عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا-آهنک

همین ابتدا برای دوستانی که با واژه عرضه تلفیقی نا‌آشنا هستند، باید بگویم معنی این نوع عرضه یعنی تامین کالا از روش‌های مختلف. مثلا در حوزه فولاد یعنی هم در کنار تولید داخلی، از واردات هم برای تنظیم بازار استفاده شود.

موضوع عرضه تلفیقی امروز مورد بحث و جدل قرار گرفته است. در ادامه این خبر نظر دو فعال حوزه آهن را در مورد این موضوع خواهیم شنید.

مهرداد اکبریان: عرضه تلفیقی فولاد، مانند تیغ دولبه است

مهرداد اکبریان در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری فولادبان، این نوع عرضه را در شرایطی درست می‌داند و می‌گوید اگر واردات در شرایط غیر اورژانسی اتفاق بیافتد، باعث آشفتگی بازار خواهد شد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ارتباط با عرضه تلفیقی ورق فولادی از طریق بورس کالا گفت: عرضه تلفیقی مناسب واحدهای تولیدی بزرگ است. این واحدها می‌توانند در صورت نیاز، در کنار محصولات خود، محصولات خارجی هم عرضه کنند.

آقای اکبریان اضافه کرد: قیمت وارداتی محصولات فولادی نسبت به قیمت‌های داخلی بالاتر است. پس عرضه‌های جدید نسبت به عرضه‌های قبلی در بورس کالا افزایش خواهد داشت. زمانی این عرضه‌ها اثرگذار هستند که هم از لحاظ نوع جنس و هم از لحاظ زمان عرضه محصول، تقاضا از عرضه به صورت آشکاری پیشی گرفته باشد. اما اگر این عرضه‌ها به درستی انجام نشوند و یا شرکت‌ها درگیر موارد بازرگانی باشند، باید روند آینده آن را بررسی کرد.

ایشان این نوع عرضه را یک تیغ دولبه می‌داند و معتقد است اگر با برنامه ریزی و بررسی انجام نشود موجب نارضایتی خواهد شد.

راستی آزمایی بهترین گزینه است

آقای اکبریان برای عملیاتی کردن این طرح هم راهکاری دارد و می‌گوید: ابتدا، باید نحوه اجرایی شدن این عرضه‌ها را بررسی کرد تا دید که به درستی انجام می‌شوند و یا خیر. چراکه مدیریت عرضه‌های تلفیقی باید از طریق شرکت‌های واردکننده انجام شود.

آقای اکبریان در مورد انحصار ورق هم چنین گفته: بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در ایران، شرکت فولاد مبارکه است. این کارخانه عمده ورق کشور را تأمین می‌کند. صنایع دیگری از جمله لوازم خانگی و خودرو برای تولیدات خود نیاز به ورق دارند و فولاد مبارکه در این موضوع، نقش اول را بازی خواهد کرد و گاهی اوقات مجبور به واردات هم می‌شود.

رئیس انجمن سنگ آهن در آخر گفت: عرضه تلفیقی در شرایط اورژانسی راهکار خوبی است. اما اگر به صورت کارشناسی نشده اجرا شود، ممکن است شرایط بازار را به نسبت گذشته بدتر کند.

عرضه تلفیقی فولاد، قیمت‌ها را کاهشی می‌کند

در مقابل آقای خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عرضه تلفیقی را روشی خوب برای کاهش قیمت‌ها می‌داند. ایشان نیز در مصاحبه با پایگاه فولادبان اجرای این طرح را خوب و مثبت دانسته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: با اینکه قیمت ورق وارداتی از قیمت ورق‌های داخلی بیشتر است اما وقتی این تلفیق اتفاق بیافتد، حجم عرضه بالا خواهد رفت. بالاتر رفتن حجم عرضه هم قیمت ورق فولادی را کاهش می‌دهد.

ایشان گفت: دولت باید از طریق واردات ورق به خصوص ورق‌های زیر 5 میلیمتر، کمبود را جبران کند. با این کار قیمت ورق در بازار داخلی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین عرضه تلفیقی یک اقدام همسو برای تنظیم بازار و کاهش قیمت هاست.

وی ادامه داد: البته باید میزان واردات را کنترل کرد تا شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه کمترین افت تولید را داشته باشند و تغییری در سهم فروششان در بازار داخلی ایجاد نشود.

نظر شما چیست؟ شما با عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا موافقید؟

حتما نظر خود را با ما درمیان بگذارید. ممنون که تا پایان این خبر با آهنک همراه بودید.