تفاوت تیرآهن ها

تیرآهن ها، به علت ویژگی منحصر به فرد آهن مثل استحکام، مقاومت، قیمت مناسب مورد توجه همگان قرار گرفته است. محصولات فولادی به دو دسته میلگرد و انواع تیرآهن تقسیم می شوند به گونه ای که در ساختمان سازی تنها از تیرآهن هایی با اشکال ظاهری I و H استفاده می شود.

تفاوت اشکال ظاهری تیرآهن های نوع I و H

%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A2%D9%87%D9%86 500Zlf - انواع تیرآهن وکاربرد آن

تیرآهن های I شکل در طبقه بندی های IPE ،INP و INB در بازار موجودند و در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند.

کاربرد و مزایای تیرآهن INP

تیرآهن INP بر اساس استانداردهای چینی و روسی تولید می‌شود. از نظر شکل ظاهری، سطح مقطع تیرآهن INP شبیه به نوع IPE است.

این تیرآهن ها در سایز 8 الی 60 سانتی متر تولید می شود. بیشتر در صنایع، برج سازی، اسکله سازی و سدسازی مورد استفاده قرار می گیرند. هرچه بال های این تیر از جان فاصله می گیرند، ضخامت بال های آن کم می شود. حرف اختصاری که در بالا برای تیرآهن IPE بیان شد، برای این تیرآهن نیز کاربرد دارد. از جمله مزایای تیر INP این است که در سازه هایی که بسیار مرتفع هستند مورد استفاده قرار می گیرد و فضای کمی را اشغال می کند. نصب تیرآهن INP نیز به راحتی صورت می‌گیرد.

یرآهن INP از نظر ظاهری به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • تیرآهن‌های INP: این تیرآهن با لبه‌های موازی و سطح پهن‌ در بازار موجودند.
  • تیرهای INP با بال های شیب دار: این تیرآهن ها سطح داخلی ضخیم تری نسبت به سطح بیرونی خود دارند و شیب در بال ها به طور مساوی نمی باشد به همین علت هر چقدر از جان تیر فاصله بگیرد، ضخامت بال ها کمتر می شود.

تیرآهن نوع IPE

تیرآهن IPE یک استاندارد اروپایی می‌باشد و سطح مقطع آن شبیه به حرف I انگلیسی می‌باشد. اکثر تولید کنندگان داخلی از این استاندارد استفاده می‌کنند و یکی از پرکاربردترین تیرآهن‌های موجود در بازار می‌باشد و به آن تیرآهن معمولی هم گفته می‌شود. ضخامت بال‌ها در تمامی مناطق یکسان بوده واین تیرآهن در سایز‌های 8 تا 60 سانتی‌متر تولید می‌شود.

تیرهای IPE که به آنها تیرآهن بال پهن نیز گفته می شود همانند INPها، شامل سطح مقطع شکلی در I می باشند؛ اما بال ها فاقد شیب بوده و این محصول را برای ساختن ساختمان های مسکونی مناسب می کنند که هر یک استانداردهای اروپایی خاصی دارند.

%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C %D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87 %D8%B2%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%B1%DB%8C - انواع تیرآهن وکاربرد آن

تیرآهن نوع هاش یا IPB

تیرآهن هاش دارای قدرت تحمل کشش از دو جهت را دارند. معمولا طول این تیرها از 12 متر شروع می شود و در پل سازی و برج سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای استفاده از این تیر می توان به قابلیت جوشکاری راحت آن اشاره کرد. طول این تیر ها به 100 متر هم می رسد اما تیرهای I معمولا با ارتفاع 30 متر کاربرد دارند.

این نوع تیر آهن ها به شکل H انگلیسی بوده و وزن و قدرت بیشتری نسبت به دو نوع I دارند. این محصول از آن جهت که توان تحمل کشش و وزن را در دو زاویه دارد و همچنین به علت بال هایش که ضخامت یکسانی دارد در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

تیرآهن های گروه اول در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متری کاربرد دارند. این تیرآهن ها در ساختمان سازی استفاده می شوند اما به دو دلیل نمی توان روی آنها حساب باز کرد:

  • پیشرفت صنعت ساختمان سازی و بالا رفتن هر روزه ارتفاع ساختمان ها
  • افزایش فشار و وزنی که بر تیرها وارد می شود

از این رو احتیاج به تیرآهن های محکم تر است؛ امری که موجب می شود از محصول IPE که مزیت کشش مقاومت را در دو زاویه دارد، استفاده کنیم. در قسمت مزایا به تفصیل در این باره گفته خواهد شد.

تیرآهن لانه زنبوری یا CNP

تیرآهن لانه زنبوری نیز جز دسته تیر های H است که قدرت تحمل بارهای کششی و فشاری بیشتری را در مقایسه با تیر های IPB ،IPE و INP دارد. تیرآهن لانه زنبوری از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که سبب می شود استفاده از آن در برج سازی بسیار متداول باشد.

تمام تیرآهن های یادشده با توجه به کاربرد در سایزهای مختلف تولید می شوند که این عامل جزو فاکتورهای مهم در مقایسه تیرآهن به شمار می رود.

differences of beams - انواع تیرآهن وکاربرد آن

استاندارد کلی تیر آهن ها

در کشور ایران و دیگر کشورهای اروپایی، استاندارد را بر محصول IPE که در گروه I است، قرار داده اند که دارای بال های ثابت است. در کشور های چین و روسیه، استاندارد مورد تایید بر نوع دوم از گروه I است که قابلیت تحمل وزن بالا را داراست و با بال های متغییر تحت عنوان INP شناخته می شود. نوع سوم که به تفصیل در ادامه به آن می پردازیم از گروه H و محصول INP است که بال های مهم و مقاومت کششی بالایی دارد.

بررسی مزایای خاص تیرآهن های H

تیر آهن های مدل H در ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر وجود دارند و در صنعت ساختمان سازی در مواردی مثل ستون بندی ، پوشش سقف، کشتی سازی، پالایشگاه صنعتی، اسکله سازی و ساخت خرپا به کار گرفته می شوند. از دیگر مزایای تیر آهن های H می توان به کاهش ضریب خطا در سازه و یکنواختی سازه در عین استحکام و مقاومت اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای انتخاب این نوع تیرآهن برای ساختمان سازی افزایش سرعت ساخت و ساز به علت نصب راحتتر در عین کاهش هزینه هاست. برای اطلاع از قیمت هاش و تیرآهن می توانید به سایت آهنک مراجعه نمایید.

IPE.jpg - انواع تیرآهن وکاربرد آن

بررسی معایب تیرآهن های H

در محصولی که تحت عنوان تیراهن H می شناسیم مانند همه محصولات معایب خود را دارد. مثلا این محصول در دما و حرارت بالا ضعف هایی از خود نشان داده یا به عبارت دیگر اگر دمای ساختمان به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد برسد، مقاومت را کاهش می دهد و اسکلت ساختمان را دچار عدم توازن می کند. همچنین به عوامل خارجی واکنش نشان می دهد و دچار فرسودگی و آسیب می شود که نمی توان از آن در شرایط جوی نامناسب استفاده کرد و به همین علت نگهداری از آن بسیار دشوار است.

 

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مقاطع آهنی مورد استفاده در ساختمان است. فراوان بودن آهن نسبت به سایر فلزات، امکان ترکیب آن با فلزات دیگر و آلیاژ کاری و… باعث شده است که این محصولات استفاده گسترده‌ای داشته باشند. در ساختمان ها از انواع مختلف آهن استفاده می کنند، اما به جرأت می توان گفت که پرکاربردترین آنها تیرآهن است. کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی بیشتر احساس می شود، اما در صنایع دیگر نیز ممکن است بسته به شرایط از این محصولات استفاده کنند. تولید این محصولات در مقاطع مختلف و با درصدهای آلیاژی متفاوت این اجازه را به استفاده کنندگان داده است که از آنها در شرایط مختلف استفاده کنند، ولی به طور کلی می توان گفت بیشترین هدف استفاده از این محصولات تحمل فشارهای خمشی و تنشی است که به یک سازه وارد می شود. در ادامه با بررسی جزئیات بیشتری در خصوص این محصولات با شما در میان می گذاریم تا موارد مختلف کاربرد تیرآهن برای شما بهتر مشخص شود.

ویژگی های کاربردی تیرآهن در ساختمان

همه تیرآهن را به عنوان یکی از المان های اساسی مورد استفاده در صنایع ساختمانی می دانند که می تواند بار زیادی را در جهات مختلف تحمل کند. بسته به این که تیرآهن چه نقشی در سازه دارد، به انواع مختلف تقسیم می شود. به عنوان مثال طول بال ها و جان تیرآهن می تواند در شرایط مختلف گوناگون باشد به همین صورت است که تیرآهن های مورد استفاده برای کاربردهای گوناگون را در اندازه ها مقاطع مختلف تولید می کنند. پس به این صورت می توان گفت یکی از فاکتورهای اساسی برای تعیین انواع تیرآهن، سایز این محصولات است. مورد بعدی که ممکن است روی تعیین انواع این محصولات در موارد بسیار خاص تاثیر داشته باشد، نوع آلیاژهای استفاده در این محصولات است. از آنجایی که آهن خام دارای ضعف های متعددی است، این محصولات را با فلزات دیگر آلیاژ می کنند تا در زمان استفاده خصوصیات بهتری داشته باشند. البته تیرآهن ها تحت استاندارد های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند، پس می توان گفت استانداردها موارد تعیین کننده‌ای برای انواع تیرآهن هستند.

application of beams - انواع تیرآهن وکاربرد آن

برای دریافت قیمت روز تیرآهن با ما همراه باشید.

کاربرد انواع مختلف تیرآهن

این که کاربرد تیرآهن چیست بستگی به استانداردی دارد که تحت لیسانس آن این محصولات را تولید کرده اند. دسته بندی‌های استاندارد تیرآهن عبارتند از:

  • تیرآهن INP
  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن هاش (H) یا IPB

تیرآهن های INP و IPE معمولا در اسکلت فلزی ساختمان‌ها، به عنوان ستون به کار می روند همچنین در بسیاری از موارد دیده شده که این محصولات در مواردی مانند پوشش سقف ها، پل های لانه زنبوری، نعل درگاه ها، خرپاها و سایر سازه های مشابه استفاده می کنند. موردی که در این میان باید مد نظر قرار دهید این است که کاربرد تیرآهن های ساخت کشورهای مختلف می تواند با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال استفاده از تیرآهن های IPE که ساخت کشورهای کره، آلمان، اسپانیا، لهستان، و چین هستند؛ در شرایط مختلف می تواند تاثیرات مختلفی روی نتیجه نهایی کار داشته باشد. در همین رابطه به عنوان مثال باید بدانید تیرآهن های آلمانی کیفیتی بسیار بهتر از نمونه های چینی دارند و همین باعث شده که از این محصولات در مواردی استفاده کنند که حساسیت بسیار بالاست.