ممنوعیت صادرات فلزات کمیاب چین به امریکا-آهنک

امروز خبری را در از پایگاه فولاد ایران به نقل از Oilprice خواندیم که برایتان شرح می‌دهیم.

چین قرار است در مقابل سیاست‌های امریکا صف آرایی کند و اینبار با اتحاد در معادن خود این کار را انجام می‌دهد.

می‌توان آغاز این جنگ اقتصادی بین دو غول اقتصادی دنیا را در دوره ریاست ترامپ دانست. سیاست‌هایی که ترامپ در آن دوره وضع کرد، شامل تعرفه‌هایی سنگین برای چین بود. بعد از پایان این دوره کشور چین در فکر انجام مذاکرات و کاهش تعرفه‌ها بود. اما مثل اینکه سیاست بایدن نیز در مقابل این کشور تغییر چندانی پیدا نکرده‌ است. حالا پکن به دنبال راهی اسنت که با فشار به واشنگتن، عرصه بازار را به نفع خود برگرداند.

فشار چین به امریکا با کنترل دولتی بر خاک‌های کمیاب

اما چین چطور می‌تواند عرصه را متقابلا بر امریکا به تنگ آورد. باید بدانید که  سال‌هاست  امریکا در معرض خطر قطع عرضه 17 فلز کمیاب که برای تولید گجت‌های فناوری حیاتی قرار دارد. در اوایل سال جاری، پکن تهدید ممنوعیت صادرات مواد کمیاب را مجددا اعلام کرد و اکنون به نظر می‌رسد که در حال حرکت برای تشدید کنترل دولتی بر تولید خاک‌های کمیاب است.

این فلزات خاکی کمیاب قبلا توسط شش شرکت بزرگ چینی استخراج می‌شد ولی حالا قرار است این شرکت‌ها برای حداکثر فشار به کشور رقیب ادغام شوند. این شرکت‌ها قرار است گروه فلزات کمیاب چین را تشکیل دهند. این غول معدنی جدید در استان جیانگشی مسقر خواهند شد.

انجام این کار به پکن قدرت زیادی خواهد داد تااهرم بیشتری بر عرضه، و در نتیجه، قیمت این کالاهای فوق العاده ارزشمند که برای تولید تراشه ها و سایر اجزای مورد استفاده در محصولات با فناوری پیشرفته از رایانه ها تا سیستم های تسلیحاتی ضروری هستند، داشته باشد.

واشنگتن مدت‌ها نگران است که پکن از کنترل خود بر ذخایر خاکی کمیاب برای اهداف استراتژیک استفاده کند و گفته می شود این آخرین فشار برای تحکیم این صنعت در زمان افزایش حساسیت نسبت به غرب است.


منبع: پایگاه فولاد ایران