میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

به طور کلی نمی توان گفت بهترین نوع میلگرد کدام است، چرا که میلگردها باتوجه به نوع نیاز و کاربرد دارای خواص متفاوتی هستند که این خواص متناسب با کاربرد آن می باشد. اما در مجموع می توان مقایسه ای بین انواع میلگردهای تولیدی با توجه به خواص آن ها داشت. طول و قطر میلگردهای متنوعی در دسترس است، اما فقط شش نوع میلگرد متداول وجود دارد: اروپایی (آلیاژ کربن، منگنز، سیلیکون و غیره). فولاد کربن (میلگرد اصلی “سیاه”)، گالوانیزه، اپوکسی روکش شده، پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)و میلگرد فولادی.

خصوصیات بهترین میلگرد

بهترین میلگرد براساس استانداردهای ساخته شده، شناخته می شود. استانداردهای میلگرد در ایران از نوع فولادی و گریدهای A1، A2 و A3 می باشد:

  • گرید A1 مربوط به میلگرد ساده بدون آج است که مقاومت تسلیم 2300 سانتیمتر مربع، استحکام کششی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر و تغییر شکل پلاستیک حدود 20 درصدی دارد و برای جوشکاری و آهنگری از آن استفاده می شود.
  • گرید A2 مربوط به نوع آجدار مارپیچ و نوع ساده با مقاومت تسلیم 3000 سانتیمتر مربع و استحکام کششی 5000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع جز میلگردهای نیمه سخت به شمار می رود. این نمونه نسبت به نوع A1 مقاومت بالاتری دارد.
  • گرید A3 مربوط به آجدار یا آج پیچیده است که با مقاومت تسلیم 4000 سانتیمتر مربع و استحکام کششی 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و با تغییر پلاستیک حدود 14 درصد به میلگرد سخت یا خشک شناخته می شود.

قیمت میلگردهای A3 با توجه به خواص آن از بقیه بیشتر است اما خواص فیزیکی و شیمیایی آن مانند گرید A2 می باشد. همچنین میلگرد A3 نسبت به بقیه تردتر و شکننده تر است.

which factory rebar is better 300x180 - میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

کدام کارخانه بهترین میلگرد را تولید می کند

در ایران با توجه به منابع فولاد متعدد، کارخانه های تولید محصولات فولادی و میلگرد متعددی وجود دارد. از بین آنها می توان چند مورد از بهترین مجموعه ها را نام برد که کیفیت محصولات بالاتری دارند:

  • ذوب آهن اصفهان: یکی از بزرگترین مجتمع های تولید میلگرد است که مطابق با استانداردهای روسیه می باشد. انواع میلگردهای A1، A2 و A3 در آن تولید می شود که به ترتیب دارای مقاومت تسلیم و استحکام کششی بالاتری هستند. میلگرد A3 از پرمصرف ترین نوع میلگرد می باشد.
  • مجتمع فولاد خراسان: میلگردهای فولاد خراسان با نام میلگرد نیشابور شناخته می شوند که در سه نوع ساده، آجدار مارپیچ و آجدار جناغی و براساس استاندارد تولید می شوند. میلگردهای آج دار جناغی با روش عملیات حرارتی کوئنچ-تمپر تولید می شوند.
  • فولاد آذربایجان میانه: میلگرد تولیدی در این کارخانه یکی از باکیفیت ترین نوع خود است که انواع مختلف میلگردهای آج دار و ساده در اندازه های متفاوت مطابق با استانداردها را دارد.
  • مجتمع فولاد بافق: این مجتمع یکی از تازه تاسیس ترین تولیدکنندکان میلگرد است که محصول میلگرد A3 در اندازه های مختلف را تولید می کند. تولید این کارخانه براساس فناوری اروپا با استانداردها و خواص مکانیکی مناسب است.
  • مجتمع آناهیتا گیلان: میلگردهای ساختمانی در این کارخانه در سایزهای مختلف در دو نوع A2 و A3 با خواص مکانیکی برطبق استاندارد تولید می شوند.
  • مجتمع فولاد بردسیر: میلگردهای تولیدی در این کارخانه با گریدهای A2 و A3 با اندازه های متفاوت به روش ترمکس ساخته می شوند.

دیگر کارخانه های تولید میلگرد که شناخته شده هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند را به اختصار می توان نام برد شامل موارد زیر است:

مجتمع فولاد روهینا جنوب- کارخانه فولاد کویر کاشان- کارخانه فولاد ظفر بناب- فولاد کاوه تیکه داش- جهان فولاد سیرجان- کارخانه سرمد ابرکوه یزد- کارخانه فولاد آلیاژی ایران- شرکت فولاد قزوین