الزام به عرضه محصولات فولادی اضافه کاری است

امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۰ دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران مصاحبه‌ای با فولادبان داشته که به شرح زیر است.

آقای کامران وکیل در مورد انتشار پیش‌نویس جدید تنظیم بازار محصولات فولادی گفت: عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا یک مکانیزم عرضه است. ولی سوال اینجاست که بازار بورس یک بازار قدمت دار است و چرا تاکنون اقدام به عرضه کل زنجیره در بورس نکرده بودند. در زمانی که بحث عوارض مطرح‌شده بود پیشنهاد عرضه محصولات به بورس داده شد و اعلام شد محصولات موردنیاز بازار داخل بر اساس تقاضا در بورس کالا معامله و مازاد بر عرضه، صادر شود اما آن زمان التزام به معامله در بورس کالا نبود اما اکنون این التزام قطعی شده است و این سؤال مطرح است که حال حاضر چه تفاوتی با آن زمان برای عرضه کل زنجیره در بورس دارد.

آقای وکیل گفت: این مسئله برای بسیاری از فعالان معدنی قابل تبیین نیست. مثلا یک شرکت معدنی خصوصی کوچک نمی‌تواند محصولاتش را به بورس کالا عرضه کند چون محصولاتش قابل عرضه در بورس نیست. جدای از این یک شرکت بسیار کوچک هنوز به ثبات درآمدی یا تولیدی نرسیده اما برای فروش محصولاتش باید حتما به بورس کالا رجوع کند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی به نجوه عرضه محصولات شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های خرد و کوچک انتقاد دارد. وی میگوید: عرضه محصولات شرکت گل گهر، چادرملو و ذوب‌آهن با ۴ شرکت نوردی زیر پله‌ای یا ۴ معدن کم‌عیار کم‌ظرفیت در بورس کالا بسیار متفاوت است و بررسی عرضه این شرکت‌ها در بورس کالا، مکانیزمی عریض و طویل با کلی مشکلات بوروکراسی و اداری می‌خواهد.

اضافه کاری دولت در التزام به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

همچنین الزام به این عرضه را یک اضافه کاری برای دولت میداند. آقای وکیل در این باره می‌گوید: اگر دولت کاری به کار صنایع و بازار نداشته باشد، خود بازار خودبخود خودش را بالانس و تنظیم می‌کند و نیازی به دخالت دولت نخواهد داشت. دولت و وزارت صمت باید به کارهای خودش برسد نه اینکه بیاید و یک سازوکار فشلی درست کند و دوباره سیاست‌ها و بخشنامه‌های قبلی را با نفرات جدید احیا کند. دستاورد این عمل بازاری بی‌ثبات و افزایشی برای فعالان این صنعت باشد.

هنر مدیریت دولتی را شما می‌توانید در خشکسالی مرکز کشور، تورم قیمت خودرو، افزایش قیمت مسکن و وضع هوای شهرها ببینید. مدیریت همگی این موارد در دست دولت بوده و خروجی همه آنها نابسامانی و بی‌ثباتی بوده است. آقای وکیل از تشبیه جالبی برای این الزام در بورس کالا استفاده کرد و گفت: اگر تمام محصولات فولادی در بورس کالا برود، مطمئن باشید همان اوضاعی را پیدا خواهد کرد که آب و هوای تهران و شهرهای بزرگ پیدا کرده‌اند.