تفاوت تیرآهن و هاش

در این مقاله می ‌خواهیم در رابطه با تفاوت تیرآهن و هاش توضیح دهیم. همه ما با تیرآهن آشنایی داریم و می‌ دانیم که تیرآهن یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در اصل اسکلت اصلی ساختمان را تشکیل می دهد. هر چقدر که تیرآهن محکم تر باشد، ساختمان نیز از ایمنی بیشتری برخوردار است. چرا که تمام بار ساختمان وارد بر اسکلت ساخته شده است. با این حال در این میان ما قطعه ای به نام تیرآهن هاش را در میان مصالح ساختمانی مشاهده می کنیم. در واقع تیرآهن و هاش دو قطعه فولادی هستند که از نظر طراحی، قیمت، شکل و کاربرد تیرآهن دارای تفاوت هایی نیز می باشند. تیرآهن ها خود به تنهایی شکل های مختلفی دارند و طریقه ساخت آن ها به این صورت است که آن ها را در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد پدید می آورند. مراحل خاصی برای ساخت تیر آهن وجود دارد که این مراحل می‌ تواند در تولید هاش نیز یکسان باشد. اگر بخواهیم بیشتر این موضوع را باز کنیم باید بگوییم که در واقع هاش یکی از گونه‌ های تیر آهن است اما از نظر ظاهر دارای تفاوت‌ های نسبتا زیادی است. باید بدانید که میان تیرآهن و هاش تفاوت ‌هایی نیز وجود دارد که از جمله این تفاوت ها ما می توانیم به مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر تنش های خمشی اشاره نماییم. در رابطه با طریقه تولید آن ها باید بگویم که روش های مختلفی برای ساخت آن ها وجود دارد. یکی از روش های آن نورد نام دارد. این روش در میان تیرآهن و هاش تقریباً یکسان است. انواعی از نورد ها به نام نورد سنگین، نورد میانی و نبرد نهایی در این روش اعمال می شود.

تفاوت تیرآهن و هاش از نظر شکل هندسی

به طور کلی تفاوت اصلی میان هاش و تیر آهن شکل آن ها می باشد. این قطعه از دو قسمت جان و باله تشکیل شده است. برای مقایسه تیرآهن و هاش باید گفت در تیرآهن ها بال کوچکتر از جان می باشد و یا اینکه این دو قسمت با یکدیگر تقریباً برابر هستند. این در حالی است که در هاش اندازه بال و جان برابر می باشد. به همین منظور مقاومت هاش نسبت به تیرآهن بیشتر است. پس دیگر تفاوت تیرآهن و هاش را می ‌توانیم مقاومت بیشتر هاش نسبت به تیرآهن بدانیم. زمانی که هاش ها مقاومت بیشتری داشته باشند، می توانند بار بیشتری را تحمل کنند. همچنین در برابر نیروهای خمشی و برشی از خود مقاومت بیشتری نشان دهند. البته باید بدانید که به طورکلی هاش و تیرآهن از نظر وزن دارای انواع متنوعی هستند که این انواع خود به تنهایی دارای تفاوت هایی با یکدیگر بوده و این تفاوت ها آن ها را از یکدیگر متمایز می گرداند.

beam hbeam difference 01 - تفاوت تیرآهن و هاش

 

انواع تیرآهن و هاش

قبل از اینکه به معرفی انواع آن ها بپردازیم بهتر است که انواع تیرآهن را به شما معرفی گردانیم. مسلما همه ما شنیده ایم که تیرآهن ها را با پسوند عددی می‌ خوانند اما این پسوند ها باعث تمایز انواع آن ها نمی ‌شوند. بلکه تنها اندازه و ابعاد آن ها را نشان می ‌دهند. اگر بخواهیم به طور تخصصی انواع تیرآهن را معرفی نماییم، باید بگویم که تیرآهن های معمولی به دو دسته استاندارد inp و آی پی ای تقسیم می ‌شوند. البته استفاده رایج از انواع تیرآهن IPE در بازار دیده می شود. تفاوت این دو نوع را می ‌توان تنها شکل ظاهری آن ها دانست. انواع هاش ها دارای تنوع بیشتری نسبت به تیرآهن هستند. به نوعی که اگر بخواهیم انواع فوق سنگین آن ها را بررسی کنیم، باید بدانید که دارای شاخه ها و زیر گروه هایی می باشند. اما به طور کلی ما می ‌توانیم سه دسته و گروه فوق سنگین، سنگین و سبک را به حاشیه ها متعلق گردانیم. دسته های فوق سنگین دارای بال های پهن تری نسبت به انواع دیگر هستند و کاربرد آن ها در ایران بسیار محدود است. این در حالی است که هاش های مدل سنگین بیشترین کاربرد را در ایران داشته و مسلماً افرادی که در ساختمان سازی فعالیت دارند، با این نوع بیشتر آشنا هستند. نوع سبک نیز همانطور که از نام آن مشخص است، دارای مقاومت کمتری بوده و کاربردی نسبتاً کم دارد.

بررسی کامل تفاوت تیرآهن و هاش

در نتیجه تمام توضیحاتی که در بالا داده شد باید بدانید که علاوه بر اینکه هاش ها و تیرآهن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. هر کدام از آن ها دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت های متعدد بین آن ها وجود دارد. از این رو با توجه به اینکه هرکدام چه کاربرد و چه مقاومتی داشته باشند، در مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. طریقه استفاده آن ها با توجه به نحوه تولید و مقاومتشان است. این موضوع توسط کارشناسان حرفه ای مشخص می گردد. به همین جهت است که در ایران از نوع هاش سنگین بیشترین کاربرد و استفاده را انجام می ‌دهند. به همین منظور بیشتر تولید کنندگان در ایران از این نوع هاش استفاده می نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو تیرآهن می توانید به مقاله های تیرآهن چیست؟ و همه چیز درباره تیر آهن هاش از بلاگ آهنک سر بزنید.