تفاوت میلگرد های معمولی و حرارتی

میلگرد حرارتی یکی از انواع میلگردهای بتنی است که بیشتر به منظور تغییرات آب و هوایی و اثرات سرما و گرما بکار می رود. کارکرد اینگونه میلگردها به این صورت است که بصورت عمودی و به شکل T نسبت به همدیگر قرار می گیرند و باعث می شوند مقاومت بتن را در برابر تغییرات دمایی کاهش ندهند. برای مشاهده تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی با ما همراه باشید.

آشنایی با میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی برای جلوگیری از ایجاد ترک در سقف ‌ها و به خصوص سقف تیرچه بلوک کاربرد زیادی دارند. از مهمترین مشکلات سقف تیرچه بلوک ترک خوردن بتن آن می باشد که برای جلوگیری از این موضوع میلگردهای حرارتی مورد استفاده قرار گرفته می شوند. میلگرد حرارتی از ایجاد ترک عمیق در بتن و شکستن و ریزش آن جلوگیری می کند. میلگردهای حرارتی که به آنها آرماتورهای حرارتی هم گفته می شود با قرارگیری درون بتن با آن درگیر می ‌شوند و اجازه ترک ‌های عمیق به بتن را نخواهند داد.

rebar ahanak 150x150 - تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

انواع میلگرد از نظر شکل

میلگرد ساده یا (A1)

بر اساس آیین نامه این میلگرد S240 نام دارد. تولید این میلگرد در ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد روسی Gost2590 انجام شده و به نام میلگرد A1 نیز شناخته می شود. این نوع میلگرد با توجه به رده ی مقاومتی آن میلگرد نرم به حساب می آید. یکی از موارد اصلی کاربرد میلگرد A1 تولید میلگرد حرارتی است.

میلگرد آجدار (A2)

دو نوع آج در میلگرد آجدار مشاهده می گردد.

  • آج طولی که در راستای میلگرد واقع شده است و درصورت برش عرضی در دو طرف میلگرد قابل مشاهده است.
  • آج عرضی که در محیط مقطع میلگرد و به صورت متناوب کارشده و انواع گوناگون دارد.

بر اساس آیین نامه میلگرد آجدار A2 در دو نوع میلگرد آجدار یکنواخت و میلگرد آجدار جناقی یا دوکی تولید می شود. نوع یکنواخت این میلگرد S340 و نوع دوکی آن S350 نامیده می شود. این نوع میلگرد در ردهی مقاومتی نیمه سخت محسوب می‌شود. کاربردهای عمده این نوع میلگرد ساخت خاموت و کمرکش دیوار می باشد.

میلگرد آجدار (A3)

همانند میلگرد آجدار A2، این میلگرد نیز از لحاظ آج به دو صورت یکنواخت و دوکی تولید می گردد. نوع آج دوکی شکل میلگرد آجدار A3 را در آیین نامه با S400 و آج یکنواخت آن را با S420 نمایش می دهند. میلگرد A3 نیز همانند A2 میلگرد نیمه سخت به حساب می آید اما با توجه به استحکام کششی آن مقاومت بیشتری را تحمل می نماید. از این رو کاربرد آن بیشتر در میلگردهای کارشده در تیرها و ستونهای ساختمان می باشد.

میلگرد آجدار (A4)

میلگرد آجدار A4 به لحاظ شکل آج با دو نوع میلگرد آجدار قبلی متفاوت است. این نوع میلگرد دارای آج مرکب می باشد به این معنی که آج ها هم در راستای یکدیگر و هم به صورت دوکی و هم گاهی به صورت محیطی تعبیه شده اند. میلگرد آجدار رده ی مقاومتی سخت به حساب می آید و در آیین نامه با توجه به استحکام کششی آن به دو طریق S500 و S520 نمایش داده می شود.

0001433 steel - تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

انواع میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی اندازه‌های متفاوتی دارند و از همین رو به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین انواع میلگرد حرارتی دارای قطر 4 و 5 میلی‌متری هستند. آرماتورهای حرارتی که دارای قطر 4 میلی‌متری هستند، مقاومت بالاتری دارند. این میلگردها در فاصله 25 میلی‌متری از هم قرار گرفته و به حالت شبکه‌ای، مقاومت بتن را افزایش می‌دهند.

تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

یکی از مهمترین تفاوتی که میتوان برای این دو اعلام کرد زمان و مکان استفاده از میلگرد حرارتی در مقابل میلگرد معمولی است. مکان و نحوه استفاده از آرماتورهای حرارتی با توجه به دیدگاه مهندس انجام می‌شود، در ادامه به تفاوت های میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی خواهیم پرداخت.

سایز میلگرد

تفاوت دیگر میلگرد حرارتی و معمولی در سایز آن هاست. سایز میلگردهای معمولی بین 10 الی 12 است در حالی که میلگردهای حرارتی تا قطر 6 و 8 میلی‌ متر قابل استفاده هستند.

کاربرد میلگرد

همچنین میلگرد های حرارتی در سقف و فونداسیون قابل استفاده هستند، اما میلگردهای معمولی در فونداسیون، سقف، ستون و تیرهای بتنی نیز استفاده می ‌شوند.

قابلیت جوشکاری و اتصال

تفاوت اصلی میلگرد های حرارتی و دیگر میلگرد ها ابتدا در قابلیت جوشکاری آن هاست؛ چرا که آرماتورهای حرارتی به علت کربن کمتر، قابلیت جوشکاری ندارند.

5654376 300x200 - تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

ضوابط آیین نامه‌ای میلگرد حرارتی

آیین نامه بتن ایران در خصوص استفاده از میلگردهای حرارتی، ضوابطی را تعیین کرده است که به شرح زیر است:

سایز میلگرد

به‌طور معمول، سایز آن مورد استفاده به‌ عنوان میلگرد افت و حرارت، 5 تا 6 میلی‌متر با توجه به نوع میلگرد است. اما باید در نظر داشته باشید که قطر میلگرد بر اساس محاسبات مهندسی، ممکن است تغییر کند و به میلگرد با قطر بزرگ‌تر نیاز باشد.

مقدار میلگرد

با تعیین شدن فواصل قرار گیری میلگردها از یکدیگر، می‌توان مقدار آن در سقف را محاسبه کرد. به‌طور کلی، فاصله میلگردهای حرارتی نباید بیش از 50 سانتی‌متر و یا بیش از 5 برابر ضخامت دال باشد. از همین رو، فاصله‌ی 25 سانتی‌متر برای قرارگیری این محصول در ساختمان‌های کوچک، رقم مناسبی است.

وزن میلگرد

مهندس سازه، پس از در نظر گرفتن نوع میلگرد و محاسبه‌ی قطر آن، اندازه‌گرفتن ضخامت دال و محاسبه‌ی فواصل استفاده، تعداد میلگرد مورد نیاز را محاسبه می‌کند. بعد از آن با توجه به حداکثر وزن استاندارد برای سقف و محاسبه‌ی بتن، تیرچه و بلوک موجود، وزن مجاز برای میلگردهای حرارتی را محاسبه می‌کند.

نوع میلگرد

معمولا به دلیل کاهش هزینه‌ها و با توجه به عدم نیاز درگیری آرماتور با بتن از نظر کششی، نیاز به استفاده از میلگرد آجدار نیست. بنابراین، بهتر است از نوع ساده به عنوان میلگرد حرارتی استفاده شود.

نحوه اجرای میلگرد حرارتی

نصب میلگرد حرارتی، همانند جوشکاری آن در ستون‌ها، سقف‌ها و فونداسیون، از نظر سازمان نظام مهندسی به دلیل احتمال شکست جوش، ممنوع است.

به همین دلیل، مانند سایر اجزای سازه‌، این محصولات نیز می‌بایست با سیم مفتول بسته شوند. آرماتور حرارتی را معمولاً با روش ضربدری و به‌ وسیله‌ی سیم مفتول مهار می‌کنند.

در روش ضربدری، آرماتور حرارتی به‌ صورت عمودی در کنار میلگردهای دیگر قرار می‌گیرد. سپس، سیم مفتول به‌صورت ضربدری از زیر آن عبور کرده و به روی آرماتور می‌آید.

سه روش جایگزین میلگرد حرارتی

الیاف فلزی موجود در بتن های الیافی در ساختمان سازی نقش میلگرد حرارتی را ایفا کرده و از ترک خوردگی بتن جلوگیری میکند. همچنین کم کردن آب نسبت به سیمان و استفاده از فوق روان کننده ها مانع ترک خوردگی بتن می‌شود. بنابراین بعضی از مهندسین سازه هیچ اعتقادی به استفاده از میلگرد حرارتی نداشته و جایگزین هایی برای آهن پیشنهاد می‌کنند. از جمله:

استفاده از بتن الیافی

بتن الیافی، به علت داشتن الیاف فلزی در ساختار خود، نقش میلگرد حرارتی را ایفا کرده و از ترک خوردگی بتن جلوگیری به عمل می آورد.

کم کردن نسبت آب به سیمان بتن

کم تر کردن میزان آب نسبت به سیمان باعث افزایش میزان روانی بتن می شود.

استفاده از فوق روان کننده ها

استفاده از فوق روان کننده ها سبب افزایش روانی بتن می گردد و از ترک خوردگی آن جلوگیری می شود.

نحوه کارکرد میلگرد حرارتی

کار میلگرد حرارتی زمانی آغاز می‌شود که پدیده جمع شدگی اتفاق می‌افتد. زمانی که رطوبت موجود در بتن در حال تبخیر باشد، میلگرد حرارتی مانع از فرایند انقباض شده و با اثر کشسانی خود، از وارد آمدن فشار به بتن و ایجاد ترک جلوگیری خواهد کرد.

وجود میلگرد حرارتی در بتن باعث می‌شود تا ترک‌های بزرگ ایجاد نشوند و همین امر، ضریب ایمنی ساختمان را تا حد زیادی بالا خواهد برد؛ بنابراین یکی از راه‌های افزایش ایمنی بتن‌ها و جلوگیری از ایجاد ترک‌های بزرگ بر روی آن، استفاده از میلگرد حرارتی است.

Untitled 1 27 300x225 - تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

دلایل استفاده از میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی در طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود. از همین رو مقاومت آن‌ها بسیار بالاتر از میلگرد معمولی است. بنابراین در صورت آتش سوزی مقاوم هستند. اگر ساختمانی دچار آتش سوزی شود، به راحتی تخریب نمی‌شوند.
از دیگر کاربردهای آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله اشاره نمود. زیرا به راحتی تخریب نشده و مانع از ریزش ساختمان خواهد شد.
بیشترین کاربرد میلگرد حرارتی در سقف سازه است. سقف بیشترین نیروی کششی را در ساختمان متحمل می‌شود. به همین دلیل میلگرد حرارتی مانع از تخریب بتن و در نتیجه تخریب سقف خواهد شد.

کاربرد میلگردهای حرارتی

از کاربردهای میلگرد حرارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر نیروهای وارده به ساختمان
  • افزایش دادن باربری سازه
  • جلوگیری از از هم گسیختن دیافراگم سقف
  • بالا بردن استحکام سازه
  • افزایش مقاومت بتن

فاصله میلگردهای حرارتی از یکدیگر در سازه

میلگرد های حرارتی، معمولا بعد از نصب گل‌‌ میخ ‌‌ها و به صورت یک شبکه مش، آرماتور بندی می‌‌ شوند. فاصله میلگرد حرارتی باید به‌ صورت دقیق توسط مهندسین سازه محاسبه گردد. اما به طور کل، آرماتورهای حرارتی در فاصله 25 سانتی‌ متری از یکدیگر قرار داده می‌ شوند. همچنین حداکثر فاصله میلگرد حرارتی نباید بیش از 50 سانتی‌ متر و یا بیش از 5 برابر ضخامت دال باشد.

آیین نامه بتن ایران در خصوص استفاده از میلگردهای حرارتی، ضوابطی را تعیین کرده است که به شرح زیر است:

  • فاصله آرماتورهای حرارتی و جمع شدگی از یکدیگر نباید بیشتر از پنج برابر ضخامت دال و یا 350 میلی متر در نظر گرفته شود.
  • آرماتورهای حرارتی در دال های با ضخامت بیش تر از 200 میلی متر باید در دو لایه نزدیک به سطوح زیر و روی دال قرار داده شوند. در دال های با ضخامت کمتر می توان آن ها را در یک لایه قرار داد.
  • در دال های یک طرفه برای مقابله با تنش های حرارتی و جمع شدگی، باید در جهت عمود بر آرماتورهای خمشی، از آرماتورهای حرارتی به عنوان آرماتورهای اضافی استفاده شود.
  • نسبت سطح مقطع میلگرد آجدار حرارتی و جمع شدگی، به سطح مقطع ناخالص بتن، باید بزرگتر یا مساوی 0.0018 در نظر گرفته شود.

روش محاسبه میلگرد حرارتی سقف

میلگرد حرارتی را نمی‌توان به صورت دلخواه در سقف جایگذاری کرد؛ زیرا قرارگیری نادرست آن باعث خسارت به کل سازه می‌ شود. نحوه محاسبه میلگرد حرارتی سقف باید با توجه به عوامل خاصی طراحی و اجرا گردد. که توضیحات کامل هریک در بالا به آن‌ها اشاره شده است:

  • مقدار میلگرد
  • وزن میلگرد
  • نوع میلگرد (ساده یا آجدار)
  • سایز میلگرد

سایز میلگردهای حرارتی

اگر میلگرد ساده باشد، قطر میلگرد حرارتی حداقل 5 میلی متر و اگر میلگرد مقاومت  بالایی داشته باشد، قطر میلگرد از نوع حرارتی 4 میلی متر است. حداکثر فاصله بین دو میلگرد 25 سانتی متر در نظر گرفته میشود. به طور کلی قطر این نوع میلگرد بین 6 تا 6.5 می باشد و گاهی اوقات از سایز 8 هم استفاده می شود.

بیشترین فاصله میلگردها از هم، 25 سانتی متر است. در صورتی که میلگرد بالایی تیرچه داخل در 5 سانتی متری پایینی قرار داده شود، آن‌را به عنوان میلگرد حرارتی در نظر میگیرند. طول این میلگردها حداقل تا فاصله دهانه آزاد از تکیه گاه به سمت درون دهانه امتداد پیدا کنند.

مزیت های استفاده از میلگردهای حرارتی

بطور کلی استفاده از میلگرد در ساختمان سازی مزایای متعددی دارد. بتن ریخته‌شده زمانی که تنش های بار بر روی آن اعمال می‌شود، ممکن‌است سقوط کند و پس از آن خود را نگه ندارد. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که در دو سر تیر بتنی تکیه گاه وجود دارد اما در وسط تیر تکیه گاهی وجود ندارد‌. بنابراین می توانید این تنش بار را با یکپارچه سازی یک میلگرد حرارتی که بتن را تقویت و یکپارچه می کند، کاهش دهید. نقش میلگرد حرارتی کاهش تنش بار است که بتن را از ترک خوردن یا شکستن حفظ می کند.

همچنین میلگرد حرارتی می تواند به کاهش ضخامت کف یا سطح کار شما کمک کند. معمولا برای تولید بتن، مخلوط‌ های مختلفی مانند سنگ دانه و خاکستر وارد سیمان می‌شود، بنابراین این اجزا ضخامت را افزایش می دهند. هنگام استفاده از میلگرد حرارتی، میله های فولادی به تقویت مخلوط کمک می کنند و اجازه می دهند از یک دال بتنی نازک تر استفاده شود.

0000740 estefade az milgerd hararti dar saghf 810 300x225 - تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

قیمت میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی برای کاهش و یا خنثی کردن اثرات ناشی از تغییرات دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد میلگرد حرارتی، مقابله با اثر جمع شوندگی بوده و در حفظ استحکام بتن نقش بسیار مهمی دارد. قیمت میلگرد حرارتی با توجه به سایز و کیفیت متفاوت خواهد بود. از آنجایی که میلگردهای حرارتی در سایزها و کیفیتهای گوناگونی در بازار وجود دارند، قیمت آنها متفاوت است. ضمن اینکه معمولا قیمت میلگردهای حرارتی در نوسان است و بهتر است قیمت آنها در همان زمانی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند، استعلام شود.

قیمت روز میلگرد حرارتی و قیمت میلگرد معمولی را در آهنک ببینید و برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

میلگرد حرارتی یکی از انواع میلگردهاست که باعث خنثی کردن اثرات دمایی روی بتن و کاهش ترک در آن می شود. پدیده جمع شوندگی بتن یکی از پیامدهای بکارگیری بتن در ساختمان است که این میلگردها به خوبی اثرات ناشی از آن را کنترل می کنند. همچنین ‌استفاده از میلگردهای حرارتی باعث می شود بتن ترک برندارد یا در صورت ایجاد ترک، ناچیز و خفیف باشند‌. استفاده از این میلگردها به استحکام ساختمان کمک کرده و در نتیجه ایمنی آن را بالا می برد.

در نتیجه کلیه کارفرمایان و مهندسان ناظر باید توجه کافی را به این موضوع داشته باشند و تا حد امکان در نواحی مربوطه مانند سقف‌ها که ترک‌ها می‌توانند اثرات جبران ناپذیری داشته باشند، از این نوع میلگردها استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

سوالات متداول