حواله میلگرد چیست؟

شاید تاکنون در بازار آهن‌آلات ساختمانی اصطلاح تهاتر ملک با حواله میلگرد یا تیر آهن را شنیده باشید. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تهاتر یعنی چه؟ حواله میلگرد یا آهن چیست؟ در این متن بیشترین تأکید ما بر حواله میلگرد است. برای آشنایی با این موضوع ابتدا باید اطلاعاتی در مورد روش‌های خرید و فروش میلگرد در بازار داشته باشیم.
در بازار ایران میلگرد به سه روش قابل تهیه و خریداری است:

  1. خرید میلگرد به صورت مستقیم از کارخانه: این روش محدودیت‌های خاص خود را دارد و برای هر کس که استفاده کننده میلگرد است قابل انجام نیست. برای خرید مستقیم از کارخانه حداقل سفارش میلگرد نباید کمتر از یک تریلی یا 24 تن باشد. از طرفی چون کارخانه به صورت روزانه عرضه میلگرد ندارد از نظر زمانی نیز محدودیت وجود دارد. بنابراین این شیوه مناسب عرضه‌کنندگان عمده میلگرد در بازار می‌باشد.
  2. خرید میلگرد از بنگاه‌های عرضه‌کننده میلگرد: این روش خرید بسیار متداول است و مصرف‌کنندگان نهایی میلگرد بیشتر از طریق بنگاه‌های عرضه‌کننده میلگرد نیاز خود را تأمین می‌کنند.
  3. خرید میلگرد از بورس کالا: در این روش متقاضیان از طریق بازار بورس و به واسطه کارگزاری‌ها محصول مورد نظر خود، از جمله میلگرد را سفارش می‌دهند و برای سفارش خود از کارگزاری حواله میلگرد دریافت می‌کنند.

what is rebar remittance2 - حواله میلگرد

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

سازمان بورس کالا یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس اوراق بهادار می‌باشد که در آن انواع کالاها از جمله کالاهای صنعتی، پتروشیمی و نفت، محصولات کشاورزی و طلا معامله می‌شود.
یکی از پرطرفدارترین کالاهایی که در بورس کالا معامله می‌شود، مقاطع فولادی است از جمله آن می‌توان به میلگرد اشاره کرد. مراحل خرید میلگرد از طریق بورس کالا به شرح زیر می‌باشد:

  1. انتخاب یک کارگزار فعال در بازار بورس کالا برای گذاشتن سفارش از طریق این کارگزاری یا خرید و فروش سهام
  2. دریافت کد مشتری از بورس کالا و کارگزاری
  3. با دریافت کد مشتری فرد می‌تواند در بازار بورس کالا اقدام به خرید میلگرد نماید.
  4. کارگزار پس از دریافت درخواست مشتری برای خرید میلگرد وارد رقابت با سایر کارگزاران در تالار بورس کالا می‌شود. در صورت ارائه قیمت مناسب با توجه به حجم سفارشی معامله انجام می‌شود.
    قبل از انجام معامله لازم است کارمزدهایی را مشتری پرداخت کند که عبارتند از: 18/0 درصد از ارزش معامله حق‌الزحمه کارگزار می‌باشد. همچنین 06/0 درصد از ارزش معامله سهم شرکت بورس کالاست که به عنوان کارمزد کسر می‌شود و 04/0 درصد از مبلغ معامله سهم سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان کارمزد می‌باشد. همچنین مشتری موظف است پس از ثبت درخواست خود و قبل از انجام معامله 10 درصد از مبلغ را به کارگزاری پرداخت نماید. در صورتی که مشتری به تعهدات خود پس از انجام معامله عمل نکرد کارگزار حق دارد این 10 درصد را به عنوان خسارت برداشت نماید.
  5. پس از انجام معامله جزئیات مربوط به معامله طبق اطلاعیه‌ای به اطلاع مشتری می‌رسد.
  6. پس از دریافت این حواله مشتری ملزم می‌باشد که تا سه روز کاری مبلغ را با کارگزاری تسویه نماید. نکته قابل توجه این که واریز کننده مبلغ کالا باید با نام خریدار یا مشتری یکسان باشد.
  7. در این مرحله حواله فروش برای خریدار صادر می‌شود و سفارش برای بارگیری و حمل آماده ارسال می‌باشد.

میلگرد چیست؟

what is rebar remittance and its benefits - حواله میلگرد

-حواله میلگرد چیست و چه مزایایی دارد؟

حواله میلگرد همان اطلاعیه‌ای است که کارگزار پس از انجام معامله میلگرد در بورس کالا آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. این اطلاعیه شامل اطلاعاتی از قبیل حق‌الزحمه کارگزاری و عوارض مربوط به قوانین بورس می‌باشد. به موجب این حواله فرد می‌تواند میلگرد سفارشی خود را که در آن نوع و سایز میلگرد است تحویل بگیرد.
از مزایای حواله میلگرد این است که این حواله ارزش ریالی دارد و فرد می‌تواند آن را در بازار تهاتر نماید.
تهاتر در لغت به معنای مبادله کالا به کالاست. اما در این مورد خاص تهاتر به این معناست که فردی که حواله میلگرد یا سایر محصولات خریداری شده از بورس را دارد می‌تواند آن را با ملک در بازار مبادله نماید. برای انجام معامله ملک، فرد دیگر لازم نیست وجه پرداخت کند و همین حواله میلگرد حکم پول نقد را دارد. تهاتر ملک با حواله میلگرد بیشتر توسط پیمانکارانی که پروژه‌های ساخت و ساز انجام می‌دهند صورت می‌گیرد. به موجب این حواله کالای سفارش داده شده در بورس کالا توسط فردی که حواله را در دست دارد تحویل گرفته می‌شود.
از دیگر مزایای داشتن حواله میلگرد این است که خرید میلگرد با قیمتی کمتر از بازار و به قیمت کارخانه به دست مشتری می‌رسد.