Introduction of aluminum sheet and its types - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید

از میان انواع مختلف ورق، ورق آلومینیوم یکی از پرکاربردترین ورق‌ها در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. این نوع ورق از فلز آلومینیوم سبک به صورت برگه‌های نازک ساخته می‌شود که از خواص مهم ورق آلومینیوم می‌توان به داشتن دانسیته‌‌ی کمتر نسبت به فلزاتی مانند فولاد، و استحکام کششی زیاد نسبت به وزن پایینش اشاره کرد.
این ورق در صنعت، بعداز آهن و فولاد، دومین جایگاه را دارد که با توجه به این جایگاه، اطلاع داشتن از قیمت ورق آلومینیوم نیز درکنار شناخت این محصول اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ما در ابن مقاله قصد داریم به معرفی ورق آلومینوم، انواع، کاربرد، مشخصات و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن بپردازیم.

ورق آلومینیوم چیست؟

امروزه در صنایع به موادی با خواص منحصر به فرد نیاز است که یکی از این مواد ورق آلومینیوم می‌باشد. ورق آلومینیوم از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنایع بوده که بسیار سبک و نازک، و در عین حال بسیار محکم است. این ورق‌ها غیر سمی بوده و برای ظروف نگهدارنده غذا و نوشیدنی، به عنوان مواد مهندسی برای ناوگان‌های حمل و نقل و در صنایع مختلف مانند تولید روکش کابل‌ها و عایق‌های حرارتی کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم هدایت‌کننده الکتریکی و گرمایی، و منعکس‌کننده نور و گرمای عالی می‌باشد. انرژی تشعشعی، نور مرئی، گرمای تشعشعی و امواج الکترومغناطیسی به صورت پربازده منعکس می‌شوند. همچنین در برابر خوردگی و از بین رفتن مقاومت زیادی دارد و در بیشتر محیط‌ها مانند محیط‌های پتروشیمی، اتمسفر، آب و سیستم‌های شیمیایی متعدد این قابلیت را بروز می‌دهند.

coil ahanak 150x150 - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

انواع ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم از نظر ظاهر، جنس و درجه‌بندی آلیاژها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بیان انواع آن می‌پردازیم.

1. از نظر شکل ظاهر

انواع ورق آلومینیوم در دو نوع برس‌زده و بدون برس تولید می‌شوند. انواع برس‌زده مانند آنودایزشده و کامپوزیت، سطحی براق دارند که معمولا در نمای ساختمان‌ها به کار می‌روند. در ادامه به معرفی انواع ورق بر اساس شکل ظاهری می‌پردازیم.

Ribbed aluminum sheet min 1 - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم آج‌دار

1.1 ورق‌های آجدار یا برجسته

سطح این ورق‌ها به صورت شطرنجی و از الگوهای برجسته و تکرار شونده ساخته شده و پشت ورق کاملا صاف و صیقلی است. ورق‌های برجسته نسبت به سایر انواع ضخیم‌تر و محکم‌تر است. معمولا برجستگی‌های آن 1.5 میلی‌متر ارتفاع دارند.
وجود آج باعث می‌شود که این ورق‌ها در برابر حرارت و ضربه مقاوم بوده و از لغزش افراد و اشیا بر سطح آن جلوگیری می‌کند. از کاربردهای ورق آلومینیوم آجدار می‌توان به استفاده در پارکینگ‌ها برای صفحات پارک ماشین، پل‌های هوایی و عابر پیاده، کفپوش‌ها، جایگاه‌های بارگیری، طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها، پیاده‌روها و … اشاره کرد.

آهنک قیمت روز انواع ورق آلومینیوم آجدار را در اختیار شما قرار داده است. با دنبال کردن نوسانات قیمت این محصول می‌توانید خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید.

Colored aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم رنگی

1.2 ورق‌های آلومینیوم رنگی

ور‌ق‌های آلومینیومی رنگی به دلیل داشتن ظاهری جذاب و رنگی، کاربردهای بسیاری دارند. برای ساخت این نوع ورق، پس از آبکاری، ورق را به سالن رنگ منتقل می‌کنند تا به وسیله‌ی بار الکتریکی رنگ‌آمیزی شود. لایه رنگ باید ضخامتی بین 50 تا 100 میکرون داشته باشد. پس از رنگ‌آمیزی، برای افزایش استحکام ورق رنگی، آن را به کوره‌ای با دمای بین 180 تا 200 درجه سانتی‌گراد منتقل می‌کنند تا پخته شود.
از این ورق در ساختمان‌سازی، برای ساخت سقف خانه‌ها، تزئینات، دکوراسیون و معماری استفاده می‌شود. همچنین در ساخت مواردی مانند کانکس‌ها، سقف سالن‌ها، کابینت‌سازی و … به کار می‌رود.
در رنگ‌آمیزی این ورق از استاندارد معروف “رال” که نوعی سیستم کدگذاری رنگ است استفاده می‌شود.

برای استعلام قیمت و خرید، روی قیمت روز ورق آلومینیوم رنگی کلیک کنید.

Composite aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم کامپوزیت

1.3 ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت یا ساندویچ پانل

ورق کامپوزیتی، با نام‌های ساندویچ پانل، آلوباند و یا آلپولیک شناخته می‌شود. این ورق، از لایه‌ای میانی از جنس پلی‌اتیلن ترموپلاستیک و دو لایه آلومینیومی در زیر و روی آن تشکیل شده است. این پانل‌های آلومینیومی بسیار سبک و در عین حال محکم هستند که همین موضوع باعث شده نصب و نگهداری راحتی داشته باشند، درنتیجه در استفاده‌ی روزمره از آن کار آسانی باشد.
علاوه بر وزن سبک، دیگر مزایای این ورق شامل جلوگیری از ورود رطوبت و خرابی، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی به دلیل وجود روکش پلی اتیلن در سطح رنگی آن، و هزینه‌ی مناسب می‌باشد. با توه به این مزایا، ساندویچ پانل‌ها در مواردی از جمله روکش‌های خارجی یا نمای ساختمان، عایق‌کاری و پانل‌های تاشو، علامت‌گذاری، سینی‌های ضد آب و روکش ستون و سایر عناصر تزئینی خارجی کاربرد دارند.

Perforated aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم سوراخ‌دار

1.4 ورق‌های آلومینیوم سوراخ‌دار

معمولا از این نوع ورق‌ها در مواردی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های زیبایی آن‌ها مدنظر باشد. موارد کاربرد آن شامل: صنایع غذایی، محیط‌های کارخانه‌ای و آزمایشگاهی، مکان‌هایی که در ایستگاه‌های شست و شو و خشک کردن صنعتی نقش کاهنده دارند، طراحی‌های داخلی و خارجی، ساخت انواع سقف، کف، سایه‌های خورشیدی و صفحات نمایش می‌باشد.

Anodized aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم آنودایز شده

1.5 ورق‌های آلومینیوم آنودایز شده

فرآیند آنودایزینگ، درواقع فرآیندی الکتروشیمیایی است که به منظور افزایش ضخامت لایه اکسیدی سطح فلز به کار می‌رود. این فرآیند باعث می‌شود مقاومت ورق‌ها در برابر آسیب و خوردگی افزایش پیدا کند و امکان چسبیدن بهتر رنگ، چسب، فیلم و … را فراهم می‌کند. همچنین از این نوع ورق در ساخت وسایل آشپزی و ورزشی، ابزار، تلفن‌های هوشمند، قطعات خودرو و مواد معماری استفاده می‌شود.

2. از نظر جنس

این ورق‌ها از نظر جنس به 6 سری متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند، که هر کدام از این نوع ورق را برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد.

2.1 سری 1000

این آلیاژ از همه‌ی انواع ورق‌های آلومینیوم خالص‌تر است. برای ساخت این نوع از هیچ تکنیکی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه است. سری 1000 در صنایع معمولی کاربرد دارد و از سایر انواع ورق‌های آلومینیوم متمایز است.
به دلیل خالص بودن این سری از آلیاژها، قدرت مقاومت بسیار بالا در مقابل قابلیت فرم‌پذیری، حرارت، الکتریک، خوردگی، دما، زنگ‌زدگی و ماشین‌کاری بالا دارند. دارای انواع 1050، 1060، 1070، 1100 و 1200 که 1050 رایج‌ترین مدل در بریتانیا است.

  1. سری 1100: این مدل دارای کارایی بالا، مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی بوده و بسیار نزم و چگال است. سری 1100 برای کاربردهای سخت‌ساز مناسب بوده و در بخش‌های شیمیایی و فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود.

2.2 سری 2000

سری 2000 از آلیاژ مس و آلومینیوم ساخته شده‎ است. این نوع ورق آلومینیوم در محیط‌های بسیار واکنش پذیر خواص خود را از دست نمی‌دهد و به حالت اولیه‌ی خود باقی می‌ماند. به همین دلیل بهترین آلیاژ برای ساخت اشیا صنعتی شناخته می‌شود. همچنین دارای قابلیت ماشین‌کاری بوده و در برابر فرسودگی، مقاومت زیاد و قابل قبولی دارد.

  1. سری 2011: خصوصیت برجسته‌ی این آلیاژ، درجه مقاومت مکانیکی بالا و مهارت‌های ماشین کاری است. به دلیل ماشین‌کاری رایگان (FMA) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پروژه‌های با ماشین‌های اتوماتیک است.
  2. سری 2014: سری 2014 از آلیاژ مس مبتنی بر قابلیت ماشین‌کاری عالی و استحکام بالا ساخته شده است. این نوع مقاومت زیادی دارد که همین امر باعث شده تا کاربردهای ساختاری زیادی در هوافضا داشته باشد.
  3. سری 2024: این آلیاژ، از پرکاربردترین آلیاژهای با استحکام بالاست که نسبت مقاومت به وزن خوبی دارد. مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، نسبت به سایر آلیاژها کمتر است. اگر مقاومت نسبتا کم آن باعث ایجاد مشکل شود، از نوع آنودایز شده و یا به صورت چادری که از سطح نازکی از آلومینیوم با درصد خلوص بالا ساخته شده و به آن Alclad می‌گویند، استفاده می‌شود.
    این درجه دارای مقاومت زیاد در برابر فشار است، به همین دلیل در ساخت هواپیما، توپی کامیون، اجزا پروانه، اجزا موشک، پرچ، اجزای کامپیوتری و صنعت هوافضا کاربرد دارد.

2.3 سری 3000

این نوع آلیاژ در بسته‌بندی، اتومبیل ساخت و ساز، دکوراسیون، ظروف، تبرید، تهویه هوا، گلدان، محصولات الکتریکی و الکترونیکی و … کاربرد دارد.

  1. سری 3003: این درجه از همه‌ی انواع ورق‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت آن در برابر خوردگی بسیار زیاد است که در پرداخت نهایی مانند آندایزه کردن و لمینت کردن واکنش خوبی نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند به صورت عمیق کشیده، چرخانده و یا برنز شود.
    از این سری در درب‌های گاراژ، ابزار معماران، مخازن فشار و .. استفاده می‌شود. این ورق‌ها در بازار به عنوان آلیااژ ساختاری شناخته می‌شوند و برای ماشین‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2.4 سری 5000

در آلیاژ این سری از ورق‌های آلومینیوم، از منیزیم به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌شود. در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی در آب شور مقاومت بالایی دارد که این امر باعث می‌شود به عنوان مدل دریایی شناخته شود. از این سری در حمل و نقل هوایی مانند مخازن سوخت هواپیماها، اکسیداسیون، ریخته‌گری و نورد مداوم استفاده می‌شود.

  1. سری 5005: از آ‌هن، سیلیسیم و منیزیم ساخته شده است که برای جوشکاری گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در صنایع دریایی کاربرد فراوان دارد.
  2. سری 5052: این گرید مشابه سری 3003 است اما توان و استحکام بیشتری در برابر خوردگی و فشار دارد. از آن در ظروف پخت و پز، جعبه‌های پُست  نرده سازی استفاده می‌شود.
  3. سری 5754: این نوع قدر متوسطی دارد که از 5251 قوی‌تر، اما به قدرت 5083 و 6082 نمی‌رسد.
  4. سری 5083: از سایر ورق‌ها استحکام بیشتری دارد اما به استحکام 6082 نمی‌رسد. در ساخت کشتی‌های دریایی، کابین‌ها، واگن‌های راه آهن و ظروف کاربرد دارد.

2.5 سری 6000

در آلیاژ این ورق از عناصر سیلیکون و منیزیم استفاده می‌شود که به همین دلیل به نام نوع سیلیکون و منیزیم نیز شناخته می‌شوند. این سری با سری‌های 4000 و 5000 ویژگی‌های مشترک دارد و نسبت به سری 7000 دارای استحکام کمتر است.
دارای قابلیت لحیم‌کاری، جوش‌کاری و استحکام متوسط است و در ساخت تیرهای صاف و گرد و کانال‌ها کاربرد دارد. این سری دارای انواع متفاوتی می‌باشد:

  1. سری 6060: بسیار مشابه سری 6063 است و نسبت به 6063 منیزیم کمتر دارد.
  2. سری 6061: این سری، انعطاف‌پذیرترین نوع است که قابلیت تصفیه با گرما و در عین حال حفظ بسیاری از مشخصات آلومینیوم را دارد، سری 6061 دارای قدرت و نیروی متوسط بوده که در ساخت کوپلر، اتصالات الکترونیکی، سخت افزار، قطعات دوربین، شیرآلات، لوازم جانبی، قطعات هواپیما، قطعات کشتی، قطعات سوپاپ و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. سری 6063: این نوع آلیاژ معروف به آلیاژ معماری و رایج‌ترین نوع آلومینیوم برای اکسترود است. دارای خاصیت کششی و مقاومت بالا دربرابر خوردگی است که در تمام جهات درجات حرارت، قابلیت زیاد جوش‌کاری و لحیم‌کاری دارد. سری 6063 در اجزای پل‌ها و اتصالات لوله‌ها و همچنین در معماری کاربرد دارد.
  4. سری 6082: از پرکاربردترین ورق‌های آلومینیوم تجاری می‌باشد.
coil ahanak 150x150 - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

2.6 سری 7000

از روی به عنوان عنصر اصلی آلیاژ آن استفاده می‌‎شود که اگر با مقار کمی منیزیم ترکیب شود، آلیاژ دارای قابلیت حرارت تولید می‌شود. این خانواده مقاومت بسیار بالایی دارد.

  1. سری 7075: گرید 7075 نماینده‌ی سری 7000 به حساب می‌آید که دارای استحکام فوق‌العاده و مقاومت در برابر سایش است. از این درجه در اجزا موشک‌ها، قطعه‌سازی، اتصالات فضاپیما، قاب دوچرخه و … استفاده می‌شود و برای قطعات پرفشار گزینه‌ای ایده‌آل است. این نوع جز ورق‌های بسیار گران محسوب می‌شود.

3. از نظر درجه آلومینیوم و آلیاژهای آن

این محصول بر اساس درجه و انواع آلیاژ به دو دسته آلیاژهای آلومینیوم کارشده، و آلیاژهای آلومینیوم ریختگی تقسیم می‌شود.

3.1 آلیاژهای آلومینیوم کارشده

این آلیاژها، از شمش‌های ریختگی تولید می‌شوند که ساختار آن‌ها طی عملیات‌های مختلف حرارتی و کاری تغییرات زیادی می‌کند. به طور معمول درصد زیادی از آلومینیوم‌های مورد استفاده، برای تولید محصولات کارشده مانند زر ورق، ورق، قطعات الکترود شده لوله، میله و سیم، و صفحات نورد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع آلیاژ، به چند گروه تقسیم می‌شود که هرکدام از این گروه‌ها ساختار، خواص و رفتاری متفاوت نسبت به گروه دیگر دارد. دسته‌بندی آلیاژهای آلومینیوم کارشده شامل:

  1. ترکیب غیر آلیاژی کنترل شده (خالص)
  2. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها مس و عناصری مانند MG هستند.
  3. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها منگنز است.
  4. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها سیلسیم است.
  5. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها منیزیم است.
  6. آلیاژهایی که عمنصر اصلی آن‌ها منیزیم و سیلسیم است.
  7. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها روی است، اما عناصر دیگر مانند Cu، Mg، Cr و Zr نیز ممکن است وجود داشته باشند.
  8. آلیاژهایی که شامل قلع و مقداری لیتیم هستند.

هستند.

3.2 آلیاژهای آلومینیوم ریختگی

فلز آلومینیوم، از متداول‌ترین فلزات در ریخته‌گری است که معمولا 20% از مصارف آلومینیوم، شامل محصولات ریختگی آن می‌باشد. از فرآیندهایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به ریخته‌گری در قالب دائمی، ریخته‌گری در ماسه و ریخته‌گری در قالب تحت فشار محفظه سرد اشاره کرد.
آلیاژهای ریختگی نیز مانند آلیاژهای کارشده، به عملیات حرارتی واکش نشان می‌دهند. خواص مکانیکی محصولات ریختگی، به جز خواص خزشی، معمولا ضعیف‌تر از محصولات کارشده است. این نوع آلیاژها از عناصر بیشتریتشکیل شده‌اند که ساختار آن‌ها نسبت به آلیاژهای کارشده، ناهمگن‌ بوده و چکش‌خواری کمتری دارد.
آلیاژهای ریختگی، به چند گروه تقسیم می‌شوند که تقسیم‌بندی آن‌ها به صورت زیر است:

  1. ترکیب غیر آلیاژی کنترل شده، مورد استفاده در ساخت روتورها
  2. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها مس است، ممکن است عناصر دیگری هم داشته باشند.
  3. آلیاژهایی با عنصر اصلی سیلسیم که عناصری مانند مس و منیزیم نیز می‌توانند داشته باشند.
  4. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها سیلسیم است.
  5. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها منیزیم است.
  6. این گروه غیرقابل استفاده‌اند.
  7. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها روی است و عناصر آلیاژی دیگر مانند مس و منیزیم نیز ممکن است وجود داشته باشند.
  8. آلیاژهایی که عنصر اصلی آن‌ها قلع است.
  9. این گروه غیرقابل استفاده‌اند.

سه نمونه از آلیاژهای آلومینیوم شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. Amg2: این نوع، از آلیاژ آلومینیوم و منیزیم ساخته شده که میزان منیزیمم آن 2-4% است. به روش‌های متفاوت تحت پردازش قرار می‌گیرد. این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر خوردگی و شکل‌پذیری دارد و در تولید سازه‌های ساختمان، قطعات خودرو تجهیزات تکنولوژیکی کاربرد دارد.
  2. VD1: از آلیاژ آلومینیوم فرفورژه با افزودن 2-5% مس و 0.4 – 1.6 % منیزیم ساخته می‌شود. برای بالا بردن مقاومت آن در برابر خوردگی از روکش استفاده می‌کنند. دارای استحکام، شکل‌پذیری و مقاومت بالا بوده و در صنعت خودرو، ساخت و ساز و ساخت هواپیما استفاده می‌شود.
  3. AMts: این نوع، از آلیاژ آلومینیوم با منگنز با درصد 1.5 ساخته می‌شود که دربرابر خوردگی و شکل‌پذیری بالا مقاومت دارد اما مقاومت آن کم است. برای مواجهه با سطوح داخلی و خارجی، کشتی‌سازی، صنایع غذایی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
coil ahanak 150x150 - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

4. از نظر ضخامت

این ورق، از نظر ضحامت به دو نوع نازک و ضخیم تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح این دو دسته می‌پردازیم.

Thin aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم نازک

4.1 ورق آلومینیوم نازک

این نوع ورق، ضخامت نسبتا کمتری دارد، اما مقاومت آن نسبت به ضخامتش زیاد است. همچنین بسیار سبک بوده و به راحتی قابل حمل است. به دلیل ضخامت کم آن، نسبت به سایر ورق‌ها وزن کمتر، درنتیجه قیمت پایین‌تری دارد. شکل‌پذیری، انعطاف و مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی از ویژگی‌های بارز این ورق نازک است.
این ورق رسانای گرما و برق مناسبی است و به عنوان عایق برای موارد گوناگون در ساخت دکوراسیون‌های مختلف به کار می‌رود. علاوه بر این کاربردهای بسیاری در ساختمان‌سازی، لوازم‌خانگی، حمل و نقل، صنایع خودروسازی، داروسازی، صنایع نظامی و تولید سلاح‌های مختلف دارد.

Thick aluminum sheet min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از ورق آلومینیوم ضخیم

4.2 ورق آلومینیوم ضخیم

ورق ضخیم ،نسبت به سایر انواع ضخامت بالاتر ،درنتیجه استحکام بیشتری دارد. با این وجود، دارای وزن سبک و قیمت مناسبی است. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به شکل‌پذیری آسان، امکان ماشین‌کاری و جوش‌پذیری ساده، و مقاومت بلا دربرابر خوردگی اشاره کرد.
ین نوع ورق، در صنایع بسیار متنوعی کاربرد دارد که می‌توان صنعت نرده‌سازی، صنعت لوازم خانگی و ساخت کابینت‌های آشپزخانه، داروسازی، صنایع دریایی و یاخت بدنه کشتی‌ها، ساخت پروفیل و لوله‌های آلومینیومی را نام برد.

Aluminum rolling production line min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از خط تولید نورد آلومینیوم

نحوه تولید ورق آلومینیوم

نحوه تولید این ورق 4 مرحله دارد که در اینجا به بیان مراحل تولید و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. ریخته‌گری: ابتدا سنگ آلومینیوم استخراج شده از معدن، در دمای بالا به پودر سفید تبدیل می‌شود. پس از آن با ترکیب شدن با عناصر مختلف مانند کربن، به شمش آلومینیوم تبدیل می‌شود. سپس شمش آلومینیوم ذوب شده و به صورت مذاب، ریخته‌گری مداوم می‌شود. به طول معمول، ضخامت رول ریخته‌گری بین 8 تا 10 میلی‌متر است.
  2. نورد: این مرحله، مهمترین مرحله در تولید این ورق محسوب می‌شود. پس از ریخته‌گری، عملیات نورد برای افزایش طول و رسیدن به ضخامت مورد نظر ورق، توسط غلتک‌های نورد، روی رول‌های ریخته‌گری شده انجام می‌شود.
  3. اصلاح و تمیز کردن: در این مرحله، لبه‌های رول‌ها که نامنظم هستند اصلاح می‌شوند. همچنین روغنی که در مرحله نورد برروی غلتک‌ها وجود داشتند، از رول‌های ریخته‌گری شده پاک می‌شوند.
  4. بازپخت و بسته‌بندی: در مرحله آخر، رول‌های آلومینیوم، درون کوره‌هایی با دمای ثابت، در مدت زمان مشخصی قرار می‌گیرند، تا بازپخت انجام شود. این مرحله باعث بهتر شدن خواص مکانیکی رول‌ها می‌شود. برای ایجاد خواص و کشش‌های مختلف، کافیست دره حرارت کوره را تغییر دهید، تا اندازه‌ی دانه‌های ورق تغییر کنند. در این صورت ورق، خواص مکانیکی مختلفی پیدا می‌کند.
    پس از بازپخت، ورق‌ها در دمای اتاق یا در کوره به صورت مصنوعی سرد می‌شود، سپس به شکل ورق یا رول، به عنوان محصول نهایی وارد بازار و عرضه می‌شود. هرچه آلومینیوم بیشتر سرد شود، مقاومت آن نیز بیشتر می‌شود.

خصوصیات و مشخصات ورق آلومینیوم

این ورق در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که هرکدام مزیت و کاربردهای مختلفی دارند.

1. ویژگی‌ها و مزایا ورق‌های آلومینیومی

  1. انعطاف‌پذیری
  2. رسانای گرما و الکتریسیته
  3. دارای قابلیت بازیافت مدارم
  4. وزن سبک و مقرون به صرفه
  5. دارای مقاومت زیاد در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و اکسیداسیون
  6. دارای سطحی براق و ظاهری زیبا و تمیز
  7. دارای قابلیت رنگ‌پذیری
  8. ماندگاری طولانی مدت

2. ابعاد و ضخامت استاندارد ورق آلومینیوم

  1. ابعاد استاندارد: 1000*2000 و 11250*2500
  2. آلیاژ استاندارد: 1050، 1200، 3105
  3. ضخامت: 0.2 تا 30 میلی‌متر
  4. آلیاژ قابل سفارش 1100 – 3003

کاربرد ورق آلومینیوم در صنعت و ساختمان سازی

از آلومینیوم به صورت ورق در ساختمان‌سازی و صنایع متنوعی استفاده می‌شود. این محصول در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف و با کیفیت بالا تولید می‌شود، درنتیجه در زمینه‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Application of aluminum sheet in construction min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از کاربرد ورق آلومینیوم در ساختمان‌سازی

1. کاربرد در ساختمان‌سازی

یکی از کاربردهای مهم ورق‌های آلومینیومی، ساختمان‌سازی است. این نوع ورق در ساختمان‌سازی، در ساخت انواع آلاچیق، ناودان‌ها، چفت و بست، قفل‌ها، در‌ها، نماهای ساختمانی و … به کار می‌رود.

Application of aluminum sheet in industry min - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید
تصویری از کاربرد ورق آلومینیوم در صنعت

2. کاربرد در صنایع مختلف

ورق آلومینیوم، پرکاربردترین و متداول‌ترین شکل استفاده از فلز آلومینیوم در صنعت به حساب می‌آید. این ورق نسبت به سایر ورق‌ها سبک‌تر و مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین در ابعاد و ضخامت متفاوت ساخته می‌شود. به همین دلیل کاربردهای مفاوتی دارد که در ادامه به صنایع مهم و پرکاربرد آن اشاره کرده‌ایم.

  1. صنعت بسته‌بندی
  2. صنعت حمل و نقل
  3. صنعت هوافضا
  4. صنعت نظامی
  5. صنعت خودرو
  6. صنعت داروسازی
  7. عایق
  8. محافظ الکترومغناظیسی
  9. هنر، معماری و دکوراسیون
  10. ساخت لوازم خانگی
  11. مخازن نگه‌دارنده سخت در دماهای بالا

 ورق آلومینیوم از کجا بخریم؟

قیمت این نوع ورق تحت تاثیر عوامل بسیاری روزانه درحال نوسان است. این عوامل شامل نحوه طراحی صفحات آلومینیوم، قیمت مواد اولیه ،تغییرات قیمت ارز، ضخامت فویل آلومینیومی، وزن تمام‌شده ورق، تقاضای بازار و …. هستند. برای داشتن خریدی مناسب، نیاز است که از قیمت روز ورق آلومینیوم و نوسانات آن اطلاع کافی داشته باشید. آهنک به شما تضمین می‌دهد که این محصول را در نهایت کیفیت و قیمتی مناسب خریداری کنید.
درصورت نیاز به راهنمایی برای خرید این محصول و بدست آوردن اطلاعات کافی درباره قیمت این محصول، می‌توانید با مشاوران ما در آهنک، با شماره تلفن 91006007-021 درتماس باشید.

coil ahanak 150x150 - ورق آلومینیوم چیست؟ | انواع، کاربردها، مزایا، روش تولید

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

سخن پایانی

این مقاله با زبانی ساده تمامی اطلاعاتی که برای شناخت ورق آلومینیومی نیاز است را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به اطلاعات کافی درباره ورق آلومینیوم، انواع، کاربرد، مزایا و مشخصات آن دست پیدا کنید. درصورتی که برای شما سوالی ایجاد شده است که پاسخ آن در متن مقاله وجود ندارد، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با کارشناسان ما درمیان بگذارید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.