دولت درآمد خود را مالیات بر خانه‌های خالی در بودجه 1401 مشخص کرد-آهنک

آهنک به نقل از ایسنا گزارش می‌دهد:

موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی مدت‌هاست که تصویب ولی اجرا نشده است. ولی حالا دولت سیزدهم در پی اجرای آن است.

دولت سیزدهم دیروز در لایحه بودجه سال آینده رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهم دولت از مالیات بر خانه‌های خالی می‌داند.

این قانون اوایل آذر پارسال توسط مجلس به تصویب و در اواخر این ماه نیز به تایید شورای نگهبان رسید.

قانون مالیات بر خانه‌های چه می‌گوید؟

طبق این قانون،  اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی است.  بدین منظور، سامانه املاک و اسکان در مردادماه سال گذشته آغاز به کار و مردم را ملزم کرد که اطلاعات سکونت خود را در این سامانه اعلام کنند.

گزارش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص خانه‌های خالی

نامه‌ای در ۱۷ آبان ماه سال جاری به ریاست سازمان امور مالیاتی ارسال شد؛ که یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را به این سازمان معرفی کرده است. جالب است بدانید که بیش از ۹۰۰ هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون مجموعا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. مسئولان سازمان امور مالیاتی تا پایان آبان‌ماه اعلام کردند، هنوز اطلاعاتی مبنی بر تعداد خانه‌های خالی به سازمان ارسال نشده.  این اطلاعات باید تا پایان آذر امسال ارائه شود.

مالیات بر خانه‌های خالی چگونه دریافت می‌گردد؟

اگر تا پایان آذرماه اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان مالیاتی برسد، این سازمان باید تا پایان دی ماه به صاحبان این خانه‌ها اطلاع دهد. صاحبان خانه‌های خالی یک ماه فرصت وصول مالیات دارند و در صورتی که اشخاص مشمول پس از ارسال مراتب از سوی سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، سازمان از اسفندماه نسبت به ارسال برگه‌های مالیاتی و وصول مالیات اقدام خواهد کرد.

مشخص نیست که اطلاعات خانه‌های خالی که به دست سازمان مالیاتی رسیده است درست است یا خیر؛ اما روز گذشته لایحه بودجه سال آینده دولت به مجلس تقدیم شد.  طبق این لایحه سهم مالیات از درآمدهای دولت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. دولت سیزدهم رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان را هم به عنوان درآمد از مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته است.

دولت هدف خود را از اخذ مالیات بر واحدهای خالی، تنظیم‌بازار مسکن، افزایش عرضه خانه در بازار و کاهش حضور دلالان معرفی کرده است.

با وجود ابهامات در مورد اطلاعات از خانه‌های خالی، دولت مصمم است تا در سال آینده این مالیات را جمع آوری کند.

باید منتظر ماند و دید عملکرد دولت در این زمینه چگونه خواهد بود و می‌تواند این رقم را دریافت کند یا خیر؟

پایان خبر/