کاربرد میلگرد 16 در ساختمان سازی و صنعت

میلگردها در سایزهای گوناگونی و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این شرکت‌های سازنده هم ممکن است استانداردهای خاصی را در تولید محصولات خود رعایت کنند. همین موضوع باعث تفاوت در کیفیت میلگردهای تولید برندهای مختلف می‌شود که باید به آن دقت نمود. برای آشنایی بیشتر با میلگرد سایز 16 و شناخت کاربردهای میلگرد 16 با ما همراه باشید.

آشنایی با میلگرد 16

اهمیت انتخاب میلگرد مناسب و مقاوم و دانستن سایز انواع میلگرد، برای یک سازه بسیار ضروری است. میلگرد یا آرماتور یکی از مهم‌ترین عناصر صنعت ساختمان است که در ساختمان‌های بتنی نقش حیاتی دارد. میلگرد 16، کاربردهای زیادی در ساخت ساختمان و دیگر سازه‌های عمرانی دارد. در واقع، میلگرد 16 در اکثر سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به کاربردهای میلگرد 16 اشاره خواهیم کرد.

rebar ahanak 150x150 - کاربردهای میلگرد 16 چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

میلگرد 300x213 - کاربردهای میلگرد 16 چیست؟

خواص مکانیکی میلگرد 16

به عنوان خواص مکانیکی میلگرد 16 آجدار، میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:‌

تنش تسلیم میلگرد سایز 16

 عبارت است از بیشترین نیرویی که میتوان به میلگرد وارد کرد بدون اینکه میلگرد را دچار تغییر شکل دائمی کند. تنش تسلیم در میلگردهای آجدار با آج 340، 400 و 500 به ترتیب 340، 400 و 500 مگاپاسکال است.‌

مقاومت کششی نهایی

در واقع میتوان اینگونه توضیح داد که بیشترین نیروی کششی که میلگرد میتواند قبل از شکستن تحمل کند، مقاوم کششی نام دارد. عدد مقاوت کششی میلگرد آجدار مارپیچ با آج 340 برابر با 500، مقاومت کششی میلگرد آجدار جناقی با آج 400 برابر با 600 و این عدد برای میلگرد آجدار مرکب برابر با 640 مگاپاسکال است.‌

نحوه تولید میلگرد سایز 16

تولید میلگرد 16 با استفاده از روش نورد گرم انجام میگیرد. در این روش در ابتدا، شمش های فولادی با حرارت بالا ذوب و سپس توسط جک هیدرولیکی به سمت کوره ارسال میشوند.

در مرحله بعد نوبت آن است که میلگرد به قطر مورد نظر برسد که این کار با استفاده از غلتک های درون دستگاه و با اعمال نیروی کششی و فشاری در چند مرحله انجام میگیرد.‌ پس از آن میلگرد ها به سمت قفسه های نورد هدایت میشوند و سپس جهت آج زنی، به استندهای آج زن انتقال داده میشوند و در نهایت میلگرد ها در طول های مورد نظر که غالبا 12 متری است، برش زده می‌شوند.‌

ویژگی های میلگرد 16

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد 16، تنش جاری این محصول است که 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.تنش گسیختگی این محصول نیز برابر 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

تنش گسیختگی یا همان مقاومت کششی همان برآیند نیروهایی است که می‌توانند منجر به شکستن میلگرد شوند. طبیعی است که اطلاع داشتن از میزان تنش گسیختگی هر محصول می‌تواند شما را در طراحی سازه بهتر یاری کند. میلگردها زمانی که دچار تنش گسیختگی می‌شوند، تغییر شکل می‌یابند. این تغییر شکل در میلگرد 16 حدود 19 درصد است.
انعطاف بالاتر این محصول نسبت به دیگر میلگردها موجب شده از میلگرد سایز 16 در صنایع بیشتری استفاده شود. همچنین شکل آج‌های این محصول به شکل منفرد و موازی، همانند فنر است که آن را در برابر زلزله مقاوم می‌کند.

3067585 300x169 - کاربردهای میلگرد 16 چیست؟

استانداردهای میلگرد 16

استانداردهای ساخت انواع میلگرد به چند گروه میلگرد A1، میلگرد A2، میلگرد A3 و میلگرد A4 تقسیم می‌شوند. اما اگر بخواهیم به استانداردهای بین المللی تولید میلگرد نگاه کنیم، به چند مورد مهم شامل استاندارد ASTM ،JIS ،DIN و ISO می‌رسیم.

  • ASTM یکی از معتبرترین استانداردهای تولید میلگرد دنیا است که از طرف انجمن آزمون و مواد آمریکا ارائه شده است.
  • JIS استاندارد مربوط به کشور ژاپن می‌باشد که استاندارد JIS G3112 را برای میلگردهای مصرفی در بتن عنوان کرده است.
  • استاندارد DIN مربوط به کشور آلمان می‌باشد و DIN 488 را برای میلگردهای مصرفی پیشنها می‌دهد.
  • در نهایت، ISO که مربوط به سازمان بین المللی استاندارد است، ISO 6935 را برای میلگردها عنوان می‌کند.

این که کدام یک از این استانداردها و یا حتی استانداردهای دیگر در تهیه میلگرد استفاده شود، بستگی به محیط کشور و البته کارخانه تولیدکننده دارد.

کاربردهای میلگرد 16

متداول‌ترین کاربرد میلگرد 16، استفاده در ساختمان‌سازی است. میلگرد 16 در دسته میلگردهای A3 و آج 400 قرار دارد و برای تقویت پی یا فونداسیون ساختمان در برابر نیروهای واردشده، استفاده می‌شود. همچنین کاربردهای دیگر میلگرد 16 شامل موارد زیر می‌باشد:

ساختمان‌ های بلند

برای ساخت ساختمان‌های بلند و چندطبقه به منظور افزایش دوام و استحکام، باید از میلگرد باکیفیت استفاده کرد. میلگرد 16 یکی از میلگردهایی است که در ساختمان‌های چندطبقه به کار می‌رود تا سازه دوام و استحکام کافی را داشته باشد. به یاد داشته باشید هرچه ساختمان بلندتر باشد، به میلگردهای قوی‌تر و طویل‌تری نیاز دارید.

پایه‌ های بتنی

میلگرد 16 برای کاربردهای ساختمانی سنگین، به‌ویژه برای ایجاد پایداری بیشتر در سازه‌های بتنی بزرگ به کار می‌رود. منظور از سازه‌های بزرگ سازه‌هایی است که وزن زیادی داشته باشند. از جمله این سازه‌ها می‌توان به ساختمان‌های بلند، دکل‌های نفتی و… اشاره کرد.

استفاده در دکل‌ های نفتی

برای ساخت دکل‌های نفتی از فولاد و میلگرد با ابعاد متفاوت استفاده می‌شود. به‌طورکلی دکل‌های نفتی باید دوام و استحکام بالایی داشته باشند؛ به همین دلیل میلگرد 16 می‌تواند گزینه خوبی برای ساخت دکل‌های نفتی باشد.

ساخت رمپ پارکینگ

رمپ‌ها نوعی مسیر شیب‌دار هستند که برای ارتباط قسمت بالایی سازه به قسمت پایینی استفاده می‌شوند. برای ساخت رمپ‌های پارکینگ معمولا از میلگرد سایز 16 استفاده می‌شود تا دوام و استحکام قابل‌توجهی داشته باشند. از سوی دیگر این میلگردها مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند؛ از این رو بهترین انتخاب برای رمپ پارکینگ به شمار می‌روند.

بهترین تولیدکنندگان میلگرد 16

به دلیل استفاده فراوان از میلگردها، کارخانه های متعددی در کشور به منظور رفع نیاز صنایع به این مقاطع فولادی، اقدام به تولید انواع میلگرد کرده اند. از مهم ترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد 16 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما می‌توانید با کلیک بر روی هر کارخانه، محصولات و قیمت روزانه آن‌ها را بررسی نمایید. برای خرید آنلاین میلگرد 16 نیز کافیست بر روی

کارخانه های یاد شده در بالا تولید کننده باکیفیت ترین انواع میلگرد در کشور هستند و به سبب رعایت استانداردهای ساخت و نیز قیمت مناسبی که دارند، شناخته شده ترین کارخانه های تولید میلگرد 16 در ایران هستند. جهت سفارش و خرید به صورت مستقیم از کارخانه مورد نظر و انبار آهنک در تهران با کارشناسان فروش ما در آهنک تماس بگیرید.

1 300x244 - کاربردهای میلگرد 16 چیست؟

عوامل موثر بر قیمت میلگرد 16

از جمله مواردی که در قیمت نهایی میلگرد 16 مؤثر هستند, شامل:

  • نوسانات قیمتی بازار آهن
  • هزینه حمل و نقل
  • میزان میلگرد سفارشی
  • هزینه بارگیری و تخلیه میلگرد
  • هزینه باسکول

کارشناسان حوزه مصالح ساختمانی به طور معمول با در نظر گرفتن عوامل یاد شده، قیمت نهایی میلگرد را به طور روزانه برآورد می‌کنند که در تخمین هزینه نهایی ساختمان‌ سازی بسیار اهمیت دارد. همچنین شما می‌توانید قیمت روز میلگرد 16 در سایت آهنک مشاهده کنید.

جمع بندی پایانی

با توجه به نوع و شکل میلگرد، کاربردهای مختلفی برای آن تعریف‌شده است. ازنظر ساختاری، چهار نوع میلگرد A1 تا A4 در کشور ما تولید می‌شود؛ که نوع A1 بدون آج بوده و نمی‌توان از آن در بتن استفاده کرد. از این میلگرد، تنها در اطراف سازه بتنی و اتصالات، می‌توان استفاده نمود. سه نوع دیگر اما در اشکال مختلف خاموت، رکابی، قلاب، خرک و غیره در قسمت‌های مختلف ساختمان از فونداسیون تا سقف، تیرچه‌بلوک، دال و دیوار کاربرد دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.