blog resized 420 240 142 1626693713 how buy rebar merchandise exchange 3 - نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس کالا یکی از روش‌های خرید میلگرد است که می‌تواند به مشتریان کمک کند تا میلگرد را با قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار تهیه کنند. میلگرد یکی از محصولات فولادی پرمصرف برای ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. از طرفی گاهی بازار محصولات فولادی، دچار التهاب و نوسانات زیادی می‌شود. التهابات موجود در بازار، باعث نوسان در قیمت میلگرد می‌شود از این رو در بیشتر مواقع، مصرف‌کنندگان به دنبال راهی هستند تا بتوانند میلگرد را با قیمت پایین‌تری نسبت به بازار تهیه کنند. در بازار ایران به سه روش می‌توان میلگرد را خریداری کرد:

  • خرید میلگرد از کارخانه: این روش بیشتر مناسب عرضه‌کنندگان عمده میلگرد است چرا که حداقل سفارش از کارخانه به میزان یک تریلی یا 24 تن است. از طرفی چون کارخانه هر روز اقدام به عرضه میلگرد نمی‌کند از لحاظ شرایط زمانی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.
  • خرید میلگرد از بنگاه‌های فروش میلگرد: بیشترین خرید و فروش میلگرد از این طریق انجام می‌شود. اما باید توجه داشت برای خرید میلگرد از بنگاه‌ها، حتما به بنگاه‌های معتبر مراجعه گردد چرا که با شروع نوسانات و التهابات در بازار محصولات فولادی برخی از بنگاه‌ها اقدام به سوء استفاده و دلال‌گری می‌کنند.
  • خرید میلگرد از بورس کالا: در این روش خریداران میلگرد از طریق یک کارگزار میلگرد را از بازار بورس کالا سفارش داده و تهیه می‌کنند.

شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمای خرید میلگرد به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید. آهنک یکی از عرضه کنندگان معتبر مقاطعی چون میلگرد ساده و آجدار و همچنین انواع تیر آهن در کشور است.

بورس کالا چیست

بورس کالا مانند بورس اوراق بهادار، بازاری سازمان‌ یافته متشکل از تعداد زیادی عرضه‌کننده است که کالاهای خود را در این بازار عرضه و ارائه می‌کنند. این کالاها پس از بررسی توسط کارشناسان و قیمت‌گذاری، به خریداران عرضه می‌گردد. این عرضه‌کنندگان و خریداران به واسطه کارگزاران اقدام به معامله می‌کنند. اقلامی که در بازار بورس کالا معامله می‌شود شامل کالاهای فرآوری نشده و خام نظیر فلزات، محصولات نفتی و پتروشیمی و کالاهای کشاورزی می‌باشد. میلگرد نیز یکی از کالاهای گروه فلزات است که در بازار بورس کالا قابل داد و ستد است.

 

Data 2 - نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

راهنمای خرید میلگرد از بورس

یکی از گروه های کالایی پرطرفدار که در بازار بورس کالا داد و ستد می‌شود، مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار است. برای خرید میلگرد از بورس کالا باید یک سری اطلاعاتی از قبل داشت که در زیر به مراحل آن اشاره می‌شود:

  • در ابتدا فردی که قصد خرید میلگرد از بازار بورس کالا را دارد باید یک کارگزاری فعال در بازار بورس کالا را انتخاب کند تا از طریق آن کارگزاری بتواند خرید و فروش کند.
  • در مرحله بعد خریدار باید با در دست داشتن مدارک شناسایی اقدام به اخذ کد مشتری از کارگزاری نماید. فرد حقیقی برای اخذ کد مشتری باید کپی شناسنامه و کارت ملی و فرم تقاضای کد مشتری را به کارگزاری ارائه دهد. فرد حقوقی نیز باید مدارک شناسایی مدیر عامل و کلیه اعضای هیئت مدیره، شامل کپی شناسنامه و کارت ملی، آگهی تأسیس شرکت و آخرین آگهی تغییرات شرکت، اساسنامه و فرم درخواست کد مشتری حقوقی ارائه نماید.
  • پس از دریافت کد مشتری، فرد می‌تواند اقدام به خرید میلگرد از بازار بورس کالا نماید. برای این کار مشتری میزان سفارش و قیمت پیشنهاد خود را بر اساس قیمت پایه به کارگزار ارائه می‌دهد.
  • کارگزار پس از دریافت سفارش مشتری برای خرید میلگرد از بورس کالا، وارد رقابت با سایر کارگزاران شده و در صورتی که قیمت پیشنهادی با توجه به میزان سفارش نسبت به دیگران بالاتر باشد،معامله انجام می‌شود. باید توجه داشت مشتری قبل از انجام معامله باید هزینه‌هایی را به کارگزار پرداخت نماید. این هزینه‌ها عبارت است از: 0.18 درصد از ارزش معامله به عنوان حق‌الزحمه کارگزار
    0.06 درصد از ارزش معامله سهم شرکت بورس کالا به عنوان کارمزد
    0.04 درصد از ارزش معامله سهم سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان کارمزد
    10 درصد از ارزش معامله به عنوان تعهد مشتری به کارگزاری: در صورتی که مشتری به تعهدات خود در معامله عمل نکند، کارگزار حق دارد این 10 درصد را به عنوان خسارت برداشت نماید.
  • پس از انجام معامله طبق اطلاعیه‌ای، کلیه جزئیات مربوط به معامله به اطلاع مشتری می‌رسد.
  • پس از دریافت این اطلاعیه مشتری موظف است ظرف مدت 3 روز کاری مبلغ معامله را با کارگزاری تسویه نماید. باید توجه داشت که فرد واریز کننده مبلغ و خریدار باید با یک نام باشند.
  • در این مرحله حواله میلگرد برای مشتری صادر می‌شود. حواله میلگرد که ارزش ریالی دارد در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. بر اساس این حواله دارنده آن می‌تواند در تاریخ و روز مشخص بار میلگرد خود را تحویل بگیرد.

 

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

ایجاد یک بازار منسجم و قانونمند، شفاف‌سازی قیمت‌ها، کشف قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا، حذف واسطه‌گری‌های غیرضروری، حذف دلال‌گری، کاهش التهابات و نوسانات قیمت در بازار، تحلیل آماری بازار همه از جمله مزایایی است که خرید از بورس کالا باعث آن می‌شود. در بورس کالا به علت وجود شفافیت در معاملات، مالیات‌ها به موقع پرداخت می‌شود. همچنین کشف قیمت‌ها بر حسب میزان عرضه و تقاضا سبب می‌شود که یک رقابت سالم در بازار بورس ایجاد ‌گردد. اگر شما هم قصد خرید میلگرد از بورس کالا را دارید کافی است کمی اطلاعات خود را در بازار بورس به روز کنید. مطالعه این مقاله نیز تا حد زیادی می‌تواند راهنمای شما برای خرید از بورس کالا باشد.