علت افزایش قیمت آهن آلات

تسمه‌ی فولادی، مانند ورق فولادی است با این تفاوت که اندازه‌ی عرض و ضخامت آن بیشتر است. در واقع، تسمه از ورق به وجود می‌آید؛ به این صورت که با ایجاد برش‌های صاف روی سطح ورق، تسمه‌ها به وجود می‌آیند. برای مشاهده کاربردها و انواع تسمه فولادی با ما همراه باشید.

معرفی تسمه فولادی

تسمه فولادی یک قطعه آهنی است که بر خلاف ضخامت کمی که دارد، دارای طول و عرض زیادی است. همین ویژگی موجب شده تا انواع مختلف آن کاربردهای بی شماری داشته باشد و در صنایع به شدت مورد استفاده قرار گیرد. ساده ترین راه تولید تسمه های فولادی، برش ورق های فولادی در عرض های از قبل تعیین شده است. یعنی می توان گفت با ایجاد برش های صاف بر روی سطح ورق، تسمه آهنی به وجود می آید.

انواع تسمه فولادی

تسمه ها از انواع محصولات مفتولی هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. تسمه ها در اندازه های مختلف و در جنس های متفاوت در دو حالت رول و تخت تولید می شوند. در ادامه مقاله به توضیح درباره انواع تسمه فولادی و ویژگی و کاربرد هر کدام می پردازیم.

تسمه فابریک

برای تولید تسمه فولادی فابریک از شمش فولادی استفاده میکنند. شمش های فولادی را به روش نوردگرم و نورد سرد برای تولید این محصول تغییر شکل میدهند.

تسمه فولادی ترانس

برای ساخت این تسمه ها معمولا از تسمه های فابریک یا ماشین کاری شده استفاده میکنند. این تسمه ها به علت دقت بالایی که دارد کاربرد آن ها در صنایعی می‌باشد که نیاز به ابعاد و اندازه های دقیق دارد.

تسمه نوردی

برای ساخت تسمه نوردی نیز از شمش های فولادی استفاده میشود. از این تسمه ها برای ساخت انواع درب و پنجره، ریل های جرثقیل، ساخت کمربند جهت کوره های صنعتی و ساخت پالت استفاده میشود. از معایب تسمه نوردی میتوان به جوش پذیری و هخمکاری نامناسب اشاره کرد. هنگامی که برای تولید محصول از تسمه نوردی استفاده می‌شود ممکن است باعث آسیب زدن به دستگاه‌ها و تجهیزات شود.

photo 2016 08 29 15 00 04 - معرفی کامل تسمه فولادی

تسمه استیل 304

اگر در پروژه‌ای فعالیت دارید که مسائل مالی در اولویت اول هستند، این نوع تسمه یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده شما است. این نوع تسمه به اندازه خوب و استاندارد باعث استحکام و مقاومت می‌شود. تسمه استیل 304 محصول را می‌توان با هر مدل جوشکاری جوش داد. همچنین به دلیل ضخامت کم، این محصول شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد. تسمه استیل 304 در مقابل خوردگی نیز مقاوم است. این مدل تسمه در بیشتر در پروژه‌های خاص ساختمان‌سازی کاربرد دارد. علاوه بر ساختمان‌سازی، استیل 304 در کشتی‌سازی، صنعت نفت، صنایع دفاعی، صنایع غذایی، پزشکی، ساخت ظروف و صنایع شیمیایی کاربرد دارد.

در شرایطی که نیاز است تسمه در برابر عوامل بسیار سخت بیرونی قرار بگیرد، این تسمه می‌تواند انتخاب شما باشد. در برخی صنایع و برخی مناطق جغرافیایی خطرات موجود برای سازه‌ها بیش از حد نرمال است. مثلا ممکن است که نیاز باشد تسمه در برابر دمای بسیار بالا قرار بگیرد. همچنین برخی نقاط نیاز است که تسمه در برابر خوردگی مقاومت شدیدی داشته باشد. این تسمه برای جوش و برش به روش‌های مختلف مناسب است. تسمه استیل 316 مناسب کوره‌ها و نقاط حرارتی است. همچنین این محصول در سازه‌های دریایی نیز پرکاربرد است. تجهیزات شیمیایی و انواع پمپ‌ها صنایع دیگری هستند که این مدل تسمه در آن‌ها پرکاربرد است.

تسمه استیل 316

تسمه‌های استیل 316 یکی دیگر از انواع تسمه های فولادی است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین گزینه برای انتخاب در مناطق جغرافیایی با شرایط خاص است. تسمه استیل 316 در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع از تسمه فولادی برای کوره‌ ها و نقاط حرارتی بسیار مناسب است. این محصول در سازه ‌های دریایی، تجهیزات شیمیایی و انواع پمپ ‌ها کاربرد دارد.

تسمه ماشینکاری

در این روش ساخت تسمه فولادی چند فرایند ساده را پشت سر هم داریم. ابتدا ورق‌ها برش می‌خورند. این روش با دستگاهی به نام گیوتین صورت می‌گیرد. پس از برش خوردن، قطعات اصطلاحا اتو می‌شوند. اتو شدن و صاف شدن بعد آن با غلطک‌های خاصی صورت می‌گیرد.

تسمه های تخت

این نوع تسمه ها از پلی استر، پلی پروپیلن، الیاف نایلون تحت عملیات بافندگی تولید می شوند. این تسمه ها نرم و انعطاف پذیر هستند که در صنعت حمل بار با سطوح جلا داده شده و حساس که توسط تسمه های زنجیره آلیاژی، طناب های سیمی یا مش فلزی آسیب می ببینند، بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد .

از مهم ترین مزایای این تسمه عبارت است از:

  • استحکام بالا، انعطاف پذیری مناسب
  • وزن سبک تسمه های مصنوعی تخت
  • ضد تولید جرقه
  • مقاوم در برابر شکل گیری کپک و باکتری

نکته:

علاوه بر این دسته بندی، دسته بندی دیگری نیز برای تسمه وجود دارد. تسمه ها بر اساس فاصله بین دو محور موتورها و میزان قدرت مورد نیازشان به 6 دسته کلی تقسیم می شوند.

  1. تسمه تخت: در فواصل طولانی استفاده می شود.
  2. تسمه گرد: برای انتقال نیروی کم و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. تسمه V شکل یا ذوزنقه ای: برای انتقال میزان زیادی از نیرو که خود دارای انواع متفاوتی است.
  4. تسمه چند شیار: از کنار هم قرار گرفتن چند تسمه V شکل ساخته شده و برای انتقال قدرت های بسیار بالا می باشد.
  5. تسمه آجدار: ترکیبی از تسمه تخت و V شکل. مورد استفاده برای موتورهای کوچک داخل دستگاه های خانگی مثل ماشین لباسشویی، میکسر و …
  6. تسمه تایمینگ یا دندانه دار: مورد استفاده برای مواردی که زمان چرخش و جا به جایی نیرو حائر اهمیت است.

flat bar stainless ahanoline - معرفی کامل تسمه فولادی

نحوه تولید تسمه فولادی

به طور کلی تولید تسمه از جنس فولاد توسط تولیدکنندگان، بر اساس سلیقه و نظر مشتریان نسبت به کاربری که از تسمه فولادی دارند انجام می‌شود. تولید تسمه به صورت ساده می‌تواند به واسطه برش بر‌روی ورقه‌های فولادی انجام شود.
در این حالت با توجه به کاربری مد نظر قرار گرفته شده، تسمه فولادی را در اندازه‌های مشخص در عرض و طول و نوع ضخامت تولید می‌نمایند.

تسمه ها از قابلیت جوشکاری و مقاومت بالایی برخوردار است که این می‌تواند کاربری از این وسیله در صنایع مختلف را گسترده نماید. تولید تسمه از جنس فولاد با دو روش با نام‌های ماشین‌کاری و نورد صورت می‌گیرد.

1.تولید تسمه فولادی با روش نورد

در این روش ماده اولیه شمش فولادی استفاده می‌شود و در ادامه به همراه اجرای فرآند نورد (Rolling) گرم یا سرد، در نهایت تسمه نوردی تولید می‌شود. در این شرایط محصول نهایی که تولید می‌شود با نام تسمه فابریک به بازار محصولات آهنی ارائه خواهد شد.
از آنجایی که اجرای تولید تسمه فولادی با استفاده از روش نورد در دو حالت نورد گرم یا سرد انجام می‌شود، در نهایت محصول تولید شده با نام تسمه فابریک در روش نورد گرم در چهار مرحله زیر انجام می‌شود.

  • پیش‌گرم کردن

به هدف تولید تسمه لازم است که در ظاهر شمش تغییراتی صورت پذیرد. این فرایند با اعمال حرارتی بالغ بر 1200 درجه سانتی‌گراد آغاز می‌شود. در انتهای این مرحله شمش حرارت دیده از کوره خارج می‌شود.

  • اجرای فرایند نورد‌ینگ

از آنجایی که محصول تولید شده با توجه به نظر مشتری باید از ابعاد مشخصی برخوردار باشد، به همین خاطر در این مرحله شمش گداخته شده پس از عبور از ردیف‌های غلتک، با توجه به اعمال فرایند نورد و بر اساس ابعاد مد نظر قرار گرفته شده، تغییر حالت داده می‌شود.

  • اجرای فرایند خنک کاری

در این مرحله به دلیل اعمال حرارت، محصول می‌تواند از دمای بالاتر است 700 درجه سانتی‌گراد برخوردار باشد. به همین منظور محصول به واسطه غلتک‌های تعبیه شده به محیطی خنک انتقال داده می‌شود تا موجبات کاهش دما در تسمه‌های تولید شده به منظور انجام مرحله بعد فراهم شود.

  • انجام برش کاری و بسته‌بندی

این مرحله می‌تواند شرایط کامل‌تری را برای محصول ایجاد نماید. به همین منظور با اعمال برش در ابتدا و انتهای قطعه فولادی و در نهایت اجرای فرایند‌های بسته‌بندی، محصول را به انبار منتقل می‌نمایند. به طور معمول این مقاطع در اندازه‌های 6 و یا 12 متری برای ارائه به بازار آهن بسته‌بندی می‌شود.

2.مراحل تولید تسمه به روش ماشینکاری

  • برشکاری

باتوجه به نوع کاربرد این تسمه ها، برش ورق های فولادی مستلزم دقت و تجربه بالا در نیروی برشکار است. در این مرحله براساس وزن و سفارش مورد نیاز، ورق ها در ابعاد موردنیاز توسط دستگاه گیوتین برش می‌خورند و در پشت دستگاه گیوتین جمع می‌شوند. بعد از پایان مرحله برش، تسمه ها وارد مرحله ماشینکاری می‌شوند.

  • اتوکشی

به دلیل این که تسمه ها از یک ورق مادر برش می خورند، دچار خمیدگی هایی می شوند؛ که به این حالت اصطلاحا شمشیری شدن نیز می‌گویند. جهت درست کردن این خمیدگی ها؛ غلتک هایی تعبیه شده اند که ورق ها به صورت تخت وارد دستگاه شده خمیدگی های طول تسمه برطرف شده و به صورت قطعه ای صاف درمی‌آید.

  • ماشینکاری نهایی

تسمه ها زمانیکه که به زیر گیوتین می‌روند دچار تابیدگی هایی می‌شوند که در اصطلاح به این تابیدگی ها شکلات پیچ می گویند. جهت برطرف کردن این تابیدگی ها ، مجددا از غلتک هایی استفاده می‌شود. پس ازماشینکاری نهایی، تسمه ها براساس وزن و تعداد مشخص، بسته بندی و توزیع می‌شوند.

تسمه فولادی1 - معرفی کامل تسمه فولادی

کاربردهای تسمه فولادی

تسمه های فولادی کاربردهای مختلفی دارند که به چند نمونه از آنها اشاره کرده ایم:

  • تسمه فولادی به راحتی برش داده می شوند، سوراخکاری و جوش پذیری این قطعات بسیار ساده است. از آنجا که  تسمه‌های آهنی بادوام هستند و می توانند وزن سازه را تحمل کنند.
  • تسمه آهنی یکی از فلزات پر مصرف صنعت ساختمان است.
  •  تجهیزات لوازم خانگی یخچال و فریزر، مایکروفر، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی و هودها تعداد معدودی از وسایل روزمره هستند که در ساخت آنها از تسمه استفاده میشود.
  • کاربرد رایج دیگر تسمه فولادی در مواردی است که هنر و زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. ساخت مجسمه کوچکترین مورد در زمینه هنر است که از تسمه آهنی برای ساخت آن استفاده می‌شود.
  • از تسمه های استنلس استیل برای ساخت تجهیزات صناصع غذایی، تجهیزات پزشکی، انواع دستگاه ها و ماشین آلات، ریل ها و بسیاری از جاهای دیگر که رطوبت و خورندگی یا مواد شیمیایی وجود دارد.

بهترین تولیدکنندگان تسمه فولادی

کارخانه ها و شرکت های صنعتی متعددی برای تولید تسمه فولادی در ایران وجود دارند. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

شرکت نورد یزد

شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد در سال 1375 در یزد تاسیس شد. محصولات تولیدی این کارخانه شامل میلگرد، کلاف، تیرآهن، تسمه، سنگ آهن، کنسانتره، خرپا، مفتول های صنعتی و ساختمان می باشد.

پروفیل فولادی اصفهان

این شرکت با تولید بیش از 130 محصول متنوع از بزرگترین ارائه کننده‌گان محصولات فلزی است. موقعیت جغرافیایی این واحد صنعتی کمک کرده تا بتوانند محصولات خود را به منتطق گوناگون به سرعت و سهولت ارسال کنند.

شرکت فولاد کوهپایه

شرکت فولاد کوهپایه قابلیت تولید انواع تسمه های فولادی و فابریک در سایز و ابعاد متنوع را دارد. تسمه های این شرکت با فولاد St37 تولید میشوند و طول رایج این محصول 6 متر می باشد.

نورد آهنی اسپادانا

از سال 1375، این وارد تولیدی در زمینه ارائه انواع تسمه فعالیت می‌کند. تسمه‌های اسپادانا، از نوع ماشین کاری هستند و محل کارخانه نیز در شهرک صنعتی محمود آباد، در استان اصفهان است.

tee bar - معرفی کامل تسمه فولادی

تفاوت تسمه با ورق فولادی

موارد زیر از مهم‌ترین تفاوت‌های تسمه و ورق فولادی هستند.

  • زمانی‌ که به قدرت و مقاومت نیاز دارند، از تسمه‌ی فولادی استفاده می‌شود.
  • ورق و تسمه به روش نورد تولید می‌شوند.
  • کاربرد عمده‌ی ورق در صنایع است و از معمولا از تسمه در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.
  • با توجه به نوع کاربرد و نیاز مشتری، ابعاد ورق و تسمه متفاوت خواهد بود.
  • جنس ورق و تسمه، هر دو از آهن است.

جنس تسمه فولادی

تسمه ها به دو صورت فلزی و غیر فلزی تولید می شود. یکی از فرق های اساسی بین انواع فلزی و غیر فلزی، مقدار استحکام کششی آن ها می باشد. به طور اساسی انواع غیر فلزی در بسته بندی اجسام سبک مانند لباس، کاغذ، بطری های نوشابه، مصالح ساختمانی و الیاف آکریلیک کاربرد دارند. در صورتی که انواع فلزی در بسته بندی اجسام سنگین مثل کلاف های ورق فولادی، لوله و پروفیل، شمش های آلومینیوم و مس، الوار و در بستن ماشین آلات سنگین روی پالت جهت حمل و نقل استفاده می گردد.

علاوه بر این در بسته بندی اجسام داغ، استفاده از نوع های فلزی به جای انواع غیر فلزی چیز غیر قابل پیش بینی نمی باشد. استفاده از این محصول در حال افزایش است، به طوری که در حال حاضر بیش از 12000 تن نوع فولادی بسته بندی در کشور مصرف می شود و این مقدار در سال های آتی افزایش خواهد داشت.

تسمه استیل

به جز موارد ذکر شده، تسمه فولادی استیل نیز یکی از محصولات مهم و پرکاربرد است. بیشتر این محصولات در سری 300 ساخته می‌شوند و معروف‌ترین آنها، سری 304 است. برای ساخت این تسمه، از ورق‌های استیل صیقل خورده استفاده می‌کنند. معمولا این ورق‌ها ضخامت زیادی ندارند، اما پرکاربرد هستند. مهم‌ترین موارد استفاده از تسمه فولادی استیل، در کابل‌های برق و تلفن، وسایل جراحی، ساخت اتوموبیل‌ها، ساخت لوله‌ها، لوازم مورد نیاز برای چاقو سازی و… می‌باشد. قیمت این نوع تسمه بر پایه قیمت استیل تعیین می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت تسمه فولادی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی مانند تسمه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مواد اولیه در تولید تسمه فولادی
  • کرونا و افزایش نرخ‌های جهانی
  • افزایش قیمت جهانی زغال سنگ
  • میزان تقاضای تسمه فولادی
  • فصل و ماه سال و نوسانات قیمت آهن و فولاد
  • بازار بورس و نوسان قیمت‌ انواع تسمه
  • قیمت ارز و تولید تسمه فولادی
  • تامین آب و تغییرات قیمت تسمه

خرید تسمه فولادی

تسمه‌ها دارای انواع مختلفی همچون فولادی، آلومینیوم، گالوانیزه و… هستند و هر یک قیمت مخصوص به‌خود را دارد. در این بین، معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع تسمه، تسمه فولادی است. قیمت روز تسمه فولادی به عواملی همچون نرخ سنگ آهن، قیمت ورق سیاه، بهای روزانه دلار و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. قیمت روز تسمه فولادی را در آهنک ببینید و برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

تسمه های فولادی، به یک برش صاف و مستطیل شکل می گویند که در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد و عموما به منظور مستحکم کردن یک سازه کاربرد دارد. تسمه های فولادی، در دو نوع فلزی و غیرفلزی تولید می شود و هر کدام کاربرد متفاوتی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما در آهنک تماس بگیرید.