمت بالاتری نسبت به کارخانه های مشابه دارند.

محصولات مشابه کارخانه ذوب آهن ذوب آهن اصفهان در کارخانه های داخلی (یزد, فایکو و ناب) و خارجی (ترکیه و کره) با وزن مشابه ولی قیمت ارزان تر تولید می‌شوند. این محصولات از کیفیت پایین تری برخوردار هستند و در پروژه های عمرانی کاربرد چندانی ندارند.

سایز تیرآهن های تولید شده در این کارخانه از 14 تا 30 می‌باشد. و سایز تیرآهن تاثیر مستقیم بر وزن تیرآهن خواهد داشت.

download - نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن

ویژگی های تیرآهن ذوب آهن اصفهان

در بیان مشخصات تیرآهن ذوب آهن اصفهان ممکن است با تیرآهن هایی رو به رو شوید که دارای ویژگی های فنی برابری باشند ولی از نظر وزنی دارای تفاوت هایی هستند. همچنین تیرآهن ها در استاندارد های متفاوتی تولید می شوند. وزن تیرآهن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا قیمت تیرآهن بر اساس وزن آن ها تعیین می شود. در نتیجه در هنگام خرید تیرآهن، مشخصات فنی تیرآهن اصفهان را به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید؛ زیرا با انتخاب تیرآهنی با وزن کمتر، می توان در مصرف هزینه تا حد بسیار زیادی صرفه جویی کرد و خریدی اقتصادی را به همراه داشت. در تولید تیرآهن اصفهان به طور کلی دو نوع استاندارد وجود دارد:

استاندارد IPE

  • استانداردی متعلق به کشور ایران و کشور های اروپایی است. نحوه ی تشخیص این تیرآهن به این صورت است که کافی است از دو طرف تیرآهن به آن نگاه کنید. در استاندارد IPE ضخامت بال ها در ابتدا و انتها به صورت کاملا یکنواخت است و این روش آسان ترین راه تشخیص این نوع استاندارد محسوب می شود. این استاندارد رایج ترین نوع استاندارد در تولید تیرآهن در کشور ایران است و بیشتر نقشه های ساختمانی در کشور بر اساس این استاندارد طراحی و مهندسی می شوند. انواع تیرآهن های IPE توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید می شوند.

استاندارد INP

  •  این نوع استاندارد بیشتر در کشور های چین و روسیه کاربرد دارد و نحوه ی تشخیص نیز بدین صورت است که ضخامت بال در ابتدای تیرآهن نازک و در انتهای آن ضخیم می شود.

سه نوع از پرکاربردترین تیرآهن های ذوب آهن اصفهان

تیرآهن نیم پهن موازی (IPE)

IPE یک استاندارد چینی و روسی است که برای تولید این نوع تیرآهن استفاده می‌شود. این نوع مقطع فولادی نیز مشابه تیرآهن INP در سایز 8 الی 60 سانتی‌متری تولید می‌شود که بیشترین استفاده از آن در ساخت برج سازی، ساختمان، اسکله، پل و سد است. تیرآهن IPE شبیه به حرف I انگلیسی است. با این تفاوت که با فاصله گرفتن از جان، ضخامت بال آن کم می‌شود.

تیرآهن بال باریک شیب دار (INP)

این تیرآهن ها در سایز 8 الی 60 سانتی متر تولید می شود. بیشتر در صنایع، برج سازی، اسکله سازی و سدسازی مورد استفاده قرار می گیرند. هرچه بال های این تیر از جان فاصله می گیرند، ضخامت بال های آن کم می شود. این تیرها در واقع بر اساس استاندارد کارخانه های روسی و چینی تولید می شوند. حرف اختصاری که در بالا برای تیرآهن IPE بیان شد، برای این تیرآهن نیز کاربرد دارد. از جمله مزایای تیر INP این است که در سازه هایی که بسیار مرتفع هستند مورد استفاده قرار می گیرد و فضای کمی را اشغال می کند. نصب تیرآهن INP نیز به راحتی صورت می گیرد.

تیرآهن بال پهن موازی (IPB)

این تیرها دارای قدرت تحمل کشش از دو جهت را دارند. معمولا طول این تیر ها از 12 متر شروع می شود و در پل سازی و برج سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای استفاده از این تیر می توان به قابلیت جوشکاری راحت آن اشاره کرد. طول این تیر ها به 100 متر هم می رسد اما تیرهای I معمولا با ارتفاع 30 متر کاربرد دارند.

fhdhdh 300x300 - نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن

روش تولید تیرآهن ذوب آهن اصفهان

یکی از محصولات فولادی که در تولید ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد تیرآهن می‌باشد. تیرآهن ها به شکل H تولید می‌شوند.

درمجموع تیرآهن‌های فولادی را می‌توان بر اساس روش ساخت به چهار طبقه تقسیم کرد:

  • تیرآهن نورد شده.
  • اکسترود شده.
  • جوش داده شده.
  • پرچ شده.

روش برش تیرآهن

روش برنول

این نوع برش توسط لوله برنول انجام می گیرد. که شعله بنفش رنگی از اکسیژن و گاز استیلن را تولید و منتشر می کند.

روش کوپال

این نوع برش توسط دستگاه قطع کن سنگین صورت می گیرد. که برش آن برش گیوتین است که در امتداد خط منکسر آن را قطع می کند.

N83322046 73041449 300x180 - نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن

نحوه خرید تیرآهن ذوب آهن اصفهان

تیرآهن ذوب آهن اصفهان در سایزهای 14 تا 30 در بازار موجود می‌باشد. و با توجه به سایز, وزن و قیمت تیرآهن تغییر خواهد کرد. به دلیل وجود تیرآهن های تقلبی موجود در بازار توصیه می شود برای اطمینان از اصالت محصول، آن را از آهن فروشی های معتبر مانند آهنک خریداری نمایید. جهت اطمینان بیشتر می توانید پس از استعلام قیمت، با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.