نورد سرد و گرم چیست؟

نورد کاری یعنی چه؟

به مجموعه عملیاتی که برای کاهش ضخامت ورق استفاده می شود نورد می گویند که برای انجام این فرآیند از دستگاه های خاص و پیچیده ای استفاده می کنند. به صورت کلی نوردکاری به دو روش انجام می شود که شامل: نورد سرد و نورد گرم می شود. در نورد گرم مواد مذاب از میان غلتک های نورد، عبور داده می شوند تا به ضخامت مورد نظر دست یابد، اما در نورد سرد با استفاده از جک های هیدرولیکی یا پنوماتیکی بر روی ورق با ضخامت بالا، و به کمک غلتک ها فشار وارد می شود و ضخامت ورق کاهش می یابد.

whats rolling - نورد چیست، نورد سرد و گرم را بهتر بشناسیم

میلگرد چیست و چه انواعی دارد؟ با ما همراه باشید تا به صورت مفصل با کاربرد های میلگرد بیشتر آشنا شویم.

تجهیزات نورد کاری

در انجام نورد، نیازمند نیروی زیادی می باشیم که با تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی این نیرو ایجاد می شود. نکته مهم در انجام نورد (مخصوصا نورد سرد) این است که در اثر تماس بین ورق و استوانه ها نیروی اصطکاک زیادی به وجود می آید که این نیرو خود را به صورت افزایش دما نشان می دهد و الزاما نیازمند یک سیستم خنک کاری مناسبی می باشیم زیرا در غیر اینصورت امکان آتش سوزی وجود دارد. با توسعه و پیشرفت علمی، همواره شاهد عرضه دستگاه هایی هستیم که بسیار بزرگ بوده و به راحتی عملیات نورد را در کوتاهترین زمان انجام می دهند، برای مثال دستگاه هایی وجود دارد که ضخامت ورق آلومینیومی را از 6 میلی متر به 20 میکرومتر می رسانند که این فرآیند در طی عبور چندین باره ورق از میان غلتک های این دستگاه می باشد. در بعضی از دستگاه ها علاوه بر نورد امکان شکل دهی به ورق نیز وجود دارد تا زمان تولید کاهش یابد و کارآیی افزایش یابد. لوازم الکتریکی و سیستم های برقی که ترکیبی از علوم مختلف هستند در زمینه نورد بسیار کاربرد دارند. برای مثال سیستمی به نام X-ray در دستگاه های نورد سرد آلومینیوم وجود دارد که در هر لحظه ضخامت ورق را اندازه می گیرد و با دادن این اطلاعات به پردازنده مرکزی دستگاه نورد، فشار مورد نیاز برای نورد به کمک غلتک ها را به شیرهای تنظیم کننده فشار جک های هیدرولیکی می دهد و به صورت کلی این فرآیند خودکار و سریع انجام می شود.

امروزه در بسیاری از کاربری ها نیازمند ورق فلزی یا آلومینیومی با ضخامت متفاوت می باشیم برای مثال فویل آلومینیومی که برای ساخت کاغذ کره استفاده می شود 7 میکرومتر می باشد، در حالیکه ضخامت مورد نیاز برای ساخت صفحات آلومینیومی از 1 تا چند میلیمتر می باشد، بنابراین عملیات نورد کاری جز اصلی و پایه ای در صنعت می باشند و همواره کارخانه هایی وجود دارد که این عملیات را انجام می دهند.

 

انواع نورد

شروع ساخت و استفاده از نورد به قرن هفدهم باز می گردد که با رد کردن عناصری مانند قلع و سرب از بین دو غلتک از جنس چدن، عملیات نورد را انجام می دادند. به طور معمول دو نوع نورد گرم و سرد وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

نورد گرم و کاربرد آن چیست؟

نورد گرم یک نوع فولاد است که در دمای بالا و معمولا در دمای بیش از 1700 درجه فارنهایت قرار داده شده که بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است. وقتی فولاد بالاتر از دمای تبلور مجدد باشد، می توان آنرا به راحتی شکل داد و همچنین فولاد را می توان در اندازه های بسیار بزرگتری نیز ساخت. فولاد نورد گرم معمولاً ارزانتر از فولاد نورد سرد است زیرا اغلب بدون تاخیر در فرآیند تولید می شود و بنابراین به گرم شدن مجدد فولاد نیازی نیست. هنگامی که فولاد خنک شد، کمی کوچک می شود؛ بنابراین در مقایسه با نورد سرد کنترل کمتری روی اندازه و شکل محصول نهایی می توان داشت. به عنوان مثال از محصولات نورد گرم مانند میله های فولادی نورد گرم در جوشکاری و ساخت و ساز برای ساخت مسیرهای راه آهن استفاده می شود. نورد گرم به دلیل دردسر کمتری که در حین ساخت دارد از قیمت پایینتری نیز نسبت به نورد سرد برخوردار است.

what is hot and cold rolling - نورد چیست، نورد سرد و گرم را بهتر بشناسیم

برای دریافت قیمت ورق آهن با ما همراه باشید.

نورد سرد و کاربرد آن

نورد سرد در واقع فولاد نورد گرمی است که پردازش بیشتری داشته است. نورد سرد که بعضاً به اختصار CRS شناخته می شود به ماده ای کاملاً شکل پذیر گفته می شود و برای کاربردهایی که دقت زیاد در آنها لازم می باشد، ایده آل است. این فولاد در کارخانه های کاهش سرما بیشتر فرآوری می شود تا جایی که مواد خنک شده (در دمای اتاق) و پس از آن بازپخت می گردد. این فرآیند باعث تولید فولاد با تحمل بالاتر و طیف وسیعتری از سطح می شود. نورد سرد فرآیند تقویت فولاد با تغییر شکل آن بدون استفاده از گرما است. نورد سرد، برخلاف نورد گرم فقط زمانی می تواند تشکیل شود که فلزی زیر دمای تبلور مجدد خود باشد. در ساخت نورد سرد به جای گرما، از تنش مکانیکی برای تغییر ساختار فلز استفاده می شود.
اصطلاح نورد سرد به اشتباه در تمام محصولات استفاده می شود، در حالیکه در واقع نام محصول به نورد محصولات کویل و ورق های مسطح اشاره دارد. به دلیل افزایش میزان کربن، کار با نورد سرد معمولاً از نورد گرم سخت تر است اما در مورد ورق نورد سرد و ورق گرم نمی توان این حرف را زد. نورد سرد دارای محتوای کربن کم است و به طور معمول آنیل می شود و همین باعث می شود که نرمتر از نورد گرم باشد. در هر پروژه ای که عوامل اصلی در تحمل و مقاومت، وضعیت سطح، متحدالمرکز و صاف بودن بسیار مهم باشد از نورد سرد استفاده می شود. هر دو فولاد نورد گرم و سرد ما در طیف گسترده ای از اشکال از جمله: میله، لوله، ورق و صفحه در دسترس است.